View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 01:47



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS88? 
Author Message

Joined: 10 Nov 2018, 10:21
Posts: 4
Post Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS88?
Hej!
Har precis blivit såld på att spela piano, men vi har bara en liten leksak att spela på vilket behovet med råge passerats.

Jag tänker nu att hela familjen gillar att plinka, och håller på att lära sig spela. Vi vill inte bara kunna spela piano, utan även sköna gamla Europe-låtar som exempel, därav har jag förstått att vi ska ha en synth med bra klaviatur och bra pianoljud och inte enbart ett digitalt piano som jag började titta efter. Jag vill ha något som är långsiktigt hållbart som man kan ha med på hela resan mot en proffsigare användning om vi hamnar där.

Efter att ha glott på Youtube ex antal timmar så faller intresset mest på Roland Juno DS88. Fint så, men så snubblar jag över Komplete kontrol S88, som jag förstår går att ha för att skapa musik utöver spela på. Detta vore ju coolt att ha möjlighet till, även om ingen visar det intresset I dag. Hur är det, vilket spår ska man gå på? Jag förstår Inte riktigt skillnaden mellan dessa två? Om S88 klarar allt som DS88 klarar, fast ännu mer, varför köper någon då DS88?

Är det någon som sitter på lite kunskaper och erfarenheter som vill vägleda och förklara?


10 Nov 2018, 10:34
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Är det pianokänsla med vägda tangenter och pianoljud det grundläggande så skulle jag säga ingen av dom. Mest för pengarna är nog Yamaha dgx serien. De har USB och vill man ha MIDI så finns en Box att köpa som går att koppla och har en sån för då kan man koppla äldre syntar till den. Inbyggda högtalare hos Yamaha är väldigt skönt så slipper man starta dator och en separat ljudanläggning för en stunds plinkande. Yamaha har också brnställning som följer med. Satsa sedan på en bra sustainpedal för de som följer med är plastiga och en bra pianopall.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


10 Nov 2018, 11:40
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2018, 10:21
Posts: 4
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
lillefar wrote:
Är det pianokänsla med vägda tangenter och pianoljud det grundläggande så skulle jag säga ingen av dom. Mest för pengarna är nog Yamaha dgx serien. De har USB och vill man ha MIDI så finns en Box att köpa som går att koppla och har en sån för då kan man koppla äldre syntar till den. Inbyggda högtalare hos Yamaha är väldigt skönt så slipper man starta dator och en separat ljudanläggning för en stunds plinkande. Yamaha har också brnställning som följer med. Satsa sedan på en bra sustainpedal för de som följer med är plastiga och en bra pianopall.


Tack så mycket för svaret! Ska kolla in dgx-serien, har tidigare kollat på Yamaha Mx88, men det kanske är något helt annat. Pedal och pall får det även bli :)


10 Nov 2018, 11:47
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Jag håller med om lillefar om det mesta men slår gärna ett slag för Rolands nya digitalpianon som jag personligen (och subjektivt) tycker ger mer än Yamahas pianon.
1. Bättre pianoljud och övriga ljud
2. Bättre dynamik
3. Skönare klaviatur
4. Bättre högtalarsystem

/Mats N


10 Nov 2018, 18:29
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2018, 10:21
Posts: 4
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Jag var på 4 sound och tittade i dag:
Yamaha DGX-660 gillade jag, men, för mycket Piano. Tror jag kommer tröttna på det för fort.
Roland Juno DS-61 hade inte något skönt klaviatur. Vet dock inte om DS-88 har samma. Annars gillar jag ljudet i Rolands grejor. Tycker även Att Rolands e-pianon låter bättre än Yamaha som även nämndes av Mats ovan.
Korg Kross 2 blev jag neutral för, gillade inte känslan i klaviaturet.

Tyvärr fanns inte Komplete kontrol S88 mk2 där, bara något helt annat av samma märke som enbart var midi-keyboard. Om jag fattat rätt kan S88 mk2 fungera fristående utan dator.

Jag inser att jag vill ha en synt, gärna som jag kan koppla mot dator, fast med samma klaviatur som ett e-piano och inte såna plastiga tangenter utan känsla. Finns det sånt?

Tar gärna emot fler tips och tyckande, newbie som jag är!


10 Nov 2018, 19:33
Profile

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
NI S88 har en grymt skön klaviatur och hur mycket kontrollmöjligheter som helst. Men den saknar helt egna ljud. Du måste koppla upp till en dator och få juden därifrån och vill du ha bra ljud måste du då också investera i ett bra ljudkort.

Rolands nya FA-serie är väldigt bra med många bra ljud och god funktionalitet.
FA-08 har vägt pianoklaviatur och FA-07 har halvvägda tangenter, d.v.s. ett mellanting mellan piano- och syntklaviatur. FA-06 har förvisso synttangenter men min långa erferenhet säger att syntklaviaturer skiljer sig otroligt mellan olika fabrikat så jag tycker inte direkt du skall döma ut dem innan du testat just modellen du äär intresserad av. Med detta sagt så har jag full förståelse för att du vill ha vägd klaviatur med pianokänsla eftersomdu är intresserad av att spela piano.

/Mats N


10 Nov 2018, 20:09
Profile WWW

Joined: 10 Nov 2018, 10:21
Posts: 4
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Roland FA-08 verkar mumma, dock typ 5000 kr för dyr för oss.

Ska kolla in Casio privia PX560 som verkar ha det mesta rätt.

Annars verkar ju S88:an vara himla trevlig trots dator, även om jag inte vet alls vilka möjligheter som den ger mer än att det är många.


10 Nov 2018, 22:47
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Tyvärr är det rejält dyrt att få allt du önskar i samma burk och som jag sa vill man dessutom ha vägda tangenter som är bra att spela på minskar alternativen. En begagnad dgx Yamaha och köp sedan en begagnad syntburk så är du hemma för mella 5-7 Tkr då har du täckt in det du önskar. Men då behöver du en USB till MIDI och jag har en sån om du behöver till bra pris. Med den lösningen kan du bygga om och förändra men har ett bra vägt piano. Skall man lära sig spela piano är det superviktigt att själva keyboardbädden känns och uppträder som ett riktigt piano. Tyvärr har Rolands FA serie inte varit nån höjdare och jag köpte och returnerade samma dag.

Jag håller inte med Mats utan tvärtom är Yamaha bättre på alla punkter utom syntljud där vinner Roland lätt som en plätt.

Men bäst är ju att den som skall spela på grejerna prövar och lyssnar det är det viktigaste för tillverkares info är mycket av att blåsa upp balkongen och demos är svåra att gå på överlag särskilt när det kommer till pianoljud.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


11 Nov 2018, 11:43
Profile WWW

Joined: 22 May 2006, 10:16
Posts: 1045
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
lillefar wrote:
bäst är ju att den som skall spela på grejerna prövar och lyssnar


Här är jag och lillefar 1005 överens. :D

/Mats N


11 Nov 2018, 12:00
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Jag kan ha missat det men vad har du för budget för detta?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


11 Nov 2018, 12:50
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Vilken synth? KOMPLETE KONTROL S88 eller Roland Juno DS8
Vispen74 wrote:
Om S88 klarar allt som DS88 klarar, fast ännu mer, varför köper någon då DS88?


För att det är Roland - skitbra grejjer. Plus att de flesta användare/köpare ändå
bara använder mellan 5 och 10% av dessa maskiner kapacitet. Hur mycket overkill
behöver man, tycker man? Själv har jag en Yamaha S90es, köpt nyligen, som är
i det funktionella häradet av vad du söker (tror jag). Att lära sig vad man kan göra
med den till säg 75% motsvarar ungefär en magisterexamen.

_________________
Försvinn ur min åsikt


11 Nov 2018, 13:34
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 33 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.