View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 00:53



Reply to topic  [ 30 posts ] 
Mina händer och Daddario 
Author Message

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Mina händer och Daddario
Har kommit underfund med att min hand-svett/kemi inte passar så bra med Daddario EXL115 - de tunna strängarna blir sunkiga och får beläggningar väldigt fort, tycker jag. Hjälper inte speciellt mycket att torka av strängarna efter att man spelat en stund.

Undrar därför om någon annan har samma inkompabilitet med just Daddariosträngar och funnit något annat fabrikat som funkar bättre? Vad jag förstår kan det skilja litegrann på fabrikaten, när det gäller den biten.

Undrar också om Exilir har coating även på de ospunna strängarna? Det skulle nog fungera med dem - om så är fallet.

/ Azumi


27 Feb 2019, 18:38
Profile
User avatar

Joined: 07 Apr 2004, 22:14
Posts: 803
Location: Stockholm
Post Re: Mina händer och Daddario
Jag har väldigt torra händer men gillar inte Daddario ändå.
Jag tycker de tappar toppdiskanten mycket fortare än andra märken.
Vissa gillar just det fenomenet.

Jag alternerar mellan Ernie ball, GHS och Gibson Brite Wires.
Där är Gibson Brite Wires mina favoriter då de låter mest metalliskt av de tre.


27 Feb 2019, 19:03
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mina händer och Daddario
Jag tycker DAddario är bäst av "billigare" modeller, har jag fel????


27 Feb 2019, 21:14
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Mina händer och Daddario
Det jag pratar om har inte så mycket att göra vilken sträng som låter bäst utan är mer en undran om någon annan hittat ett alternativ till Daddario - när det kommer till bättre kompabilitet med Er handsvett eller nävarnas PH-värde. Jag gillar ljudet, känslan och tillförlitligheten hos Daddario men de tappar snabbt sin glatta yta och börjar oxidera (gissar jag).

/ Azumi


28 Feb 2019, 01:22
Profile
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Mina händer och Daddario
DAddario funkar inte för mig heller, låter skitbra i en timme sen tappar dom rejält.
Har kört med Fender i många år som har funkat bra.
Vet inte om strängtjockleken kan ha någon påverkan på olika fabrikat och jag kör med 008.


28 Feb 2019, 07:54
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3701
Location: Hising Island
Post Re: Mina händer och Daddario
Azumi wrote:
...börjar oxidera (gissar jag).


Jag tror att du har helt rätt med oxidering. Jag har inget jätteproblem med surt PH men jag upplever att Ernie Ball håller sig fräscha lite längre. I din situation hade jag absolut köpt en påse gott&blandat med alla coatade strängar som finns på marknaden samt kollat av vad det finns för andra legeringar att tillgå, t.ex. stainless steel.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


28 Feb 2019, 08:55
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mina händer och Daddario
Goran wrote:
Jag tycker DAddario är bäst av "billigare" modeller, har jag fel????


Nej, du har helt rätt!


28 Feb 2019, 14:06
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mina händer och Daddario
silver1 wrote:
DAddario funkar inte för mig heller, låter skitbra i en timme sen tappar dom rejält.
Har kört med Fender i många år som har funkat bra.
Vet inte om strängtjockleken kan ha någon påverkan på olika fabrikat och jag kör med 008.


Fenders strängar är med stor sannolikhet D'Addario. Sedan kan det skilja i nickelhalt och så vidare. Jämför med akustiska strängar där fosforbronssträngar tappar mycket av kvalitén rätt fort jämfört med bronssträngar. Strängtjockleken har nog mindre betydelse.


28 Feb 2019, 14:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Mina händer och Daddario
Har som tur är inte det problemet, verkar jättejobbigt...

Tycker som andra att Daddario är kanon, jag använder uteslutande det faktiskt. Har å andra sidan en i-landsproblem att de håller så jäkla länge så jag inte ids byta så ofta som jag kanske borde. Tycker de håller väldigt länge och utan att tappa känsla eller känns trötta, så den motsatsen säger väl att jag kanske inte byter för sällan ändå. Efter mina behov.

Verkar ju vara fler än du som har det där problemet med ph och svetten som förstör strängarna fort. Finns det ingen strängtillverkare som har kommit på en bra lösning på detta verkligen?


28 Feb 2019, 14:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Mina händer och Daddario
Jag använder bara D’Addario NYXL sen ett par år. Dyra, men håller hur länge som helst (för mig). Vet dock inte hur svettåliga de är. Värt att pröva, kanske?

_________________
Mats


28 Feb 2019, 16:46
Profile

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Mina händer och Daddario
Ska nog testa NYXL och eventuellt Elixir. Om jag bara kunde lista ut om dem har den skyddande beläggningen även på de ospunna strängarna - det är ju mest dem jag har problem med.

/ Azumi


28 Feb 2019, 23:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mina händer och Daddario
Azumi wrote:
Ska nog testa NYXL och eventuellt Elixir. Om jag bara kunde lista ut om dem har den skyddande beläggningen även på de ospunna strängarna - det är ju mest dem jag har problem med.

/ Azumi


Ingen skyddande beläggning på de ospunna strängarna men "anti rust plating".


01 Mar 2019, 04:02
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mina händer och Daddario
Jag är rätt säker på att Elixir fungerar bra eller bäst här eller strängar som heter "stainless steel". Stainless steel låter däremot inte lika mycket "sträng" som Elixirsträngar. Hur ser dina greppbrädor ut?


01 Mar 2019, 04:28
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Mina händer och Daddario
Elixir gör någon form av behandling på de omspunna strängarna också.
Optiweb (den gröna förbackningen) ska vara den som är mest lik ”vanliga” strängar.

Har tyvärr inte testat dem själv ännu, men jag har ett set liggandes som jag tänkte testa bara för att veta hur de känns.
Normalt så spelar jag på DAddario NYXL och XL.

_________________
http://www.pigsinspace.se


01 Mar 2019, 07:46
Profile WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Mina händer och Daddario
Quote:
Jag är rätt säker på att Elixir fungerar bra eller bäst här eller strängar som heter "stainless steel". Stainless steel låter däremot inte lika mycket "sträng" som Elixirsträngar. Hur ser dina greppbrädor ut?


Greppbrädan, i det här fallet, är rosewood och ser bra ut :) Lite osäker på vad du menar :oops:

Stainless steel.....jag trodde att det bara var lindningen som är stainless steel och att de ospunna strängarna är samma som i XL. Har jag missförstått det hela?

/ Azumi


01 Mar 2019, 08:16
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mina händer och Daddario
Azumi wrote:
Quote:
Jag är rätt säker på att Elixir fungerar bra eller bäst här eller strängar som heter "stainless steel". Stainless steel låter däremot inte lika mycket "sträng" som Elixirsträngar. Hur ser dina greppbrädor ut?


Greppbrädan, i det här fallet, är rosewood och ser bra ut :) Lite osäker på vad du menar :oops:

Stainless steel.....jag trodde att det bara var lindningen som är stainless steel och att de ospunna strängarna är samma som i XL. Har jag missförstått det hela?

/ Azumi


Du har nog rätt beträffande stainless steel. Jag tänkte beträffande greppbrädan att du kanske får beläggningar där också?


01 Mar 2019, 08:44
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mina händer och Daddario
silver1 wrote:
DAddario funkar inte för mig heller, låter skitbra i en timme sen tappar dom rejält.
Har kört med Fender i många år som har funkat bra.
Vet inte om strängtjockleken kan ha någon påverkan på olika fabrikat och jag kör med 008.


Med all respekt men det är D’Addario som gör fenders strängar (förvisso efter fenders specs, men samma material).
Så funkar den ena så funkar den andra lika bra ur detta hänseende.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


01 Mar 2019, 10:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 12 Aug 2002, 06:07
Posts: 93
Location: Dalarna
Post Re: Mina händer och Daddario
Magnus Olsson wrote:
silver1 wrote:
DAddario funkar inte för mig heller, låter skitbra i en timme sen tappar dom rejält.
Har kört med Fender i många år som har funkat bra.
Vet inte om strängtjockleken kan ha någon påverkan på olika fabrikat och jag kör med 008.


Med all respekt men det är D’Addario som gör fenders strängar (förvisso efter fenders specs, men samma material).
Så funkar den ena så funkar den andra lika bra ur detta hänseende.

/Magnus


Visste inte att det är så idag och hur länge det har varit så och då finns det kanske ingen anledning att prova Fender-strängarna.
Dom strängar jag har (Fender) är det säkert 13-14 år sedan jag köpte på mig (Typ stooorpack) och då funkade inte D'Addario alls lika bra för mig.
Låter på andra som det är samma "problem" idag som då för en del.

/Christer


01 Mar 2019, 11:36
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Mina händer och Daddario
Är det inte så att de typiska D’Addario-strängarna (XL) har hexagonal kärna och de typiska Fendersträngarna har rund kärna? Och att strängar med hex-kärna ger mer sprill men dör snabbare?

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


01 Mar 2019, 17:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mina händer och Daddario
Marshall wrote:
Är det inte så att de typiska D’Addario-strängarna (XL) har hexagonal kärna och de typiska Fendersträngarna har rund kärna? Och att strängar med hex-kärna ger mer sprill men dör snabbare?


Nej, förutom några få som gör en poäng i att göra vintage strängar (ofta då pure nickel, som strängar var förr) har alla tillverkare och märken hexagonal kärna. Det finns ju ingen som orkar med rund kärna.
Efter daddario uppfann det hängde alla andra på.

Men det är delvis rätt med egenskaperna.
En med rund kärna har ingen topp som kan försvinna, så en hexagonal som har topp tappar toppen fortare (även om det skulle ta ett år hade det varit snabbare).

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


02 Mar 2019, 09:26
Profile WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Mina händer och Daddario
Greppbrädan ser en och fin ut. Spelar inte speciellt mycket men Daddario XL blir oxiderade och mindre glidiga efter ett par dagars plinkande i hemmet.

Har precis köpt och monterat ett set Exilir Nanowebs - återkommer inom kort med resultat. Köpte även ett set GHS Boomers som ska testas framöver.

/ Azumi


02 Mar 2019, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Mina händer och Daddario
Magnus Olsson wrote:
Marshall wrote:
Är det inte så att de typiska D’Addario-strängarna (XL) har hexagonal kärna och de typiska Fendersträngarna har rund kärna? Och att strängar med hex-kärna ger mer sprill men dör snabbare?


Nej, förutom några få som gör en poäng i att göra vintage strängar (ofta då pure nickel, som strängar var förr) har alla tillverkare och märken hexagonal kärna. Det finns ju ingen som orkar med rund kärna.
Efter daddario uppfann det hängde alla andra på.

Men det är delvis rätt med egenskaperna.
En med rund kärna har ingen topp som kan försvinna, så en hexagonal som har topp tappar toppen fortare (även om det skulle ta ett år hade det varit snabbare).

/Magnus


Ok, de klassiska Fendersträngarna har rund kärna iallafall.

Själv kör jag DR Tite Fit, som har rund kärna, men inte pure nickel.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 Mar 2019, 15:11
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Mina händer och Daddario
Jag har testat en hel del olika strängar och alltid återkommit till DAddario, jag gillar dem.
Plus då att man kan köpa 10-pack till bra pris hos t ex GMF. Närmare 100:- i musikaffär per set är inte kul om man har många gitarrer....
Elixir är förnämliga till akustisk men är ju helt döda från början på elektrisk, tycker jag.


03 Mar 2019, 11:21
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Mina händer och Daddario
Ät mer basiska födoämnen och ge fan i gitarren när det är fest! :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


03 Mar 2019, 11:37
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Mina händer och Daddario
Granis67 wrote:
Ät mer basiska födoämnen och ge fan i gitarren när det är fest! :wink:


Jag vet inte om du menar att det är syror i maten som hamnar direkt på strängarna? Typ dåligt bordsskick som blir värre när det är fest?

Födans pH påverkar däremot inte hudens pH. Om det ens är en fråga om pH, det kanske inte är kvalité utan kvantitet det vill säga mängden svett? Den varierar oftare, pH är mer konstant.


03 Mar 2019, 22:08
Profile ICQ WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Mina händer och Daddario
Liten uppdatering så här långt:

Elixirsträngarna funkar fortfarande finfint. Antar att de behandlar de ospunna strängarna också, för de är fortfarande glatta till ytan. Tycker att de spunna (grövre) strängarna är lite för halkiga. Det är inget större problem men det bästa för mig vore ett strängset med obehandlade EAD och behandlade GBE. :)

Ska bli intressant att se hur det funkar med Boomers - när väl är dags att byta ut Elixirsträngarna.

/ Azumi


04 Mar 2019, 09:03
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mina händer och Daddario
Azumi wrote:
Liten uppdatering så här långt:

Elixirsträngarna funkar fortfarande finfint. Antar att de behandlar de ospunna strängarna också, för de är fortfarande glatta till ytan. Tycker att de spunna (grövre) strängarna är lite för halkiga. Det är inget större problem men det bästa för mig vore ett strängset med obehandlade EAD och behandlade GBE. :)

Ska bli intressant att se hur det funkar med Boomers - när väl är dags att byta ut Elixirsträngarna.

/ Azumi


Prova EXP också, om du vill ha coated utan den hala känslan.
Coated strämgar men som känns som en vanlig sträng och låter mer som en vanlig sträng.

Elixir funkar kanon ur "hålla tonen länge" synvinkel men låter ju tyvärr aldrig riktigt bra.
Att klä in en färdig sträng i ett hölje gortex påverkar tonen för mycket i mina öron.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


04 Mar 2019, 09:33
Profile WWW

Joined: 08 May 2008, 23:19
Posts: 1164
Location: Västerbotten
Post Re: Mina händer och Daddario
Tack för tipset - ska absolut prova EXP.

/ Azumi


04 Mar 2019, 10:45
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Mina händer och Daddario
För mig funkar vanliga D'Addario XL bra men jag testade nyligen ett set Ernie Ball Cobalt Slinky och blev glatt överraskad. Tyckte att jag fick bättre ton på en gitarr (Suhr) med rostfria band. De skyltar också med att de är "sweat and moisture-resistant while being flexible and long-lasting" så det kanske är ett alternativ? Inte billiga tyvärr. Annars tycker jag nog att D'Addario EXP är bäst (som i att de känns mer som "vanliga" strängar) av de coated.

Jag ska i alla fall köpa några set till av Cobalt Slinky för att se om mitt första intryck stämde.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


08 Mar 2019, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Mina händer och Daddario
Jyda wrote:
För mig funkar vanliga D'Addario XL bra men jag testade nyligen ett set Ernie Ball Cobalt Slinky och blev glatt överraskad. Tyckte att jag fick bättre ton på en gitarr (Suhr) med rostfria band. De skyltar också med att de är "sweat and moisture-resistant while being flexible and long-lasting" så det kanske är ett alternativ? Inte billiga tyvärr. Annars tycker jag nog att D'Addario EXP är bäst (som i att de känns mer som "vanliga" strängar) av de coated.

Jag ska i alla fall köpa några set till av Cobalt Slinky för att se om mitt första intryck stämde.


Om man gillar cobalt kan man välja alla andra tillverkares stålsträngar för samma resultat.
Till exempel daddario pro steels osv.
Egenskaperna är en sträng som är mer bright, som att hela frekvensomfånget åkt upp lite.
Man får mycket mer output, för att strängen är mer magnetisk, det är oftast anledningen att många tycker att man får bättre ton (samma ”fel” som man lätt gör när man mixar, att vi människor ofta tolkar högre som bättre).

Provar man dem samtidigt som vanliga strängar på samma gitarr tycker oftast bara de som spelar extremt distat (metal) att de är bättre. Jag hade en sån gitarr gjord för clinics och kanske 2 på 100 tyckte såna strängar lät bättre.

Har man en gitarr som är väldogt mörk, muddy i sig själv tycker nog alla att det blir bättre med såna.

Vet att ljud är subjektivt, men vill bara vifta ett finger för att volym är lätt att lura sig med.
Uppmanar dig att testa sätta på både såna och vanliga på samma gitarr (till exempel två tunna E, två D och två A eller låga E) och sen testa.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


09 Mar 2019, 08:57
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 30 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 29 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.