View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 18:18



Reply to topic  [ 8 posts ] 
Reparera/byta pickupmagnet? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Reparera/byta pickupmagnet?
Jag har en sprillans humbuckerpickup (Seymour Duncan JB) över, som enligt gitarrtekniker inte fungerar. Den mäter rätt men låter klent och tunt. Gitarrteknikern föreslog att kanske magneten är trasig.

Kan sådant lagas? Kan man byta magnet? Finns det någon som fixar sånt? Någon i Stockholm? Eller kan man skicka den till Lundgren? Eller är det rentav snorenkelt att köpa en magnet och byta själv?


30 Oct 2018, 11:43
Profile

Joined: 22 Sep 2004, 23:43
Posts: 1523
Location: Söder om landsvägen
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
Kanske motkopplat faserna mellan spolarna?

_________________
http://www.myspace.com/magicjohnssonthemeanmistreaters
I´ve paid my dues I've got the right to play the blues.


30 Oct 2018, 17:14
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
Magic wrote:
Kanske motkopplat faserna mellan spolarna?

Kanske det, men jag behöver veta om någon kan fixa den.


30 Oct 2018, 17:37
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
lpstd wrote:
Jag har en sprillans humbuckerpickup (Seymour Duncan JB) över, som enligt gitarrtekniker inte fungerar. Den mäter rätt men låter klent och tunt. Gitarrteknikern föreslog att kanske magneten är trasig.

Kan sådant lagas? Kan man byta magnet? Finns det någon som fixar sånt? Någon i Stockholm? Eller kan man skicka den till Lundgren? Eller är det rentav snorenkelt att köpa en magnet och byta själv?
Det enda jag kan komma på angående "trasig" magnet är att den kanske kan spricka om man tappar den olyckligt på något hårt. Har dock aldrig varit med om det själv.

Avmagnetiserad eller förändrat magnetfält kan hända om magneten/micken placeras på t ex en annan stark magnet.
Du kan testa lite med en skruvmejsel (på de magnetiska delarna som syns uppifrån) och känna hur mycket de "drar" jämfört med en annan mick för att avgöra om magneten blivit avmagnetiserad.

Det är lätt att köpa/byta magnet, och finns klipp på tuben t ex: https://www.youtube.com/watch?v=Sa04QbgS_N4
Mitt tips är att vara försiktig med att dra av tejp från spolar eftersom tråden under är lätt att skada.

Svagt ljud kan som Magic skrev bero på att den är out of phase med den andra micken.
Fixas lätt genom att snurra en av magneterna 180 grader.

Om det är en mick som kan splittas/köras som single coil kan klent ljud bero på att fel tåtar kopplats ihop. Finns klipp och scheman på det med.


30 Oct 2018, 19:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2005, 15:29
Posts: 898
Location:
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
Aldrig hört talas om mick med "trasig magnet". Om förmodan gitarren kommit nära något som kan ladda ur magneten så kan något sådant rent tekniskt hända. Men jag har bara läst om en sådan händelse, så det är nog inte vanligt.

Har du mätt mickens output. Det kan vara så att en spole är trasig, eller urkopplad. Då låter den klent.

Är det två- eller fyraledares kabel? På en 4-ledad Duncan så ska svart gå till "hot" har jag för mig, och grön till jord. Sen tvinna ihop vit och röd, om du inte ska koppla typ split på micken.

Lundgren t.ex. kan fixa micken. Peter Naglitsch här på forumet kan säkert oxå fixa den. Kolla med honom: peter.naglitsch@gmail.com

_________________
http://www.seymourduncan.com/blog/the-players-room/friends-of-seymour-duncan-hamer-guitars


31 Oct 2018, 14:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
Som jag skrev. Jag har inte mätt själv, men jag litar fullt på gitarrteknikern som jag lämnade gitarren till. Han mätte och den mäter rätt. Det är därför han föreslog att det kanske var fel på magneten.

Jag tänker att det vore ju synd att slänga bort en sprillans ny Seymour Duncan-mick, och funderar därför om det kunde löna sig att försöka få den lagad.

Tack för svar, nu fattar jag att det inte är något jag ska ge mig på själv. Så tack för tips om Lundgren och Naglitsch. Ska kolla med nån av dem.


31 Oct 2018, 15:52
Profile
User avatar

Joined: 17 Dec 2003, 11:11
Posts: 792
Location: BBC
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
Jag har råkat ut för att en ny duncan hade fellödda kablar vid spolarna. Där med stämde ju inte färgkodningen längre.
I mitt fall blev spolarna kopplade i serie som de skulle vara men ena spolen blev felvänd vad gäller plus o minus. Så den mätte rätt men lät tunt och dåligt. Men det var ju bara att löda om.
Kanske är detta som hänt med din också?

Har bytt magnet i humbuckers säkert 100 ggr och någon söndrig magnet har jag aldrig stött på.
Eller, jo: en lös keramisk magnet har jag nog råkat tappa så det lossnade en bit i ett hörn. Men den är ju lika magnetisk för det.
En JB har alnico 5 och de verkar hårda som diamant.

_________________
____________
Fast jag kanske menar nåt helt annat egentligen...


31 Oct 2018, 18:11
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Reparera/byta pickupmagnet?
benny hill wrote:
Jag har råkat ut för att en ny duncan hade fellödda kablar vid spolarna. Där med stämde ju inte färgkodningen längre.
I mitt fall blev spolarna kopplade i serie som de skulle vara men ena spolen blev felvänd vad gäller plus o minus. Så den mätte rätt men lät tunt och dåligt. Men det var ju bara att löda om.
Kanske är detta som hänt med din också?

Har bytt magnet i humbuckers säkert 100 ggr och någon söndrig magnet har jag aldrig stött på.
Eller, jo: en lös keramisk magnet har jag nog råkat tappa så det lossnade en bit i ett hörn. Men den är ju lika magnetisk för det.
En JB har alnico 5 och de verkar hårda som diamant.

Se där. Jo, jag har mailat till Lundgren, får se om han vill titta på den. I så fall kanske han kan hitta om det är fellött eller trasig magnet eller vad det kan vara...


31 Oct 2018, 18:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 8 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 32 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.