View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:26



Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Bojarnas sommar projekt 2018-2023 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
Försätter med småsaker på min plywood-gitarr tex byt sadeln till en höger-sadel. Hade en vänstersadel tidigare som jag helt enkelt vänt på :mrgreen: var inte helt optimal vinkel på skårorna kan man säga.
Har petat in en avbruten glasspinne i halsfickan för att bättre vinkel, men det kanske jag nämnt tidigare.
Flyttat axelbandsknoppen ut på spetsen eftersom den var så framtung, blev bättre.
Även justerat mickhöjden ordentligt.


Har gått bananas och sågat ut halsfickan i plywoodgitarren så jag kan montera en hals med gibsonskala istället för fender. Det borde även hjälpa till mot den lilla framtunghet den har.
Ska även spraya den svart som det var tänkt från början.


01 Aug 2019, 16:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
Har gått bananas och sågat ut halsfickan i plywoodgitarren så jag kan montera en hals med gibsonskala istället för fender. Det borde även hjälpa till mot den lilla framtunghet den har.
Ska även spraya den svart som det var tänkt från början.

-Now ve're talikn'! :)
Detta är onekligen ett RIKTIGT projekt! :wink:
Glöm inte bilderna pliiis.....


/ Jonken


01 Aug 2019, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Poorfyllt, slipat, rengjort, maskerat halsbindning, sprayat svart.


03 Aug 2019, 13:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jag tror det är 2018 fortfarande så jag kör på i den här tråden.

Råkade köpa en billig hals precis som är typ en Gibson i nåt som liknar maghony.
Den var vriden och go som en billig hals ska vara :mrgreen:
Den verkar ha dubbelverkande dragstång, men är osäker på det eftersom jag aldrig haft nån sådan.
Den går att dra åt åt båda hållen och mittimellan dessa lägen så är muttern lös, vilket borde betyda dubbelverkande dragstång.

Måste testa om den fungerar innan jag bestämmer om jag ska slipa greppbrädan plan eller helt enkelt ta bort greppbrädan och prova byta dragstång (vilket jag aldrig gjort).
Kul med billiga skitprylar som man kan meppra järnet med utan att vara rädd att det går åt skogen.

Måste fundera ut vad jag ska göra för kropp till denna hals också.


06 Apr 2022, 09:49
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
Jag tror det är 2018 fortfarande så jag kör på i den här tråden.
Jag är med på 2018 tåget... 8)

rifle wrote:
Råkade köpa en billig hals precis som är typ en Gibson i nåt som liknar maghony.
Måste fundera ut vad jag ska göra för kropp till denna hals också.
Jag köpte nyligen en gammal mahognyplanka av en god medbojare, kan ev bli över en del till en kropp om du är intresserad. Själv letar jag efter en R9 specad hals eller specifikationerna så att mitt bygge kan komma igång. Alla tips i den riktningen mottages tacksamt.


06 Apr 2022, 10:12
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jonken kan du inte bara skriva Sommar projekt 2018-2022 och låta tråden rulla vidare ?

Själv ska jag på "nörd träff" i Norrköping på försommaren, så jag måste få tummen ur och ha med mig något kul.
Om det blir en stärkare, pedal eller gura vet jag inte ännu.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


06 Apr 2022, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Amp Healer II wrote:
Jonken kan du inte bara skriva Sommar projekt 2018-2022 och låta tråden rulla vidare ?

Själv ska jag på "nörd träff" i Norrköping på försommaren, så jag måste få tummen ur och ha med mig något kul.
Om det blir en stärkare, pedal eller gura vet jag inte ännu.

Varsågod. Fixat.


/ Jonken :wink:


07 Apr 2022, 12:23
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
I Jonken´s tråd visar Göran en röd Tele.
Den är så vansinnigt läcker, därför funderar jag på att byta kropp på en av mina Tele till röd kropp, alternativt lacka om den befintliga.
Blir troligtvis ny kropp.

Jäkla Göran :evil: !
:D :D :D

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


07 Apr 2022, 13:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jonken wrote:
Amp Healer II wrote:
Jonken kan du inte bara skriva Sommar projekt 2018-2022 och låta tråden rulla vidare ?

Själv ska jag på "nörd träff" i Norrköping på försommaren, så jag måste få tummen ur och ha med mig något kul.
Om det blir en stärkare, pedal eller gura vet jag inte ännu.

Varsågod. Fixat.


/ Jonken :wink:


Tack Jonken !
Nu får vi bara hoppas på att fler hänger på med projekt :)

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


07 Apr 2022, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Årets (2022) sommarprojekt började med att jag köpte en sån här mick:
Image
Arcane Inc Triple Clone

Den skall in i stallposition i en telekropp i mahogny med kantlister.
Planen är att lacka toppen svart, och att låta baksida och sidor vara betsade och klarlackade. ...så att det blir en Telecaster-Les Paul...

Till detta har jag en Warmoth-hals i rostad lönn med ebenholtz greppbräda, rostfria jumboband och reversed headstock.

_________________
http://www.pigsinspace.se


08 Apr 2022, 08:53
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
1331 wrote:
Årets (2022) sommarprojekt började med att jag köpte en sån här mick:
Image
Arcane Inc Triple Clone

Den skall in i stallposition i en telekropp i mahogny med kantlister.
Planen är att lacka toppen svart, och att låta baksida och sidor vara betsade och klarlackade. ...så att det blir en Telecaster-Les Paul...

Till detta har jag en Warmoth-hals i rostad lönn med ebenholtz greppbräda, rostfria jumboband och reversed headstock.



Trevligt! Låter som ett kul välljudande projekt! Specen på halsen låter inte dum.... Ska du ha någon annan PAF-aktig sak till halsmik? Jag för min del skulle klara mig dåligt utan halsmik....

_________________
/Lennart


09 Apr 2022, 01:47
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
1331 wrote:
Årets (2022) sommarprojekt började med att jag köpte en sån här mick:
Image
Arcane Inc Triple Clone

Den skall in i stallposition i en telekropp i mahogny med kantlister.
Planen är att lacka toppen svart, och att låta baksida och sidor vara betsade och klarlackade. ...så att det blir en Telecaster-Les Paul...

Till detta har jag en Warmoth-hals i rostad lönn med ebenholtz greppbräda, rostfria jumboband och reversed headstock.

Jäklar va nice!
Detta blir riktigt intressant -och följa.


/ Jonken


09 Apr 2022, 10:30
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Ett litet projekt jag har startat är att plocka ihop en rackrigg av saker jag har liggandes:

Rackcase på hjul. Saknar korgmuttrar. Ska inhandlas
Peavey 2x60 watt rörslutsteg.
Rocktron Pro GAP preamp.
Rocktron intellifex effektburk.
ADA midifootswitch.
Marshall 1960A JCM900.

Fördelar:
Allt samlat i ett rack och bara en midifootswitch på golvet.
Lättroddat på gig.
Kan köra i stereo alternativt dela upp till 4x12 och 1x12 gitarrmonitor.

Nackdelar:
Osäker på hur Pro GAP låter. Har bara spelat lite på den hemma för en massa år sedan. Minns bara att den har massor med gain.


09 Apr 2022, 12:32
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Custom Sam wrote:

Trevligt! Låter som ett kul välljudande projekt! Specen på halsen låter inte dum.... Ska du ha någon annan PAF-aktig sak till halsmik? Jag för min del skulle klara mig dåligt utan halsmik....


Ja, den där halsen är riktigt fin. :D
Jag tänkte börja med att testa med en tele halsmick som jag har liggande. Om jag inte gillar den så får det bli en TV Jones Classic.

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Apr 2022, 08:02
Profile WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Jonken wrote:
Jäklar va nice!
Detta blir riktigt intressant -och följa.


/ Jonken


Tror att det kan bli hur bra som helst.. Väntar para på att det ska bli lite varmare ute, eftersom jag inte har någon värme i den lokal jag skall använda vid lackering.

_________________
http://www.pigsinspace.se


11 Apr 2022, 10:59
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Limmar igen en sadelskåra med lim och bakpulver och ska fila nytt spår i morgon.


01 Jul 2022, 21:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Medan jag väntar på en kines gura -som skall dyka upp; håller jag på att modifiera en Dean 'Dime from hell'. Guran är i full färd med att få nytt stall med woodscrews, ny översadel, ny el (switch, jack, kablage, potar) + nya mickar. Det tuffare biten med att klangoptimera gitarrens innerkammare -samt plugga och borra om för stallet är redan gjort. 8)


/ Jonken


02 Jul 2022, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 16 Jul 2009, 16:20
Posts: 1644
Location: Tjockhult 08 Stockholm
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Av en slump köptes det en Landola mandolin från 1965...(samma som M-90, dock med lönn i sarg och botten)..sadeln var halv...gjorde en ny och setup...toppen spelar och låter den.

https://www.instagram.com/p/CgCrQaQD3A6/?utm_source=ig_web_copy_link
https://www.instagram.com/p/CgPtEDzLY6P/?utm_source=ig_web_copy_link

_________________
It´s all in the ears of the beholder

http://www.soundcloud.com/jonasedler


20 Jul 2022, 21:35
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Jonken wrote:
Medan jag väntar på en kines gura -som skall dyka upp; håller jag på att modifiera en Dean 'Dime from hell'. Guran är i full färd med att få nytt stall med woodscrews, ny översadel, ny el (switch, jack, kablage, potar) + nya mickar. Det tuffare biten med att klangoptimera gitarrens innerkammare -samt plugga och borra om för stallet är redan gjort. 8)


/ Jonken

Jag är lite nyfiken på hur man klangoptimerar gitarrens innerkammare, kan du lite enkelt förklara hur man går tillväga och vad förväntas efter ingreppet?

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


21 Jul 2022, 08:07
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Harvester wrote:
Jag är lite nyfiken på hur man klangoptimerar gitarrens innerkammare, kan du lite enkelt förklara hur man går tillväga och vad förväntas efter ingreppet?

Det är inte lätt att förklara klangoptimering 'lite enkelt'. But what'a hell; i'll give it a try:

En 'klangoptimering' -innebär i runda slängar att ge en behandlad/lackad träbit bättre förutsättningar i klang och ton. Alla som själv testat och lacka en kropp; har väl märkt att alla träbitar klangar mycket bättre trärena -jämfört med lack mm ovanpå dessa. Ju mer underbehandling (läs; porfyllare etc etc) + lack lager man sprutar på = Ju sämre tenderar det att klanga ur träbiten när man är klar. Meao: Kan vi fastställa att all lack har en 'pad' (läs; padding) effekt för klang. Om detta fenomén har förstå-sig-påare skrikit hål i öronen på varandra i årtionden. Klassiska ytryck som:

- Lättare vikt på trä bitar; de e bra.
- Tunn lack e bra.
- Nitrolack is 'thö way to go'.
- Sliten look (relicering) e bra.
- Gammalt ska de va för bra ton
- Etc, etc, osv, osv...

Ingenting av detta är väl helt fel. Men samtidigt har ingen riktigt lyckats att klura ut hela poängen....

Testen/teorin: Explained the easy way (short'n sweet):
Om vi ser på en färdig lackad kropp som en apelsin. Där alla innerkammare; som: -Hals ficka, -mick kammare, -el kammare, -tremolo kammare, -jack kammare -etc, etc: Är maskhål som ätit sig in i den fina apelsinen. Låt oss få bort det här; för att kunna njuta fullt ut av denna fina frukt. Genom att rengöra samtliga innerkammare i instrumentet ger:

- Lättare vikt.
- Mindre 'paddande' lack på träet.
- Mer klang
- En bättre ton och en effektivare typ av klang för alla typer av sträng instrument.

Är det verkligen så här enkelt? -Jepp. Ytterskalet skall vara stabilt -med rena innerkammare. Känner man till det här; är det svårt att låta och tänka: Undra hur bra de där relicerade SRV-gitarrerna kunde låta ifall någon hade tänkt lite längre att rengjort inner kamrarna också -när de lägger ner så mycket tid på att dra bort färg där man inte behöver göra detta....

Nackdelar med detta:
Vi bor i ett nordligt klimat. Vår vinter torrhet får trä att komprimera enormt mycket. Dvs: Ton -och klang mässigt får man alltid bäst resultat med helt trärena inner kammare. Men då ber man verkligen om komprimeringsproblem. Det smartaste är alltid en kompromiss: Ett tunt, tunt skyddslager av något riktigt hårt och stabilt över de trärena ytorna. Jag kör super lim med penseln från OK/Q8. Funkar kanon; utan att 'padda' bort mycket.
Att skrapa, putsa, fila alla innerkammare på ett instrument fria från -polerdamm rester, -lack, -mm -är ett HÄSTJOBB. Detta tar tid och är svårt att få vackert -utan tålamod och helst mycket rutin. Och man blir ofta jäkligt förvånad hur mycket skit som sitter i dessa innerkammare. När det gäller halsar: Stämskruv hål och T/R kaviteter är också innerkammare.

In conclusion:
Klangoptimering är alltså rengöring av en stränginstruments inner kammare > för att uppnå bättre akustiska klang egenskaper i den samma.


/ Jonken


21 Jul 2022, 18:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
Har en telegitarr som banden rest sig lite på. Så jag demonterade halsen för att pressa ner de igen och upptäckte då att halsfickan var allt annat än rak plus en tjockt klistermärke på halsklacken.
Så nu ska den fixas plan och fin och ska bli intressant om mina sinnen kommer uppleva nån skillnad efter att kontaktytan ökas.


03 Mar 2023, 18:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2022
rifle wrote:
Har en telegitarr som banden rest sig lite på. Så jag demonterade halsen för att pressa ner de igen och upptäckte då att halsfickan var allt annat än rak plus en tjockt klistermärke på halsklacken.
Så nu ska den fixas plan och fin och ska bli intressant om mina sinnen kommer uppleva nån skillnad efter att kontaktytan ökas.

Trevligt. Detta MÅSTE du köra en detaljrik upplöjning på!


04 Mar 2023, 10:22
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Bild på före.


Attachments:
Screenshot_20230304_103445_Gallery.jpg [100.07 KiB]
Not downloaded yet
04 Mar 2023, 11:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Bild på före.

Nice. En 'ButterTele' är ett grymt bra instrument -för att verkligen ge de riktiga nyansskillnaderna i detta.

Ett par tips:

-Dubbelkolla komprimeringen: Så att halsen verkligen ligger mot bakväggen i halsfickan -och inte vilar mot kanten på plekan.
-Tänk på att addera tiltvinkel i botten på din nya halsficka. (Vanligtvis shimmar man för halstilt vinkeln.) Att shimma detta; ger ungefär är samma klang/ton mässiga effekt; -som som att gasa och bromsa samtidigt -när man kör bil. Strängarnas avstånd ifrån ytan på kroppen skall inte vara högre vid halsmicken. Detta skall max vara samma -eller lägre än vid stall micken.


/ Jonken :wink:


04 Mar 2023, 18:03
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Har fräst halsfickan och fixat halsklacken och spelat en del nu på gitarren.
Det jag märker är att den blev lite mera fokuserad i tonen på nått sätt, lite mindre skrammlig. Svårt att beskriva, men det blev märkbar skillnad när jag stämmer den med en stämapparat att nålen är mycket stabilare och det är ju ett bra tecken på att nåt har hänt på riktigt.
Inkopplad i stärkare är svårare att bedöma då jag spelat för lite innan och efter åtgärd.


25 Mar 2023, 12:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Trevligt!

-You'll be teaching theese benefits in no time! :wink:


29 Mar 2023, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Hur går ni tillväga då ni ska plugga tex hålen för strängfästet som är rätt stor i diametern?
Var får ni tag i pluggen om ni inte gör de själv?


03 Apr 2023, 08:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Hur går ni tillväga då ni ska plugga tex hålen för strängfästet som är rätt stor i diametern?
Var får ni tag i pluggen om ni inte gör de själv?

Vilket strängfäste menar du?
https://plugitwood.co.uk/collections/dowels


Last edited by Jonken on 03 Apr 2023, 09:45, edited 1 time in total.



03 Apr 2023, 09:31
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
https://www.gear4music.se/sv/Gitarr-bas ... Nickel/W2M

Typ med sånna försänknings studs.


03 Apr 2023, 09:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Typ med såna försänknings studs.

Se mitt förra inlägg -för pluggar. Men snackar vi Gibson är det imperial 0.444 tums hål (11.2 mm) du skall plugga.


03 Apr 2023, 09:55
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 184 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.