View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:31



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Fenders Standard blir Player 
Author Message
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Fenders Standard blir Player
MIM Standard heter nu Player.
Ett band till, nya mickar, några nya färger, lite dyrare, ingen gigbag...
Känns väl inte direkt upphetsande, även om det vore kul att testa nåt exemplar.
Lite intressant att det inte står någonstans på Fenders nätsida var de tillverkas.

https://shop.fender.com/en-SE/player-series
https://www.gearnews.com/fender-player-series-the-worst-kept-secret-of-2018/

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


20 Jun 2018, 10:25
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:14
Posts: 861
Location: Stockholm
Post Re: Fenders Standard blir Player
Det står på baksidan av huvudet om man zoomar in "made in Mexico".


21 Jun 2018, 08:38
Profile

Joined: 04 Aug 2004, 12:57
Posts: 2604
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
Usch 22 band är fuuuuuuuuuult på strator och teles. :x


21 Jun 2018, 09:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
Lynxtrap wrote:
Lite intressant att det inte står någonstans på Fenders nätsida var de tillverkas.


Det är en medveten strategi man haft i flera år , att sudda ut detta med 'Made in xxx' för att kunna flytta mer produktion till Mexico
och så småningom kanske österut också.

Alltså tvärtemot förut när man hade 'American Standard' och sånna attribut för att förstärka att man bygger i USA

Jag tror endast delar av CS sortimentet kommer byggas i USA på sikt

_________________



21 Jun 2018, 12:55
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Sep 2008, 08:58
Posts: 1122
Location: Stockholm
Post Re: Fenders Standard blir Player
Jazzmastern i Sage Green Metallic var iaf snygg!
Jag veeeet att man inte ska ha HB i en Jazzmaster.
Men ändå.

Image


21 Jun 2018, 13:07
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fenders Standard blir Player
Mike Leaf wrote:
Lynxtrap wrote:
Lite intressant att det inte står någonstans på Fenders nätsida var de tillverkas.


Det är en medveten strategi man haft i flera år , att sudda ut detta med 'Made in xxx' för att kunna flytta mer produktion till Mexico
och så småningom kanske österut också.

Alltså tvärtemot förut när man hade 'American Standard' och sånna attribut för att förstärka att man bygger i USA

Jag tror endast delar av CS sortimentet kommer byggas i USA på sikt


Kanske, fast det stämmer inte när det gäller de USA-tillverkade serierna. De är mera måna än nånsin om att kalla de serierna "American nånting".

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


21 Jun 2018, 13:35
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
Rent allmänt har jag bilden av att analytiker brukar framhålla Mexiko som det biligaste producentlandet idag för amerikanska företag. Gitarrer gjorda i USA byggs av mexikaner i USA. Gitarrer gjorda i Mexiko byggs av mexikaner i Mexiko. Geografiskt sett byggs dom i Kalifornien oavsett made in Mexiko eller USA.


21 Jun 2018, 21:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Fenders Standard blir Player
woodstock wrote:
Rent allmänt har jag bilden av att analytiker brukar framhålla Mexiko som det biligaste producentlandet idag för amerikanska företag. Gitarrer gjorda i USA byggs av mexikaner i USA. Gitarrer gjorda i Mexiko byggs av mexikaner i Mexiko. Geografiskt sett byggs dom i Kalifornien oavsett made in Mexiko eller USA.

Så är det säkert.
Men jag har fått för mig att s k USA byggen håller högre kvalitet, lite mer filande och justerande, lite bättre hårdvara etc.
Med det vill jag inte säga att Mexico Fender är av dålig kvalitet, jag har och har haft många Mexico som varit prima byggen, ett fåtal med alltför dålig kvalitetskontroll.
Men även på byggen från USA har jag stött på med kvalitetsbrister av alltför grov kaliber för att vara acceptabelt. I senaste MM testar de en dyr strata och ena mickskruven var avsevärt mindre, i huvuddiameter, än övriga. "Luktar" ju sent 70-tal....


22 Jun 2018, 16:27
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Fenders Standard blir Player
Jag nörd-kollade en gång på Google Maps och det är bara ca 30 mil att köra bil mellan Fenders USA-fabrik i Corona, Californa till den mexikanska fabriken i Ensenada. Det är längre avstånd mellan städerna Nashville och Memphis, som båda ligger i Tennessee, där Gibson har fabriker.

Därmed såklart inte sagt att gitarrernas kvalitet har att göra med avståndet mellan fabrikerna. Detta är såklart bara kuriosa. (Fast det kan vara en anledning till att man kan tycka att det är något ballare med Fendrar från Mexiko än med Fendrar från Japan.)


25 Jun 2018, 09:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
lpstd wrote:
Jag nörd-kollade en gång på Google Maps och det är bara ca 30 mil att köra bil mellan Fenders USA-fabrik i Corona, Californa till den mexikanska fabriken i Ensenada. Det är längre avstånd mellan städerna Nashville och Memphis, som båda ligger i Tennessee, där Gibson har fabriker.

Därmed såklart inte sagt att gitarrernas kvalitet har att göra med avståndet mellan fabrikerna. Detta är såklart bara kuriosa. (Fast det kan vara en anledning till att man kan tycka att det är något ballare med Fendrar från Mexiko än med Fendrar från Japan.)


Mexiko är äkta americana, Fenders kvalitetsskillnad USA-Mexiko är planerad och ytterst medveten. En Mexiko Standard har aldrig fått bli för bra i jämförelse med en USA Standard.


25 Jun 2018, 10:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
Tricket är väl om man kan ha en modell som heter 'American' i namnet och ändå tillverka den i Mexico?
Förresten var ju Mexico bara en Assembly.fabrik tidigare, kroppar och halsar skickades dit och sattes ihop på plats.
Men det kanske är annorlunda nu.

Kul diskussioner, en kompis köper aldrig 'Kina-skit' Eller 'Skit tillverkat i Kina' och han blev sen förorättad när jag frågade varför han då har en Iphone X ?
Han hävdar att det ägs av ett amerikanskt bolag, då är det skillnad.

Men hur blir det då med din Volvo? En kinesisk bil i så fall ...

- Ja men den är ju tillverkad i Sverige :)

_________________



25 Jun 2018, 15:57
Profile ICQ WWW

Joined: 11 Apr 2016, 17:37
Posts: 68
Post Re: Fenders Standard blir Player
Kan det kanske vara så att Fenders gitarrdelar, hals/kropp, tillverkas i Mexico och skeppas till USA för att sen sättas ihop till en American Made Stratocaster, av Mexicanska gästarbetare?
:)


25 Jun 2018, 19:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
Seqoua wrote:
Kan det kanske vara så att Fenders gitarrdelar, hals/kropp, tillverkas i Mexico och skeppas till USA för att sen sättas ihop till en American Made Stratocaster, av Mexicanska gästarbetare?
:)

Nej, vill du leta efter mexikanska gästarbetare sök inom jordbruksindustrin. Halsar och kroppar görs i övervägande utsträckning i USA. Sedan görs detaljarbetet i Mexiko. Lika kvalificerad arbetskraft, lägre löner och lägre krav på miljö vid lackering; i Mexiko.


25 Jun 2018, 21:00
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Fenders Standard blir Player
woodstock wrote:
Halsar och kroppar görs i övervägande utsträckning i USA. Sedan görs detaljarbetet i Mexiko.


Ja, det där ser man ju ofta. Men vet man alltså att det är så, eller är det en obekräftad skröna?

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


26 Jun 2018, 09:59
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Fenders Standard blir Player
Fender och kvalitetskontroll...
Den här killen fick testa 5 olika Strator innan han hittade en bra. Vad kan det bero på att så många Fender lämnar fabriken med en översadel i det skicket? Dom gör ju en kvalitetskontroll. Tror jag iallafall. Dom klickar väl i olika rutor för varje steg som gås igenom.
https://menga.net/2021-fender-player-st ... surf-pearl


30 Aug 2021, 08:16
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fenders Standard blir Player
Lynxtrap wrote:
Mike Leaf wrote:

Lite intressant att det inte står någonstans på Fenders nätsida var de tillverkas.


Det är en medveten strategi man haft i flera år , att sudda ut detta med 'Made in xxx' för att kunna flytta mer produktion till Mexico
och så småningom kanske österut också.

Alltså tvärtemot förut när man hade 'American Standard' och sånna attribut för att förstärka att man bygger i USA

Jag tror endast delar av CS sortimentet kommer byggas i USA på sikt


Kanske, fast det stämmer inte när det gäller de USA-tillverkade serierna. De är mera måna än nånsin om att kalla de serierna "American nånting".

Det där är så typiskt, massor av tillverkare som gör så - bara "attraktiva" tillverkningsländer nämns överhuvudtaget.


30 Aug 2021, 09:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Fenders Standard blir Player
bummer wrote:
Fender och kvalitetskontroll...
Vad kan det bero på att så många Fender lämnar fabriken med en översadel i det skicket? Dom gör ju en kvalitetskontroll. Tror jag iallafall. Dom klickar väl i olika rutor för varje steg som gås igenom.

Det är ju svårt att svara på men rent generellt angående linjearbete (som i en fabrik)
KPI är hårt styrda pga av kostnad, varje station moment får alltså ta x minuter
billigt instrument = ännu mindre tid.
Personalen är inte alltid motiverade, typ gitarrister, utan har kanske detta som ett ingångsjobb med låg lön.
Extra högt tryck speciellt kring månadsskiften och bokslut.
Detta kombinerat gör att kvaliten ibland blir undermålig och var den gränsen sätts är där QC kommer in i bilden,
skickar man tillbaka för många gitarrer bakåt i ledet så påverkar det KPI väldigt negativt.
Skickar man ut dom så kommer klagomål... det är som en balansvåg.
Detta brukar gå i vågor, när klagomål kommer från kunder så går ledningen in och styr upp de
moment som inte fungerar, kanske byter personal eller någon annan åtgärd, sen blir det bättre ett tag
och sen börjar det om.

Detta känner de flesta igen som jobbat i produktion, eller produktionsliknande miljöer.

_________________



30 Aug 2021, 10:18
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Fenders Standard blir Player
Mike Leaf wrote:
bummer wrote:
Fender och kvalitetskontroll...
Vad kan det bero på att så många Fender lämnar fabriken med en översadel i det skicket? Dom gör ju en kvalitetskontroll. Tror jag iallafall. Dom klickar väl i olika rutor för varje steg som gås igenom.

Det är ju svårt att svara på men rent generellt angående linjearbete (som i en fabrik)
KPI är hårt styrda pga av kostnad, varje station moment får alltså ta x minuter
billigt instrument = ännu mindre tid.
Personalen är inte alltid motiverade, typ gitarrister, utan har kanske detta som ett ingångsjobb med låg lön.
Extra högt tryck speciellt kring månadsskiften och bokslut.
Detta kombinerat gör att kvaliten ibland blir undermålig och var den gränsen sätts är där QC kommer in i bilden,
skickar man tillbaka för många gitarrer bakåt i ledet så påverkar det KPI väldigt negativt.
Skickar man ut dom så kommer klagomål... det är som en balansvåg.
Detta brukar gå i vågor, när klagomål kommer från kunder så går ledningen in och styr upp de
moment som inte fungerar, kanske byter personal eller någon annan åtgärd, sen blir det bättre ett tag
och sen börjar det om.

Detta känner de flesta igen som jobbat i produktion, eller produktionsliknande miljöer.


Jag har bara jobbat korta perioder på såna ställen, så jag vet inte.
Men om dom som jobbar där är omotiverade, så kan man förstå att en Fender Strata kanske blir lite sådär.
"Det är rätt färg på översadeln iallafall, duger nog"


30 Aug 2021, 11:30
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fenders Standard blir Player
HRJ wrote:
Jazzmastern i Sage Green Metallic var iaf snygg!
Jag veeeet att man inte ska ha HB i en Jazzmaster.
Men ändå.

Image


Det där var ändå skapligt konstigt tycker jag. Om köparen ska använda sig av Jazzmaster-svajet så blir det ju bara fel med humbuckers. Den sortens musik man har nytta av ett sånt svaj kräver ju närmast enkelspoliga mickar. Å andra sidan så lär den som köper en sån här med största sannolikhet vara en del av den rådande retrogrungetrenden..


30 Aug 2021, 17:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Fenders Standard blir Player
Vinyljunkie wrote:
HRJ wrote:
Jazzmastern i Sage Green Metallic var iaf snygg!
Jag veeeet att man inte ska ha HB i en Jazzmaster.
Men ändå.

Image


Det där var ändå skapligt konstigt tycker jag. Om köparen ska använda sig av Jazzmaster-svajet så blir det ju bara fel med humbuckers. Den sortens musik man har nytta av ett sånt svaj kräver ju närmast enkelspoliga mickar. Å andra sidan så lär den som köper en sån här med största sannolikhet vara en del av den rådande retrogrungetrenden..


Jag tänkte också grunge... Känns lite smalt kanske.


01 Sep 2021, 18:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Fenders Standard blir Player
LieMfB wrote:
Jag tänkte också grunge... Känns lite smalt kanske.


Retrogrunge är jättestort idag. Om man kollar på Bandfinder och andra sökabandmedlemmarställen så är det grunge i säkert 80% av annonserna. åtminstone de som verkar vara av 25-åringar och yngre. Och i den mån man ser ungdomar som har alternativa kläder på sig idag så är det uteslutande "grungekläder". Är helt säker på att nästa stora svenska rockexport kommer vara ett grungeband och jag tror Fender har snappat upp detta.


02 Sep 2021, 12:08
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.