View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 11:28



Reply to topic  [ 19 posts ] 
Mickväljarens placering 
Author Message
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Mickväljarens placering
Gah !
Jag blir tokig.
Strata är ju ett fenomenalt instrument, som jag verkligen gillar.
Men vem fan kom på att mickväljaren skall sitta i klockren orbit med knogarna när man kompar ?

Telecaster funkar "lite bättre". Men bara lite.

Les Paul (som är min favvo-gura), kommer undan med blotta förskräckelsen.
Det går att oavsiktligt komma åt den switchen oxå.

335 funkar skapligt, men är svårare att nå på "flajen", om man inte lirar sån gura hela tiden.

Vad säger panelen ?
Var är optimala placeringen ?
Om ni säger "stratans placering", förklara gärna hur jag undviker att komma åt den när jag "strummar".

:shock: :shock: :shock:

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


16 Dec 2018, 17:49
Profile

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Mickväljarens placering
Inte haft det problemet, så du måtte veva bra mycket mer än vad jag gör!

Däremot sitter switcharna olika smidigt till. Jag är mest van vid stratta - kanske därför jag gillar det mest.

Ett tips är att du kan flippa control platen på tele och löda om så att mickväljaren hamnar längst bak (volym-ton-switch istället för switch-volym-ton). De flesta gör väl det för att komma åt volym/ton för swelleffekter, men har man problem att komma åt mickväljaren av misstag kanske det är bättre att ha volymkontrollen där - för det är väl redan fullt påställ!!!

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


16 Dec 2018, 18:34
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2614
Location: Sthlm
Post Re: Mickväljarens placering
För mig är det volymkontrollen, inte mickswitchen, som sitter fel på en strata. Jag spelar med handloven över stallet för att kunna dämpa. Och på en strata kommer jag ideligen åt volymkontrollen som jag drar ner lite i taget.

För närvarande äger jag ingen strata, men förmodligen kommer jag någon gång att skaffa mig en igen. Och irritera mig över samma problem.


16 Dec 2018, 21:39
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 14:30
Posts: 526
Location: Lund
Post Re: Mickväljarens placering
lpstd wrote:
För mig är det volymkontrollen, inte mickswitchen, som sitter fel på en strata. Jag spelar med handloven över stallet för att kunna dämpa. Och på en strata kommer jag ideligen åt volymkontrollen som jag drar ner lite i taget.

För närvarande äger jag ingen strata, men förmodligen kommer jag någon gång att skaffa mig en igen. Och irritera mig över samma problem.


Har samma problematik, förslag på lösningar:
1. Ta av själva knoppen/the knob/plastreglaget och sätt på en bit gaffatejp på gängorna (så du inte skär dig). Måste/vill du trixa med volymen under spelandet så köp en fotkontroll för volymen.
2. Byt ut potentiometern mot en trög-vriden potentiometer.


17 Dec 2018, 11:22
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Mickväljarens placering
Strata har jag oftast inga problem med, även om det händer att man kommer åt mickväljaren. Att ha den som på LP/ES-175 tycker jag bara är jättebökigt. Det krävs på tok för stor rörelse med handen för att jag skall tycka att det är en bra idé.

Det som funkar bäst för mig är så som switchen är placerad på t.ex PRS-gitarrer. Med minimal förflyttning av handen kommer jag åt switchen med lillfingret, utan att det är någon större risk att komma åt den av misstag. Samma sak upplever jag med min Gibson Howard Roberts Fusion-gitarr. Layouten för switch/rattar är densamma som för en 335a, men man har satt switchen där översta bakre poten brukar sitta, vilken i sin tur flyttats till stället där inputjacket vanligtvis finns. Tror också att man bytt plats på halsmickens tonkontroll och stallmickens volym. Den som är van vid hur det brukar vara tycker nog att det ser rätt konstigt ut, men jag klarar knappt av att ratta en traditionellt utformad 335a längre.


17 Dec 2018, 13:49
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Mickväljarens placering
Har ej heller några problem med mickväljaren i mina gitarrer. Den enda gitarrer jag personligen upplevt detta problem: har varit på Petruccis -olika signaturmodeller. (Kan inte fatta hur bra snubben kan funka speltekniskt -med så knasig ergonomi på guran?!)

Det som väldigt många har problem med -är ju volympots placeringen i Stratocasters. Jag vet inte hur många hundra Strator -jag flyttat volympoten till mitten hålet -och fixat master tone i den nedersta poten…. Då blir det bara ett tomt hål i plekan -där volympoten vanligtvis sitter.

Jag fixar själv inte speed voluýmpotar (tänk YJM) på Strata. För det räcker att man bar nuddar i skiten -för att det skall rucka på ratten. Helt jäkla omöjligt för mig att inte olla i den när jag spelar! Jag låter verkligen som ett BJ av Dracula -med speed volym pots på Strata! -Yes: I suck!


/ Jonken


17 Dec 2018, 22:06
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Mickväljarens placering
SG, Strata och Tele´s sitter de helt rätt tycker jag nog, däremot som andra säger sitter översta potten på Stratan tokigt, i alla fall för mitt sätt att spela.
På LP är switchen snyggt placerad men känns inte helt naturligt att switcha, men funkar.
Ibland kan man fundera på hur de tänkt, t.ex. vissa PRS.

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


18 Dec 2018, 15:21
Profile ICQ WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Mickväljarens placering
Varför inte på nedre hornet alldeles i börja dvs basen på hornet då når man den snabbt och inte i vägen

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


19 Dec 2018, 02:11
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mickväljarens placering
Man är en slav under vana, så det är lätt att vara "inte som det brukar = kass" i såna här frågor.
Men jag tycker att placeringen av mickväljaren på en strata (eller de flesta Ibanez, som är samma) är optimal.
Extremt kort sträcka att nå den smidigt.

Absolut har jag kommit åt den ofrivilligt på scen i bland, men det kan jag leva med.

Tror nog jag kan sträcka mig till att alla andra placeringar är mer eller mindre helt galet. :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


19 Dec 2018, 09:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Mickväljarens placering
Håller med Magnus. Tycker dessutom att volymkontgrollen sitter helrätt. Egentligen fantastiskt att allt blev så rätt på Stratan redan för 64 år sedan. Den enda ergonomiska förbättringen jag kan komma på, är att flera tillverkare (även Fender själva på vissa modeller) gjort avrundningar av den höga och skarpa halsklacken. Och så plattare greppbräda och högre band förstås.

_________________
Mats


19 Dec 2018, 11:30
Profile
Online
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Mickväljarens placering
Den sitter helt klart bäst på en LP Jr :roll:


19 Dec 2018, 15:21
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Mickväljarens placering
rifle wrote:
Den sitter helt klart bäst på en LP Jr :roll:

Ja, speciellt DC-varianten :wink:

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


19 Dec 2018, 15:40
Profile
User avatar

Joined: 07 Mar 2004, 12:58
Posts: 1947
Location: Stockholm
Post Re: Mickväljarens placering
Switchen bör sitta nedanför strängarna, helst som på en typ 335:a.
Lirar mycket Strat och tycker att den placeringen är OK.

Jag klarar inte av placeringen som på LP och liknande gitarrer. Jag kommer åt den hela tiden.
Har en Ibanez RC365H där switchen satt där uppe på "hornet" vid inköp. Det tog inte många dagar innan den fick flytta ner mellan vol- o tone-rattarna, förseglade hålet med en täckbricka av fejk-chrome från BilTema.

Angående voiym-kontrollerna så har mina händer inga problem att undvika dem på Strat. Använder nästan aldrig vol på gitarrrerna, har en Korg EXP2 volym-pedal på golvet (sist i kedjan) som är klockren för ändamålet.

_________________
"Hellre Äter jag själv, än ser mina barn svälta"


19 Dec 2018, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Mickväljarens placering
Jag har nog aldrig lyckats ändra några kontroller på gitarren av misstag. Vad ska man ner bland rattarna och omkopplarna att göra med plektrumet när man spelar? Kan dock förstå att Pete Townsend hade det när han körde sina väderkvarns vingar!

_________________
pudas


19 Dec 2018, 17:58
Profile

Joined: 30 Jan 2009, 16:53
Posts: 630
Location: Mölndal
Post Re: Mickväljarens placering
Håller helt med!
Är lite yvig i högerhanden så jag vispar lätt till mickväljaren på strata men även på telen.
På tele vänder jag på konttrollplattan och växlar ton och volym. Funkar perfekt för mig..
På strata har jag löst problemet med volym och mickväljare genom ett nytt plektrumskydd.


Attachments:
IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg [ 248.42 KiB | Viewed 5728 times ]

_________________
Dra röva i koks!
19 Dec 2018, 20:32
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Mickväljarens placering
surfbrother wrote:
Håller helt med!
Är lite yvig i högerhanden så jag vispar lätt till mickväljaren på strata men även på telen.
På tele vänder jag på konttrollplattan och växlar ton och volym. Funkar perfekt för mig..
På strata har jag löst problemet med volym och mickväljare genom ett nytt plektrumskydd.

Snyggt & stilrent!


/ Jonken


20 Dec 2018, 19:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Mickväljarens placering
För stratan finns det potar med klickläge på 10
Ska du dra ner blir det lite mer motstånd..

LP switchar tar man av knoppen på.

Lirar man bara soft jazz får man kanske inte dessa problem... :mrgreen:

_________________



20 Dec 2018, 20:38
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Oct 2014, 00:48
Posts: 66
Location: Karlstad
Post Re: Mickväljarens placering
För mig har stratan allt på precis "rätt" ställe. Det handlar väl egentligen om vana. När jag hänger på mig en LP så känner jag mig helt vilse med väljaren. Älskar vinkeln väljaren sitter på strator också. :)


29 Dec 2018, 01:44
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Mickväljarens placering
Blackmore vet hur man använder mickswitchen på en Strata! 8)

https://youtu.be/IUOhdgnJIi4?t=326


02 Jan 2019, 23:27
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 19 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.