View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:00



Reply to topic  [ 184 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Bojarnas sommar projekt 2018-2023 
Author Message
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Hittade en trumpinne som hade bra mått. Lite sandpapper sen satt den som en smäck.


07 Apr 2023, 21:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Hittade en trumpinne som hade bra mått. Lite sandpapper sen satt den som en smäck.

:lol: NICE! :lol:
Ja; man tager -vad man haver... :wink:


08 Apr 2023, 09:09
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Givetvis glömde jag sätta dit jordkabeln innan jag bankade ner studsen.
Blir bylösning på den med :mrgreen:


08 Apr 2023, 17:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
När jag ändå var i farten så jag har jag bytt ut micken i min tele till en P90 variant från lundgren som passar direkt.
Nu låter gitarren mera som jag är van vid att gitarrer ska låta, lite mera gunnar gain än tidigare. :mrgreen:


14 Apr 2023, 09:39
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Jag blir bara så glad att se hur mycket kreativitet som finns överhuvudtaget! Och det utanför våra ganska hårt styrda producera-mer företag.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 Apr 2023, 12:29
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Jag har köpt en hals på tradera som är nåt som liknar maghony och greppbräda rosewood som jag efter rätt lång tid såg var vriden.
Tänkte mest troligt slipa till den rak, men är ute efter om nån har nåt tjuvknep för att slipa den rak annat än att använda ögonmåttet?
Tänkte köra man med radiekloss men hade varit skönt med nåt enkel sätt att mäta att den blir plan och inte bara använda ögonmått.

Jag är inte blyg att testa ta bort greppbärdan heller och slipa själva halsen men det känns som lite mera jobb.

Nån som sitter på nåt husmorstips :mrgreen:


05 Jun 2023, 08:26
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Jag har köpt en hals på tradera som är nåt som liknar maghony och greppbräda rosewood som jag efter rätt lång tid såg var vriden.
Tänkte mest troligt slipa till den rak, men är ute efter om nån har nåt tjuvknep för att slipa den rak annat än att använda ögonmåttet?
Tänkte köra man med radiekloss men hade varit skönt med nåt enkel sätt att mäta att den blir plan och inte bara använda ögonmått.

Jag är inte blyg att testa ta bort greppbärdan heller och slipa själva halsen men det känns som lite mera jobb.

Nån som sitter på nåt husmorstips :mrgreen:

Jag skulle definitivt satsa på att försöka böja/vrida tillbaka halsen först.
Skall du göra detta 'homebrew'; rekommenderar jag en stabil, flyttbar träbit (typ en bit av en riktigt stabil bordsskiva) som jigg. Detta så att du kan flytta ut den till solen under sommaren. (Solvärme hjälper.) Förfarandet blir ungefär så här:

-Justera halsen så rak som du kan -genom att vrida på dragstången.
-Läs av halsen NOGA hur den är böjd vriden.
-Skruva av all drag från dragstången. (Avlägsna hela T/R bulten ifall möjligt.)
-Med hjälp av tänger spänner du fast halsen i jiggen.
-Sedan låter du den vara.
-Under soliga dagar flyttar du ut hela din portabla, spända jigg i solen.
-Checka av med jämna mellan rum. (Räkna med att sånt här tar tid.)

Grunden i detta är att du måste lyckas spänna fast halsen i din jigg; så att alla böjningar som du vill rätta till ges en minst lika stor motsatt böjning. Detta samtidigt som du inte utsätter halsens friska delar för böjningar. Dvs säkrar dessa. Detta kräver en massa tvingar, klossar. (Och i många fall även typ tre styck armar med tvingarna. -Ha-ha.) Även mjukt mellan klossar och halsyta är bra -för att slippa tryckmärken i halsen.

Detta omfattar typ första fasen av behandling av böjda/vridna halsar. Nästa fas (vid behov) handlar om att även addera väta/fukt.


/ Jonken


05 Jun 2023, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Sommarens projekt ser ut att bli nytt elsystem i min 335:a. Inget man ser fram emot, men eftersom en volympot är trasig så är det lite bara att byta allt inkl mickarna när man ändå är inne den. PRS DGT-switchar blir det också för partiell coil-split. Det kan vara användbart på en 335:a

Att klura ut varför en Fenderförstäkare tjuter när man drar upp reverbet över tre får bli ett annat projekt som jag nog låter någon annan pyssla med.


05 Jun 2023, 17:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
CarlM wrote:
Sommarens projekt ser ut att bli nytt elsystem i min 335:a. Inget man ser fram emot, men eftersom en volympot är trasig så är det lite bara att byta allt inkl mickarna när man ändå är inne den. PRS DGT-switchar blir det också för partiell coil-split. Det kan vara användbart på en 335:a

Att klura ut varför en Fenderförstäkare tjuter när man drar upp reverbet över tre får bli ett annat projekt som jag nog låter någon annan pyssla med.

Låter som att du laddar upp strupen för en massa versaler tillsammans med din 335:a i sommar. :lol:
Personligen gillar jag inte att tappa återhållsammare humbuckers av PAF-typ. Föredrar istället att prioritera vad som händer när man skruvar ner på volymen -på PAF:arna + hur tonkontrollerna verkligen fungerar. (Många trevliga saker att bekanta sig med här.)

Gällande skriket i din Fender stärk: https://www.youtube.com/watch?v=gVmOR92xXYE
Här kan nog rörbojarna säkert erbjuda ännu fler smartare tips -för en lösning.


/ Jonken


06 Jun 2023, 11:42
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Att klura ut varför en Fenderförstäkare tjuter när man drar upp reverbet över tre får bli ett annat projekt som jag nog låter någon annan pyssla med.


Gällande skriket i din Fender stärk: https://www.youtube.com/watch?v=gVmOR92xXYE
Här kan nog rörbojarna säkert erbjuda ännu fler smartare tips -för en lösning.

/ Jonken


Verkligen trevlig uppsättning testinstrument snubben har i videon, det han visar på är ett vanligt problem men det kanske inte visar sig på detta sättet så ofta, man brukar byta innan det går så långt helt enkelt. Det är elektrolyterna till strömförsörjningen som är dåliga, och i detta fallet på videon är en helt öppen.

Elektrolyter är en förbrukningsvara, efter typ 15 år brukar det göra skillnad om man byter dem, förstärkaren låter " ny". Om man nu gillar det eller inte, men den funkar! Kan bli en massa obehagliga följdfel annars dessutom.

_________________
/Lennart


06 Jun 2023, 22:30
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Sommarens projekt ser ut att bli nytt elsystem i min 335:a. Inget man ser fram emot, men eftersom en volympot är trasig så är det lite bara att byta allt inkl mickarna när man ändå är inne den. PRS DGT-switchar blir det också för partiell coil-split. Det kan vara användbart på en 335:a

Att klura ut varför en Fenderförstäkare tjuter när man drar upp reverbet över tre får bli ett annat projekt som jag nog låter någon annan pyssla med.

Låter som att du laddar upp strupen för en massa versaler tillsammans med din 335:a i sommar. :lol:
Personligen gillar jag inte att tappa återhållsammare humbuckers av PAF-typ. Föredrar istället att prioritera vad som händer när man skruvar ner på volymen -på PAF:arna + hur tonkontrollerna verkligen fungerar. (Många trevliga saker att bekanta sig med här.)

Gällande skriket i din Fender stärk: https://www.youtube.com/watch?v=gVmOR92xXYE
Här kan nog rörbojarna säkert erbjuda ännu fler smartare tips -för en lösning.


/ Jonken


Visst är volym- och tonkontrollerna användbara, men partiell coilsplit (DGT-switch) som bara gör humbuckers lite mer assymetriska, så de humbuckar mindre ger en annan effekt som förhoppningsvis drar dem lite åt Filter’Tron och P90-hållet, vilket kan vara ett användbart alternativ i en 335:a. (Inte minst om man som jag gärna spela Gretsch). Men vi får se hur det blir. 335:or är så knöliga att meka el i, så jag får helt enkelt testa. Om det inte låter bra med switcharna aktiverade (d v s uppdragen push-pull i tonkontrollen) så är det ju bara att glömma att de finns., så funkar den som en helt vanlig 335:a och det är ju det viktigaste.

Tack för YouTube-tipset om felkälla i Fendern. då ska jag nog göra några försök till innan jag lämnar in den. jag hittade ett tips via en ett av förslagen som kom upp när jag tittade på videon om kondensatorproblematiken.


07 Jun 2023, 16:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Custom Sam wrote:

Verkligen trevlig uppsättning testinstrument snubben har i videon, det han visar på är ett vanligt problem men det kanske inte visar sig på detta sättet så ofta, man brukar byta innan det går så långt helt enkelt. Det är elektrolyterna till strömförsörjningen som är dåliga, och i detta fallet på videon är en helt öppen.

Elektrolyter är en förbrukningsvara, efter typ 15 år brukar det göra skillnad om man byter dem, förstärkaren låter " ny". Om man nu gillar det eller inte, men den funkar! Kan bli en massa obehagliga följdfel annars dessutom.


Min krånglande Fender är ben Super Sonic 22 som jag inte lyckats datera. De ko 2006 och serienumret börjar på CR. Jag köpte den beg 2019 då den redan hade problemet och hade hoppats på att ett rörbyte skulle hjälpa med den gjorde det tyvärr inte. Den ser nästa ny ut och säljare sålde den defekt på grund av ett oljud som jag fick bort genom att byta alla rör utom slutrören, men då upptäckte jag istället att reverbet tjöt när man vred över 3 på rattens skala. Sedan har den blivit stående på jobbet några år. Men nu är det dags att ta tag i den eftersom jag behöver den till vissa typer av gitarrljud och eftersom det är min enda Fender, så jag har inget annat som liknar den. Så antingen fixar jag det själv under sommaren, eller också får den åka till någon Fender-kompetent reparatör.


07 Jun 2023, 16:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Har försökt fixa stränghöjden på mina två Fender MIM-basar. Men fick inte riktigt till det på P-basen, så kanske får det bli att lämna in den. Kanske behöver den en bandslip/plek trots allt. Sen, om jag får lite tid över (är sysselsatt med flyttstök) så är det nog dags att byta strängar på mina gitarrer. Kanske inte på alla, men åtminstone på en eller ett par.

Inser nu förresten att min Earnie Ball Power Peg ligger nerpackad i en flyttkartong hos Shurgard. Onödigt att lägga tid på strängbyte utan den, så kanske får strängbytena vänta till i höst efter flytten trots allt.


07 Jun 2023, 22:26
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
CarlM wrote:
Visst är volym- och tonkontrollerna användbara, men partiell coilsplit (DGT-switch) som bara gör humbuckers lite mer assymetriska, så de humbuckar mindre ger en annan effekt som förhoppningsvis drar dem lite åt Filter’Tron och P90-hållet, vilket kan vara ett användbart alternativ i en 335:a. (Inte minst om man som jag gärna spela Gretsch). Men vi får se hur det blir. 335:or är så knöliga att meka el i, så jag får helt enkelt testa. Om det inte låter bra med switcharna aktiverade (d v s uppdragen push-pull i tonkontrollen) så är det ju bara att glömma att de finns., så funkar den som en helt vanlig 335:a och det är ju det viktigaste.

Tack för YouTube-tipset om felkälla i Fendern. då ska jag nog göra några försök till innan jag lämnar in den. jag hittade ett tips via en ett av förslagen som kom upp när jag tittade på videon om kondensatorproblematiken.

Ja. Att Parallell koppla PAF:ar -gör dessa mer 'Filter'Troniga'.
Dock: Expect this:
Det är ett smått litet H-vete > att böka/böja in push/pull switchar i tonhålen på en 335:a. Det går; men det är inte utan EN MASSA svordomar.... (P/P switcharnas fyrkantiga hölje tar i botten > när du skall vika in dessa i ton hålen.) YAMAHA SA-modellerna (335) har ju denna funktion på push/push -tapp i sina burkar.


/ Jonken


08 Jun 2023, 11:27
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Yes nu är en tele-custom kropp på väg som ska förses med en hals och en humbucker.
Hals ska förses med stämmisar och bandas om först och den behöver nog även lackas kom jag precis på nu efter jag skickat iväg beställning på småprylar :cry:
Äsch det kan jag göra nån annan gång :D


08 Jun 2023, 12:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Yes nu är en tele-custom kropp på väg som ska förses med en hals och en humbucker.
Hals ska förses med stämmisar och bandas om först och den behöver nog även lackas kom jag precis på nu efter jag skickat iväg beställning på småprylar :cry:
Äsch det kan jag göra nån annan gång :D

Nice! Låter som att du kommer att ha lite att stå i snart. Är det bara en HB i stallet du skall ha -eller menar du att du skall ha en HB-mick i halsläge?


/ Jonken


08 Jun 2023, 13:13
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Jonken wrote:
Nice! Låter som att du kommer att ha lite att stå i snart. Är det bara en HB i stallet du skall ha -eller menar du att du skall ha en HB-mick i halsläge?


/ Jonken


Har en humbucker i singlecoilformat liggandes som passar Tele som jag råkade impulsköpa till min andra tele som fick en P90 i singelcoilformat istället.


08 Jun 2023, 15:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Fått kroppen och halsfickan måste slätas till först av allt, sedan måste halsens klack slipas till så den passar halsfickan och linjeras close enough.
Sen ska halsen meppras lite med som bandningen, slipning greppbräda. installera sadel och stämmisar.
Sen om det blir bra nog så kanske det blir lackning av nåt slag eller inte 8)


13 Jun 2023, 10:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 393
Location: Mönsterås
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
CarlM wrote:

Min krånglande Fender är ben Super Sonic 22 som jag inte lyckats datera. De ko 2006 och serienumret börjar på CR. Jag köpte den beg 2019 då den redan hade problemet och hade hoppats på att ett rörbyte skulle hjälpa med den gjorde det tyvärr inte. Den ser nästa ny ut och säljare sålde den defekt på grund av ett oljud som jag fick bort genom att byta alla rör utom slutrören, men då upptäckte jag istället att reverbet tjöt när man vred över 3 på rattens skala. Sedan har den blivit stående på jobbet några år. Men nu är det dags att ta tag i den eftersom jag behöver den till vissa typer av gitarrljud och eftersom det är min enda Fender, så jag har inget annat som liknar den. Så antingen fixar jag det själv under sommaren, eller också får den åka till någon Fender-kompetent reparatör.


Hej Carl !

Kollat lite på schemat och ser inte några konstigheter (säger det för Fender ett tag körde med 820 ohm på katoden och det gav upphov i vissa fall med det du upplever)
Mina 3 tips är:

1.testa med ett nytt rör i reverbet. Jag ser att du har bytt, men nya rör betyder inte alla gånger man fått ett bra nytt rör. om problemet var samma innan du bytte ? så är nog detta inte ditt problem.
2. Om det är en top du har? då kan närheten av reverbtanken spela roll allt kablarna till den.
3. kolla lödingar där just revebet i kretsen finns, dåliga lödingar kan ge upphov till mycket skumt.

Lycka till !!

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


13 Jun 2023, 20:19
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Jonken wrote:
Ja. Att Parallell koppla PAF:ar -gör dessa mer 'Filter'Troniga'.
Dock: Expect this:
Det är ett smått litet H-vete > att böka/böja in push/pull switchar i tonhålen på en 335:a. Det går; men det är inte utan EN MASSA svordomar.... (P/P switcharnas fyrkantiga hölje tar i botten > när du skall vika in dessa i ton hålen.) YAMAHA SA-modellerna (335) har ju denna funktion på push/push -tapp i sina burkar.


/ Jonken


Jo, lätt är det inte. En tålmodig kompis har redan monterat allt en gång. Men då funkade det inte, så jag har fått riva ut all el för att felsöka och göra om. Därför vet jag att allt får plats och att det är knöligt, men möjligt.


15 Jun 2023, 08:32
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Amp Healer II wrote:
CarlM wrote:

Min krånglande Fender är ben Super Sonic 22 som jag inte lyckats datera. De ko 2006 och serienumret börjar på CR. Jag köpte den beg 2019 då den redan hade problemet och hade hoppats på att ett rörbyte skulle hjälpa med den gjorde det tyvärr inte. Den ser nästa ny ut och säljare sålde den defekt på grund av ett oljud som jag fick bort genom att byta alla rör utom slutrören, men då upptäckte jag istället att reverbet tjöt när man vred över 3 på rattens skala. Sedan har den blivit stående på jobbet några år. Men nu är det dags att ta tag i den eftersom jag behöver den till vissa typer av gitarrljud och eftersom det är min enda Fender, så jag har inget annat som liknar den. Så antingen fixar jag det själv under sommaren, eller också får den åka till någon Fender-kompetent reparatör.


Hej Carl !

Kollat lite på schemat och ser inte några konstigheter (säger det för Fender ett tag körde med 820 ohm på katoden och det gav upphov i vissa fall med det du upplever)
Mina 3 tips är:

1.testa med ett nytt rör i reverbet. Jag ser att du har bytt, men nya rör betyder inte alla gånger man fått ett bra nytt rör. om problemet var samma innan du bytte ? så är nog detta inte ditt problem.
2. Om det är en top du har? då kan närheten av reverbtanken spela roll allt kablarna till den.
3. kolla lödingar där just revebet i kretsen finns, dåliga lödingar kan ge upphov till mycket skumt.

Lycka till !!


Tack för tipsen.

1. Att testa med ännu ett rörbyte är en bra idé, även om det var testade rör från TAD jag köpte till den.
2. Det är en kombo. Jag har provat en annan kabel till tanken, men det hjälpte inte.
3. Att kolla lödningarna är förstås alltid en bra idé.


15 Jun 2023, 08:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Halsen var vriden och desssutom som en banan i sidledes :mrgreen:
Jaja bara plocka bort kantlisten och slipa greppbrädan rak i kanten samt försöka slipa bort vridningen.
Har lite vridning kvar att slipa bort. Har återmonterat kantlisterna och nästa steg är slipa ner listkanterna och det sista av vridningen.
Sen ska halsen passas in mot kroppen och bandas, sen slänger jag nog på några varv celulosalack som skydd.

Sommarens projekt som sagt :D


28 Jun 2023, 08:51
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Halsen var vriden och desssutom som en banan i sidledes :mrgreen:
Jaja bara plocka bort kantlisten och slipa greppbrädan rak i kanten samt försöka slipa bort vridningen.
Har lite vridning kvar att slipa bort. Har återmonterat kantlisterna och nästa steg är slipa ner listkanterna och det sista av vridningen.
Sen ska halsen passas in mot kroppen och bandas, sen slänger jag nog på några varv celulosalack som skydd.

Sommarens projekt som sagt :D

Vridning å böj (på instrument hals) = The double F. :lol:
Kul och höra att; att du har koll på läget och stretar envist vidare här.

Ett viktigt för när du väl ska banda om:
Bubbelmät VARJE bandskåra på brädan -för att försäkra dig över att dessa inte komprimerat. (Att trycka in de nya bandstavarna i för snäva hål -ger en instant backbow på halsen.) Verktyget som du behöver för detta är en fretslot saw.

Ska du såga på en bräda med kantlist; funkar det inte med en 'traditionell' såg. För att cleara kantlisten; behöver du samma grejer som man använder för att banda om Ex Pållar. Typ någe sånt här:
https://www.stewmac.com/luthier-tools-and-supplies/types-of-tools/saws/refret-saw-and-fret-slot-cleaning-tool-set/


/ Jonken


01 Jul 2023, 11:10
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Har en fretsaw som jag rensat spåren med.
Är lite extra kul när man har en sk offerhals att träna på.
Är inte hela världen om det blir lite dåligt :mrgreen:


01 Jul 2023, 12:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Har en fretsaw som jag rensat spåren med.
Är lite extra kul när man har en sk offerhals att träna på.
Är inte hela världen om det blir lite dåligt :mrgreen:

En 'offerhals' är ju ett GRYMT utbildningsverktyg. Önskar ett fler tänkte som du gör. Som farsan sa: -Erfarenhet och kunskap är aldrig bördor att bära på.

Det finns ju förståss alltid sätt -och ta dessa grejer till 'nästa nivå':
I en riktigt PRO-verkstad; spänner man upp halsen i en jigg -med lite over bow: Innan man RE-sågar band spåren. (Här pratar jag om reparation av böjda halsar.) På detta sätt får man 'generösare' fret slots; där stockleken i bandstjälkarna inte tvingar brädan åter till back bow.

Själv håller jag som bäst på att gnugga på en massa SG's. (Man tackar gud för luftkonditionering!) Problemet är ju att det dyker upp strängbändare stup i kvarten; som säger: -Äh; det kan du göra sen. -Ta med dig en gura; så drar vi och låter lite illa istället. Lite svårt att banga; när man tror att man har all extra tid i världen -och har semester. :roll:


/ Sommar Jonken 8)


03 Jul 2023, 10:42
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Kollade måtten på banden och sågen efter det du skrev Jonken och tada så var sågens blad smalare än bandens bredd.
Så bandskårorna måste breddas mera, kände att det var smala och trånga då jag provade.

Så mycket bra tips som jag mycket väl kunde ha missat och bara bankat ner de utan att kontrollera måtten.

Har kört Wagner tidigare och de är lite smalare än Dunlop som jag ska pressa denna gång.


03 Jul 2023, 12:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Kollade måtten på banden och sågen efter det du skrev Jonken och tada så var sågens blad smalare än bandens bredd.
Så bandskårorna måste breddas mera, kände att det var smala och trånga då jag provade.

Så mycket bra tips som jag mycket väl kunde ha missat och bara bankat ner de utan att kontrollera måtten.

Har kört Wagner tidigare och de är lite smalare än Dunlop som jag ska pressa denna gång.

Dunlops bandstavar ligger ju på + en halv millimeter i stjälkbredd. (Förutom 6150; som ligger jämnt på 0.5 mm.)
Till banden som du har behöver du troligen en sågblads bredd på mellan 0.53 till 0.56 mm. Det bästa är att ta med skjutmåttet till bygghandeln; och mäta lite sågbladsbredd -på bågfil; eller elfil -blad. Det gäller att hitta ett som är close enough; typ 0.6 mm: Och själv slipa ner den tills det förinställda värdet i skjutmåttet accepterar den. (Man vill ju inte gnugga i onödan.)

Hittar du inget vanligt bågfilsblad; funkar ju även ett el blad. Biltema säljer ett på +0.6 mm för elverktyg. Art Nr: 16-742. Inte farligt mycket att tunna ner där...

-Custom verktyg är KUL! :lol:


04 Jul 2023, 11:34
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Blev gnugga med dubbelvikt slippapper :mrgreen:
Nu är nästa steg att lacka halsen eller banda den, har ej bestämt vad jag gör först.


08 Jul 2023, 14:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
rifle wrote:
Blev gnugga med dubbelvikt slippapper :mrgreen:
Nu är nästa steg att lacka halsen eller banda den, har ej bestämt vad jag gör först.

Rekommenderar DEFINITIVT ombandningen före lack. :wink:


08 Jul 2023, 20:46
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Bojarnas sommar projekt 2018-2023
Nu sprayas ett varv om dagen, sjukt tråkigt.


30 Jul 2023, 16:31
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 184 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.