View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 04:43



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Barefaced guitar cabs, vad tror vi? 
Author Message

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
https://studio.idg.se/2.1078/1.712234/b ... x?ref=vend

https://barefacedaudio.com/blogs/news/g ... he-history

Alex, som länge byggt och sålt några av de bästa (ffa lättaste) högtalarlådorna för bas, har nu gett sig i kast med gitarrlådor. Han påstår att en 1x10 kan få samma botten som en 2x10, men med bättre spridning. Vad tror vi om det?


23 Dec 2018, 11:53
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:52
Posts: 1170
Location: Sthlm
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Vi tror att det kan funka, men vi måste prova.
Dessutom vill vi ha en låda med en 12a med neo-element, t.ex. Jensen Neo 12/100 som låter bra och är lätt.

Så tror vi.

_________________
Nu med utan att ej röra ingen knapp.


23 Dec 2018, 14:06
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Den väger bara 6kg :shock: Jag har en låda där elementen väger 8kg styck. Det kommer säkert en 1x12 version så småningom, om den första flyger.


23 Dec 2018, 14:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Är det någon som har provat än?

Jag gillar deras bashögtalare (och har en), men gitarrhögtalare är ju en helt annan grej.

Med bas så vill man ofta ha mer effekt än man har och effektivare högtalare än man har och har man en rigg som låter som man vill så vill man ha något som låter lika bra fast inte kräver truck för att flyttas.

Men när det gäller gitarr så är det ofta tvärt om. Man vill att det ska låta som en stor rigg, fast på en volym som är tillräckligt svag för funka i replokaler och på scener mindre än Ullevi och Friends.

Hur som helst är det kul med lite nytänk.


06 May 2019, 12:06
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
CarlM wrote:
Är det någon som har provat än?

Jag gillar deras bashögtalare (och har en), men gitarrhögtalare är ju en helt annan grej.

Med bas så vill man ofta ha mer effekt än man har och effektivare högtalare än man har och har man en rigg som låter som man vill så vill man ha något som låter lika bra fast inte kräver truck för att flyttas.

Men när det gäller gitarr så är det ofta tvärt om. Man vill att det ska låta som en stor rigg, fast på en volym som är tillräckligt svag för funka i replokaler och på scener mindre än Ullevi och Friends.

Hur som helst är det kul med lite nytänk.

Bra formulerad poäng där. Det som gör en bashögtalare bra, går faktiskt diametralt mot vad som gör en gitarrhögtalare användbar. Det gäller nog både låda och element.


06 May 2019, 12:52
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Ljudfreak wrote:
CarlM wrote:
Är det någon som har provat än?

Jag gillar deras bashögtalare (och har en), men gitarrhögtalare är ju en helt annan grej.

Med bas så vill man ofta ha mer effekt än man har och effektivare högtalare än man har och har man en rigg som låter som man vill så vill man ha något som låter lika bra fast inte kräver truck för att flyttas.

Men när det gäller gitarr så är det ofta tvärt om. Man vill att det ska låta som en stor rigg, fast på en volym som är tillräckligt svag för funka i replokaler och på scener mindre än Ullevi och Friends.

Hur som helst är det kul med lite nytänk.

Bra formulerad poäng där. Det som gör en bashögtalare bra, går faktiskt diametralt mot vad som gör en gitarrhögtalare användbar. Det gäller nog både låda och element.


Jag har själv gått från alltid spela på 100w Marshall halvstack att via 50w 2x12 nu mest spela på en 30w 1x12-kombo som jag fått att låta väldigt lik min gamla vintage halvstack (som jag förstås har kvar och kör på ibland).

Men bas kör jag på Ampeg helrör-preamp till EBS-slutsteg klass D 470w till en ultraeffektiv Barfaced 2x10 för att få både ton och kraft. Jag skulle förstås helst ha en större Barfaced med fler 10-tummare, men budgeten räckte bara till 2x10 och det räcker faktiskt med marginal för mig, eftersom den är så effektiv.


06 May 2019, 14:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
För bas kör jag en Tecamp 900 och en Barefaced 1x12. Tidigare hade jag kraftigare och större. Men det har funkat med alla akustiska trummisar utan att komma till korta.

På gitarr spelar jag mest rena ljud, funk, disco eller jazz. I ett soulband med blåssektion hade jag en lång period av letande efter gitarrstärkare som kunde leverera helt rent ljud på den nivå jag ville. En Soldano SLO klarade det fenomenalt. En moddad Vibrolux funkade också och en moddad Bandmaster med två 6550 klarade också biffen. Men många lådor och toppar sorterades bort på vägen.


06 May 2019, 18:36
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Bra demo över ljudspridningen här. Ganska häpnadsväckande om det stämmer.
https://youtu.be/jMp0GxTKSNQ


27 Oct 2019, 11:42
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Ljudfreak wrote:
Bra demo över ljudspridningen här. Ganska häpnadsväckande om det stämmer.
https://youtu.be/jMp0GxTKSNQ


Tack för länken. Spännande. Frågan är bara hur bra de låter. De bästa 1x12:or jag har hört har varit de som Cornford tillverkade i furu med öppet bakstycke. De sprider också väldigt bra och har bibehållen bottenpunch.

Men det vore kul att prova en Barefaced, baskabinetten är ju väldigt bra.


27 Oct 2019, 12:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Oct 2010, 19:58
Posts: 464
Location: stockholm
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Carl - nyfiken på diin baslåda, kikar själv på dessa. Har du testat någon annan än 2:10 an?
Jag kikar på 1:12an, en fullrangelåda som enligt Barefaced även kan användas till monitor för gitarr - alltså Kemper, Helix mfl. Högtalarsimulering på såklart.


27 Oct 2019, 18:46
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Tubepower wrote:
Carl - nyfiken på diin baslåda, kikar själv på dessa. Har du testat någon annan än 2:10 an?
Jag kikar på 1:12an, en fullrangelåda som enligt Barefaced även kan användas till monitor för gitarr - alltså Kemper, Helix mfl. Högtalarsimulering på såklart.


Nej, jag har inte provat någon annan utan bara läst på och hört med andra med erfarenhet.

Men sortimentet är enkelt. 10-tummarna är för oss som vill att högtalaren ska vara en del av ljudet, d v s den ska hjälpa till att förvränga ljudet så att det låter kul. Tänk en "förbättrad" Ampeg. I mitt fall så var det det jag sökte. Den funkar klockrent ihop med min MM StingRay och min Ampeg SVP Pro..

12-tumsmodellerna är utvecklade för att låta rent och inte lägga till något till tonen. D v s lite som studiomonitorer.

Så det beror på vad du är ute efter.


28 Oct 2019, 01:02
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 21 Oct 2010, 19:58
Posts: 464
Location: stockholm
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Tack för input. Får fundera på detta.


28 Oct 2019, 15:26
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
Hade varit kul att testa. Dock för dyrt för att köpa på chans känner jag.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Oct 2019, 15:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: Barefaced guitar cabs, vad tror vi?
https://barefacedaudio.com/products/uprising-212v

Och nu kom det en tvåtolva med låg vikt och riktiga element


04 Nov 2019, 19:44
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 15 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.