View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:05



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
STIM hur är deras ställning mm 2019? 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post STIM hur är deras ställning mm 2019?
Väldigt lite finns att läsa om Stim som inte är lastgammalt förutom av dem själva. Av det som finns att läsa framstår de inte som guds bästa barn med maffialiknande verksamhet, självutnämnd monopolställning, en verksamhet som verkar grunda sig på att de "fattiga" försörjer de "rika" mm. Till detta att de inte verkar ha någon funktion för de flesta av deras medlemmar så som branschen ser ut idag.

Jag har själv aldrig varit med i Stim men funderar på fördelar och nackdelar att gå med när man inte redan lever på musiken. Det verkar vara lite som att köpa bil utan att ha körtkort. För oss som är glada amatörer rent ekonomiskt.

Tankar?

Erfarenheter?


10 Oct 2019, 12:18
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Hej!

Jag jobbar på Stim sedan över tio år, jag kan nog svara på de flesta av dina frågor.

Kort sagt, så inkasserar Stim pengar för framföranden, i många fall (pga att det blir omöjlig hantering annars) oavsett om låtskrivaren är ansluten eller inte (s k blanket licensing). Så om man vill motverka den tyvärr ganska populära uppfattningen att "mina pengar går till Gessle" så ska man se till att ansluta sig, att anmäla in sina verk och att musikrapportera när man spelat live och bevaka att man får pengar när ens musik använts i andra områden (radio,tv osv).
Då ser man till att pengarna går till den som skrivit verket.

Vad jag vet så finns det inte nackdelar med att vara ansluten, om man inte föredrar att sälja sin musik till sk royaltyfria tjänster, som Epidemic Sounds t ex. De har ju en annan affärsmodell.

För mig som låtskrivare så har jag väl snittat på kanske 1-2k om året under de snart tjugo år jag varit ansluten. Det är inte asmycket pengar, men jag har heller aldrig spelat aspopulär musik, och det är så att säga "gratis pengar" som tillhör mig och ingen annan. Det är rätt trevligt ändå att få en extra slant som man inte räknat med ibland.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


10 Oct 2019, 12:25
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
Hej!

Jag jobbar på Stim sedan över tio år, jag kan nog svara på de flesta av dina frågor.

Kort sagt, så inkasserar Stim pengar för framföranden, i många fall (pga att det blir omöjlig hantering annars) oavsett om låtskrivaren är ansluten eller inte (s k blanket licensing). Så om man vill motverka den tyvärr ganska populära uppfattningen att "mina pengar går till Gessle" så ska man se till att ansluta sig, att anmäla in sina verk och att musikrapportera när man spelat live och bevaka att man får pengar när ens musik använts i andra områden (radio,tv osv).
Då ser man till att pengarna går till den som skrivit verket.

Vad jag vet så finns det inte nackdelar med att vara ansluten, om man inte föredrar att sälja sin musik till sk royaltyfria tjänster, som Epidemic Sounds t ex. De har ju en annan affärsmodell.

För mig som låtskrivare så har jag väl snittat på kanske 1-2k om året under de snart tjugo år jag varit ansluten. Det är inte asmycket pengar, men jag har heller aldrig spelat aspopulär musik, och det är så att säga "gratis pengar" som tillhör mig och ingen annan. Det är rätt trevligt ändå att få en extra slant som man inte räknat med ibland.


Alltså, nu skapade jag ju denna tråd för att jag ville höra röster från "gatan". Hade jag velat få svar direkt från Stim så hade jag mailat direkt. Jag anser därför att du är diskvalificerad från att skriva i tråden om den ska fylla något syfte. Iallafall tills vidare, innan det kommit upp någon eventuell kritik.


10 Oct 2019, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Då kanske den här delen av mitt svar kan vara av intresse ändå:

"För mig som låtskrivare så har jag väl snittat på kanske 1-2k om året under de snart tjugo år jag varit ansluten. Det är inte asmycket pengar, men jag har heller aldrig spelat aspopulär musik, och det är så att säga "gratis pengar" som tillhör mig och ingen annan. Det är rätt trevligt ändå att få en extra slant som man inte räknat med ibland."


Vinyljunkie wrote:
Walain wrote:
Hej!

Jag jobbar på Stim sedan över tio år, jag kan nog svara på de flesta av dina frågor.

Kort sagt, så inkasserar Stim pengar för framföranden, i många fall (pga att det blir omöjlig hantering annars) oavsett om låtskrivaren är ansluten eller inte (s k blanket licensing). Så om man vill motverka den tyvärr ganska populära uppfattningen att "mina pengar går till Gessle" så ska man se till att ansluta sig, att anmäla in sina verk och att musikrapportera när man spelat live och bevaka att man får pengar när ens musik använts i andra områden (radio,tv osv).
Då ser man till att pengarna går till den som skrivit verket.

Vad jag vet så finns det inte nackdelar med att vara ansluten, om man inte föredrar att sälja sin musik till sk royaltyfria tjänster, som Epidemic Sounds t ex. De har ju en annan affärsmodell.

För mig som låtskrivare så har jag väl snittat på kanske 1-2k om året under de snart tjugo år jag varit ansluten. Det är inte asmycket pengar, men jag har heller aldrig spelat aspopulär musik, och det är så att säga "gratis pengar" som tillhör mig och ingen annan. Det är rätt trevligt ändå att få en extra slant som man inte räknat med ibland.


Alltså, nu skapade jag ju denna tråd för att jag ville höra röster från "gatan". Hade jag velat få svar direkt från Stim så hade jag mailat direkt. Jag anser därför att du är diskvalificerad från att skriva i tråden om den ska fylla något syfte. Iallafall tills vidare, innan det kommit upp någon eventuell kritik.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


10 Oct 2019, 12:42
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
Då kanske den här delen av mitt svar kan vara av intresse ändå:

"För mig som låtskrivare så har jag väl snittat på kanske 1-2k om året under de snart tjugo år jag varit ansluten. Det är inte asmycket pengar, men jag har heller aldrig spelat aspopulär musik, och det är så att säga "gratis pengar" som tillhör mig och ingen annan. Det är rätt trevligt ändå att få en extra slant som man inte räknat med ibland."




Det blir ju ett gränsfall då eftersom du sitter på två stolar sett till trådens frågeställning men ok då.

Vad kommer dessa 1-2k från och på vilken nivå befinner du dig? Skivutgivning mm.

På vilken nivå tyckte du att det var en idé att ansluta dig?


10 Oct 2019, 12:55
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Walain wrote:
Då kanske den här delen av mitt svar kan vara av intresse ändå:

"För mig som låtskrivare så har jag väl snittat på kanske 1-2k om året under de snart tjugo år jag varit ansluten. Det är inte asmycket pengar, men jag har heller aldrig spelat aspopulär musik, och det är så att säga "gratis pengar" som tillhör mig och ingen annan. Det är rätt trevligt ändå att få en extra slant som man inte räknat med ibland."




Det blir ju ett gränsfall då eftersom du sitter på två stolar sett till trådens frågeställning men ok då.

Vad kommer dessa 1-2k från och på vilken nivå befinner du dig? Skivutgivning mm.

På vilken nivå tyckte du att det var en idé att ansluta dig?


Fast jag var ju ansluten och fick utbetalning i 7-8 år innan jag började jobba här.

Större delen av pengarna är mekpengar från NCB pga utgivna skivor ja, eftersom jag mestadels spelat hårdare typer av musik som inte får så mycket tid i radio och tv. Men även en del live-pengar, framförallt från Utland när man varit iväg och spelat utomlands.
Jag anslöt mig efter att jag gått runt och sålt ngn självutgiven 7" på Sweden Rock i slutet av 90-talet, då var det en som jobbade på Stim som gav mig ett visitkort och sa typ "om du släpper skivor är det bra att vara ansluten", så då gjorde jag det. Fick min första utbetalning när en av mina låtar spelats i ngt tv-program på SVT en gång i början av 00-talet.

Det du bör fråga dig själv är: Vill du att pengar som inkasseras för dina låtar skall betalas ut till dig, eller analogiavräknas till andra låtskrivare? I mina ögon är det så pass enkelt. Om man inte är emot upphovsrätt och inte vill vara med av ideologiska skäl. Det förstår jag och har full respekt för i så fall.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


10 Oct 2019, 13:03
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:

Det du bör fråga dig själv är: Vill du att pengar som inkasseras för dina låtar skall betalas ut till dig, eller analogiavräknas till andra låtskrivare? I mina ögon är det så pass enkelt. Om man inte är emot upphovsrätt och inte vill vara med av ideologiska skäl. Det förstår jag och har full respekt för i så fall.


Gnnh.... det går inte att särställa dig som privatperson och anställd på Stim, såklart. Jajavafan - vi kör väl frågestund dårå:

Det du skriver verkar ej stämma då uteställen och andra offentliga inrättningar betalar via schablon - vilket innebär att de "fattiga" försörjer de "rika", eftersom det med denna metod inte går att visa exakt vilka låtar som spelats. Stämmer detta inte så vill jag gärna att du svarar på hur det annars ska gå till.


10 Oct 2019, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Walain wrote:

Det du bör fråga dig själv är: Vill du att pengar som inkasseras för dina låtar skall betalas ut till dig, eller analogiavräknas till andra låtskrivare? I mina ögon är det så pass enkelt. Om man inte är emot upphovsrätt och inte vill vara med av ideologiska skäl. Det förstår jag och har full respekt för i så fall.


Gnnh.... det går inte att särställa dig som privatperson och anställd på Stim, såklart. Jajavafan - vi kör väl frågestund dårå:

Det du skriver verkar ej stämma då uteställen och andra offentliga inrättningar betalar via schablon - vilket innebär att de "fattiga" försörjer de "rika", eftersom det med denna metod inte går att visa exakt vilka låtar som spelats. Stämmer detta inte så vill jag gärna att du svarar på hur det annars ska gå till.


Du menar de som har så kallade bakgrundslicenser, där stämmer det du säger ja. Det gäller t ex restauranger (utan livelicens), butiker, frisörer osv. Det är omöjligt att ta in så mycket musikrapporter, och där har man ansett att musikanvändningen är inte det huvudsakliga syftet med deras verksamhet, och därför fördelas intäkterna enligt analogi ja. Huruvida detta är rätt eller fel kan inte jag avgöra, jag förklarar bara hur det fungerar.
För de områden där musikanvändningen är det huvudsakliga syftet med en verksamhet, t ex live, radio, osv så får vi in musikrapporter, som vi sedan matchar mot låtlistor som upphovspersonerna förser oss med.
Underlaget för analogiavräkningen brukar dock vara väldigt stort, så det stämmer inte per definition att de fattiga försörjer de rika, utan det som händer är att dina verk får analogiavräkning i proportion till hur stor del de har i den vanliga avräkningen.

Grovt förenklat så här:
Om du har en låt som spelat en gång på ett halvår så får du en krona för framförandet och en krona för bakgrundsanalogin (ej identifierade framföranden).
Om Benny Andersson har 100 låtar som framförts hundra gånger på ett halvår så får han hundra kronor per låt för framförandet och hundra kronor per låt för bakgrundsanalogin.
Det fördelas alltså proportionellt. Med det sagt så är det ju olyckligt om man råkar vara en sån låtskrivare som förekommer väldigt ofta i bakgrundsanalogin, men aldrig i ordinarie områden, ja då blir det ju inga pengar. T ex, om din musik bara spelas i frisörsalonger, men aldrig live eller på radio, tv.
Obs, siffrorna i exemplet ovan är tagna ur röven, jag tog bara ngt superenkelt för att förklara modellen.

Modellen är inte perfekt, men den bästa som finns för tillfället, enligt Stims anslutna (bolagsformen är medlemsägd ekonomisk förening) och ägare.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


10 Oct 2019, 13:22
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Jag måste säga att det verkar som att du inte gjort annat än bekräfta det jag skrev, och visst, det är svårt att komma på någon bättre modell. Det jag vänder mig emot här är egentligen ännu mer att det inte går att kunna bli spelad någonstans utan att vara NCB-ansluten, och utan att vara det så går det inte att trycka upp sitt verk och skivbolagen kan inte göra en egen uppgörelse med musikerna om det heller. STIM är frivilligt men inte NCB, när det gäller duplicering av upphovsmannens verk. Och NCB ägs av STIM. Hur ser du på denna monopolställning? I min värld känns det som rena maffiametoder.

Nu är det streaming som gäller nuförtiden och då spelar kanske inte detta någon roll längre. Men illa nog som det var för inte alls länge sen anser jag.


10 Oct 2019, 13:45
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Väldigt lite finns att läsa om Stim som inte är lastgammalt förutom av dem själva. Av det som finns att läsa framstår de inte som guds bästa barn med maffialiknande verksamhet, självutnämnd monopolställning, en verksamhet som verkar grunda sig på att de "fattiga" försörjer de "rika" mm. Till detta att de inte verkar ha någon funktion för de flesta av deras medlemmar så som branschen ser ut idag.

Jag har själv aldrig varit med i Stim men funderar på fördelar och nackdelar att gå med när man inte redan lever på musiken. Det verkar vara lite som att köpa bil utan att ha körtkort. För oss som är glada amatörer rent ekonomiskt.

Tankar?

Erfarenheter?


Om du skriver egen musik som framförs på inspelningar eller spelas live (t.ex av dig själv/ditt band) så har du nytta av att vara med i Stim. Såklart blir det inga stora pengar om du inte skriver hits som spelas en massa i radio osv, men det blir i varje fall mer än noll.

/Mannen från gatan

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


10 Oct 2019, 15:24
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Det jag vänder mig emot här är egentligen ännu mer att det inte går att kunna bli spelad någonstans utan att vara NCB-ansluten, och utan att vara det så går det inte att trycka upp sitt verk och skivbolagen kan inte göra en egen uppgörelse med musikerna om det heller.


Det här förstår jag ingenting av. Inget av det stämmer helt enkelt. Det som möjligen kan vara är att många (inte alla) skivpresserier har avtal direkt med NCB som gör att den som trycker skivan måste betala NCB-avgift, oavsett om låtskrivarna som skivan avser inte är anslutna. Det är ungefär samma princip som Stims blanket licensing. Man betalar för att reproducera fonogram med upphovsrättsskyddad musik helt enkelt, och om sen rättighetshavaren är ansluten eller ej, det är upp till den själv.

Vinyljunkie wrote:
STIM är frivilligt men inte NCB, när det gäller duplicering av upphovsmannens verk. Och NCB ägs av STIM. Hur ser du på denna monopolställning? I min värld känns det som rena maffiametoder.


Det här stämmer inte heller. NCB ägs tillsammans av fem nordiska och baltiska sällskap, Stim är ett av dom. Stim har inte heller monopol, framförallt inte i dagens globala samhälle då du som låtskrivare kan välja att gå med i vilket sällskap du vill. Beroende på var man har sin huvudsakliga marknad så finns det för och nackdelar med att vara med i olika sällskap, men många tycker ju förstås att det är praktiskt att vara med i det sällskapet som har sitt eget hemland som territorium. Stim har dessutom väldigt gott rykte i sällskapsvärlden och väldigt många stora upphovspersoner som har andra territorier som huvudsaklig inkomstkälla väljer ändå att vara anslutna till Stim, t ex Max Martin, Benny Andersson, Bergling osv.

Vad är det som är maffiametoder? Förklara gärna tydligt så jag förstår. Jag har full förståelse för maffialiknelsen när det gäller näringsidkare som inte förstår varför de måste betala musiklicens, eller t ex klubbar djupt rotade i diy-underjorden.

Men hur en låtskrivare kan tycka att organisationer som jobbar för låtskrivarnas intressen är maffia, det övergår mitt förstånd.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Oct 2019, 08:08
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain: det är väldigt enkelt att med hjälp av Google ta reda på det du påstår dig inte förstå i mina tidigare inlägg. Du får ursäkta men jag kan inte ta dig på allvar när du verkar låtsas som det regnar när du enligt utsago jobbar på Stim. Jag tror du vet alldeles utmärkt väl vad jag pratar om och spelar lite allan. Hur som helst var det inte detta jag tänkte att tråden skulle handla om. Klaga på Stim gör jag hellre i en annan mera generell tråd. Jag hade hoppats på röster från såna som är ungefär på samma nivå som jag själv (dvs på botten av branschen) men det är nog inte så många på just Bojen som är aktiva låtskrivare. Oh well..


14 Oct 2019, 13:00
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Walain: det är väldigt enkelt att med hjälp av Google ta reda på det du påstår dig inte förstå i mina tidigare inlägg. Du får ursäkta men jag kan inte ta dig på allvar när du verkar låtsas som det regnar när du enligt utsago jobbar på Stim. Jag tror du vet alldeles utmärkt väl vad jag pratar om och spelar lite allan. Hur som helst var det inte detta jag tänkte att tråden skulle handla om. Klaga på Stim gör jag hellre i en annan mera generell tråd. Jag hade hoppats på röster från såna som är ungefär på samma nivå som jag själv (dvs på botten av branschen) men det är nog inte så många på just Bojen som är aktiva låtskrivare. Oh well..


Nej jag försöker verkligen inte spela Allan, jag försöker att i egenskap av ngn med stor insyn i Stims verksamhet förklara hur det fungerar, i perspektivet av en låtskrivare med låg omsättning (som jag också är).

Men det gör ju inte att jag automatiskt förstår hur du menar när du slänger dig med begrepp som maffiametoder, och monopolställning.

Jag tror att de allra flesta låtskrivare, oavsett nivå, förutsatt att man inte är ideel motståndare till antingen Stim som företag, eller upphovsrätt som begrepp, tänker ungefär att "jag kan ju inte förlora något på att ansluta mig, så då är det bättre med pengar enligt de regler som finns än inga pengar alls". Men jag försöker förstå hur du tänker?

Men jag glömmer ju ofta bort att du är ett troll som faktiskt aldrig vill komma någonvart på riktigt med dina trådar, utan bara vill tjafsa. Och då är det ju dödfött så att säga.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


14 Oct 2019, 14:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Väldigt lite finns att läsa om Stim som inte är lastgammalt förutom av dem själva. Av det som finns att läsa framstår de inte som guds bästa barn med maffialiknande verksamhet, självutnämnd monopolställning, en verksamhet som verkar grunda sig på att de "fattiga" försörjer de "rika" mm. Till detta att de inte verkar ha någon funktion för de flesta av deras medlemmar så som branschen ser ut idag.

Jag har själv aldrig varit med i Stim men funderar på fördelar och nackdelar att gå med när man inte redan lever på musiken. Det verkar vara lite som att köpa bil utan att ha körtkort. För oss som är glada amatörer rent ekonomiskt.

Tankar?

Erfarenheter?


Stim är ju en kanonorganisation. De hjälper upphovsmän att få ersättning för spelade verk. Över hela världen. Och kan även hjälpa till i tvister kring upphovsrättsintrång, när någon annan kanske kopierat delar ur ens musik. Mm. mm.

Systemet med upphovsrättsorganisationer som Stim fungerar bra i väldigt många länder över hela världen. Och organisationerna samarbetar, så att pengarna för musik som spelas i andra länder faktiskt kommer hem till Sverige, och betalas ut till dig som upphovsman. Stim verkar t.om. ha byggt en fin inspelnings- och låtskrivarstudio i sina lokaler som man som kompositör kan låna, (gratis tror jag). Stim ägs ju dessutom av sina medlemmar, dvs bl.a. låtskrivarna själva.

Lite skön sån foliehattsåsikt, att det är dåligt att till höra en organisation som faktiskt hjälper en att få betalt för det man skapar. :roll: :D

Det kostar ju inget att vara med, och som Walain skriver, så länge du inte tänker sälja din musik till typ en organisation som Epidemic Sound (där har du ett gäng som verkligen vill profitera på det du gör, och betala så lite det bara går - du har inget skydd alls), så är det ett väldigt bra sätt att få sin musik skyddat och att säkerhetställa att få in ersättning.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Stim_(upphovsr%C3%A4ttsorganisation)

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


14 Oct 2019, 14:19
Profile ICQ WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Ja jävlar.......... :shock: :?


14 Oct 2019, 14:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Anledningen till att det är krav att betala NCB-avgift när ett bolag trycker fysiska plattor är också genialiskt bra.

Vi som kommer ihåg hur det var när det enda sättet att få ut sin musik var via ett skivbolag kommer också ihåg hur mycket skivbolaget hatade att betala NCB-avgiften. Det var ju pengar som i deras ögon endast var helt onödiga. För det är en avgift som går tillbaka till låtskrivarna på skivan. Och de är ju inte alltid samma personer som artisten. Så att det är ett krav att betala NCB-avgift säkerhetställer att låtskivarna på skivan faktiskt får betalt för sin insatts. Helt självklart.

Ger du ut din egenkomponerade musik själv på CD eller LP, i mindre upplaga, så kan du betala en symbolisk NCB-avgift - inte full avgift. Det är också fair.

Det är ett system som funkar och är bra.

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


14 Oct 2019, 15:05
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Som vanligt så måste det till en provokation för att någon ska bry sig om att svara överhuvudtaget, och då bara med att attackera, anklaga osv.

Önskar fortfarande svar i tråden utifrån trådstarten.

Övriga kan läsa denna länk och diskutera den på annat ställe:

https://christianengstrom.files.wordpre ... wscv_IQlaE


14 Oct 2019, 15:33
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie är inte helt fel ute om man ska tro ett examensarbete från juristprogrammet vid Lunds universitet år 2012.

Studenten ifråga, som har visst stöd i källor, drar slutsatsen dels att Stim har en de facto monopolställning i förhållande till rättighetsinnehavarna och dess användare, dels att Stim har en dominerande ställning på åtminstone den svenska marknaden, dels argumenteras för om Stim missbrukar sin dominerande ställning men i den delen verkar inte finnas något direkt stöd för att missbruk föreligger (det saknades praxis såvitt jag kan se).

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=3129550


14 Oct 2019, 19:15
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
lgs wrote:
Vinyljunkie är inte helt fel ute om man ska tro ett examensarbete från juristprogrammet vid Lunds universitet år 2012.

Studenten ifråga, som har visst stöd i källor, drar slutsatsen dels att Stim har en de facto monopolställning i förhållande till rättighetsinnehavarna och dess användare, dels att Stim har en dominerande ställning på åtminstone den svenska marknaden, dels argumenteras för om Stim missbrukar sin dominerande ställning men i den delen verkar inte finnas något direkt stöd för att missbruk föreligger (det saknades praxis såvitt jag kan se).

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=3129550


Jag förstår inte riktigt tankegången. Stim har en monopolställning eftersom det inte finns något annat företag i Sverige som gör exakt samma sak. Det finns konkurrenter, som gör andra eller liknande saker, eller konkurrerar med Stim om rättighetshavarna, t ex Epidemic Sound och AMRA. Men, det är ju liksom inte ett lagstadgat monopol, som Systembolaget. Vem som helst är ju fri att starta en ny upphovsrättsorganisation, som t ex AMRA gjorde för inte så många år sedan.

Gällande missbruk av sin ställning, ja alltså, det är ju en medlemsägd ekonomisk förening, så det är det ju rättighetshavarna själva i mångt och mycket som styr hur företaget ska arbeta och agera.

Jag tycker verkligen att man ska kritisera Stim om det är saker man är missnöjd med, men jag får bara allmänna rättshaveristvibbar av TS. Speciellt som han inte ens är ansluten, eller verkar ha några ambitioner om att ha musik som huvudsaklig inkomstkälla. Vad exakt är det man vill, utom att "röra om i grytan"?

Det finns ju t ex sedan tidigare Musikupproret som består av ett antal missnöjda rättighetshavare, som ändå på något sätt har försökt att formulera vad de faktiskt vill och är missnöjda med. De går dessutom på Stims stämmor och lämnar in motioner osv, så deras kritik är ju helt legitim.

Tycker man att det är skit så är det väl bara att välja ngt annat sällskap, eller inget alls?

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


15 Oct 2019, 07:47
Profile WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Att Stim har en faktisk monopolställning (men inte en rättslig) innebär för svenska musiker att det inte bara är att välja någonting annat.

Det är möjligt att dess ställning håller på att utmanas med internetaktörer....

Huruvida Stim missbrukar sin ställning kan bero på bl.a. hur dess ersättningsvillkor är utformade. Dessa har inte prövats av konkurrensverket eller domstol vad jag vet (har inte heller försökt undersöka det).


15 Oct 2019, 08:27
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
lgs wrote:
Vinyljunkie är inte helt fel ute om man ska tro ett examensarbete från juristprogrammet vid Lunds universitet år 2012.

Studenten ifråga, som har visst stöd i källor, drar slutsatsen dels att Stim har en de facto monopolställning i förhållande till rättighetsinnehavarna och dess användare, dels att Stim har en dominerande ställning på åtminstone den svenska marknaden, dels argumenteras för om Stim missbrukar sin dominerande ställning men i den delen verkar inte finnas något direkt stöd för att missbruk föreligger (det saknades praxis såvitt jag kan se).

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func ... Id=3129550


Jag förstår inte riktigt tankegången. Stim har en monopolställning eftersom det inte finns något annat företag i Sverige som gör exakt samma sak. Det finns konkurrenter, som gör andra eller liknande saker, eller konkurrerar med Stim om rättighetshavarna, t ex Epidemic Sound och AMRA. Men, det är ju liksom inte ett lagstadgat monopol, som Systembolaget. Vem som helst är ju fri att starta en ny upphovsrättsorganisation, som t ex AMRA gjorde för inte så många år sedan.

Gällande missbruk av sin ställning, ja alltså, det är ju en medlemsägd ekonomisk förening, så det är det ju rättighetshavarna själva i mångt och mycket som styr hur företaget ska arbeta och agera.

Jag tycker verkligen att man ska kritisera Stim om det är saker man är missnöjd med, men jag får bara allmänna rättshaveristvibbar av TS. Speciellt som han inte ens är ansluten, eller verkar ha några ambitioner om att ha musik som huvudsaklig inkomstkälla. Vad exakt är det man vill, utom att "röra om i grytan"?

Det finns ju t ex sedan tidigare Musikupproret som består av ett antal missnöjda rättighetshavare, som ändå på något sätt har försökt att formulera vad de faktiskt vill och är missnöjda med. De går dessutom på Stims stämmor och lämnar in motioner osv, så deras kritik är ju helt legitim.

Tycker man att det är skit så är det väl bara att välja ngt annat sällskap, eller inget alls?


Jag tycker verkligen inte att det är något fel att röra om i grytan som du kallar det. Men det kanske mest är jobbigt att det är ditt jobb det rörs i?

Bakgrunden till denna tråden kommer av att det ansågs av flera i min närhet att jag borde gå med i Stim, något jag aldrig haft en tanke på tidigare trots att jag spelat sen 1990. Men då jag mestadels spelat musik som minst av allt har potential att dra in några pengar överhuvudtaget har det alltid varit en ickefråga för mig, till för ett par år sen då det kommit en del intresse för musiken jag håller på med från diverse bolag mm. Varför just nu undrar kanske någon och svaret är att jag lite gått i musikalisk barndom vilket gjort att musiken jag gör blivit otroligt mycket mer lättillgänglig för gemene man. Från noise/grind/käng till melodiös hårdrock liksom.

Skit samma, min länk ovan är en bra början om man vill läsa den andra sidan av hur Stim fungerar, den som inte handlar om allas glada tillrop som kan sammanfattas: "åh gratis pengar bra för mig". Lite som: "åh jag klär i minkpäls bra för mig" och inte tänka på industrin bakom.

Det finns mycket i vad du skriver när du försvarar dig som uppenbart inte stämmer. Orkar ju absolut inte ta en lång debatt om exakt vad, den som vill veta kan ju läsa i länken och i den som lgs länkade. Finns en gammal tråd här på Bojen som inte heller är så smickrande för er också. Som sagt, syftet för mig med tråden var att få lite nya röster som känns mer förankrade i 2019 än nåt annat som går att söka upp.

Sen är faktiskt inte tanken att slå ner på er heller i första hand. Såå dålig verksamhet företräder du inte, i synnerhet inte om man jämför med andra länders motsvarigheter. Däremot så är det väl ändå de som jag som inte är medlemmar som bör komma med den största kritiken. Är man medlem så har man ju valt att gå med med fördelar mot nackdelar / girighet mot idealism.


15 Oct 2019, 12:56
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Är man Punk DIY så skapar man en egen förening och börjar driva in pengar för sin uppspelade musik 8)


15 Oct 2019, 13:23
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Jag tycker verkligen inte att det är något fel att röra om i grytan som du kallar det. Men det kanske mest är jobbigt att det är ditt jobb det rörs i?


Nej jag tycker inte att det är jobbigt alls, det är bara mitt jobb, det är liksom inte mitt band eller mitt liv på något sätt.. Jag styr ingenting på Stim, jag har ingen personlig vinning av att Stim framstår som hyvens, däremot så vet jag efter tio år här en hel del om hur det fungerar, och förklarar gärna för folk som inte vet. Jag tycker dessutom att det är trist att man tycker det finns någon poäng i att "röra om i grytan" gällande en organisation med enda syfte att till allra största möjlighet försvara låtskrivares intressen i en rätt jävla tragglig bransch. Det känns lite kontraproduktivt, kan jag tycka. Men vad vet jag.

Vinyljunkie wrote:
Det finns mycket i vad du skriver när du försvarar dig som uppenbart inte stämmer.


Jag försvarar mig inte på något sätt, jag förklarar hur Stim fungerar, eftersom du ställde olika frågor om det. Men, exakt vad är det som inte stämmer? Jag vågar nog svära på att allting jag skriver (förutom de exakta siffrorna i räkneexemplet) stämmer. Jag har ingen anledning att sitta och hitta på eller ljuga om saker som jag kan väldigt bra.

Vinyljunkie wrote:
den som vill veta kan ju läsa i länken och i den som lgs länkade


Jag har tyvärr varken tid eller intresse i att läsa om detta, jag har svårt att tro att studenter kan spekulera sig fram till någon sanning som är mera korrekt än saker jag redan vet.
Och med det så menar jag att det finns mycket i Stims modell som inte är fördelaktigt för alla låtskrivare, som är så att säga kompromisser eller "best practise", men det är liksom ingen hemlighet. Vi är en medlemsägd ekonomisk förenings om drivs helt utan vinstintresse. Det finns liksom ingen "andra sidan" eller hemlig illuminati-verksamhet bakom. Modellen är långt ifrån perfekt, men den är inte på något sätt korrupt eller hemlig. Den är en kompromiss som hela tiden utvecklas för att på så bra sätt som möjligt, till så låg kostnad (för rättighetshavarna, vars pengar driver verksamheten) som möjligt vara till störst nytta för så många olika rättighetshavare som möjligt. Det är hela sanningen och den enda sanningen. Tror man något annat så finns det nog roligare konspirationsteorier än kollektiv rättighetsförvaltning att ge sig på..

Man kan läsa på http://www.stim.se om i princip allting som man behöver veta för att förstå verksamheten.

Vinyljunkie wrote:
Däremot så är det väl ändå de som jag som inte är medlemmar som bör komma med den största kritiken. Är man medlem så har man ju valt att gå med med fördelar mot nackdelar / girighet mot idealism.

Det här förstår jag inte alls.. Om man inte vill vara med så är det väl bara att skita i det? Om man vill vara med, och är med, men tycker att vi gör ett askasst jobb (vilket vissa gör, som också gör sin röst hörd med motioner på stämman osv) så har man i mina ögon störst anledning att komma med kritik. Vi är ju självklart mycket mer intresserade av hur våra anslutna vill att vi ska fungera, än hur de som inte vill vara med tycker det borde fungera.
Och angående "girighet mot idealism", på vilket sätt är vi giriga? Ingen här har liksom något intresse av att få in massa pengar annat än att pengarna ska ut till våra rättighetshavare. Det är så verksamheten funkar. Det finns inget vinstintresse, och kostnadsavdraget som görs är för att täcka våra (i många fall ganska blygsamma) löner. Tycker du att det låter mer som girighet eller idealism?

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


15 Oct 2019, 13:42
Profile WWW

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain,

Som jag var inne på tidigare så innebär ett faktiskt monopol att rättighetsinnehavare praktiskt taget inte har något alternativ än Stim.

Stim är en ekonomisk förening med ett uttalat icke vinstintresse, det är trots detta av naturliga skäl ingalunda en ideell förening. Normalt sett brukar medlemmar gå med i en ekonomisk förening för att gynna sina egna ekonomiska intressen, vad är poängen annars? Stim säger sig dela ut ca 80 procent av intäkterna till medlemmarna. Om detta är skäligt vet jag inte. Om medlemmarna tycker det, så är det så, såvida inte monopolställningen tvingar dem kvar.


15 Oct 2019, 19:20
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain: om du inte läser länken jag postade varför svarar du mig då? Det är inte jag som skrivit texten och jag tror inte ens att allt i den stämmer, men tyvärr mycket. Men det är bitande kritik och du kanske är rädd för att läsa? :roll:


16 Oct 2019, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Vinyljunkie wrote:
Walain: om du inte läser länken jag postade varför svarar du mig då? Det är inte jag som skrivit texten och jag tror inte ens att allt i den stämmer, men tyvärr mycket. Men det är bitande kritik och du kanske är rädd för att läsa? :roll:


Om du nu har missförstått det så är inte min avsikt i den här tråden att tycka saker, utan att informera om hur det fungerar i dagsläget. Jag har alltså inga problem med kritik, jag är bara anställd liksom.. Men jag vill att kritik ska vara grundad på sanningsenliga faktorer, och inte på spekulationer.
Därför vill jag förklara hur det ligger till så att du och andra slipper spekulera.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Oct 2019, 13:21
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
Vinyljunkie wrote:
Walain: om du inte läser länken jag postade varför svarar du mig då? Det är inte jag som skrivit texten och jag tror inte ens att allt i den stämmer, men tyvärr mycket. Men det är bitande kritik och du kanske är rädd för att läsa? :roll:


Om du nu har missförstått det så är inte min avsikt i den här tråden att tycka saker, utan att informera om hur det fungerar i dagsläget. Jag har alltså inga problem med kritik, jag är bara anställd liksom.. Men jag vill att kritik ska vara grundad på sanningsenliga faktorer, och inte på spekulationer.
Därför vill jag förklara hur det ligger till så att du och andra slipper spekulera.


Okej då men vad i texten stämmer inte då?

Jag vill bara veta..


16 Oct 2019, 15:13
Profile
User avatar

Joined: 11 Feb 2010, 21:12
Posts: 3109
Location: Stockholm
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Jag har varken läst eller kommenterat texten, av precis anledningen jag angav i förra inlägget.

_________________
Rock and/or Roll:
http://open.spotify.com/artist/6G9vhEoxtetSTrcvLee14u
http://www.facebook.com/pages/Iron-Lamb/201720046525687
http://ironlamb.bandcamp.com/
https://www.youtube.com/channel/UC7vgsQ ... tIhcqXo9EQ


16 Oct 2019, 15:16
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
Jag har varken läst eller kommenterat texten, av precis anledningen jag angav i förra inlägget.


Tolkar det som att en hel del i texten stämmer och att du är rädd för att läsa..


16 Oct 2019, 16:38
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: STIM hur är deras ställning mm 2019?
Walain wrote:
Vinyljunkie wrote:
Walain: om du inte läser länken jag postade varför svarar du mig då? Det är inte jag som skrivit texten och jag tror inte ens att allt i den stämmer, men tyvärr mycket. Men det är bitande kritik och du kanske är rädd för att läsa? :roll:


Om du nu har missförstått det så är inte min avsikt i den här tråden att tycka saker, utan att informera om hur det fungerar i dagsläget. Jag har alltså inga problem med kritik, jag är bara anställd liksom.. Men jag vill att kritik ska vara grundad på sanningsenliga faktorer, och inte på spekulationer.
Därför vill jag förklara hur det ligger till så att du och andra slipper spekulera.


Hur kan du veta att det handlar om spekulationer om du inte har läst materialet och tagit del av källorna. Du är mycket riktigt anställd och har som sådan en lojalitetsplikt mot din arbetsgivare och befinner dig i en beroendeställning, vilket innebär att man by default kan hävda att du är partisk till din arbetsgivares fördel.


16 Oct 2019, 19:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 38 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.