View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:42



Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Bojarnas sommar projekt 2018-2023 
Author Message

Joined: 19 Feb 2009, 23:18
Posts: 800
Location: Go:teborg
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
pippo wrote:
Fin!! Jag har nog ett block liggandes om du är intresserad

Jepp! PM:a om peng och Swish! :D

_________________
Why do we play music? Too lazy to work, too nervous to steal.


07 Aug 2018, 15:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Har faktiskt bytt strängar på en av mina gitarrer. Passade också på att justera stränghöjden och intonera. Sen får det nog räcka med projekt för ett tag.


07 Aug 2018, 16:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Halsen fastskruvad, nu ska det borras för stallet.


17 Aug 2018, 21:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
Halsen fastskruvad, nu ska det borras för stallet.

:D Häftigt! Ser fram emot och se resultatet.
Börjar och se få en del sommarprojekt klara snart... :o


/ Jonken


18 Aug 2018, 11:23
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Stallbussningarna blev så där lagomt snea men Leo quan stallet gick precis på plats :mrgreen:
Blev några extra gropar här och där i toppen :mrgreen: under arbetets gång.
Nästa steg är lite mera slipning innan jag ska lacka lite.


19 Aug 2018, 15:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Rifle - mer bilder!!


Jag har gjort setup på Juniorn som lackades tidigare i somras samt fått båda mina strator spelbara igen efter längre tids eftersatt underhåll...
I torsdags byggde jag dessutom klart den här (som varit ett löpande projekt under ca 2 års tid):
Image

En Shin-ei/Honey uni-vibe! Sneglat på både Vibe-bro, Heaven´s vibe och Unique vibe men tycker f-n priserna är helt makalösa - kan ju nästan köpa en vintagepjäs i bruksskick för de pengarna. Det fick bli att läsa på, jaga fatt på delar, kopplingsschema och fatta lödkolven.
I slutändan ett väldigt kul bygge - kanske bygger en till som går på 18vdc, lite mer praktiskt.

Har inte haft någon vibe sen jag sålde min gamla lila mojo-vibe till en bojare strax efter att jag köpt delarna till denna. Saknar inte mojo:n längre :lol:

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


19 Aug 2018, 19:12
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
pippo wrote:
Rifle - mer bilder!!


Jag har gjort setup på Juniorn som lackades tidigare i somras samt fått båda mina strator spelbara igen efter längre tids eftersatt underhåll...
I torsdags byggde jag dessutom klart den här (som varit ett löpande projekt under ca 2 års tid):

En Shin-ei/Honey uni-vibe! Sneglat på både Vibe-bro, Heaven´s vibe och Unique vibe men tycker f-n priserna är helt makalösa - kan ju nästan köpa en vintagepjäs i bruksskick för de pengarna. Det fick bli att läsa på, jaga fatt på delar, kopplingsschema och fatta lödkolven.
I slutändan ett väldigt kul bygge - kanske bygger en till som går på 18vdc, lite mer praktiskt.

Har inte haft någon vibe sen jag sålde min gamla lila mojo-vibe till en bojare strax efter att jag köpt delarna till denna. Saknar inte mojo:n längre :lol:

Cool! Och tok-respekt på: Det fick istället bli att läsa på och lära sig, jaga fatt på delar, kopplingsschema -och fatta lödkolven. SÅ ska dom tas!

Har lite dåligt samvete oxo: Fick ihop EVH:n idag. Fastnade förståss med den framför förstärkaren -och glömde knäppa bilder att lägga ut här. (Men jag lovar att det kommer snart.)

Och kör andra stämman på: Bilder från "Geväret" (Rifle) !!


/ Jonken


19 Aug 2018, 19:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
pippo wrote:
Rifle - mer bilder!!



Det är inte så spännande med bilder på en plywoodtopp :mrgreen:


20 Aug 2018, 12:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jonken wrote:
pippo wrote:
Rifle - mer bilder!!


Jag har gjort setup på Juniorn som lackades tidigare i somras samt fått båda mina strator spelbara igen efter längre tids eftersatt underhåll...
I torsdags byggde jag dessutom klart den här (som varit ett löpande projekt under ca 2 års tid):

En Shin-ei/Honey uni-vibe! Sneglat på både Vibe-bro, Heaven´s vibe och Unique vibe men tycker f-n priserna är helt makalösa - kan ju nästan köpa en vintagepjäs i bruksskick för de pengarna. Det fick bli att läsa på, jaga fatt på delar, kopplingsschema och fatta lödkolven.
I slutändan ett väldigt kul bygge - kanske bygger en till som går på 18vdc, lite mer praktiskt.

Har inte haft någon vibe sen jag sålde min gamla lila mojo-vibe till en bojare strax efter att jag köpt delarna till denna. Saknar inte mojo:n längre :lol:

Cool! Och tok-respekt på: Det fick istället bli att läsa på och lära sig, jaga fatt på delar, kopplingsschema -och fatta lödkolven. SÅ ska dom tas!

Har lite dåligt samvete oxo: Fick ihop EVH:n idag. Fastnade förståss med den framför förstärkaren -och glömde knäppa bilder att lägga ut här. (Men jag lovar att det kommer snart.)

Och kör andra stämman på: Bilder från "Geväret" (Rifle) !!

/ Jonken


Tack - klart det är kul att löda ihop saker men jag köper färdiga prylar också - det är mest när plånbok, tillgång eller praktikalitet sätter stopp som lödkolven åker fram. Eller om jag plötsligt finner mig med för mycket fritid och behöver ett nytt projekt. :D
Så här låter den iallafall med min JTM Super Bass (som också är hemmabyggd) och en strata stämd i D:
https://soundcloud.com/pippo1448/1st-univibe-test

Låter roligare och större när man kör genom riktiga högtalare - detta är inspelat lite snabbt via lineout på attenuator och har pålagd speaker-response (marshall 4x12 m g12m25) i reaper.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


20 Aug 2018, 14:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Möbelgitarr, eller inte :D


Attachments:
20180817_203704 liten.jpg
20180817_203704 liten.jpg [ 95.39 KiB | Viewed 16782 times ]
21 Aug 2018, 09:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
Möbelgitarr, eller inte :D

C-o-o-l !!!
DET DÄR är rock'n roll min vän!


/ Jonken :shock:


22 Aug 2018, 22:03
Profile
User avatar

Joined: 10 Feb 2004, 19:59
Posts: 1832
Location: Förort med Swish
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Nä inga byggprojekt just nu, kommer kanske nåt vitage rep senare..

Försöker få igång frugans spelande så jag köpte några billiga Ukuleles. Hyr en stuga denna vecka. Så vi lirar en stund varje dag, nåt nytt ackord, nån ny låt...

Image

Tröttnar man på att lira så får man kolla utsikten:

Image

Funkar inte det så har jag gura o mandolin och öl, vin, etc

_________________
tligen


23 Aug 2018, 09:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Här är bilderna av Frankie -bygget:

Image Image Image


Recept:

- 2 bitars Northern Ash kropp.
- EVH Stripe series orginal hals.
- EVH Stripe stall, hardware, D-tuner.
- 37 mm sustainblock under stallet.
- Orginal Floyd Rose Woodinsterts (stallstolpar).
- Seymour Duncan '78 Trembucker stallmick.
- 500K volym pot.
- Standard Strata jackkopp.
- Braided wire mellan pot & jack.
- Kapad EVH-style röj -pleka.

Färger:

- Biltema svart
- Biltema vitt
- Biltema orange
- Biltema klarlack
- Coop bygg/Boilists koppar färg


Kontruktion:

- Större/generösare hals tilt/vinkel -anpassad för att stallets bottenplatta skall ligga kloss mot ytan på kroppen.
- Micken monterad direkt i kroppen (4 skruvar -med styva fjädrar).

Image


Sound och känsla:
Soundet är tight, högt och direkt "in-your-face". Otroligt lång, naturlig sustain. Reagerar otroligt mycket på anslag och volymkontroll. Man kan bokstavligen forma mycket mer av tonen med fingrarna och volymkontrollen. Rikare övertoner -på klassiskt Eddie -vis. Tänk soundmässigt: All Van Halen fram till 1984 = Det här är EXAKT det.
Spelkänslan är behaglig och stabil både för hårdare bräng -samt mer tekniskt lir. Det känns som att gitarren skulle tåla det mesta; utan att kyckla-ur och börja krångla. En stabil pjäs som andas kick ass 80's rock'n roll historia. Definitivt en REJÄL headturner på rockscenen.


/ Jonken


31 Aug 2018, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Sprayade först lagret nyss och gosse vad det började rinna färg. Sprayning var jag rätt dålig på :mrgreen:

Går det att rädda på nåt enkelt sätt?


01 Sep 2018, 17:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
Sprayade först lagret nyss och gosse vad det började rinna färg. Sprayning var jag rätt dålig på :mrgreen:

Går det att rädda på nåt enkelt sätt?

Det är bara att slipa ner ojämnheterna på ytan-och spraya på nytt. :)
Du får flytta burken en aning snabbare i nästa försök. Jämna svep. :wink:


/ Jonken


01 Sep 2018, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jonken wrote:

Det är bara att slipa ner ojämnheterna på ytan-och spraya på nytt. :)
Du får flytta burken en aning snabbare i nästa försök. Jämna svep. :wink:


/ Jonken


Har nu kört en hel burk vit cellulosa och det tänker fortfarande inte helt.
Jaja det blir som det blir :D :mrgreen:


04 Sep 2018, 15:31
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
I drift!


Attachments:
20180916_190905.jpg
20180916_190905.jpg [ 148.22 KiB | Viewed 16228 times ]
17 Sep 2018, 10:22
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jonken wrote:
rifle wrote:
Sprayade först lagret nyss och gosse vad det började rinna färg. Sprayning var jag rätt dålig på :mrgreen:

Går det att rädda på nåt enkelt sätt?

Det är bara att slipa ner ojämnheterna på ytan-och spraya på nytt. :)
Du får flytta burken en aning snabbare i nästa försök. Jämna svep. :wink:


/ Jonken


Man ska väl dessutom göra ett litet lättande på sprayknappen när man vänder? För att det inte ska bli något rinn i vändningarna.

_________________
/Lennart


17 Sep 2018, 10:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
rifle wrote:
I drift!

YEAH!

:D

Äläktronik....?



/ Jonken


18 Sep 2018, 18:59
Profile

Joined: 29 Nov 2013, 19:45
Posts: 139
Location: Mönsterås
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
:D Ball tråd! Har inte haft nåt sommar projekt direkt men en rastlös söndag så sprayade jag Union Jack på min högtalarlåda.
Attachment:
112.jpg
112.jpg [ 140.18 KiB | Viewed 16138 times ]


18 Sep 2018, 19:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Kul att se alla projekt som pågår lite här och var...nånting måste man väl ha haft att göra i den tropiska hettan! :)

Jag har själv pillat lite grann och skaffat några Warmothdelar till en strata och en tele. Stratan blir en lite mer klassisk modell med alkropp i tobacco burst med kvartssågad lönnhals (vintagetintad) med Kleins handlindade 63-singlecoil och 6-punkts stall etc. Telen däremot blir en Custom-aktig modell med goa DiMarzio railsmickar (Cruiser i neck och Chopper i bridge) typ...den har dessutom en rätt go kropp med flammig "Tiger Eye"-topp och en kvartssågad vintagetintad lönnhals, detta i kombo med guldhardware blir rätt mycket Custom...he he.

Har även införskaffat en Mesa Boogie Stiletto Ace kombo...jisses vilken stärkare! Varför är det så många som ratar denna guldklimp, den låter ju helt sjukt bra tycker jag. Stiletton är ju den med "Marshallsoundet" eller vad man ska säga...tog bort EL34:orna och pruttade i ett par 6CA7:or istället och jädrar i min låda vad det tog fart, den låter helt grymt...nästan mer Marshall än mina andra riktiga Marshalltoppar. :mrgreen:

Hade inte så många bilder på detta men hittade några på stratan och en på Mesan. Får fylla på med nån bild på telen sen när den är helt färdig. Ska iväg med dessa på PLEKning snart och sen är dom redo för storverk i studion. :)

Image

Image

Image

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


20 Sep 2018, 12:06
Profile

Joined: 13 Jun 2013, 18:28
Posts: 2925
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Kul med Warmoth :mrgreen:

Men är kroppen Warmoth? Jag ser ingen logga i halsfickan nämligen, så undrar :)


20 Sep 2018, 18:28
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Tvåtakt wrote:
Kul med Warmoth :mrgreen:

Men är kroppen Warmoth? Jag ser ingen logga i halsfickan nämligen, så undrar :)

Mmm...Warmoth är gutt...dessa kroppar och halsar var riktigt goa exemplar så det känns fina fisken. :)

Jodå, stratakroppen är Warmoth men jag har fräst ur den då halsklacken var något hög för att ha plektrumskydd på den modell jag köpte. Urfräsningen blev helt optimal så nu får man pressa dit halsen och hela guran i sig klingar väldigt bra akustiskt så det känns grymt nice. Just stratan blev väldigt bra då vikten på de olika delarna passade perfekt och man märker det när man sätter sig och lirar lite hur bra balanserad den blev med alla prylar monterade...är ruggigt nöjd so far. Telen känns även den jättebra men den är jag inte klar med ännu så där vet jag inte hur slutresultatet blir exakt. Men fina kroppar och halsar gör ju hela grejen.
Har precis fått hem mina egna loggor som ska monteras också...det blev en Stratomaster och en Telemaster så klart. :mrgreen: Utan logga så är det ju ingen gitarr som vi vet. ;-)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


20 Sep 2018, 22:34
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Majkel wrote:
Kul att se alla projekt som pågår lite här och var...nånting måste man väl ha haft att göra i den tropiska hettan! :)

Jag har själv pillat lite grann och skaffat några Warmothdelar till en strata och en tele. Stratan blir en lite mer klassisk modell med alkropp i tobacco burst med kvartssågad lönnhals (vintagetintad) med Kleins handlindade 63-singlecoil och 6-punkts stall etc. Telen däremot blir en Custom-aktig modell med goa DiMarzio railsmickar (Cruiser i neck och Chopper i bridge) typ...den har dessutom en rätt go kropp med flammig "Tiger Eye"-topp och en kvartssågad vintagetintad lönnhals, detta i kombo med guldhardware blir rätt mycket Custom...he he.

Har även införskaffat en Mesa Boogie Stiletto Ace kombo...jisses vilken stärkare! Varför är det så många som ratar denna guldklimp, den låter ju helt sjukt bra tycker jag. Stiletton är ju den med "Marshallsoundet" eller vad man ska säga...tog bort EL34:orna och pruttade i ett par 6CA7:or istället och jädrar i min låda vad det tog fart, den låter helt grymt...nästan mer Marshall än mina andra riktiga Marshalltoppar. :mrgreen:

Hade inte så många bilder på detta men hittade några på stratan och en på Mesan. Får fylla på med nån bild på telen sen när den är helt färdig. Ska iväg med dessa på PLEKning snart och sen är dom redo för storverk i studion. :)

Riktigt trevliga projekt du har på G "M"!
Ser ivrigt fram emot fler uppdateringar.


/ Jonken :shock:


21 Sep 2018, 16:10
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Jonken wrote:
Majkel wrote:
Kul att se alla projekt som pågår lite här och var...nånting måste man väl ha haft att göra i den tropiska hettan! :)

Jag har själv pillat lite grann och skaffat några Warmothdelar till en strata och en tele. Stratan blir en lite mer klassisk modell med alkropp i tobacco burst med kvartssågad lönnhals (vintagetintad) med Kleins handlindade 63-singlecoil och 6-punkts stall etc. Telen däremot blir en Custom-aktig modell med goa DiMarzio railsmickar (Cruiser i neck och Chopper i bridge) typ...den har dessutom en rätt go kropp med flammig "Tiger Eye"-topp och en kvartssågad vintagetintad lönnhals, detta i kombo med guldhardware blir rätt mycket Custom...he he.

Har även införskaffat en Mesa Boogie Stiletto Ace kombo...jisses vilken stärkare! Varför är det så många som ratar denna guldklimp, den låter ju helt sjukt bra tycker jag. Stiletton är ju den med "Marshallsoundet" eller vad man ska säga...tog bort EL34:orna och pruttade i ett par 6CA7:or istället och jädrar i min låda vad det tog fart, den låter helt grymt...nästan mer Marshall än mina andra riktiga Marshalltoppar. :mrgreen:

Hade inte så många bilder på detta men hittade några på stratan och en på Mesan. Får fylla på med nån bild på telen sen när den är helt färdig. Ska iväg med dessa på PLEKning snart och sen är dom redo för storverk i studion. :)

Riktigt trevliga projekt du har på G "M"!
Ser ivrigt fram emot fler uppdateringar.


/ Jonken :shock:

Kul att du gillar mitt lilla sommarprojekt...är ju inte i paritet med ditt JEM-projekt men ändå, kul att fixa med lite guror emellanåt. :)
Lägger upp några bilder på dom båda gitarrerna när allt är klart...ser dock inte ut att kunna bli förrän i början av november då jag har hela oktober fullblockat med jobb...men den som väntar på nåt gott som man säger. :mrgreen:

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


24 Sep 2018, 14:28
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Försätter med småsaker på min plywood-gitarr tex byt sadeln till en höger-sadel. Hade en vänstersadel tidigare som jag helt enkelt vänt på :mrgreen: var inte helt optimal vinkel på skårorna kan man säga.
Har petat in en avbruten glasspinne i halsfickan för att bättre vinkel, men det kanske jag nämnt tidigare.
Flyttat axelbandsknoppen ut på spetsen eftersom den var så framtung, blev bättre.
Även justerat mickhöjden ordentligt.


30 Sep 2018, 12:23
Profile ICQ WWW

Joined: 15 Aug 2008, 20:04
Posts: 352
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Lite bilder på det färdiga resultatet:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image


30 Sep 2018, 22:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
Snyggt!


01 Oct 2018, 09:34
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
vikko98 wrote:
Det är så härligt när Pukko kommer in och sopar mattan med allt motstånd...

*Stort hjärta*

/Niklas


Tål att upprepas, det skulle vara väldigt intressant att höra hur detta fantastiska instrument låter... :shock: :D

Khayamahogny, det vet jag används ofta i båtinredning. Det låter bra även i gitarrer?

_________________
/Lennart


01 Oct 2018, 09:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018
pukko wrote:
Lite bilder på det färdiga resultatet:

Magiskt fin gitarr det där...verkligen! Gillar när nån går "all-in" på alla smådetaljer, det är ju det som gör det lilla extra...då snackar vi Custombygge. :)
Hoppas den spelar lika bra som den ser ut för du har gjort ett fantastiskt jobb med den! :)

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


01 Oct 2018, 14:31
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 184 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: bummer and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.