View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 22:09



Reply to topic  [ 21 posts ] 
MESA? 
Author Message
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post MESA?
Hej på er, jag hade en Mesa caliber 50+ en gång i tiden.
Den hade ett riktigt bra distat ljud.
Jag är ute och tittar efter dagens Mesa. Jag vill ha ett sprucket rent ljud, bra crunch, Solo vol. kanske switch bar loop. Det är svårt att höra hur det låter på youtube.
Vad kan passa med alla modeller som finns idag?

Idag spelar jag på JCM800, Orange Thunderverb 50.


19 Dec 2018, 17:31
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: MESA?
Spelar priset någon roll? För utifrån dina krav så är det Triple Crown, Mark V eller JPC2 som gäller. Det hänger nog på vad du är villig att betala, och vad du har för ljudideal. Filmore har varken switchbar effektloop, eller solo volym. Rectifier har inget bra rent ljud (i min smak iallafall).


19 Dec 2018, 20:08
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: MESA?
Precis som du redan vet var och är Mesa i caliberserien både 50 och 22 bland det bästa som gjorts när det gälle snygg dist och makalöst bra leadsound. Sen är det tycker jag ett hopp till Mesa V inte bara för distat ljud utan kanske den mångsidigaste stärkare som gjorts. Såklart äger jag båda Mesa varianterna och är så att säga frälst och verkligen försökt hitta nått ännu bättre men hittills inte utom i ett undantag och det är en CAA OD100+ för det fylliga rena och omfångsrika soundet och en lite annan linje för OD sound så satsa på en Mesa V för modernare sound, vintage sound Mesa Caliber och CAA för cleant med fantastisk headroom. Men vi tycker alla olika :-)

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


20 Dec 2018, 01:40
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: MESA?
Hur är DC3 och DC5 jämfört med Caliber 50?
Det är ju fint med 2 separata kanaler.


20 Dec 2018, 09:37
Profile
User avatar

Joined: 10 Aug 2002, 10:34
Posts: 2256
Location: Söderhamn
Post Re: MESA?
Mesa Nomad har tre helt separata kanaler (med separata reverbkontroller) samt solovolym men hur dom låter jämfört med Caliber har jag ingen aning om.
Kollar man på nätet så verkar 45 (EL84 i slutsteget) och 100 (parametric eq) vara de som folk tycker låter bäst.
Typiskt att jag har en 55 då :shock: :?


20 Dec 2018, 09:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2006, 06:59
Posts: 922
Location:
Post Re: MESA?
Är själv sugen på den skapligt nya Mesa Fillmore. Har bara kollat youtube, skulle vilja testa en men det är som vanligt svårt.

_________________
https://www.facebook.com/NobodiesBluesb ... =bookmarks


20 Dec 2018, 11:09
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: MESA?
Jag hade en Caliber 50 på 90-talet och tyckte det var lite svårt att få det rena ljudet bra, i alla fall på lite volym. Jag bytte till en Mark IV och det blev mycket bättre plus att man fick en ”crunchkanal” som var användbar både till komp och solon med lite mindre dist. Jag hade en multieffekt i loopen så att man kunde höja nivån på crunchkanalen så att man kunde få en liten nivåhöjning på sololjuden.
Mark V är förstås ännu mer flexibel men en Mark IV borde vara billigare begagnad. På Mark IV delas några av tonkontrollerna av kanal 1 och 2 men jag upplevde det inte som ett problem. Man kan också styra vilka kanaler EQ skall vara inkopplad på så det finns fler möjligheter.


26 Dec 2018, 18:48
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: MESA?
holken wrote:
Hur är DC3 och DC5 jämfört med Caliber 50?
Det är ju fint med 2 separata kanaler.


Nä dom är olika uppbyggda .
Cal.22/50 var byggda efter MarkI = typ en tweakad Fender kanal och gain var att man la till ett gainsteg före ( i cal.22/50 två steg)
Mesa bygger inte längre efter det konceptet, synd då det lät bra !

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


26 Dec 2018, 21:44
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: MESA?
Jag skulle rekommendera dig att kolla på Olsson BJF100.

Men Mesa är trevligt, absolut.
Nackdelen med många av deras är att de måste spelas så jävla högt för att börja låta bra (speciellt mark IV, V är markant bättre där, men fortfarande högljud).
Har en V men använder den sällan (har alltid andra som gör X ljud jag letar efter just då bättre).
Men skulle jag skaffa Mesa i dag skulle det bli en sån, mark V.
Ända riktigt irriterande med den är avsaknad av MIDI. Ha så mycket möjligheter men ingen MIDI borde vara förbjudet.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


26 Dec 2018, 23:05
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Oct 2010, 22:03
Posts: 276
Location: oxelösund
Post Re: MESA?
Jag hittade en Elmwood modena 60 som jag inte kunde låta bli.
ska köra lite på den så får vi se om jag blir nöjd. Det finns lite intressanta inställnings möjligheter på den.


03 Jan 2019, 17:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: MESA?
Amp Healer wrote:
holken wrote:
Hur är DC3 och DC5 jämfört med Caliber 50?
Det är ju fint med 2 separata kanaler.


Nä dom är olika uppbyggda .
Cal.22/50 var byggda efter MarkI = typ en tweakad Fender kanal och gain var att man la till ett gainsteg före ( i cal.22/50 två steg)
Mesa bygger inte längre efter det konceptet, synd då det lät bra !


Caliber .022 och Caliber .50 har i stort sett inget mer än namnet Mesa Boogie gemensamt med mark 1. Men Mesa Boogie bygger mer än någonsin förstärkare efter mark 1:s koncept, i grunden är hela schemat nästan identiskt: http://mesaboogie.com/amplifiers/electr ... index.html


03 Jan 2019, 21:47
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 194
Location:
Post Re: MESA?
Min amtörerfarenhet stämmer inte med Magnus. Jag tycker inte att man måste spela väldigt starkt för att en Mark IV skall låta bra men det kanske kan bero på att jag har en topp (kombona har väl oftast EVM element) och mest har kört med en 4X10 Marshall. Det kan säkert också bero på vad ens idealljud är.

Mark IV har flera funktioner för att minska effekten, "Tweed"-läget med lägre spänningar, Triod/Pentod omkoppling och sedan finns väl någon slags klass A switch också.

Dessutom trodde jag Mark-serien mer byggde på förstegsdist än en del andra förstärkare. Jag hade en Mark I till låns några år för jättelänge sedan och har byggt in en kopia av det försteget i några förstärkare. Tyvärr är de nu skrotade eller ombyggda men minnet är att det lät lite annorlunda än Lead-kanalen på Mark IV'n men inte så jätteannorlunda. Problemet med Mark I var att kompkanalen är samma som distkanalen förutom första steget och att två av de tre volymkontrollerna även påverkade kompkanalen. Egentligen var det ju inte två kanaler utan man fick ha en extern A/B switch eller vad det nu heter. När jag hade Mark I'an körde jag min egen Music-Man för kompljud så att man inte behövde kompromissa med sololjudet.

Edit: Byggde tidigt in en liten MIDI-switch i Mark IV'n, håller med om att det är konstigt att de inte hade det från början.


05 Jan 2019, 19:11
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: MESA?
Tja på tal om volym så är väl IV som påpekas en av få mesa som går att köra på låg volym inom rimligheten för vad som är låg volym. Har väl spelat på 8 modeller och äger två.

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


05 Jan 2019, 20:24
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: MESA?
Har precis köpt en Mesa Triple Crown som också låter riktigt bra på låg volym. En väldigt flexibel förstärkare med tre bra kanaler, midistyrning, inbyggd loadbox, reverb, switchbar loop etc. Har också en Elmwood Modena M60 som även det är en grym stärkare.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


07 Jan 2019, 15:30
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: MESA?
Är nog så att det finns fördomar om mesa särskilt av de som aldrig ägt en mesa eller 20 år gamla erfarenheter

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


07 Jan 2019, 16:47
Profile WWW

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: MESA?
Har just nu en Mesa Royal Atlantic 100 topp, som låter riktigt bra, och har inbyggd dämpare av slutsteget separat för alla 3 kanalerna. Snyggt reverb som kan väljas mellan kanalerna, och en bra loop. Rent fendrigt i Clean kanalen, och två nivåer av dist på dirtykanalerna. Jag har Orange, Marshall, Olsson som kan låta bättre på en sak, men RA100 kan helt enkelt mer. Tyvärr byggs den inte längre, ett problem med Mesas kortlivade modeller.
Hade en Electra Dyne Combo med liknande uppbyggnad, som faktiskt lät ännu bättre, men blev för tung och var lite knepig att trixa in kanalernas volym inbördes. Den var också volymstark... Men lät bäst av de Mesa jag hittills ägt (MkIV, Stiletto, Rectifier)

_________________
Image


07 Jan 2019, 16:55
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Dec 2007, 20:55
Posts: 4881
Location: Mönsterås
Post Re: MESA?
woodstock wrote:
Amp Healer wrote:

Nä dom är olika uppbyggda .
Cal.22/50 var byggda efter MarkI = typ en tweakad Fender kanal och gain var att man la till ett gainsteg före ( i cal.22/50 två steg)
Mesa bygger inte längre efter det konceptet, synd då det lät bra !


Caliber .022 och Caliber .50 har i stort sett inget mer än namnet Mesa Boogie gemensamt med mark 1. Men Mesa Boogie bygger mer än någonsin förstärkare efter mark 1:s koncept, i grunden är hela schemat nästan identiskt: http://mesaboogie.com/amplifiers/electr ... index.html


Hur tänkte du nu ???
TS tycker gain kanalen på cal50 låter bra, Well toplogin i Cal 22/55 är samma som mark 1= Clen 1 gainsteg , EQ o ett gain steg till . Precis som Fender.
Gain kanalen lägger bägger dessa ett gainsteg FÖRE ovan, något som mesa gjorde på enbart dessa och son of a boggi.
Så dom har betydligt mer gemensamt än bara namnet, kolla lite mer schema nästa gång.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


12 Jan 2019, 17:28
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: MESA?
Amp Healer wrote:

Hur tänkte du nu ???
TS tycker gain kanalen på cal50 låter bra, Well toplogin i Cal 22/55 är samma som mark 1= Clen 1 gainsteg , EQ o ett gain steg till . Precis som Fender.
Gain kanalen lägger bägger dessa ett gainsteg FÖRE ovan, något som mesa gjorde på enbart dessa och son of a boggi.
Så dom har betydligt mer gemensamt än bara namnet, kolla lite mer schema nästa gång.



Caliberserien har helt egna komponentvärden i en krets med 1,5 M i serie med input. Den saknar som exempel 2,2-3,3 M reverbmixmotståndet som är typiskt i en mk 1 Som jag skrev, mest lik en mark 1 är Lonestar som är 100 % mark 1 i kretsen. Man kan lägga till Heartbreaker om man vill nämna tidigare produktion. Kanal 1 i Heartbreaker är 100 % mark 1.

Sedan kan man naturligtvis definiera en mark 1 som man vill. Jag förstår tankegången här men då missar man betydelsen av komponentvärden. Då kan man nämna ytterligare en förstärkare, Subway Rocket.


12 Jan 2019, 19:20
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: MESA?
Man kan lägga till F-serien för att nämna mer Mesa som har samma grundschema som Caliber-seren. Hur är det med Fillmore?


13 Jan 2019, 12:43
Profile ICQ WWW

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 253
Post Re: MESA?
Jag har alltid gillat Boogie och körde på dem mycket under en period. Dels på en gammal Mark 1 topp (60 watt med EQ och reverb) som jag fortfarande har kvar, och även en Mark IIB combo som såldes tillbaka till sin förre ägare, den eminente Magnus Lindbloom, efter ett par år. En humbuckergitarr igenom Mark 1 toppen är ett favoritljud. Det är så många favoritljud ifrån plattor som dyker upp när man kör den kombinationen.

Har gått i tankar att skaffa någon modern Boogie, antingen en Mark V eller en Electra Dyne. Jag vet inte riktigt vilken som skulle passa mig bäst, men just Electra Dyne har jag provat hos 4sound, och minns att den drog väldigt mycket åt gammal Marshall-hållet, på ett väldigt bra sätt.


25 Jan 2019, 15:56
Profile

Joined: 18 Mar 2007, 21:58
Posts: 8742
Location: Uppsala
Post Re: MESA?
GreatShakes wrote:
Jag har alltid gillat Boogie och körde på dem mycket under en period. Dels på en gammal Mark 1 topp (60 watt med EQ och reverb) som jag fortfarande har kvar, och även en Mark IIB combo som såldes tillbaka till sin förre ägare, den eminente Magnus Lindbloom, efter ett par år. En humbuckergitarr igenom Mark 1 toppen är ett favoritljud. Det är så många favoritljud ifrån plattor som dyker upp när man kör den kombinationen.

Har gått i tankar att skaffa någon modern Boogie, antingen en Mark V eller en Electra Dyne. Jag vet inte riktigt vilken som skulle passa mig bäst, men just Electra Dyne har jag provat hos 4sound, och minns att den drog väldigt mycket åt gammal Marshall-hållet, på ett väldigt bra sätt.

Electra Dyne låter väldigt bra, och stort för att vara 1x12:a (combon). sparsamt med rattar för att vara 3 kanaler. Lite knepig att ställa volymen på kanalerna inbördes, men när dom väl sitter, sitter dom.
Jag sålde min för att jag har en RA100 topp, som låter åt samma håll, och gillar topp-låda för större förstärkare, men tyckte ändå att ED lät lite bättre.

_________________
Image


25 Jan 2019, 16:03
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.