View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 16:57



Reply to topic  [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2
NGD / Udda fågel 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Udda fågel
rifle wrote:
Kollar man runt lite så nämns poplar som träslag.

Jepp: Precis som al (alder), mahogany och mjuk lönn (soft maple) -i kroppen. Lyckades via kontakter luska fram en Spirit fantast i Las Vegas. Han är ganska insatt -och samlar på Spirits. Han berättar att det kan i princip vara olika träslag i samma serie/modell -från samma bash; ur samma fabrik -vid samma tidpunkt. Han har instrument med i princip serienummer som grannar -som har olika träslag i kroppen. Det finns helt enkelt inga regler eller referenser för just Spiris -gällande någon form av guide i vilka serienummer var gjorda av det ena än det andra. Det är även skillnad i hur många bitar kroppen limmades ihop av. De flesta var dock 2 eller 3 bitar. Även limfogarna i kroppen satt ofta på olika ställen -på samma model.

Just mitt exemplar låter dock (tack och lov -och på ren röta) -riktigt jäkla bra. Jag är jäkligt nyfiken på exakt vilka träbtar den är byggd av. Men det vore dumt att börja karva i detta vintage instrument -för att ta reda på det.

Kommer definitivt hålla utkik efter en till Spitit II i framtiden. Gitarren jag just köpt; är helt enkelt för bra för att man kan låta bli. Och det är ju klart: Vad är en eventuell framtida vintage Spirit II:a byggd av för träslag..? :? Knappast att man kan ha en sån tur att man får möjlighet att lägga sina vantar på den innan ett köp.


/ Jonken


17 Apr 2019, 19:56
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Udda fågel
Vickade in lite på ZZ Top cover svängen i veckan. Hade två "main" gitarrer till detta: Min custom byggda Telemaster -och denna Gibson Spirit. Folk har varit riktigt till sig över gitarrljudet; och prylarna. Och man förstår ju varför: Gitarrljudet var verkligen så där äckligt jävla super bra! Man får ju ödmjukt bara tacka och bocka; när folk i olika åldrar säger att det lät exakt som Billy Gibbons. Lite stolthet förståss i att kunna beröra folk på detta sätt. För Gibbons gitarrljud är ju verkligen karaktäristiskt -då så många verkligen relaterar till just detta.
Telemastern är ju egentligen byggd för ljudet; så det var ingen överraskning att den gitarren levererade. Det som var en kul överraskning; var att Spiriten gjorde detta så jäkla bra. Dom där gamla Tim Shaw PAF;arna i gitarren är verkjligen "the real deal". Har en gång testat en Gibson Pearly Gates Pålle. Den var endast butiksjusterad; men ändå. Gibson Spiriten (visserligen optimalt, fixad & justerad) låter faktiskt väldigt mycket bättre. Det enda som jag kan klaga lite på i gitarren var brumkänsligheten. Har faktiskt i min iver HELT MISSAT -att det inte finns någon som helst skärmjord i elkammaren. (Finns en bild på elkammaren i denna tråd.) Detta förklarar givetvis problemet. Imorgon skall det dock klippas och klistras på lite skärmfolie i botten på el kammaren. (Synd bara att man inte tänkte på detta tidigare.) :? :oops:

Onekligen är det många som spelar gitarr som aldrig förr sett eller hört en Gibson Spirit II -gitarr i vårt avlånga land. Har fått några vansinnigt generösa bud på gitarren gitarren -med viftande swisch telefoner i högsta hugg. Men trots min kärastes gnäll: Gitarren var inte till salu. :wink:


/ Jonken 8)


17 Jul 2019, 21:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 32 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.