View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 00:42



Reply to topic  [ 16 posts ] 
swamp ash eller pine body till telecaster 
Author Message
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post swamp ash eller pine body till telecaster
Jo...är allt sugen på en telecasterkropp som antingen är av swamp ash eller s.k pine body helt omålat och bara inoljat

Skälet till detta är nog enbart av kosmetiska skäl och ett skäl bra nog som något annat :)

Vikten på en telecasterkropp anses ju vara av vikt så att säga och vad jag har förstått av diverse trådar/diskussioner så kan man rent generellt säga att ju lättare ju "luftigare" (jäkla beskrivning) och mer resonans/ton med strängljud...om detta stämmer har jag egentligen svårt att uttala mej om, men har sedan innan en telecaster med väldigt lätt swamp ash kropp som har en lönnhals modell jättegrov "baseballträ" och den låter fantastiskt bra, ja bra mycket bättre än den 52:a reissue jag en gång ägde

Nåväl: är det nån stor skillnad på swamp ash kontra pine body eller hänger det ihop vikten?

Jag undrar också vart jag kan köpa kvalitetskropp här i Sverige eller är det utlandet som gäller?

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


03 Mar 2019, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
K-G wrote:
Jo...är allt sugen på en telecasterkropp som antingen är av swamp ash eller s.k pine body helt omålat och bara inoljat

Skälet till detta är nog enbart av kosmetiska skäl och ett skäl bra nog som något annat :)

Vikten på en telecasterkropp anses ju vara av vikt så att säga och vad jag har förstått av diverse trådar/diskussioner så kan man rent generellt säga att ju lättare ju "luftigare" (jäkla beskrivning) och mer resonans/ton med strängljud...om detta stämmer har jag egentligen svårt att uttala mej om, men har sedan innan en telecaster med väldigt lätt swamp ash kropp som har en lönnhals modell jättegrov "baseballträ" och den låter fantastiskt bra, ja bra mycket bättre än den 52:a reissue jag en gång ägde

Nåväl: är det nån stor skillnad på swamp ash kontra pine body eller hänger det ihop vikten?

Jag undrar också vart jag kan köpa kvalitetskropp här i Sverige eller är det utlandet som gäller?

Av de alternativ du nämner; är ju tveklöst swamp ash att föredra. Men om vikten inte är ett problem finns ju även hard/bat ash. Detta ger ännu mer sustain rik och snappig, snabb Tele ton.

Resonemanget om luftighet = mer ton: Är ren skrock; och stämmer inte för fem öre! Detta tenderar vara ett resonemang på samma nivå som de - som verkligen tror att ju lättare en Les Paul är = Ju bättre låter den.

Men åter till din fundering:
Eftersom du endast har tänkt att olja kroppen kommer den att visa en hel del små hål & dyl på ytan. Ask behöver en hel del porfyllare -för att ge en jämn & fin yta. Vill du ha en jämnare yta rekommenderar jag dig att iaf kika två andra alternativ: Hårdvax eller matt klarlack. Pratar vi rent praktiskt; är klarlack helt klart både det tonmässigt bästa -samt ytmässigt jämnaste alternativet. När man pratar strikt klang i lack; skall man tänka på det som ett apelsinskal. Detta innebär:
- Allt man lägger över sin träbit; har en klangdödande effekt.
- Att behandla en träyta; är i grund ett sätt att skydda den. Ju bättre man kan göra detta = Ju stabilare funkar träet.
- Att ju mindre kemikalier som tränger in i träet = Ju bättre klang egenskaper. (Effektivast är därför sånt som täcker ytan -samtidigt som det lägger sig och stannar på ytan av träet.)
- Alla ytor som Ex innerkammare, mickhål etc; bör helst vara trärena för bästa klang egenskaper.
- Ju tunnare med kemikalier man lägger på = Ju bättre klangegenskaper.

Några av dessa punkter motverkar varandra. Ex: Mer klang = Mindre lack; mot: Mer lack = Bättre skydd. Man får helt enkelt väga fördelar mot nackdelar; beroende på vad man själv prioriterar.

Den viktigaste frågan när man pratar bästa tänkbara trä; handlar om hur torrt och stabilt det är. Ju äldre trä är = desto stabilare och klangrikare tenderar detta att vara. I modern tid har man därför tagit fram roasting; där man torkar ut trä ungar. Detta torkar/åldrar trä effektivt. I processen blir samtidigt trä volymmässigt mindre och viktmässigt lättare. Denna process gör att trä blir i grund stabilare -och inte reagerar lika mycket på temperaturväxlingar. Nämner detta för att: Om man väljer ett sämre skydd på sitt trä; kanske man då bör satsa lite extra på en stabilare träbit?



/ Jonken


Last edited by Jonken on 03 Mar 2019, 22:01, edited 2 times in total.



03 Mar 2019, 21:17
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Gjorde jag något fel här :?

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


03 Mar 2019, 21:24
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
K-G wrote:
Gjorde jag något fel här :?

Nej, Jonken gjorde något fel.


03 Mar 2019, 21:58
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Amerikansk "pine" är en massa arter. Svensk fura är inte riktigt samma sak. Amerikansk ask, eller ash är en art men betydligt mer inkonsekvent. Alltså kolla USA, "pine" är billig råvara och hyggligt accepterat och rent av inne att bygga en tele av. Jag vet inte hur det är att olja "pine"?


03 Mar 2019, 22:03
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
K-G wrote:
Gjorde jag något fel här :?

-Nope. Det var jag som goofade. Ber om ursäkt för detta.


/ Jonken


03 Mar 2019, 22:04
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Ok..tack för svar...det uppskattas :D

Angående finish eller yta så är det inte intressant alls eftersom jag mer är en grabb som gillar detta stuk :shock:


Attachments:
f0b430ce8c7d2079809d009ebe89a37d.jpg
f0b430ce8c7d2079809d009ebe89a37d.jpg [ 28.84 KiB | Viewed 5373 times ]

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
03 Mar 2019, 22:24
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
woodstock wrote:
Amerikansk "pine" är en massa arter. Svensk fura är inte riktigt samma sak. Amerikansk ask, eller ash är en art men betydligt mer inkonsekvent. Alltså kolla USA, "pine" är billig råvara och hyggligt accepterat och rent av inne att bygga en tele av. Jag vet inte hur det är att olja "pine"?


Förr om åren handlade man ju kroppar och halsar av GMF eller gitarrdelar...numera verkar utbudet vara tamt om man säger så och jag antar att det har dykt upp andra på marknaden :?

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


03 Mar 2019, 22:25
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Hur är det med alkroppar egentligen?

Kan man rent generellt beskriva ljudet dessa ger?

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


11 Mar 2019, 14:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
K-G wrote:
Hur är det med alkroppar egentligen?

Kan man rent generellt beskriva ljudet dessa ger?


Nej egentligen inte, al i sig är ett inkonsekvent material där namnet sammanfattar ett antal olika underarter. Sen kommer frågan hur är det lackat, ihopskruvat, med vilka mickar?


11 Mar 2019, 16:00
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2138
Location: Blekinge
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
För att blanda in en parameter till så får jag nämna att halsens styvhet och tjocklek oxå spelar in. Lätta kroppar verkar funka bäst med en tjock hals. Vill man absolut ha en tunn hals så funkar det bäst med lite mer vikt på kroppen.
Åtminstone känns det så på mina tele's
Har en pine och en swampashtele som har ungefär samma halstjocklek och vikt och de låter ackustiskt snarlika varandra.


11 Mar 2019, 16:04
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
woodstock wrote:
K-G wrote:
Hur är det med alkroppar egentligen?

Kan man rent generellt beskriva ljudet dessa ger?


Nej egentligen inte, al i sig är ett inkonsekvent material där namnet sammanfattar ett antal olika underarter. Sen kommer frågan hur är det lackat, ihopskruvat, med vilka mickar?


Ok...jag har tittat på hosco alkroppar och som är helt olackade och ifall jag skulle köpa en sådan så lär den förbli omålad och bara inoljad eftersom jag gillar telecasters med den stilen..lite ruffigt och rått

När det kommer tillmickar så är det som alltid prova diverse mickar tills det blir rätt till specifik gura

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


11 Mar 2019, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Michael wrote:
För att blanda in en parameter till så får jag nämna att halsens styvhet och tjocklek oxå spelar in. Lätta kroppar verkar funka bäst med en tjock hals. Vill man absolut ha en tunn hals så funkar det bäst med lite mer vikt på kroppen.
Åtminstone känns det så på mina tele's
Har en pine och en swampashtele som har ungefär samma halstjocklek och vikt och de låter ackustiskt snarlika varandra.


Mmmm...jag har ett telebygge med kropp av swamp ash och en hals av s.k ögonlönn med rostfriaband som är väldigt kraftig/grov, men ändå lättspelad enligt mitt tycke och den låter helt enkelt skitbra.."luftig ton med bra sustain utan någon tendens till s.k icepicking!

Nu tänkte jag kanske komplettera med en tele till med rosewoodbräda och kanske en annan typ av material i kroppen för att om möjligt få ett annat sound och spelkänsla, men är lite rädd att villar bort mej och sätter ihop något som man i förväg borde ha förstått innebär att guran blir vass och diskantrik i övermått...om man nu har dessa kunskaper

Därför efterfrågar jag andras erfarenheter och åsikter...grymt värdefullt :)

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."


11 Mar 2019, 17:37
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
K-G wrote:
[jag har ett telebygge med kropp av swamp ash och en hals av s.k ögonlönn med rostfriaband som är väldigt kraftig/grov, men ändå lättspelad enligt mitt tycke och den låter helt enkelt skitbra.."luftig ton med bra sustain utan någon tendens till s.k icepicking!

Jag tror egentligen att svaret på dina funderingar ligger det du beskriver ovan. Om detta är i grund vad du gillar; är det ju ren facit. Skulle jag vara i dina dojjer skulle jag fundera ut vilka alternativ ovanpå detta samma grundkoncept (i trä) -skulle ge mig det alternativa soundet jag letar efter. Dvs; andra mickar, R/W bräda etc, etc... -Eller är jag ute och hojjar här...?


/ Jonken


11 Mar 2019, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 02 Oct 2004, 15:16
Posts: 4403
Location: Mojo-land
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Jonken wrote:
K-G wrote:
[jag har ett telebygge med kropp av swamp ash och en hals av s.k ögonlönn med rostfriaband som är väldigt kraftig/grov, men ändå lättspelad enligt mitt tycke och den låter helt enkelt skitbra.."luftig ton med bra sustain utan någon tendens till s.k icepicking!

Jag tror egentligen att svaret på dina funderingar ligger det du beskriver ovan. Om detta är i grund vad du gillar; är det ju ren facit. Skulle jag vara i dina dojjer skulle jag fundera ut vilka alternativ ovanpå detta samma grundkoncept (i trä) -skulle ge mig det alternativa soundet jag letar efter. Dvs; andra mickar, R/W bräda etc, etc... -Eller är jag ute och hojjar här...?


/ Jonken


Helt rätt....jag vill ha ungefär samma spec på halsen som den jag gillar (bifogar specen) med den skillnaden att den ska ha rosewood...

När det gäller träval i kroppen så är jag helt klart osäker då jag även har en annan swamp ash- tele från en färgstrippad baja-kropp tillsammans med en allpart-hals med rosewood greppbräda(kan inte specen i huvudet)och den väger över 3 kg och är rapp, snabb i tonen, men saknar i mitt tycke "det där" och är det någon telecaster som jag har testat mickar på så är det denna och i princip vad jag än stoppar i den så låter den i princip samma...

Jag borde kanske titta mer på kroppens vikt i och med att jag föredrar hyfsat grova halsar?


Attachments:
FB_IMG_1552319346214.jpg
FB_IMG_1552319346214.jpg [ 39.99 KiB | Viewed 5054 times ]

_________________
"Att påstå att man inte är rasist samtidigt som man sympatiserar med SD och dess politik är ju lika ologiskt som att säga att man är vegan samtidigt som man käkar på en flintastek..."
11 Mar 2019, 18:01
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: swamp ash eller pine body till telecaster
Michael wrote:
För att blanda in en parameter till så får jag nämna att halsens styvhet och tjocklek oxå spelar in. Lätta kroppar verkar funka bäst med en tjock hals. Vill man absolut ha en tunn hals så funkar det bäst med lite mer vikt på kroppen.
Åtminstone känns det så på mina tele's
Har en pine och en swampashtele som har ungefär samma halstjocklek och vikt och de låter ackustiskt snarlika varandra.


Kan hålla med om det, något stabilt med något lite mer instabilt, två ytterligheter: Jin och Yang, Apollon och Dionysos, sweet and sour.


11 Mar 2019, 20:55
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 16 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.