View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:57



Reply to topic  [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar? 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Är det någon som vet vad som skiljer dem åt?
Vilken verkar folk gilla bäst?

Alla svar gör mig glad gris.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Aug 2018, 20:09
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
:o :shock: :shock:


22 Aug 2018, 20:54
Profile ICQ WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
:shock:

_________________
http://www.ergopikk.com


22 Aug 2018, 21:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Min favvo är Mk IV. Har två Marshall JMP 100W med denna mod (dock bestyckade med olika rör). Det är där Tommy körde med högre voltvärden. Det har mer klassisk, traditionell vintage vibe över sig. Den reagerar/ger större skillnader på vilka rör man kör i den.

Har haft varje av Tommys moddar fram till V. Har gjort av mig med alla utom MkIV:n. Till och med köpt en till likadan. Dyker det upp en JMP med Mk IV -modd; är det inte alls omöjligt att jag utökar stallet till tre styck. Har länge varit sugen på en med lite argare KT-slutrör (John Norum sound).


/ Jonken


22 Aug 2018, 22:00
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Han är ju inne på MKVII nu till och med.


22 Aug 2018, 22:55
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Jonken wrote:
Min favvo är Mk IV. Har två Marshall JMP 100W med denna mod (dock bestyckade med olika rör). Det är där Tommy körde med högre voltvärden. Det har mer klassisk, traditionell vintage vibe över sig. Den reagerar/ger större skillnader på vilka rör man kör i den.

Har haft varje av Tommys moddar fram till V. Har gjort av mig med alla utom MkIV:n. Till och med köpt en till likadan. Dyker det upp en JMP med Mk IV -modd; är det inte alls omöjligt att jag utökar stallet till tre styck. Har länge varit sugen på en med lite argare KT-slutrör (John Norum sound).


/ Jonken


Tack för ett bra svar.
Det är en JMP Mk IV jag har med hem för attt testa (men är inte hemma att göra det förrän lördag).
Skall bli väldigt spännande att prova och se vad det blir.
Det är Marshall jag vill åt, inte high gain för det har jag redan massor.
Marshall komp dist att ha i studion (närmaste jag hittat, inkluderat ganska många Marshall, är Hk triaMp Mark III kanal 2A och 2B för modd Brown Marshall).

Skall bli kul detta.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


22 Aug 2018, 23:10
Profile WWW

Joined: 02 Dec 2004, 20:10
Posts: 168
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Ska du "bara" ha ett gött Marshallkompljud utan behov av fyra kanaler och femhundra pottar på baksidan av din stärkare så kika på hans Eternal Classic modd!

Har en tidigare variant av den modden på min 1987x och en polare har den senaste i sin 2204, låter vansinnigt bra!

_________________
http://www.egonaut.se


23 Aug 2018, 08:06
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Terge wrote:
Ska du "bara" ha ett gött Marshallkompljud utan behov av fyra kanaler och femhundra pottar på baksidan av din stärkare så kika på hans Eternal Classic modd!

Har en tidigare variant av den modden på min 1987x och en polare har den senaste i sin 2204, låter vansinnigt bra!


Idealet vore en Marshall utan modd, men det verkar svårt att hitta såna som låter som det skall.
En Mk IV finns redan, och är på väg med mig genom landet nu, så jag hoppas den kan något skoj.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Aug 2018, 08:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Så för att komma åt ett Marshallljud så måste man köpa en Marshall, sen modda den att låta Marshall?
Hur f-n går det ihop?

_________________



23 Aug 2018, 12:57
Profile ICQ WWW

Joined: 19 Mar 2010, 17:16
Posts: 1316
Location: Östersund
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Mike Leaf wrote:
Så för att komma åt ett Marshallljud så måste man köpa en Marshall, sen modda den att låta Marshall?
Hur f-n går det ihop?


Tänkte precis detta :oops:


23 Aug 2018, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Magnus Olsson wrote:
Idealet vore en Marshall utan modd, men det verkar svårt att hitta såna som låter som det skall.
En Mk IV finns redan, och är på väg med mig genom landet nu, så jag hoppas den kan något skoj.

/Magnus


Magnus Olsson köper Marshall och jag köper Ibanez... Det hade jag inte trott för fem år sedan... :)

Jag köpte min första Marshall-topp veckan före jag fyllde 13. Sedan dess har det mest varit Marshall eller Marshall-likande förstärkare.

Folkessons varianter är bra och unika, men jag tycker att det låter Folkesson snarare än Marshall. Han gör ju egna förförsärkare och stoppar in ett litet klass A-slutsteg i signalvägen innan signalen hamnar i slutsteget, så det är inte så konstigt att det inte låter som en omoddad Marshall och var skulle man lägga stora pengar på att Folkesson-modda sin Marshall om det inte blir skillnad?

Tricket att få en Marshall att låta bra är köpa en JMP-modell som man servar eller får servad. Om den är en senare modell så kan man få den att låta äldre genom att byta ett par komponenter och byta utgångstrafon till någon klon på någon gammal variant. T ex från Metroamps. (Jag bakdaterade min 76:a med Metroamp-trafos för att få den att låta mer som den 67:a jag en gång hade. Det blev bra...)

Många som servar har egna idéer som inte behöver vara dåliga alls, men vill man att det ska låta klassisk Marshall, så är det original-spec som gäller tycker jag i alla fall.

Men jag tycker inte att det låter klassisk Marshall om man inte har G12M 25w eller G12H 30w tillverkade på 70-talet.

Om man vill ha nyare grejer och inte sånt som är 40 år eller äldre, så föredrar jag bra kloner snarare än Marshalls egna moderniserade varianter. Men en servad gammal Marshall funkar hur bra som helst. Det är ju robusta ganska enkla konstruktioner.

Det vore kul att höra om du hittade något som du gillade. Lycka till!


23 Aug 2018, 13:13
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Varför inte fråga honom själv?

Undrar för övrigt också vad det är för "Marshall-ljud" du är ute efter som ingen Marshall kan ge?


23 Aug 2018, 13:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Magnus Olsson wrote:

Tack för ett bra svar.
Det är en JMP Mk IV jag har med hem för attt testa (men är inte hemma att göra det förrän lördag).
Skall bli väldigt spännande att prova och se vad det blir.
Det är Marshall jag vill åt, inte high gain för det har jag redan massor.
Marshall komp dist att ha i studion (närmaste jag hittat, inkluderat ganska många Marshall, är Hk triaMp Mark III kanal 2A och 2B för modd Brown Marshall).

Skall bli kul detta.

/Magnus

Det är ganska exakt vad du kommer att höra -när du testar den under helgen. Tänk dock på att det är super -super viktigt; att stärken inte är biassad kallt. Är detta fallet; kommer du att bli besviken. Det är ganska lätt att kolla om detta är fallet genom att plugga in olika typer av instrument -med olika typer av mickar. En optimalare justerad MK IV; är nämligen EXTREMT transparent. Detta innebär att gitarrernas olika karaktärer skall skina igenom enormt mycket med stärkaren. Även att du skall kunna vrida all gain på max -och den skall ända separera varje sträng för sig; ÄVEN om alla strängarna på instrumentet ringer samtidigt.

- Hoppas att du får en riktigt trevlig helg!


/ Jonken


23 Aug 2018, 14:35
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Men herregud Magnus man har ju Mesa Boogie i studion det vet ju alla ;-)

Skämt åsido Origin 50 watt (nysläppta) testade jag är och blev snopen för senaste tjugo åren har inte Marshall släpt nått intressant. Kostar inte skjortan heller.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


23 Aug 2018, 17:12
Profile WWW

Joined: 11 Jan 2008, 21:42
Posts: 2306
Location: stockholm
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Hade en Folkesson Marshall för många år sen. Tror det var MkIII, fyra kanaler. Jäklar vad bra den lät! En av dom prylar man ångrar såldes iväg. Men flyttade till studentrum. Var inte riktigt lämpligt med en fet Marshall topp..


23 Aug 2018, 18:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Trout wrote:
Mike Leaf wrote:
Så för att komma åt ett Marshallljud så måste man köpa en Marshall, sen modda den att låta Marshall?
Hur f-n går det ihop?


Tänkte precis detta :oops:


Den där är väldigt lätt att svara på.
Jag har hittat den som den är, moddad och klar.

Alla Marshall låter Marshall för att de är Marshall.
Men få av dem låter bra Marshall och jag tror alla som är inne på det förstår vilket ljud som menas.
Som en maxad, bra och frisk, 2204 eller 2203, till exempel.
Förstår man det inte är det lika vackert.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Aug 2018, 20:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
lillefar wrote:
Men herregud Magnus man har ju Mesa Boogie i studion det vet ju alla ;-)

Skämt åsido Origin 50 watt (nysläppta) testade jag är och blev snopen för senaste tjugo åren har inte Marshall släpt nått intressant. Kostar inte skjortan heller.


Jo, jag har mycket där. Även sånt som ger Marshall ljud, men en äkta vara är trevligt att ha.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


23 Aug 2018, 20:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Magnus, kom igen, en Folkesson Mk är ju inte äkta vara. Han kan ju bygga den modden i vilken förstärkare som helst, som inte är för komplext uppbyggd.

Du ska ha en 2203/4 som de sedan servar så den är i toppskick, och sedan om det behövs, en 808 till det. Det blir inte mera marshall än så.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


24 Aug 2018, 08:27
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Magnus Olsson wrote:

Alla Marshall låter Marshall för att de är Marshall.


Du har härmed vunnit pris för det mest lågbudgetfilosofiska inlägget i Bojens historia! Helt i klass med - var är min låt när jag inte spelar den?


24 Aug 2018, 08:47
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Walain wrote:
Magnus, kom igen, en Folkesson Mk är ju inte äkta vara. Han kan ju bygga den modden i vilken förstärkare som helst, som inte är för komplext uppbyggd.

Du ska ha en 2203/4 som de sedan servar så den är i toppskick, och sedan om det behövs, en 808 till det. Det blir inte mera marshall än så.


Sant.

Jag har haft hemma några såna, och som jag skrev så är det vad jag vill letar efter, men det är svåra att hitta friska.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Aug 2018, 09:18
Profile WWW
Online

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 805
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Jag har haft nästan alla utgåvor av Folkessons mk-moddar.
Har haft bla just 2 st mk IV och har en kvar, den som lät bäst. Hi-gain ljuden är sjukt bra. Men du kan även backa hi-gain kanalerna och få riktigt bra gubba-rock ljud om man säger så. Personligen gillar jag inte den rena kanalen eller crude-kanalen som många andra gillar. Jag tycker att både crunch och lead med snålt ställd gain gör crude-jobbet bättre. Enligt min smak. En snålt ställd lead kanal tillsammans med min tele med twang king i halsen är väldigt nära mitt idealljud för just den ljudbilden. Leadkanalen med mycket dist är mkt nära mitt ljudideal för shred/fullt ställ.

I Folkessonväg har jag rätt nyligen sålt min mk IIIb, har kvar min mk IV som jag nämnde ovan. En mkV Bluesbreaker med fantastiskt clean, samt kvar en Folkessonmoddad "enkel mod" Fender Blues Deluxe samt en enkelmoddad Laney VH100R. Just det, en Folkesson JMP-1 har jag ju kvar också. Den låter bra och Marshall. Går att få till både rent, crunch och highgain med. En sån kanske du skulle testa? Vägarna förbi Sölvesborg något kan du få prova hela ovanstående Folkesson arsenal.

Ska du ha "Marshall-ljud" så tror jag du kanske egentligen skall kika på hans Eternal-mods och hans senaste mkVII som bygger just på Ethernal modden. De låter nog mest "riktigt" marshall, dom andra låter Folkesson.

För övrig tycker jag Folkesson låter absolut bäst med Greenbacks. Vilken han också skruvar sina moddar med.


24 Aug 2018, 09:18
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Tror bojaren JTM har en som kan tänkas vara till salu!

Håller även med om greenbacks, eller creamback 65 som jag föredrar. De är absolut bäst till 220X-serien.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


24 Aug 2018, 09:25
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Donatello wrote:
Jag har haft nästan alla utgåvor av Folkessons mk-moddar.
Har haft bla just 2 st mk IV och har en kvar, den som lät bäst. Hi-gain ljuden är sjukt bra. Men du kan även backa hi-gain kanalerna och få riktigt bra gubba-rock ljud om man säger så. Personligen gillar jag inte den rena kanalen eller crude-kanalen som många andra gillar. Jag tycker att både crunch och lead med snålt ställd gain gör crude-jobbet bättre. Enligt min smak. En snålt ställd lead kanal tillsammans med min tele med twang king i halsen är väldigt nära mitt idealljud för just den ljudbilden. Leadkanalen med mycket dist är mkt nära mitt ljudideal för shred/fullt ställ.

I Folkessonväg har jag rätt nyligen sålt min mk IIIb, har kvar min mk IV som jag nämnde ovan. En mkV Bluesbreaker med fantastiskt clean, samt kvar en Folkessonmoddad "enkel mod" Fender Blues Deluxe samt en enkelmoddad Laney VH100R. Just det, en Folkesson JMP-1 har jag ju kvar också. Den låter bra och Marshall. Går att få till både rent, crunch och highgain med. En sån kanske du skulle testa? Vägarna förbi Sölvesborg något kan du få prova hela ovanstående Folkesson arsenal.

Ska du ha "Marshall-ljud" så tror jag du kanske egentligen skall kika på hans Eternal-mods och hans senaste mkVII som bygger just på Ethernal modden. De låter nog mest "riktigt" marshall, dom andra låter Folkesson.

För övrig tycker jag Folkesson låter absolut bäst med Greenbacks. Vilken han också skruvar sina moddar med.


Tack för ett bra svar (det var dig jag väntade på). Jag åker gärna förbi en dag.
Det är bara crunch kompdist jag vill åt, även om fler bra high gain aldrig är fel.
Jag sprang på denna som den är, annars hade jag fortsatt leta gammal 2203, 2204 utan hans modd.
Kanske får jag fortsätta titta efter det och se denna som något annat.

Greenbacks har jag att testa i, tack för tipset (för jag skulle nog pluggat in i V30 och stannat där).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Aug 2018, 09:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Magnus Olsson wrote:
[Den där är väldigt lätt att svara på.
Alla Marshall låter Marshall för att de är Marshall.
Men få av dem låter bra Marshall och jag tror alla som är inne på det förstår vilket ljud som menas.
Förstår man det inte är det lika vackert.

/Magnus


Om det är mig du syftar på så kan jag försäkra dig om att jag vet 'hur en Marshall ska låta' (om man nu väljer att utrycka sig så svepande) efter
att ha köpt min första rig 1975 och sen ägt >50 toppar lådor och combos från alla årtionden de producerats.

Du skriver tidigare detta:

Idealet vore en Marshall utan modd, men det verkar svårt att hitta såna som låter som det skall.

Hur menar du då,

_________________



24 Aug 2018, 10:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Mike Leaf wrote:
Magnus Olsson wrote:
[Den där är väldigt lätt att svara på.
Alla Marshall låter Marshall för att de är Marshall.
Men få av dem låter bra Marshall och jag tror alla som är inne på det förstår vilket ljud som menas.
Förstår man det inte är det lika vackert.

/Magnus


Om det är mig du syftar på så kan jag försäkra dig om att jag vet 'hur en Marshall ska låta' (om man nu väljer att utrycka sig så svepande) efter
att ha köpt min första rig 1975 och sen ägt >50 toppar lådor och combos från alla årtionden de producerats.

Du skriver tidigare detta:

Idealet vore en Marshall utan modd, men det verkar svårt att hitta såna som låter som det skall.

Hur menar du då,


Jag menar det jag skriver, det är svårt att hitta friska såna som låter bra.
De flesta har fått delar utbytta, blivit moddad osv så de inte längre låter bra.
Och väldigt många lät inte bra från början heller.

Det är som gitarrer, helt enkelt. Det dräller av Gibson Les Paul, men att hitta en verkligt bra är svårt.


/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


24 Aug 2018, 10:40
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Marshall är ojämna som attans!

Speciellt 800 JCM serien.

_________________
http://www.ergopikk.com


24 Aug 2018, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Förstärkare är inte magi. Om alla komponenter fungerar som de ska och rören är friska, så låter de i regel som de ska.

Jag har testat väldigt många 2203/4, alla har låtit som de ska.

Bara att köpa en och serva. Med tanke på komplexiteten så ser jag det som väldigt mycket mera sannolikt att en Folkesson ”inte låter som den ska”.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


24 Aug 2018, 16:27
Profile WWW

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
Jag har ju jobbat med en väldans massa Marshall och Jag håller delvis med Magnus. Alla gamla toppar man springer på låter inte fantastiskt. Men det går att serva alla så att de låter bra.

Det finns ju en del variationer genom åren, men jag skulle säga att allt fram till 85 håller sig ganska bra inom sina ramar. Därefter har det meckat en del med spänningar, filterkondingar och transformatorer.

Men jag tror att du hade blivit gladare med ett "original" som servas och ses över än med en Folkesson om det nu är Marshall det ska låta.

Det behöver inte kosta massvis att fixa till en gammal goding. Nya elektrolytkondingar, potar och en total översyn med rörbyte och allmän kärlek så får du den bästa Marshall du kan tänka dig.

Hittar du en så hjälper jag dig gärna att få den i ordning. Har som sagt fixat med en väldans massa sådana tidigare.

_________________
http://www.voodooaudio.se


24 Aug 2018, 18:28
Profile

Joined: 02 Jan 2008, 13:09
Posts: 2739
Location: Sverige: Skåne: Ystad.
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
FuriousFingers wrote:
Marshall är ojämna som attans!

Speciellt 800 JCM serien.

Ja och nej. Det beror på årsmodell och modell. Hela JCM800-serien innehåller ju en väldans massa olika modeller.

Det finns variationer mellan olika årsmodeller, men tänker vi enbart ljudmässigt så finns de största skillnaderna med tydliga brytpunkter. T.ex. i mitten på 80-talet då man började spara in på filterkondingarna hos 2203, och samtidigt gjordes en förändring i filtreringen hos 2204, men inte för att spara pengar nödvändigtvis utan för att de bytte transformator som gav lite lägre utspänningar.

Det är dock ganska tydligt om man tittar på dem utifrån. En 2203 som är som den ska har 6 filterkondingar utanpå chassit. En 2204 som har lägre spänningar har 1.) Automatsäkring 2.) Infälld liggande nättrafo.

Hoppas detta ger lite mer kött på benen. Köper man en som är tillverkad fram till 1985 så kan man vara ganska säker på att de är ganska snarlika.

_________________
http://www.voodooaudio.se


24 Aug 2018, 18:37
Profile

Joined: 13 Jan 2008, 13:12
Posts: 1680
Location: Degerfors
Post Re: Någon som har koll på Folkesson olika modifieringar?
nilo wrote:
Jag har ju jobbat med en väldans massa Marshall och Jag håller delvis med Magnus. Alla gamla toppar man springer på låter inte fantastiskt. Men det går att serva alla så att de låter bra.

Det finns ju en del variationer genom åren, men jag skulle säga att allt fram till 85 håller sig ganska bra inom sina ramar. Därefter har det meckat en del med spänningar, filterkondingar och transformatorer.

Men jag tror att du hade blivit gladare med ett "original" som servas och ses över än med en Folkesson om det nu är Marshall det ska låta.

Det behöver inte kosta massvis att fixa till en gammal goding. Nya elektrolytkondingar, potar och en total översyn med rörbyte och allmän kärlek så får du den bästa Marshall du kan tänka dig.

Hittar du en så hjälper jag dig gärna att få den i ordning. Har som sagt fixat med en väldans massa sådana tidigare.

Men det alla frågar sig.... Har du tid?

_________________
/Marko


24 Aug 2018, 20:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 55 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.