View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 14:54



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl? 
Author Message

Joined: 05 Jun 2018, 10:06
Posts: 3
Post Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Hej!
Blev så fundersam så måste bara slänga ut frågan.. Ni som äger ett Fender tweed case (nytillverkat reissue strata), är det verkligen så att det inte ska gå att öppna locket så pass att det kan stå kvar öppet? Det kommer alltså inte upp stående för gångjärnen tar emot, så det faller ihop så fort man inte håller i det.

Vad skulle vara nyttan/tanken/anledningen till detta?? Är det fel på mitt case?

Om man vill fixa detta, någon som har erfarenhet av att trycka in "bubblorna" lite i gångjärnen så att locket kommer strax över 90 grader och kan stå upprätt...? Sprängs det då eller vad tror ni, kan det vara en god idé?

Tankar tas tacksamt emot! :roll:


05 Jun 2018, 10:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Har inget sånt case, men det låter jättefel. Man vill såklart kunna hålla gitarren i båda händerna. Har du köpt det i en butik skulle jag reklamera.


05 Jun 2018, 11:25
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Märkligt, låter som det är fel på det.

Har du köpt gitarren ny? Annars kan ju nån ha bytt ut originalcaset mot nåt billigt kinaplagiat
(tyvärr inklusive Fender logga och allt).

Eller är caset lagat på något sätt?

Helt otroligt är det väl inte att Fender gjort denna miss heller, men det låter mindre troligt.


05 Jun 2018, 11:32
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Jun 2018, 10:06
Posts: 3
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Ja visst verkar detta skumt.. Det var därför jag var så nyfiken att höra med någon som har ett tweed fendercase eller kännedom om de verkligen tillverkades såhär vid någon tidpunkt (och vad poängen med det skulle kunna vara..)

Men då verkar det snarare vara någon typ av fel alltså..
Fick med lådan då jag köpte gitarren, begad från butik. Serienummer och tillbehör etc stämmer.

Det sitter tre gångjärn, alla till synes väl inpassade och på samma nivå i förhållande till varandra samt med öppningen i mitten (mellan lock och topp). Dessutom är de utformade med utbuktande "bubblor" och de är dessa som tar emot varandra innan öppningen nått 90 grader. Så feltillverkning tror jag kan uteslutas.. Snarare om det är någon ful copy/bedrägeri med bytt logga o allt (och därmed fel gångjärn till fel konstruktion eller liknande etc).

Om man skulle sätta nåt don emot och klubba till så de plattas kommer de gå att öppna längre.. Kanske inte så mycket att fundera på då?


Men som sagt, vore intressant att höra om det finns någon mer med egen erfarenhet av liknande case (innan jag "förstör" det)!
Tackar för svaren!


05 Jun 2018, 11:48
Profile

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Har ett SKB case för jaguar/jazzmaster som lider av samma sak. Fast här är det remmen mellan botten och lock som är för kort och gör att locket trillar igen hela tiden. Sjukt irriterande.


05 Jun 2018, 11:58
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 16:20
Posts: 384
Location: Tumba
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Jag har ett tweedcase till min Tele 52 RI (80-talare) som fungerar som det ska, dvs. locket går lite mer än 90° så det står öppet av sig själv.
Det är nog fel på ditt.

/Micke


05 Jun 2018, 13:10
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Samma sak för mig med ett G&G Fendercase och ett G&G Suhrcase (väldigt lika utförande). Bandet mellan botten och lock är något för kort så locket har svårt att hålla sig uppe.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


05 Jun 2018, 13:12
Profile
User avatar

Joined: 14 Nov 2004, 15:07
Posts: 646
Location: Linköping
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Jyda wrote:
Samma sak för mig med ett G&G Fendercase och ett G&G Suhrcase (väldigt lika utförande). Bandet mellan botten och lock är något för kort så locket har svårt att hålla sig uppe.

Samma här med mitt Suhr case. Känns som en förbannelse att locket ska landa på armarna hela tiden :lol: Lätt att åtgärda om man vill.

_________________
- - - - - - - - - -
"Do not perform, do participate!"


05 Jun 2018, 13:20
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Fender har sedan några år ett tweedcase tillverkat i Vietnam. G&G säljs och levereras parallellt. Originalcase till American Standard, Mexico Classic lacquer och annat. Asiencaset finns i tolex också, då är det ytligt sett svårt att skilja från G&G. Men beslag, inredning och allmän kvalitet avslöjar. Antag att case lätt blandas och byts ut i handlarledet. Då behöver inte ens en amerikansk vintage reissue betyda att man bär runt sin gitarr i ett case med förutsättningar att fungera på sikt.


05 Jun 2018, 14:47
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Ganska OT: Jag har en vinylskivspelare som hade samma problem, locket föll ner. Hörde av mig till nätbutiken där jag köpt den (Ginza) som kontaktade generalagenten. Som skickade mig nya gångjärn. Problemet löst.


05 Jun 2018, 14:49
Profile

Joined: 05 Jun 2018, 10:06
Posts: 3
Post Re: Fender tweed case (strata) ska locket falla ihopl?
Tack för alla svar! Känns nu glasklart att det måste vara något vajsing med mitt självstängande gitarrcase..
(Blir några välriktade slag mot gångjärnen så är det ju löst)

F.ö snurrigt att det uppenbarligen verkar hända ibland, med tanke på övriga som uppgett tveksamma case (och vinylspelarluckor) tycker jag! Borde ju vara formulär 1A att oavsett billig haffskopia eller nasas senaste konstruktion, så ska själva funktionen gå igenom konstruktionen tycker man... men men. :wink: Problem solved iaf, Tack!


05 Jun 2018, 23:23
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.