View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:47



Reply to topic  [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Leker med en Olsson BJF100 
Author Message
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Leker med en Olsson BJF100
Gjorde en presentation av Olsson BJF100.
Sjukt inspirerande stärkare.

Kolla in och tyck till.

https://youtu.be/ZQqSqrb3ysU

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 13:40
Profile WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Trevlig presentation av Olsson BJF100 och inspirerande gitarrspel...


06 Jan 2019, 14:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 17 Jul 2014, 02:10
Posts: 824
Location: i stora Hultet
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Ooh, tack för en trevlig video! Grymt spel och bra ljud! Mer sånt..


06 Jan 2019, 14:32
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
zoork_1 wrote:
Trevlig presentation av Olsson BJF100 och inspirerande gitarrspel...


Tusen tack!
För titten och tiden att säga något.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 15:51
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
dirt wrote:
Ooh, tack för en trevlig video! Grymt spel och bra ljud! Mer sånt..


Många tack!! Fantastisk stärkare, speciellt crunch är himmelskt.

Kommer fler videos, tänker göra en på varje av mina stärkare.
Och (tyvärr) köper man ju nya hela tiden, så det tar aldrig slut :D

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 15:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Riktigt nice demo Magnus, bra upplägg och jättebra val av demonstrationsmusik! Ditt gitarrspel är ju grymt bra, vackert och smoooth skulle jag vilja säga! :)

Kul att du hade med en Gibson LP också...gött sound. Samma med dom nya Ibanezerna, lät väldigt bra!
Har inte hunnit testa nån ny Ibanez ännu men dom ser ju väldans nice ut i alla fall...hur är halsarna på dom där, är dom wizardsmala eller är det mer som en standard strata, typ? Du lirade ju både på Premium och Prestige-modellerna i videon, är det stor skillnad mellan dom eller vad tycker du?

Blev lite sugen på den där Olssonstärkaren också...den måste jag få chans att testa nån dag. Vet du om dom finns i butiker eller i nåt showroom eller så där man kan få känna lite på den?

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


06 Jan 2019, 16:37
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Majkel wrote:
Riktigt nice demo Magnus, bra upplägg och jättebra val av demonstrationsmusik! Ditt gitarrspel är ju grymt bra, vackert och smoooth skulle jag vilja säga! :)

Kul att du hade med en Gibson LP också...gött sound. Samma med dom nya Ibanezerna, lät väldigt bra!
Har inte hunnit testa nån ny Ibanez ännu men dom ser ju väldans nice ut i alla fall...hur är halsarna på dom där, är dom wizardsmala eller är det mer som en standard strata, typ? Du lirade ju både på Premium och Prestige-modellerna i videon, är det stor skillnad mellan dom eller vad tycker du?

Blev lite sugen på den där Olssonstärkaren också...den måste jag få chans att testa nån dag. Vet du om dom finns i butiker eller i nåt showroom eller så där man kan få känna lite på den?


Tusen tack för de vänliga orden.

Ja, jag och LP ser man inte varje dag :D
Den lät fantastiskt, och jag ville ha med en gitarr folk känner till, så de fick bli den.
Men den korta skalan gör mig galen.

AZ är helt magiska.
Låter grymt bra och är väldigt oibanez. Halsarna är lite tjockare än standard USA fender, 22 bandarna marginellt mer D än 24 bandarna som är C.

Det skiljer väldigt lite på premium och prestige.
I spelkänsla nästan ingenting, premium behöver lite setup från fabrik bara.
I ljud gillar jag premium bättre från fabrik, de låter mer gitarr.
Titansadlar, som på prestige, är för bright och blir lite kliniskt ihop med rostfria band.

Det finns Olsson stärkare där ute, i Umeå (Musikanten), Malmö (Malmö musikaffär, den enda som har denna hemma), Stockholm (DLX).
Men klart bäst är ett besök hos Guitar Geeks i Stockholm (Olsson Amps är ju i samma lokal).

Olsson har verkligen något unikt, tycker jag.
En transparens för allt innan den som finns i väldigt få andra stärkare jag testat.
Och denna funktionen att låta samma på alla volymer (aldrig stött på något liknande).



/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 17:28
Profile WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
I min bok sjukt bra "geardemo"!! Får mig verkligen att tänka "Jag borde öva mer på gitarren"!! Imponerande många sounds du kranar fram ur denna skapelse!
Dock så tycker jag personligen att allt låter för snyggt! Rockn´roll är för mig mycket attityd!
Hur ska man spela "Sympathy for the devil" med en Olsson amp?

_________________
pudas


06 Jan 2019, 17:40
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
pudas wrote:
I min bok sjukt bra "geardemo"!! Får mig verkligen att tänka "Jag borde öva mer på gitarren"!! Imponerande många sounds du kranar fram ur denna skapelse!
Dock så tycker jag personligen att allt låter för snyggt! Rockn´roll är för mig mycket attityd!
Hur ska man spela "Sympathy for the devil" med en Olsson amp?


Tusen tack!

Det är inte stärkaren som är för snygg, det är mer att jag spelar och skruvar så (helt befriat från rock’n’roll).
Den är väldigt mycket attityd i såna händer.
Det kommer lite såna demos, från andra, också gissar jag.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 17:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Bra gjort, Magnus! Jag var uppe på Nordic Guitar Con i Dals-Ed i slutet av oktober, stod bredvid och lyssnade när ett par gitarrister lirade genom den. Imponerande ljud från den! Du var ju också där, och lirade emellanåt.

Var också intressant med skillnaden när John kopplade om mellan lådan med V30 och den med Heritage G12M.
Jag föredrog V30-lådan, med dess bättre tydlighet. Är det det du också är ute efter med V30?

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


06 Jan 2019, 18:13
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Axewall wrote:
Bra gjort, Magnus! Jag var uppe på Nordic Guitar Con i Dals-Ed i slutet av oktober, stod bredvid och lyssnade när ett par gitarrister lirade genom den. Imponerande ljud från den! Du var ju också där, och lirade emellanåt.

Var också intressant med skillnaden när John kopplade om mellan lådan med V30 och den med Heritage G12M.
Jag föredrog V30-lådan, med dess bättre tydlighet. Är det det du också är ute efter med V30?


Tack som fan! Vi pratade väl, gjorde vi inte?
Vi bor väl typ i samma lilla håla (Lilla Edet, eller Göta för att vara mer exakt).

Jag valde faktiskt V30 för att det är en högtalare alla har en referense, alla vet hur en sån låter.
Håller med om att den lät bäst på mässan i V30 lådan.
Hade jag skullat spela in musiken i videon ”på riktigt” hade jag haft andra element för många av ljuden.
Creamback på rena osv.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 19:12
Profile WWW

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Smakfullt och ekvilibristiskt.

Hade gärna hört smakprov
på plåtlådan 50W som sägs ska passa mera metal/hårdock
och har en lite mera voicing åt modern metal.

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Jan 2019, 19:25
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Finns en anstrykning av Laney (Typ GH60 och allt vad de heter) med lite hollow sound. Trevlig stärk, kanske lite för många möjligheter :lol:
Fin knorr i nedre mellan på crunch.


06 Jan 2019, 19:29
Profile

Joined: 22 Jul 2016, 21:52
Posts: 858
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
rudmark wrote:
Finns en anstrykning av Laney (Typ GH60 och allt vad de heter) med lite hollow sound. Trevlig stärk, kanske lite för många möjligheter :lol:
Fin knorr i nedre mellan på crunch.

Tyckte det nog var mer övre mellan på crunchen,mera åt Mesa än Laney IMO.

-Bra eller dåligt?
Ingetdera men spelar man mycket ute eller i studio är Olsson förmodligen ett bättre val.
Sålde nyligen min GH50L just pga att det kändes "lite för tam för metal men precis lagom för det Magnus spelar
dvs det jag i vanligt tal kallar badvaktsrock eller badrumsmetal, dvs Tomas Ledin covers".

Dvs sånt vi tuffa killar bara våga sjunga eller spela i badrummet när ingen annan hör på.
Så det är ju i alla största bemärkelse ett positivt sätt att säga, good work Magnus!

Annars så anser jag att Laney är ju en slags fattigmansversin av Olsson och Mesa.
Mitt ljudneutrum stavas annars Mesa Mark 5, Dream Theater/Högoktanig metal.

_________________
http://www.ergopikk.com


06 Jan 2019, 19:47
Profile
User avatar

Joined: 09 May 2006, 00:06
Posts: 1610
Location: Säter
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Jämrans! Inte visste jag att jag behövde en Olsson BJF100.
Övertalar mig själv att låta bli med argumentet att en hel del av magin nog ligger i dina fingrar. Och dom är ju inte till salu.
Det "rena" ljudet var mycket imponerande. Fick mig att fundera på om inte den där stärkaren är lösningen för alla som letar efter AC/DC-soundet men inte har möjlighet att spela så högt som det egentligen kräver.
Bara en sån sak som att fotswitchen ger möjlighet att slå på eller av effektloopen! Det borde egentligen vara lag på att alla stärkare ska konstrueras på det sättet.
Nu ska jag googla Olsson Amplification!
Tack!


06 Jan 2019, 23:27
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
helmik wrote:
Jämrans! Inte visste jag att jag behövde en Olsson BJF100.
Övertalar mig själv att låta bli med argumentet att en hel del av magin nog ligger i dina fingrar. Och dom är ju inte till salu.
Det "rena" ljudet var mycket imponerande. Fick mig att fundera på om inte den där stärkaren är lösningen för alla som letar efter AC/DC-soundet men inte har möjlighet att spela så högt som det egentligen kräver.
Bara en sån sak som att fotswitchen ger möjlighet att slå på eller av effektloopen! Det borde egentligen vara lag på att alla stärkare ska konstrueras på det sättet.
Nu ska jag googla Olsson Amplification!
Tack!


Tack för titten.

Snällt sagt, men här sitter all magi i stärkaren.
Den är släppt, de har bara inte hunnit få upp den på sig hemsida än, den släpptes faktiskt lite efter Fuzz mässan.
Den blev en omedelbar framgång i kina och att bygga till dem har försenat allt här.
Skick dem bara en mail från deras hemsida om du vill veta mer.

Det är detden gör bäst, ac/dc grejer, crunchutan att man behöver blåsa öronen av sig (och alla andra).
Det är det bästa sånt ljud jag hört. Det både biter en i ansiktet och sparkar en på kulorna på samma gång.
Jag är inte den typen av gitarrist men blev omedelbart förälskad i den.
Man skulle klara sig med den kanalen ensam.

Ett stort problem på alla gig man gör är ju volym, nästan allt blir för högt.
Här är allt det löst, men behöver man muskler finns de där.
Mest imponerande är att den även känns samma att spela med på låg volym, den där duckande sjungande komprimeringen som gör att det känns så gött att lira med är där hela tiden.
Bokstavligen på sovrums volym, om man vill.

Ja, av/på på loopen borde vara lag.
Send och retur knapparna gör ju att man får inbyggd volym boost för solon också, om man vill.

Makalös manik.
Olsson har mer eller mindre helt pensionerat alla mina andra förstärkare, de bara står där oanvända nu.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 23:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
FuriousFingers wrote:
Smakfullt och ekvilibristiskt.

Hade gärna hört smakprov
på plåtlådan 50W som sägs ska passa mera metal/hårdock
och har en lite mera voicing åt modern metal.


Håller på med den också.
Den är väldigt mycket mer metal.
Men min ör en 18w version (50 är inte släppt än).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 23:53
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
rudmark wrote:
Finns en anstrykning av Laney (Typ GH60 och allt vad de heter) med lite hollow sound. Trevlig stärk, kanske lite för många möjligheter :lol:
Fin knorr i nedre mellan på crunch.


Tack!

Inte provat en GH60, så jag vet inte om de är lika (men tror det inte, provat många andra Laney och de är inte på samma planhalva).

Det är egentligen bara två kanaler och ljud. Men väldigt effektiva rattar, så man kan skruva till det mesta (och det är ju bara inspirerande).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


06 Jan 2019, 23:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Bra demo! Gillar att du kör flera olika gitarrer genom den. Verkar vara en kanonbra stärkare men jag blir ännu mer sugen på en Ibanez AZ. Har testat ett par och de är verkligen grymma. De har en av de skönaste halsar jag testat. Hade dock hoppats på lite andra finishar till 2019.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


07 Jan 2019, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Bra demo - jag blev sugen på att testa och det brukar jag inte bli. Det som gjorde mig sugen, förutom lysande gitarrspel och god pedagogik i genomförandet, är att jag tycker att det låter som att förstärkaren innehar de goda egenskaper man letar efter i en bra Marshall och en bra Fender BF och lyckas kombinera detta till något eget.
Det verkar som att designersarna (heter det så i plural?) fokuserat på att skapa något som låter bra utan att falla i fällan att över-tweaka designen för att skapa nåt eget. En vuxen gitarrförstärkare kanske även om det låter trist.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


07 Jan 2019, 17:34
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Mycket bra demo Magnus!
Väldigt utförlig och informativ. Gillar att du använder många olika gitarrer och även flera lager av gitarrer. Och att du spelar många olika stilar.
Dessutom spelar du ju grymt snyggt!

_________________
http://www.pigsinspace.se


07 Jan 2019, 18:15
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Magnus Olsson wrote:
Majkel wrote:
Riktigt nice demo Magnus, bra upplägg och jättebra val av demonstrationsmusik! Ditt gitarrspel är ju grymt bra, vackert och smoooth skulle jag vilja säga! :)

Kul att du hade med en Gibson LP också...gött sound. Samma med dom nya Ibanezerna, lät väldigt bra!
Har inte hunnit testa nån ny Ibanez ännu men dom ser ju väldans nice ut i alla fall...hur är halsarna på dom där, är dom wizardsmala eller är det mer som en standard strata, typ? Du lirade ju både på Premium och Prestige-modellerna i videon, är det stor skillnad mellan dom eller vad tycker du?

Blev lite sugen på den där Olssonstärkaren också...den måste jag få chans att testa nån dag. Vet du om dom finns i butiker eller i nåt showroom eller så där man kan få känna lite på den?


Tusen tack för de vänliga orden.

Ja, jag och LP ser man inte varje dag :D
Den lät fantastiskt, och jag ville ha med en gitarr folk känner till, så de fick bli den.
Men den korta skalan gör mig galen.

AZ är helt magiska.
Låter grymt bra och är väldigt oibanez. Halsarna är lite tjockare än standard USA fender, 22 bandarna marginellt mer D än 24 bandarna som är C.

Det skiljer väldigt lite på premium och prestige.
I spelkänsla nästan ingenting, premium behöver lite setup från fabrik bara.
I ljud gillar jag premium bättre från fabrik, de låter mer gitarr.
Titansadlar, som på prestige, är för bright och blir lite kliniskt ihop med rostfria band.

Det finns Olsson stärkare där ute, i Umeå (Musikanten), Malmö (Malmö musikaffär, den enda som har denna hemma), Stockholm (DLX).
Men klart bäst är ett besök hos Guitar Geeks i Stockholm (Olsson Amps är ju i samma lokal).

Olsson har verkligen något unikt, tycker jag.
En transparens för allt innan den som finns i väldigt få andra stärkare jag testat.
Och denna funktionen att låta samma på alla volymer (aldrig stött på något liknande).

/Magnus

He he...jo Gibsons korta skala är ju lite "annorlunda" och nåt som man måste vänja sig med. :)

Ja det låter som att man måste känna på AZ-gurorna. Känner jag mig själv så blir det svårt att hålla sig ifrån ett köp då dom verkar väldans trevliga. Drygt bara då jag gillar Prestige färger bättre än Premium men föredrar nog en Premium med tanke på priserna...ja, det ska aldrig vara lätt.

Oki, ja då får jag planera in ett besök på lämplig musikaffär framöver så man kan testa stärkaren, det verkar ju som att den kommer att finnas på några ställen ändå.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


07 Jan 2019, 22:01
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Jyda wrote:
Bra demo! Gillar att du kör flera olika gitarrer genom den. Verkar vara en kanonbra stärkare men jag blir ännu mer sugen på en Ibanez AZ. Har testat ett par och de är verkligen grymma. De har en av de skönaste halsar jag testat. Hade dock hoppats på lite andra finishar till 2019.



Tack!

Ja, AZ är verkligen något extra. Fantastiska.
Det kommer att komma några limited spot versioner i andra färger (tyvärr är de oftast lite dyrare saker).
Denna
https://www.ibanez.com/common/product_a ... b_jp_3.png

Denna
https://www.ibanez.com/common/product_a ... b_jp_3.png

Denna
https://images.reverb.com/image/upload/ ... bvbad8.jpg

Plus några till.

Sen ett gäng signatur
https://www.ibanez.com/common/product_a ... _00_01.png

https://www.ibanez.com/eu/news/detail/n ... _1P_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _00_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _00_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _1P_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _1P_01.png

Finns lite att välja på.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Jan 2019, 16:29
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
glassfinger wrote:
Bra demo - jag blev sugen på att testa och det brukar jag inte bli. Det som gjorde mig sugen, förutom lysande gitarrspel och god pedagogik i genomförandet, är att jag tycker att det låter som att förstärkaren innehar de goda egenskaper man letar efter i en bra Marshall och en bra Fender BF och lyckas kombinera detta till något eget.
Det verkar som att designersarna (heter det så i plural?) fokuserat på att skapa något som låter bra utan att falla i fällan att över-tweaka designen för att skapa nåt eget. En vuxen gitarrförstärkare kanske även om det låter trist.


Tack!

Då måste jag ju lyckats. Den är värd att testa.
Din beskrivning är bra, de finns de ljuden (speciellt Marshall) men med en egen twist som ger den existensberättigande (jag har inte riktigt hajat varför man släpper ännu en Marshall clone, vilket märke som clone).

Jag tycker det låter bra, heter det inte så så får det göra det från nu.

Ja, det är en vuxen stärkare. Den bits och är inte speciellt förlåtande, men spelar man ok får man mycket igen.
Jag gissar att många shrednissar skulle tycka att den är väldigt obehaglig då den, som alla vuxen stärkare, inte smeker en medhårs om man inte förtjänar det.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Jan 2019, 16:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
1331 wrote:
Mycket bra demo Magnus!
Väldigt utförlig och informativ. Gillar att du använder många olika gitarrer och även flera lager av gitarrer. Och att du spelar många olika stilar.
Dessutom spelar du ju grymt snyggt!


Tusen tack!
Jag försökte tänka brett i både gitarrer och spel. Tänkte många skulle gnälla att det är för lite bara stärkare och gitarr utan musik, men tycker själv att det är helt ointressant hur en stärkare låter när man spelar ensam. Ofta är ju det som låter fint ensamt helt värdelöst i musik frekvensmässigt.
Ingen köper ju en stärkare av denna kaliber för att sitta i soffan, jag tror alla som kan tänka sig en tänker den i musik.
Det är en grej som inte går att visa i video, att den sätter sig direkt i mixen. Gitarren är bara en mick framför (flyttade inte ens runt den), rec och färdigt.
Ingenting gjort med den.

När jag spelat Olsson live får jag alltid "vad är det för stärkare???" från ljudteknikern, att han bara behöver skruva upp den och ändå är den helt rätt i mixen.
Nästan alla andra stärkare jag har behöver man EQa, skära botten, boost vid 500 osv.
Dessa är färdiga och hörs tydligt ändå. Galet trevligt.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Jan 2019, 16:45
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Majkel wrote:
He he...jo Gibsons korta skala är ju lite "annorlunda" och nåt som man måste vänja sig med. :)

Ja det låter som att man måste känna på AZ-gurorna. Känner jag mig själv så blir det svårt att hålla sig ifrån ett köp då dom verkar väldans trevliga. Drygt bara då jag gillar Prestige färger bättre än Premium men föredrar nog en Premium med tanke på priserna...ja, det ska aldrig vara lätt.

Oki, ja då får jag planera in ett besök på lämplig musikaffär framöver så man kan testa stärkaren, det verkar ju som att den kommer att finnas på några ställen ändå.


Ja, skiten intonerar ju inte som man vill (även om man vant sig, har andra gitarrer med kort skala, samma sak med dem).
Kort skala är svårt att förstå, så länge man inte har minihänder (och jag har sjukt små).

Kan man fixa lite setup själv blir en Premium lika trevlig som en Prestige.
Och låter mer som man är van att en gitarr gör.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Jan 2019, 16:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Nov 2008, 13:03
Posts: 1314
Location: Ostkusten
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Magnus Olsson wrote:
Jyda wrote:
Bra demo! Gillar att du kör flera olika gitarrer genom den. Verkar vara en kanonbra stärkare men jag blir ännu mer sugen på en Ibanez AZ. Har testat ett par och de är verkligen grymma. De har en av de skönaste halsar jag testat. Hade dock hoppats på lite andra finishar till 2019.



Tack!

Ja, AZ är verkligen något extra. Fantastiska.
Det kommer att komma några limited spot versioner i andra färger (tyvärr är de oftast lite dyrare saker).
Denna
https://www.ibanez.com/common/product_a ... b_jp_3.png

Denna
https://www.ibanez.com/common/product_a ... b_jp_3.png

Plus några till.

Sen ett gäng signatur
https://www.ibanez.com/common/product_a ... _00_01.png

https://www.ibanez.com/eu/news/detail/n ... _1P_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _00_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _00_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _1P_01.png

https://www.ibanez.com/common/product_a ... _1P_01.png

Finns lite att välja på.

/Magnus

Heliga Kor...det fanns några snygga modeller där...jisses, nu fick jag GAS på riktigt! Vet du ungefär när dom där modellerna dyker upp...snackar vi till sommaren eller om en månad typ? Har du nån prisbild överhuvudtaget, är det 2 tusingar extra eller mer för dessa modeller?

Du fick med två "grönfärgade-gitarrlänkar" (FGB_00_01.png), ska det vara så eller missade du nån signaturmodell?
Den första med Quiltade toppen går ju an och den där lila var ju lustigt fulsnygg på nåt sätt...he he.

_________________
/Majkel

:: Emros Sound Production ::


08 Jan 2019, 16:49
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Majkel wrote:
Heliga Kor...det fanns några snygga modeller där...jisses, nu fick jag GAS på riktigt! Vet du ungefär när dom där modellerna dyker upp...snackar vi till sommaren eller om en månad typ? Har du nån prisbild överhuvudtaget, är det 2 tusingar extra eller mer för dessa modeller?

Du fick med två "grönfärgade-gitarrlänkar" (FGB_00_01.png), ska det vara så eller missade du nån signaturmodell?
Den första med Quiltade toppen går ju an och den där lila var ju lustigt fulsnygg på nåt sätt...he he.


Miss från min sida, någon som inte kom med.
Fan vet vilken.

De börjar trilla in i landet om ca 1 månad.
Priset är mellan 2-3K mer än vanliga standard modeller.

Den svarta med guld mickar skall jag (inte min smak utseendemässigt, men mickupsättningen lockar mycket).

Det var denna jag missade.
https://www.ibanez.com/common/product_a ... _1P_01.png

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


08 Jan 2019, 17:14
Profile WWW

Joined: 22 Oct 2011, 19:01
Posts: 83
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Riktigt bra presentation! Som sagt, inspirerande! :D


08 Jan 2019, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Leker med en Olsson BJF100
Magnus Olsson wrote:
1331 wrote:
Tusen tack!
Jag försökte tänka brett i både gitarrer och spel. Tänkte många skulle gnälla att det är för lite bara stärkare och gitarr utan musik, men tycker själv att det är helt ointressant hur en stärkare låter när man spelar ensam. Ofta är ju det som låter fint ensamt helt värdelöst i musik frekvensmässigt.
Ingen köper ju en stärkare av denna kaliber för att sitta i soffan, jag tror alla som kan tänka sig en tänker den i musik.
Det är en grej som inte går att visa i video, att den sätter sig direkt i mixen. Gitarren är bara en mick framför (flyttade inte ens runt den), rec och färdigt.
Ingenting gjort med den.

När jag spelat Olsson live får jag alltid "vad är det för stärkare???" från ljudteknikern, att han bara behöver skruva upp den och ändå är den helt rätt i mixen.
Nästan alla andra stärkare jag har behöver man EQa, skära botten, boost vid 500 osv.
Dessa är färdiga och hörs tydligt ändå. Galet trevligt.

/Magnus


M.a.o...låter inte så bra som standalone? Eftersom du säger att Olsson är transparent, och en bra upplösning skulle det varit trevligt med ett liten förevisning om det.
Lager med gitarrer ger en bra hint om hur det kan låta i bandsituation, men kanske skulle önskat lite mer o-lagrat sas. Bra demo f.ö.


08 Jan 2019, 19:18
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 60 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.