View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:13



Reply to topic  [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Modern ljudbild - vad är det? 
Author Message

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vad som kan röra till den här tråden är bl.a. att det inte finns någon enhetlig eller tydlig definition av begreppet "modern ljudbild". Det går inte att på ett rationellt adekvat sätt dela in "moderna" ljudbilder i år eller decennier, eftersom teknologi och teknik utvecklas pö om pö eller i olika språng utan hänsyn till ett visst datum.

Vinylkunkien har i trådstarten visserligen bl.a. gett följande ledtrådar.
- "Vad är det som gör att man hör att något är inspelat och mixat de senaste åren?"
- "boven i dramat" handlar om loudnessrevolutionen som ägde rum för ca 15 år sen"
- "många gillar ju det gamla ljudet, mycket för att det man lyssnar på mest är släppt på 60, 70 och 80-talet. Så varför ska det vara så svårt att få ett sånt ljud 2019?"

För att få ett konkret och korrekt svar så bör kanske frågan om vilka prylar som användes och hur de olika parametrarna mixades för viss platta ställas till den aktuella producenten av en viss utgiven skiva som är norm och referens för "modern" eller önskvärd ljudbild. I annat fall blir det mesta utlämnat till mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag tycker att många har kommit med intressant input i tråden och antagligen lyckats ringa in problemet på en teoretisk nivå. Däremot har inte mycket sagts om vilken typ av t.ex. mikrofoner som använd för vilka specifika ändamål, bara det är ju ett högintressant ämne.

Själv har jag övergett SM57 för att istället använda en SM7B (dynamisk) parallellt med en KSM313 (ribbon-mick) i kombination med olika högtalar element som V30, MC90 och Creamback / öpnnar/slutna högtalarlådor, för att spela in gitarrljud. Tillsammans med en rörförstärkare kan man få åtminstone gitarrljudet att låta "omodernt" i och för sig.

(jag försökte ladda upp en kort demo, men fick felmeddelande)


16 Jul 2019, 19:02
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
En guldgruva för den som vill veta mer om gamla (mest) inspelningar är Sound on Sounds artiklar "Classic Tracks".
https://www.soundonsound.com/search/all ... racks%2522

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jul 2019, 22:47
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
Det du skriver är självklarheter. Så där har man analyserat inspelningar sen anno dazumal.


Så, har du alltså gjort det och kommit fram till ett svar på vad som gör en modern ljudbild?

Quote:
Som jag skrivit tidigare i tråden så är inte problemet att ljudtekniker inte själva hör att något låter modernt utan att de inte vet hur de ska göra för att skruva till en äldre ljudbild med sina dattaprogram.


Och som jag skrivit tidigare i tråden så spelar det ingen roll för ljudbilden vad de rattar på, fysiska eller virtuella, analoga eller digitala prylar. Men det har vi ju gått igenom redan.
Om både du och teknikern nu alltså vet konkret vad som skiljer en modern och en gammal ljudbild så är det bara att ratta.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


16 Jul 2019, 23:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det du skriver är självklarheter. Så där har man analyserat inspelningar sen anno dazumal.


Så, har du alltså gjort det och kommit fram till ett svar på vad som gör en modern ljudbild?

Quote:
Som jag skrivit tidigare i tråden så är inte problemet att ljudtekniker inte själva hör att något låter modernt utan att de inte vet hur de ska göra för att skruva till en äldre ljudbild med sina dattaprogram.


Och som jag skrivit tidigare i tråden så spelar det ingen roll för ljudbilden vad de rattar på, fysiska eller virtuella, analoga eller digitala prylar. Men det har vi ju gått igenom redan.
Om både du och teknikern nu alltså vet konkret vad som skiljer en modern och en gammal ljudbild så är det bara att ratta.



Nej, jag har inte giort det och jag vet inte hur jag ska göra det med digitala prylar. Jag har bara kunskap om att spela in på rullband/kassett. Därav trådstarten.


Bara att ratta ja. mm..


17 Jul 2019, 13:04
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
lgs wrote:
Vad som kan röra till den här tråden är bl.a. att det inte finns någon enhetlig eller tydlig definition av begreppet "modern ljudbild". Det går inte att på ett rationellt adekvat sätt dela in "moderna" ljudbilder i år eller decennier, eftersom teknologi och teknik utvecklas pö om pö eller i olika språng utan hänsyn till ett visst datum.

Vinylkunkien har i trådstarten visserligen bl.a. gett följande ledtrådar.
- "Vad är det som gör att man hör att något är inspelat och mixat de senaste åren?"
- "boven i dramat" handlar om loudnessrevolutionen som ägde rum för ca 15 år sen"
- "många gillar ju det gamla ljudet, mycket för att det man lyssnar på mest är släppt på 60, 70 och 80-talet. Så varför ska det vara så svårt att få ett sånt ljud 2019?"

För att få ett konkret och korrekt svar så bör kanske frågan om vilka prylar som användes och hur de olika parametrarna mixades för viss platta ställas till den aktuella producenten av en viss utgiven skiva som är norm och referens för "modern" eller önskvärd ljudbild. I annat fall blir det mesta utlämnat till mer eller mindre kvalificerade gissningar.

Jag tycker att många har kommit med intressant input i tråden och antagligen lyckats ringa in problemet på en teoretisk nivå. Däremot har inte mycket sagts om vilken typ av t.ex. mikrofoner som använd för vilka specifika ändamål, bara det är ju ett högintressant ämne.

Själv har jag övergett SM57 för att istället använda en SM7B (dynamisk) parallellt med en KSM313 (ribbon-mick) i kombination med olika högtalar element som V30, MC90 och Creamback / öpnnar/slutna högtalarlådor, för att spela in gitarrljud. Tillsammans med en rörförstärkare kan man få åtminstone gitarrljudet att låta "omodernt" i och för sig.

(jag försökte ladda upp en kort demo, men fick felmeddelande)


Jag måste förtydliga en sak som rör mitt bands aktuella inspelning, vilken torde relatera till ämnet i stort också. Vi trackade ju allt på en kassettporta (av bättre slag, en Yamaha MT8X), en av mina maskiner jag använt många gånger och som jag fått coolt ljud genom förut, som inte låtit något annat än "gammalt" men som blivit bra när jag lagt över mixen på en kompis top of the line Otari-bandare. Denna nya inspelning var lite av ett experiment då vi valde att föra över det i Pro-Tools och låta en kompis mixa, en duktig kille. Jag gjorde själv en snabbare mix till analogt media och den mixen är såklart sämre eftersom jag inte la så mycket tid på den eftersom det ändå skulle mixas av kompisen. Min mix låter inte det minsta lilla modern och här framträder således mysteriet, eftersom han som gjort mixen i Pro-Tools inte har en aning om varför det är så. Det var t o m så att när vi förde över inspelningen så berömde han mig för gitarrljudet och sa att "det där låter skitbra, det är i princip redan klart!". Och då har jag spelat in gitarrerna som jag brukar göra med en SM57:a i en fin sweetspot, alltså inga konstigheter alls.

Så vad är det då som gjort att mixen låter modern? Ja säg det... några spår finns ju; och nu gissar jag bara, precis som alla andra som skrivit i tråden:

* Kanske man skulle "popmixa" kaggen och skära av den vid 100hz istället för o låta den gå ner till 70-80 hz som nog är
vanligt nuförtiden samt high pass filter på basen vid typ 150-200 eller kanske redan vid 250?

* Kanske föra över allt på lägre volymnivå i dattan?

* Kanske jobba mycket mer med mellanregistret överlag?

* Sångljudet är en misstänkt bov i dramat men jag har ingen aning om exakt vad som ställt till det där, men jag vet ju att när
jag själv använder gamla Alesis-burkar mm så låter det på ett annat sätt som inte är modernt. Flera påstår ju att det inte är
någon skillnad mot pluggar men..

* Den nämnda "flaskhalsen" vid master out som påstås vara den samma som vid analog mix.


17 Jul 2019, 13:25
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Bapman wrote:
Vinyljunkie wrote:
Bapman: Men man kan ju iallafall få upp nivån på slutmix med digitala medel på ett helt annat sätt. Om man lyssnar på gamla inspelningar på Spotify och jämför med såna som är remastrade på senare år är det en väsentlig skillnad i nivå.


En stor och komisk detalj här är lyssnandet på musik via tex. Spotify ( som jag bojkottar av moraliska skäl , piratebay är ärligare ) iaf.
Vad som återstår av den analoga eller digitala originalmusiken är i storleksordningen 1/10-1/30 kanske mindre.
Resten är datakomprimering och datamaskinsgissningar etc.
Till detta kommer att de flesta lyssnar i kassa lurar i en iPhone /smartphone med sketdålig hörlursförstärkning och / eller via ytterligare komprimering via bluetooth. Allt detta oftast i en bullrig miljö.
Varför bry sig egentligen om ljudkvalitet :roll:


För mig personligen handlar det inte så mycket om "kvalitet" i återgivningen utan mer om "sound". Jag gillar all möjlig musik, både jätteproffsiga inspelningar men också en hel del lo-fi musik som japansk käng, tweepop och garage. Egentligen är det låtarna som oftast räknas mest men sen är det vissa ljudbilder jag ogillar, som kan sabba den bästa låt eller musik. Då spelar det ingen roll för mig om jag lyssnar på Spotify med kassa lurar eller genom en bättre stereo.


17 Jul 2019, 13:35
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
För mig personligen handlar det inte så mycket om "kvalitet" i återgivningen utan mer om "sound". Jag gillar all möjlig musik, både jätteproffsiga inspelningar men också en hel del lo-fi musik som japansk käng, tweepop och garage. Egentligen är det låtarna som oftast räknas mest men sen är det vissa ljudbilder jag ogillar, som kan sabba den bästa låt eller musik. Då spelar det ingen roll för mig om jag lyssnar på Spotify med kassa lurar eller genom en bättre stereo.


Ljudkvalitet spelar givet en väldigt stor roll för det sound som återges oavsett vilket typ av mix.
Velvet uground bootleg eller allan Petterssons 15 e , båda återges helt felaktigt i scenariot med Spotify , kass lurar etc. Ingen produktion kommer fram på det sätt som är tänkt.
Du har pratat om värme , öppenhet , dynamik etc med olika ord, allt detta faller platt imho.

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


17 Jul 2019, 16:08
Profile WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Bapman wrote:
Vinyljunkie wrote:
För mig personligen handlar det inte så mycket om "kvalitet" i återgivningen utan mer om "sound". Jag gillar all möjlig musik, både jätteproffsiga inspelningar men också en hel del lo-fi musik som japansk käng, tweepop och garage. Egentligen är det låtarna som oftast räknas mest men sen är det vissa ljudbilder jag ogillar, som kan sabba den bästa låt eller musik. Då spelar det ingen roll för mig om jag lyssnar på Spotify med kassa lurar eller genom en bättre stereo.


Ljudkvalitet spelar givet en väldigt stor roll för det sound som återges oavsett vilket typ av mix.
Velvet uground bootleg eller allan Petterssons 15 e , båda återges helt felaktigt i scenariot med Spotify , kass lurar etc. Ingen produktion kommer fram på det sätt som är tänkt.
Du har pratat om värme , öppenhet , dynamik etc med olika ord, allt detta faller platt imho.



Det ena utesluter inte det andra. Och dessutom, ska man sträva efter det bästa utifrån mitt idealljud så ska det vara en analog inspelning, analog mix, gravering med korrekt bandare (och inte ett digitalt delay som kompensation för att inte slå ut gravyrverket) och pressad på vinyl. I princip inget som släpps idag uppfyller detta.


17 Jul 2019, 17:28
Profile
User avatar

Joined: 03 Aug 2010, 10:39
Posts: 1516
Location: Tjotahejti
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
Det ena utesluter inte det andra. ...


Jo absolut definitivt utan tvekan
, det är bara att lägga ner , helt kört , soppatorsk.
Skit helt enkelt

_________________
Bapman
...........................
swimming with a hole in my body

I play Country music too, I'm just not sure which country it's from...

"The only thing worse than a guitar is a guitarist!"
- Lydia Lunch


17 Jul 2019, 17:48
Profile WWW
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
Och dessutom, ska man sträva efter det bästa utifrån mitt idealljud så ska det vara en analog inspelning, analog mix, gravering med korrekt bandare (och inte ett digitalt delay som kompensation för att inte slå ut gravyrverket) och pressad på vinyl. I princip inget som släpps idag uppfyller detta.


Då så. Fem sidor senare och du har kommit fram med ett eget svar på din egen fråga. Case closed.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


17 Jul 2019, 20:55
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:
Och dessutom, ska man sträva efter det bästa utifrån mitt idealljud så ska det vara en analog inspelning, analog mix, gravering med korrekt bandare (och inte ett digitalt delay som kompensation för att inte slå ut gravyrverket) och pressad på vinyl. I princip inget som släpps idag uppfyller detta.


Då så. Fem sidor senare och du har kommit fram med ett eget svar på din egen fråga. Case closed.


Du strävar verkligen efter förstaplatsen av Ljudbojens främsta surgubbar. Naturligtvis är det inte så endimensionellt och enkelt. Jag vet inte om du spelar allan eller vad ditt problem är men newsflash - de flesta lyssnar inte på vinyl idag. Anpassning kontra idealism och integritet är i grunden trådens rot.


18 Jul 2019, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
Du strävar verkligen efter förstaplatsen av Ljudbojens främsta surgubbar.


Nu tar du väl i. Tycker att jag förtjänar åtminstone lite cred för att jag orkat så här långt, de flesta andra har gett upp för flera sidor sen.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


18 Jul 2019, 16:01
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:
Du strävar verkligen efter förstaplatsen av Ljudbojens främsta surgubbar.


Nu tar du väl i. Tycker att jag förtjänar åtminstone lite cred för att jag orkat så här långt, de flesta andra har gett upp för flera sidor sen.


Tvärtom. Att orka mästra sida upp och sida ner förtjänar pallplats!


18 Jul 2019, 17:01
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Vinyljunkie wrote:
Jag vet inte om du spelar allan eller vad ditt problem är men newsflash - de flesta lyssnar inte på vinyl idag. Anpassning kontra idealism och integritet är i grunden trådens rot.


Jag har många problem med ditt sätt att resonera och bemöta folk som försöker hjälpa dig i tråden, men strunt samma.

Problemet som gör att jag anser fallet vara avslutat är att:

- ditt idealljud per definition utesluter allt som är digitalt
- du tycks ha låst dig vid att problemet uppstår vid överföring till dator och att tekniker "inte vet hur de ska göra för att skruva till en äldre ljudbild med sina dattaprogram".
- du vet inget om digital inspelning (säger du själv).
- ljudkvalitet spelar egentligen ingen roll.
- du har inte ens analyserat inspelningen/mixen på det grundläggande sätt som "man analyserat inspelningar sen anno dazumal", dvs försökt identifiera de konkreta problemen/avvikelserna i ljudbilden.
- 99% av alla råd och synpunkter avfärdas eller bemöts med motargument

Utgående från detta anser jag att förutsättningarna för att du ska få mer hjälp i den här tråden är obefintliga.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


19 Jul 2019, 10:06
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Modern ljudbild - vad är det?
Lynxtrap wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag vet inte om du spelar allan eller vad ditt problem är men newsflash - de flesta lyssnar inte på vinyl idag. Anpassning kontra idealism och integritet är i grunden trådens rot.


Jag har många problem med ditt sätt att resonera och bemöta folk som försöker hjälpa dig i tråden, men strunt samma.

Problemet som gör att jag anser fallet vara avslutat är att:

- ditt idealljud per definition utesluter allt som är digitalt
- du tycks ha låst dig vid att problemet uppstår vid överföring till dator och att tekniker "inte vet hur de ska göra för att skruva till en äldre ljudbild med sina dattaprogram".
- du vet inget om digital inspelning (säger du själv).
- ljudkvalitet spelar egentligen ingen roll.
- du har inte ens analyserat inspelningen/mixen på det grundläggande sätt som "man analyserat inspelningar sen anno dazumal", dvs försökt identifiera de konkreta problemen/avvikelserna i ljudbilden.
- 99% av alla råd och synpunkter avfärdas eller bemöts med motargument

Utgående från detta anser jag att förutsättningarna för att du ska få mer hjälp i den här tråden är obefintliga.



Jag har problem med din attityd också men strunt samma.

Fallet är inte ett dugg avslutat för att:

- jag utesluter ingenting men hittills har jag inte sett prov på konkreta exempel att digital ljudinspelning kan skapa en äldre ljudbild. Jag vill gärna hitta denna möjlighet av orsaker jag redan skrivit.
- jag har inte låst mig vid någonting utan efterfrågar hela tiden sätt att på digital väg skapa denna äldre ljudbild, något ingen som sagt har konkreta beprövade förslag på hittills.
- nej jag vet ingenting om digital inspelning och har inget intresse att lära mig det heller, däremot gärna spela in igen på det sättet med någon kunnig bakom spakarna, av de orsakerna jag som sagt nämnt.
- ljudkvalitet spelar inte jättestor roll för mig eftersom det finns så många olika sorters ljud som jag gillar skarpt, "modern" ljudbild är som torde ha framkommit - är emellertid inte en av dem, men eftersom det mesta idag låter så, så skapade jag denna tråd.
- jag har visst analyserat, både det egna bandets inspelning och mycket annat som har släppts inte bara de senaste åren, dock utan att ha kommit fram till något, därav (åter igen) startandet av denna tråd.
- japp - jag bemöter "råd" och synpunkter med att ifrågasätta dem om källa och konkret hänvisning saknas, alla kan påstå saker men de sura minerna som hos dig kommer när det kommer till att visa att det finns något bakom orden.

Jag tror inte alls att möjligheterna att få svar för mig är obefintliga, möjligen i denna tråd eftersom det inte verkar vara så många här som är något annat än vad jag själv är - någon som gillar gitarrer lite extra mycket. Jag har tagit saken till diskussion på massa ställen men i avsaknad av ett vettigt svenskt studioforum står jag och stampar. Jag spelar i tre band för närvarande, samtliga med en tydlig äldre prägel. Ett av banden står förankrat i det tidiga 60-talet och den biten har jag koll på vad gäller inspelning. De andra två är båda en hybrid av både 70 och 80-tal och nästa gång vi vill spela in så vill vi ha det där gamla ljudet, och ska vi betala för en framtida inspelning så måste vi för sjutton gubbar veta på förhand att det kommer att bli som vi önskar innan tusenlapparna ska betalas ut. Att spela in på egen hand är en lösning men även om jag har kunskap att spela in analogt så har jag inte den dyrbara utrustning som krävs för att göra en riktigt bra analog inspelning, och de bra analogstudios som finns är inte inom vår budget. Återstår digital inspelning, men som sagt - vill inte betala för det om inte resultatet blir bra.

Slutligen så var inte tanken med denna tråd bara att prata om mitt band och dess mödor, utan jag hoppades faktiskt på en allmän diskussion om vad "modernt ljud" är (se trådstart). Tyvärr kapades tråden i vanlig ordning av de som du, som står för en massa kaxigt snack men nästan ingen verkstad.

Måste tillägga att åtminstone jag tycker att den här tråden har varit givande. Massor med ledtrådar till det perfekta ljudet men inga svar, en väsentlig skillnad.


19 Jul 2019, 12:24
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 135 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.