View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 12:34



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Tjena....

Någon som har koll på dessa Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde som kan/vill ge nån recension?

Jag känner ett visst behov/sug efter en mindre stärkare för mindre ställen där volymen bör hållas nere och i nuläget har jag en Bassman och en Blues deluxe och använder Telecaster och Gretsch samt använder inte så mycket distat eller så...trycker in en BD:2 eller nån Tube Screamer-clon vid behov

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


23 Feb 2019, 20:22
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Använd sök-funktionen här, jag har för mig att denna stärkaren har avhandlats i rörforumet bl.a.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 Feb 2019, 23:37
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Axewall wrote:
Använd sök-funktionen här, jag har för mig att denna stärkaren har avhandlats i rörforumet bl.a.


Tackar för din input

Jodå..har gjort det och det var inte så mycket förutom vissa "barnsjukdomar" som avhandlades plus att det fanns en hel del säljestrådar..

Nåväl: inser att nu har denna stärkare funnits ute och rimligtvis borde det finnas synpunkter på hur de funkar i livesituationer både ris och ros

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


24 Feb 2019, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Jag har en...

Jag valde emellan den här och en DRRI som jag ursprungligen tänkte köpa.

De är släkt och för mig är den här mer som en mycket mer flexibel Deluxe. Deluxe-kanalen har två röster. En Deluxe och en fetare variant hämtad från en annan Fendermodell.

Burn-kanalen är väldigt flexibel med sina två olika typer av gainkontroller som man blandar så att det låter som man vill. Bra flexibel eq. Bra reverb förstås.

Högtalaren gillar jag och elementet är mindre högljutt för att försrärkaren ska vara lite mer lagom på rep och mindre scener.

Den saknar tremolo, men har en bra switchbar loop och switchbart reverb.

Fender tog nog fram den för få en förstärkare som kan allt på användbar volym, fast där allt fortfarande sjungs med någon form av Deluxe-dialekt.

Jag har spelat på engelska förstärkare i hela mitt liv och ville komplettera med en Deluxe Reverb. Det blev en sån här istället. Det finns förstås andra Fender som är bättre på just sin grej, men den här blev perfekt för mig.


Last edited by CarlM on 24 Feb 2019, 16:42, edited 2 times in total.



24 Feb 2019, 12:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Distkanalen i Supersonic borde finnas i alla förstärkare. Cleankanalen funkar i Bassmanläget. Reverbet är ”blackface”. Effektloopen se distkanalen. Designen bygger helt på de snyggaste förstärkarna Fender byggt.


24 Feb 2019, 14:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Jag såg att du spelade mest på Gretsch och tele och jag kan rapportera att både min 50-talsinspirerade tele och min stora G6118T båda stortrivs med Super Sonic 22:an.


24 Feb 2019, 16:44
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Mar 2014, 22:14
Posts: 210
Location: Örebro
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Har visserligen en 22topp med tillhörande 2x12a.
Kan bara instämma i att den är väldigt mångsidig med
en distkanal som är fenomenal, med en stängd 2x12a
får man även mycket botten samt en tight ljudbild (vintage 30 element).
Låter enligt mig inte så extremt fenderish-glas-clean men
ändå Fender. Toppen väger annars inte mycket själv.
Effektloopen är väldigt användbar.


24 Feb 2019, 22:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
kjja wrote:
Har visserligen en 22topp med tillhörande 2x12a.
Kan bara instämma i att den är väldigt mångsidig med
en distkanal som är fenomenal, med en stängd 2x12a
får man även mycket botten samt en tight ljudbild (vintage 30 element).
Låter enligt mig inte så extremt fenderish-glas-clean men
ändå Fender. Toppen väger annars inte mycket själv.
Effektloopen är väldigt användbar.


Inte så Fenderish-glass-clean eller kanske dubbelt så Fenderish-glass-clean: I stort sett alla klassiska Fender reverbförstärkare har ett stort motstånd i serie med signalvägen, på 3,3 megaohm eller 3,3 miljoner ohm. Varför?

Dels gör det det paralellkopplade reverbet relativt sett större, ett av skälen att reverbet i din blackfaceförstärkare låter fett och stort. Dessutom bidrar 3,3 megmotståndet till den där lätt komprimerade platta men ändå "twangiga" tonen med massor av headroom trots tre gainsteg. I stort sett inget 12AX7 distar med 3,3 meg i serie.

I Super Sonic 60 simuleras detta i Vibroluxläget (och motsvarande i Super Sonic 22 och Super Sonic Twin) med ett 3,3 meg motstånd utan reverbet. Sedan kommer 3,3 megmotståndet en gång till när reverbet faktiskt kopplas in. Summa: 3.3 meg gånger två. På köpet får man ett extra steg 12AX7 som komprimerar signalen ytterligare. Frågan blir återigen varför?

Svar är att antagligen ingen mer än den eller de som designade detta vet säkert. Men det är inte osannolikt och troligen möjligt att det som fick bestämma är möjligheten att välja mellan "Bassman" (som inte har något alls att göra med någon Bassman som funnits att göra åtminstone elektriskt sett) och "Vibrolux" blir möjligt utan att reverbet påverkas.

Det hade varit betydligt enklare att designa ett äkta "Vibrolux"-läge där 3,3 megmotståndet ingått en gång när reverbet koplas in. Det hade antagligen fungerat ljudmässigt mer som eller snarare exakt som en´65 reissue Deluxe Reverb, Super Reverb eller Twin Reverb beroende på val av Super Sonic. Men då hade man ju inte fått möjligheten att välja mellan "Vibrolux" eller "Bassman". Att inget låter som en Vibrolux eller någon form av Bassman har mindre betydelse i och med att man fått en knapp att trycka på och två lägen att välja mellan för det rena ljudet. Som en bonus låter Bassmanläget riktigt anständigt.


24 Feb 2019, 23:15
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Borde man inte kunna sätta motstånd 2 på en switch eller koppla förbi det lätt?


25 Feb 2019, 09:13
Profile WWW

Joined: 31 Dec 2007, 15:54
Posts: 1018
Location: Järbo,Dalsland
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Japp,jag har en.
Efter att ha kört med SS60 topp o 2x12:a i många år tröttnade jag på att bära och köpte en 22 combo för ett par år sedan.
Har inte rört 60w sen dess.
Funkar perfekt till mina behov,använder mestadels en 6120 ssu och det låter precis som jag vill ha det.
På mindre ställen där man inte kan gasa på så mycket så driver jag på med en fulldrive,men på större ställen så höjer jag så jag får det lilla extra spräcket jag vill ha.
Var så nu i helgen faktiskt,spelade på ett rejält stort ställe och det var bara att gasa på med stärkaren så det lät bra,schysst ljudtekniker och så hade jag stärkaren vinklad inåt scenen..
Har uppdaterat min med ett creamback 65 och en switch till nfb,som gjorde STOR skillnad,den modden rekommenderas starkt.
Har inbillat mig att jag har ett konstigt biljud,men tror tyvärr att det sitter i mitt hörselskadade öra(är döv på det andra),ingen annan hör nåt :oops:

Rekommenderas starkt!!!


//Robban

_________________
GREEN KRYPTONITE
ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO


25 Feb 2019, 09:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Shoegazers Anonymous wrote:
Borde man inte kunna sätta motstånd 2 på en switch eller koppla förbi det lätt?


Om man gör så kopplar man bort reverbet.


25 Feb 2019, 09:45
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Jag har haft ett sådant motstånd inkopplat via en optoswitch som byglade det, tillsammans med den lilla kondingen på 10pF eller vad det nu är som "ska" vara med för att ge det karakteristiska "sprillet" på toppen. Då var det inte som lösning kring reverbet, utan som ett Fenderfilter som jag kallade det, på Normalkanalen. Det lät skit, så det har jag tagit bort.

Vibratokanalen i min Fenderstärkare är moddad på så sätt att det är ett motstånd på 220kOhm i stället, då blir det bra klös i stärkaren. Reverbet har ett EL84 som driverrör, det finns hur mycket reverb som helst. (samma lösning som i Fenders fristående reverb från 60-talet, om jag inte minns fel).

3,3-motståndet käkar ton i min åsikt, alla gitarrer låter likadant.

En åsikt som framfördes i en annan diskussion på rörforumet var att motståndet var ett billigt sätt att få till balanserna mellan vibratokanalen och reverbet. Dvs istället för att göra en bättre reverblösning satte man ett billigt motstånd.

_________________
/Lennart


25 Feb 2019, 11:04
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
K-G wrote:
Tjena....

Någon som har koll på dessa Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde som kan/vill ge nån recension?

Jag känner ett visst behov/sug efter en mindre stärkare för mindre ställen där volymen bör hållas nere och i nuläget har jag en Bassman och en Blues deluxe och använder Telecaster och Gretsch samt använder inte så mycket distat eller så...trycker in en BD:2 eller nån Tube Screamer-clon vid behov

, har
Det slog mig att Super Sonic 22 inte spelar direkt mycket lägre än Blues Deluxe har i stort sett samma vikt och yttermått. Testat Hot Rod Deluxe IV?


25 Feb 2019, 22:54
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Tack för input...tacksam :)

Angående diskussionen om reverbet så fattar jag egentligen inget alls, men kan notera att reverbet i min Blues deluxe hade mått bra av nån tonkontroll på själva reverbet, visst kan reverbet låta bra, men antingen stjäl det ton alternativt adderar diskant och då gärna något störande "pingit" på de högsta frekvenserna och det gillar jag inte alls...för "100 år sedan" hade jag en showmantopp som det blev ditsatt något som jag vill minnas var en form av tonkontroll och med en ny reverbtank med en extra fjäder lät det magiskt bra!

Att Blues Deluxe och super sonic har samma yttermått behöver ju inte betyda att de spelar lika högt...

Sonicen är välan på 22 watt och min Blues Deluxe har 40 watt och det borde betyda en viss skillnad om man lirar i landet "lite fjuttigt" spräck på stärkaren och matar sedan med en pedal vid solo tänker jag...men jag tänker kanske fel här?

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


25 Feb 2019, 23:39
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
K-G wrote:
Tack för input...tacksam :)

Angående diskussionen om reverbet så fattar jag egentligen inget alls, men kan notera att reverbet i min Blues deluxe hade mått bra av nån tonkontroll på själva reverbet, visst kan reverbet låta bra, men antingen stjäl det ton alternativt adderar diskant och då gärna något störande "pingit" på de högsta frekvenserna och det gillar jag inte alls...för "100 år sedan" hade jag en showmantopp som det blev ditsatt något som jag vill minnas var en form av tonkontroll och med en ny reverbtank med en extra fjäder lät det magiskt bra!

Att Blues Deluxe och super sonic har samma yttermått behöver ju inte betyda att de spelar lika högt...

Sonicen är välan på 22 watt och min Blues Deluxe har 40 watt och det borde betyda en viss skillnad om man lirar i landet "lite fjuttigt" spräck på stärkaren och matar sedan med en pedal vid solo tänker jag...men jag tänker kanske fel här?


Du ville ju ha en "mindre" förstärkare på något vis...

Sett till uteffekt och ljud: Två 6L6 eller två 6V6 på samma ca 400 volt dc med i princip identiska transformatorer genom i stort sett samma 12" element spelar ungefär lika högt rent ljudeffektmässigt, den praktiska uteffekten är antagligen samma. Lägg till att man sannolikt har mer "clean headroom" i förförstärkaren i Super Sonic 22 än i Blues Deluxe.

Teknisk sak med reverbet i Blues Deluxe: Reverbet drivs av en operationsförstärkare eller OP amp, TL072CP. Billig och driftsäker lösning. Men OP förstärkare ger ingen direkt uteffekt som egentligen räcker till för att göra ett mekaniskt arbete dvs flytta fjädrarna i reverbtanken. Lösningen blir att koppla bort det som drar effekt i reverbet och det är basen. Enda sättet att få fett reverb är med en reverbpedal genom effektloopen.


Last edited by woodstock on 26 Feb 2019, 11:31, edited 1 time in total.



26 Feb 2019, 06:59
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
woodstock wrote:

Teknisk sak med reverbet i Blues Deluxe: Reverbet drivs av en operationsförstärkare eller OP amp, TL072CP. Billig och driftsäker lösning. Men OP förstärkare ger ingen direkt uteffekt som egentligen räcker till för att göra ett mekaniskt arbete dvs flytta fjädrarna i reverbtanken. Lösningen blir att koppla bort det som drar effekt i reverbet och det är basen. Enda sättet att få fett reverb är med en reverbtank genom effektloopen.


Dvs att öka på 500pF kondingen som ligger i anslutningen av reverbet (i en standardFenderstärk) till t.ex det dubbla är ett alternativ... hm.

_________________
/Lennart


26 Feb 2019, 10:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Custom Sam wrote:
woodstock wrote:

Teknisk sak med reverbet i Blues Deluxe: Reverbet drivs av en operationsförstärkare eller OP amp, TL072CP. Billig och driftsäker lösning. Men OP förstärkare ger ingen direkt uteffekt som egentligen räcker till för att göra ett mekaniskt arbete dvs flytta fjädrarna i reverbtanken. Lösningen blir att koppla bort det som drar effekt i reverbet och det är basen. Enda sättet att få fett reverb är med en reverbtank genom effektloopen.


Dvs att öka på 500pF kondingen som ligger i anslutningen av reverbet (i en standardFenderstärk) till t.ex det dubbla är ett alternativ... hm.


Fast nu blandar du möjligen ihop Fenders rördrivna reverb i Showman med Fenders TL072-drivna reverb i Blues Deluxe. I det rördrivna reverbet kan man ha vilket värde på kondensatorn man vill. Valet står i relation till vad man vill uppnå, ingångsimpedans och val av drivrör. Typiskt värde Fender är 500 pF x 1 meg som är motståndet precis innan drivröret i Fenders traditionella krets.

Här skall man komma ihåg att detta är för ett parallellkopplat 12AT7 som har låg transkonduktans, dvs det krävs relativt lite för att driva det. Men har man bytt drivrör som du skrev tidigare kan det finnas skäl i sig att testa en annan kondensator. Testa kanske 500 pF till 00,1 mfd.

Du kan även experimentera med en potentiometer på 1 meg istället för 1 meg-motståndet vilket motsvarar "dwell" i Fenders fristående reverbenhet. Sått 100 k motstånd mellan pot:en och jord så att du inte stänger av reverbet helt på "0"

En andra parameter att överväga här är katodmotståndet om du inte redan bytt detta.

Detta som lite av en parentes i tråden, även om allt går att göra i Fender Super Sonic om någon skulle vilja göra det.


26 Feb 2019, 11:13
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 13:27
Posts: 706
Location: Karlstad
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Jag har haft en men bytte mot en 68 CPR.

Ett varningens finger bara - try before you buy!

Rena kanalen var helt OK och ganska nära DRRI (vilket är svinbra) - lite stiffare och tråkigare bara (kanske pga. solid state likriktare?)

På papperet ser gainkanalen helt klockren ut, och den är lite av ett multiverktyg - går att ratta till många olika slags gainljud. Problemet var bara att den kanalen hade ngt slags frekvensgrundfel i sig, tyckte jag. Den lät jobbigt raspig och vass liksom.

(Vet att Tommy Folkesson moddar dom här för att snygga till det.)

Jag har
DRRI
68 CDR
PR-klon
68 CPR
5E3-klon

och gillar samtliga dom bättre än SS22. Visst, äpplen och päron - ingen har samma flexibilitet men grundljudet är bättre tycker jag.

Hoppas du gillar den, men testa ordentligt innan bara! Själv lurade jag mig själv att jag skulle grow to love it, bytte högtalare och så men bondade aldrig med den...


26 Feb 2019, 18:01
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Ja alltså...nu svänger jag i mitt tyckande och önskande värre en en "styrstångsfylla" :shock:

Nu är jag kraftigt inne på en princeton...den är ju definitivt mindre än en Blues Deluxe plus att den har ett vibrato som skulle kunna vara praktiskt, visst sitter det en 10-tummare i dom, men kanske med rätt högtalare så borde det gå att få dom att låta hyfsat tänker jag :?

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


26 Feb 2019, 19:29
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
woodstock wrote:

Fast nu blandar du möjligen ihop Fenders rördrivna reverb i Showman med Fenders TL072-drivna reverb i Blues Deluxe. I det rördrivna reverbet kan man ha vilket värde på kondensatorn man vill. Valet står i relation till vad man vill uppnå, ingångsimpedans och val av drivrör. Typiskt värde Fender är 500 pF x 1 meg som är motståndet precis innan drivröret i Fenders traditionella krets.

Här skall man komma ihåg att detta är för ett parallellkopplat 12AT7 som har låg transkonduktans, dvs det krävs relativt lite för att driva det. Men har man bytt drivrör som du skrev tidigare kan det finnas skäl i sig att testa en annan kondensator. Testa kanske 500 pF till 00,1 mfd.

Du kan även experimentera med en potentiometer på 1 meg istället för 1 meg-motståndet vilket motsvarar "dwell" i Fenders fristående reverbenhet. Sått 100 k motstånd mellan pot:en och jord så att du inte stänger av reverbet helt på "0"

En andra parameter att överväga här är katodmotståndet om du inte redan bytt detta.

Detta som lite av en parentes i tråden, även om allt går att göra i Fender Super Sonic om någon skulle vilja göra det.


Tack för input, ska se vad jag hittar på att testa. Komponenterna är bytta för att passa EL84an. Ursäkta trådkapningen! :oops:

_________________
/Lennart


26 Feb 2019, 21:19
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Custom Sam wrote:
woodstock wrote:

Fast nu blandar du möjligen ihop Fenders rördrivna reverb i Showman med Fenders TL072-drivna reverb i Blues Deluxe. I det rördrivna reverbet kan man ha vilket värde på kondensatorn man vill. Valet står i relation till vad man vill uppnå, ingångsimpedans och val av drivrör. Typiskt värde Fender är 500 pF x 1 meg som är motståndet precis innan drivröret i Fenders traditionella krets.

Här skall man komma ihåg att detta är för ett parallellkopplat 12AT7 som har låg transkonduktans, dvs det krävs relativt lite för att driva det. Men har man bytt drivrör som du skrev tidigare kan det finnas skäl i sig att testa en annan kondensator. Testa kanske 500 pF till 00,1 mfd.

Du kan även experimentera med en potentiometer på 1 meg istället för 1 meg-motståndet vilket motsvarar "dwell" i Fenders fristående reverbenhet. Sått 100 k motstånd mellan pot:en och jord så att du inte stänger av reverbet helt på "0"

En andra parameter att överväga här är katodmotståndet om du inte redan bytt detta.

Detta som lite av en parentes i tråden, även om allt går att göra i Fender Super Sonic om någon skulle vilja göra det.


Tack för input, ska se vad jag hittar på att testa. Komponenterna är bytta för att passa EL84an. Ursäkta trådkapningen! :oops:


Tack skall du ha. Och ingen direkt trådkapning, har ju anknytning till Super Sonics reverb.


26 Feb 2019, 22:47
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
K-G wrote:
Ja alltså...nu svänger jag i mitt tyckande och önskande värre en en "styrstångsfylla" :shock:

Nu är jag kraftigt inne på en princeton...den är ju definitivt mindre än en Blues Deluxe plus att den har ett vibrato som skulle kunna vara praktiskt, visst sitter det en 10-tummare i dom, men kanske med rätt högtalare så borde det gå att få dom att låta hyfsat tänker jag :?


Pricenton låter rätt hyfsat med i stort sett vilken 10" som helst men kolla gärna Jensen Jet 10" Falcon.


26 Feb 2019, 23:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
woodstock wrote:
K-G wrote:
Ja alltså...nu svänger jag i mitt tyckande och önskande värre en en "styrstångsfylla" :shock:

Nu är jag kraftigt inne på en princeton...den är ju definitivt mindre än en Blues Deluxe plus att den har ett vibrato som skulle kunna vara praktiskt, visst sitter det en 10-tummare i dom, men kanske med rätt högtalare så borde det gå att få dom att låta hyfsat tänker jag :?


Pricenton låter rätt hyfsat med i stort sett vilken 10" som helst men kolla gärna Jensen Jet 10" Falcon.


På grund av en icke seriös handlares agerande, så slutade det med att jag precis nu istället har varit och hämtat en ny Fender 68 Custom Deluxe Reverb hos en annan handlare och nu har jag börjat fundera på om en Celestion Gold är en bra idé...får se hur jag gör :)

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


27 Feb 2019, 17:18
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Custom Sam wrote:
Vibratokanalen i min Fenderstärkare är moddad på så sätt att det är ett motstånd på 220kOhm i stället, då blir det bra klös i stärkaren. Reverbet har ett EL84 som driverrör, det finns hur mycket reverb som helst. (samma lösning som i Fenders fristående reverb från 60-talet, om jag inte minns fel).


Fenders fristående reverb 6g15 hade ett 6K6-rör istf EL84. Reissuevarianten har ett 6V6, som ger kraftigare förstärkning (mer reverb).

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


27 Feb 2019, 19:09
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Marshall wrote:
Custom Sam wrote:
Vibratokanalen i min Fenderstärkare är moddad på så sätt att det är ett motstånd på 220kOhm i stället, då blir det bra klös i stärkaren. Reverbet har ett EL84 som driverrör, det finns hur mycket reverb som helst. (samma lösning som i Fenders fristående reverb från 60-talet, om jag inte minns fel).


Fenders fristående reverb 6g15 hade ett 6K6-rör istf EL84. Reissuevarianten har ett 6V6, som ger kraftigare förstärkning (mer reverb).


Om ett EL84 istället för ett parallellkopplat 12AT7 verkligen ger mer reverb kan diskuteras. Om det skall göra det för man nog ändra kretsen till något som liknar till exempel den fristående reverbenheten, då ingår byte av reverbets utgångstransformator. Som en parantes skulle ett utgångstrafo till en tweed Champ fungera perfekt. Begränsningen ligger fortfarande i reverbtanken. Vill man ha mer reverb vad det nu är är det enklast att börja där, att byta reverbtank.

Men jämförelsen med EL84 och 6K6 är inte helt fel ute, båda är pentoder. 6V6 är en tetrod och skälet till att det sitter 6V6 i reissue 6G15 reverb är nog att det inte fanns nytillverkade 6K6 när reissue 6G15 presenterades, och det finns inga nytillverkade 6K6 nu heller. Bytet till 6V6 har alltså sannolikt mindre med funktionen att göra. Högre förstärkning ger inte alls automatiskt mer reverb. Det är lätt att testa:

Ett 12AX7 har mycket högre förstärkning än 12AT7. Byt från 12AT7 till 12AX7 i en Fenderförstärkare med rördrivet reverb. 12AX7:an ger i bästa fall samma eller rent av sämre reverb (om båda rören är ok.)

Anledningen är impedans. Den ger dels begränsningar i reverbtransformatorn. Men framför allt vinner ström över volt när det handlar om elektromagnetisk överföring, definitionen av ett magnetfält i en ledare är att det flyter ström. Och ett 12AT7 ger mer ström än ett 12AX7. Ibland är det bättre med vridmoment än hästkrafter skulle man kunna säga.


28 Feb 2019, 09:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Ja, att Fender valde 6V6 i sitt reissue-reverb ska ha berott på tillgängligheten.
Om man i sitt Fender reissue-reverb byter 6V6-röret mot ett 6K6 får man mindre/”mildare” reverb.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


01 Mar 2019, 17:31
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2062
Location: Tjörn
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
woodstock wrote:

Om ett EL84 istället för ett parallellkopplat 12AT7 verkligen ger mer reverb kan diskuteras. Om det skall göra det för man nog ändra kretsen till något som liknar till exempel den fristående reverbenheten, då ingår byte av reverbets utgångstransformator. Som en parantes skulle ett utgångstrafo till en tweed Champ fungera perfekt. Begränsningen ligger fortfarande i reverbtanken. Vill man ha mer reverb vad det nu är är det enklast att börja där, att byta reverbtank.



Att det är mer "kräm" med EL84 tror jag att jag kan visa med följande fakta.

Jag har både Normal och Vibrato kanalerna kopplade till reverbet. Båda med Dwell-kontroll via 1Mohm pottar. (styrs med optokopplare.)

Om jag ställer reverbratten på 2,5-3 som är det läge jag tidigare hade inställt som standard, för att mjuka upp ljudet lite, så måste Dwell-kontrollerna stå rejält sänkta för att få samma mängd reverb som jag hade tidigare. Om jag hade haft 1Mohm i stället för pottar hade det blivit hysteriskt mycket reverb.

Jag har letat upp tråden från Rörbojen, där är även schemat med hur jag kopplat. http://ljudbojen.se/viewtopic.php?f=24&t=13740&hilit=EL84+reverb&sid=1e87126e8b7d698c393c101bed4b0b69

_________________
/Lennart


01 Mar 2019, 23:46
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Blev till slut en Fender 68 Custom Deluxe Reverb och funkar bra med min HPD-Tele :D


Attachments:
52945566_10216976137772475_8525388693899313152_n.jpg
52945566_10216976137772475_8525388693899313152_n.jpg [ 91.54 KiB | Viewed 9302 times ]

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
04 Mar 2019, 19:32
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Trevlig liten stärk, grattis....


04 Mar 2019, 20:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Fender Super-Sonic 22 Combo Blonde
Oj, grattis!

Det ser ut som en en kombination man kan ha riktigt kul med!


04 Mar 2019, 21:54
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Buster, Google [Bot] and 39 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.