View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:17



Reply to topic  [ 11 posts ] 
PRS coil-cut, väldigt användbart 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post PRS coil-cut, väldigt användbart
PRS har de senaste åren på vissa modeller använt en form av "partiell" coil-cut, man släcker inte ut den ena spolen i en humbucker helt.
Detta är ingen uppfinning av PRS, utan jag har sett scheman på detta tidigare.

När man helt splittar en HB låter det sällan bra, bright och tunt, samt en mycket märkbar volymsänkning (naturligtvis).
Testade denna enkla mod på ett par gitarrer och minsann, det blev lite fetare ljud men ändå med SC karaktär och inte lika dramatisk volymsänkning. Jag talar inte om gigantiska skillnader men väl märkbara och definitivt något positivt.
Principen är att man inte helt jordar den spole som ska "släckas" utan har ett motstånd mellan jord och kabeln som sitter mellan spolarna (dvs den kabel som man normalt har på sin switch, som i coil-cut läge jordas).

PRS använder två motstånd, 2,2K för stall HB och 1,1 för hals HB, och detta funkar bra för HB´s med moderat output. Starkare HB´s mår bättre av lite högre värde på motståndet/motstånden.
Väldigt smart är att koppla en trim-pot istället (t ex 10K), då kan man "vrida" tills man är nöjd med det splittade ljudet. Är ju inte så enkelt i en strata, men man kan ju koppla trim-poten på längre kablar och låta de hänga utanför p-skyddet tills man är nöjd och sen ta bort kablarna och montera på switchen.

På bilden framgår inte klart att ena änden av motståndet ska jordas. Det är en push/pull pot på bilden men en vanlig switch, utan pot, funkar naturligtvis precis lika bra.


07 Jun 2019, 07:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Det där gjorde jag på min McCarty med mycket bra resultat. Den ”pinniga” spliten blev plötsligt riktigt användbar. Använde tipsen i den här tråden: viewtopic.php?f=4&t=112283&p=755134&hilit=Partial#p755134. Måste väl vara samma grej?

_________________
Mats


07 Jun 2019, 12:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
albert wrote:
Det där gjorde jag på min McCarty med mycket bra resultat. Den ”pinniga” spliten blev plötsligt riktigt användbar. Använde tipsen i den här tråden: viewtopic.php?f=4&t=112283&p=755134&hilit=Partial#p755134. Måste väl vara samma grej?

Det är samma naturligtvis, och det grämer mig att jag inte såg den topicen då, och gjort detta formidabla ingrepp.
Men trim-poten rekommenderar jag varmt, på t ex en Les Paul är det bara öppna bakluckan och justera efter behag.


07 Jun 2019, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Tack! Jag tänkte byta min klassiska PRS 5-läges-vridswitch till treläges med push-pull. Mest för att enklare kunna växla emellan stall och hals HB, vilket är lite osmidigt med vridswitchen och även om PRS fiffiga kopplingar i 5-vägaren låter bra så använder jag den aldrig när jag spelar med bandet, så då tänka att McCarty-koppling som gitarren faktiskt föddes med skulle var användbart för mig, men PRS Dragon II låter inte så kul splittrade, så det här vore intressant att prova.


09 Jun 2019, 16:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Kom på en vidareutveckling av PRS coil-cut där man använder en treläges enpolig switch (on/off/on).
I mittläget: full HB
I ena yttre läget: full SC
I andra yttre läget: partiell utsläckning av ena spolen mha ett motstånd (R) mellan benet på switchen och jord.

Värdet på R kan man testa sig fram till så att man får tre distinkta ljud, lämpligen löder man en trimpot (med ett par korta kablar pålödade) och fäster på de punkter där det fasta motståndet sen ska sitta. Vrid på trimmern till man är nöjd och mät sen resistansen, och ersätt den med ett motstånd av ungefär samma värde.


05 Dec 2019, 11:50
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Har experimenterat en del med detta och kommit fram till att en trimpot på 10K är bästa vägen att gå.
Humbuckers av PAF-styrka låter inte bra när man helt släcker ut ena spolen, blir ju som en SC på kring 4K. Hetare HB kan mycket väl låta ok vid total utsläckning av ena spolen.
Grejen är, vid moderata humbuckers, att man inte kan få ett SC ljud som låter bra, eller är användbart.
Man får istället, med trimpoten, ställa in ett ljud som ger en svag humbucker, lite åt Filtertron.
Då har man absolut ett mer användbart ljud än en spinkig, trött SC.
Har man en Humbucker på säg 7,5K , och inte vill använda trimpot, är en lämplig fast resistor nånstans 5-7K.


10 Oct 2022, 11:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
8) 8)

_________________
Försvinn ur min åsikt


10 Oct 2022, 18:17
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2063
Location: Tjörn
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Goran wrote:
Har experimenterat en del med detta och kommit fram till att en trimpot på 10K är bästa vägen att gå.
Humbuckers av PAF-styrka låter inte bra när man helt släcker ut ena spolen, blir ju som en SC på kring 4K. Hetare HB kan mycket väl låta ok vid total utsläckning av ena spolen.
Grejen är, vid moderata humbuckers, att man inte kan få ett SC ljud som låter bra, eller är användbart.
Man får istället, med trimpoten, ställa in ett ljud som ger en svag humbucker, lite åt Filtertron.
Då har man absolut ett mer användbart ljud än en spinkig, trött SC.
Har man en Humbucker på säg 7,5K , och inte vill använda trimpot, är en lämplig fast resistor nånstans 5-7K.


Har också gjort detta ingreppet, efter att ha sett ditt eller det andra inlägget här på forumet. Det är då Gibson Shawbuckers, dvs PAFar, och jag har satt 1,1 och 2,2 enligt PRS-modellen. Väldigt bra mod, ljudet blir användbart. Rekommenderas!

Eftersom jag har gjort stallmikens fas vändbar blir den lite kul effekt att jag kan byta vilken av spolarna i stallmiken jag vill ha som SC. Det är tydlig skillnad i ljudet mellan de två spolarna, pga placeringen. Det blir mer störningar med spolen närmast stallet aktiv, jag tror att det beror på att då är skärmen signal i stället för den skärmade tråden.

Låter mycket med 5-7kOhm på en ganska svag humbucker?

_________________
/Lennart


11 Oct 2022, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
5-7K har använts på bl a Duncan Pearly Gates och 59.
Notera att jag ville ha ett bra och användbart ljud, inte nödvändigtvis så nära SC som möjligt.
Trimpot är kanon, då kan man ratta fram precis dit man tycker det låter bäst. Eller ångra sig och t ex ratta in en helt släckt spole.


11 Oct 2022, 09:00
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Bild på hur jag lött trimpot i perfboard och sen fäst med typ fästkudde-tejp.


11 Oct 2022, 10:41
Profile

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: PRS coil-cut, väldigt användbart
Elegant lösning

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


12 Oct 2022, 11:30
Profile WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.