View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 09:49



Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3
Ännu en tråd om företaget Gibson 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
LabLord wrote:
lpstd wrote:
Inget konstigt om de ville slippa både lagringsutrymme och att hindra dessa bestar att komma ut på marknaden. Men det hade såklart varit bra mycket snyggare att sköta det tyst och diskret. Att skapa detta jippo med en bulldozer och en videofotograf är ett svårförståeligt val som kan leda till negativ publicitet för Gibson. Förmodligen har de tillräckligt med cred för att stå pall för detta ändå, men det är märkligt att de gör på detta sätt 2019, när hållbarhet och återvinning är på modet.


Dessvärre så ju hållbarhet och miljötänk ingen större grej i USA. De kör ju fortfarande med plastförpackningar på allt å gasar runt i stora pickuper samt besprutar trädgårdarna för fulla muggar bara för att få bort lite ogräs...


Vad du snackar skit! De har legat långt före oss vad gäller miljötänk i vissa sammanhang hur länge som helst. Papperskassar i butiker tex.


15 Aug 2019, 12:19
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
[/quote]

Vad du snackar skit! De har legat långt före oss vad gäller miljötänk i vissa sammanhang hur länge som helst. Papperskassar i butiker tex.[/quote]

Kan du vara vänlig att INTE diskutera eller svara på något av mina inlägg din empatistörda idiot. Förövrigt vet jag inte varifrån du får dina uppgifter om USA och dess miljötänk. Jag har förstahandsuppgifter på detta direkt på plats efter en roadtrip genom hela US.


15 Aug 2019, 13:38
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Lablord: du kallar mig störd och idiot. Vem är det som saknar empati här egentligen? Kommentar överflödig.


15 Aug 2019, 16:19
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
lpstd wrote:
Inget konstigt om de ville slippa både lagringsutrymme och att hindra dessa bestar att komma ut på marknaden. Men det hade såklart varit bra mycket snyggare att sköta det tyst och diskret. Att skapa detta jippo med en bulldozer och en videofotograf är ett svårförståeligt val som kan leda till negativ publicitet för Gibson. Förmodligen har de tillräckligt med cred för att stå pall för detta ändå, men det är märkligt att de gör på detta sätt 2019, när hållbarhet och återvinning är på modet.


Jag fått uppfattningen att det är filmat av rivningsfirman som avvecklar fabriken i Memphis?
Dom har förmodligen krav på sig att dokumentera destruktionen så att inofficiella och ej kvalitetssäkrade instrument kommer ut på marknaden.
Videon är ju inte utlagd Gibson officiellt, istället av nån som påstår sig vara en före detta anställd? Kan ju vara en godhjärtad gitarr-fantast som tycker är jävla synd att förstöra tillsynes riktiga instrument och vill dela med sig med hela världen (givetvis utan en tanke på "his 15 minutes of fame"), eller bitter oduglig sopa som fått sparken från Gibson...


15 Aug 2019, 20:16
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Här är personen som filmade, ingen hemlighet.

https://www.youtube.com/watch?v=_ft5J1lX4-o&t=0s

Sluta nojja nu, perfekta läkemedel och livsmedel slängs dagligen pga. nonsens datummärkning osv.

Det här är en skitfråga, ingen av er hade betalat några femtontusen innan detta hände. Men det är klart att
nån spekulerar i och med destruktionen. Det innebär INTE att Gibson, innan denna händelse, hade kunnat få femtontusen styck för
samtliga gitarrer.


Last edited by Cabretta on 15 Aug 2019, 21:06, edited 3 times in total.



15 Aug 2019, 20:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Kincaid wrote:
Kan ju vara en godhjärtad gitarr-fantast som tycker är jävla synd att förstöra tillsynes riktiga instrument och vill dela med sig med hela världen (givetvis utan en tanke på "his 15 minutes of fame"), eller bitter oduglig sopa som fått sparken från Gibson...

Troligen både och, åtminstone bitter...
Oduglig är ju svårt att bedöma men har lär inte få nån bonus..
Jobb och fritid.

_________________



15 Aug 2019, 20:36
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Som gitarrist svider videon förstås i ögonen, respektlöst mot både materialet och hantverket, men ser egentligen inget märkligt med att grävmaskin används. Om man som anställd på rivningsfirma får order att förstöra 300 st. av nånting och råkar ha en 12-tonnare till hands...självklart ser man till att få sig en rolig stund på jobbet då.


15 Aug 2019, 22:01
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Alltså om vi bortser en stund ifrån ´hur företag brukar göra´ och att Gibson inte är värre än nån annan, samt inte drar parallellen till livsmedel där det finns regler som tvingar affärer mm att slänga fullt ätbar mat även om hållbarhetsaspekten är relevant så tycker jag ändå att frågan kvarstår varför man förstör så mycket kapital som de gör? Nån var inne på att de kanske ville sopa igen spåren efter en modell som floppade, det verkar ju inte heller så genomtänkt men tanke på att de inte suddar ut några spår eftersom modellen redan är ute på marknaden. Det enda de lyckas med är att inte kunna sälja de gitarrer de har kvar i lagret, vilket är en sjukt dålig idé då de trots allt är rätt eftertraktade på begagnatmarknaden; som sagt mindre än 15.000kr får man inte för en sådan gitarr. För ett företag som nyss gick i konkurs så verkar de inte har hittat en så särskilt mycket bättre sätt att sköta sina affärer på.


16 Aug 2019, 12:46
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vinyljunkie wrote:
Alltså om vi bortser en stund ifrån ´hur företag brukar göra´ och att Gibson inte är värre än nån annan, samt inte drar parallellen till livsmedel där det finns regler som tvingar affärer mm att slänga fullt ätbar mat även om hållbarhetsaspekten är relevant så tycker jag ändå att frågan kvarstår varför man förstör så mycket kapital som de gör? Nån var inne på att de kanske ville sopa igen spåren efter en modell som floppade, det verkar ju inte heller så genomtänkt men tanke på att de inte suddar ut några spår eftersom modellen redan är ute på marknaden. Det enda de lyckas med är att inte kunna sälja de gitarrer de har kvar i lagret, vilket är en sjukt dålig idé då de trots allt är rätt eftertraktade på begagnatmarknaden; som sagt mindre än 15.000kr får man inte för en sådan gitarr. För ett företag som nyss gick i konkurs så verkar de inte har hittat en så särskilt mycket bättre sätt att sköta sina affärer på.


Fast Gibson är ju inte på begagnadmarknaden, man har inte begagnade gitarrer i lager utan nya. Dessa måste säljas som nya i affär, ingen ville köpa dem till vettiga priser, det var ju det som var problemet. Den nya ledningen skämdes dessutom över gitarrerna och ville ta avstånd från dem. Vilket alla på Bojen också gjorde ända fram till denna tråd.

Säg en enda bojare som köpt en ny eller beg av dessa gitarrer?

Vad folk bjuder på begagnadmarknaden nu beror till stor del på scrappningen.

På samma sätt som ingen ville ha en Moderne 1958, men nu efter scrappningen av dessa betalas fantasisummor om man skulle hitta en.


Last edited by Cabretta on 16 Aug 2019, 15:18, edited 1 time in total.



16 Aug 2019, 14:25
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vinyljunkie wrote:
Det enda de lyckas med är att inte kunna sälja de gitarrer de har kvar i lagret, vilket är en sjukt dålig idé då de trots allt är rätt eftertraktade på begagnatmarknaden; som sagt mindre än 15.000kr får man inte för en sådan gitarr. För ett företag som nyss gick i konkurs så verkar de inte har hittat en så särskilt mycket bättre sätt att sköta sina affärer på.

Alltså, Du förstår verkligen inte eller hur? Eller så larvar du dig.
Är det ens någon mening att försöka förklara för dig igen, eller blir det bara en ännu en Pajas-replik tillbaks?
Förresten du kan börja med att läsa längre upp i denna tråd...

_________________



16 Aug 2019, 14:50
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Alltså om vi bortser en stund ifrån ´hur företag brukar göra´ och att Gibson inte är värre än nån annan, samt inte drar parallellen till livsmedel där det finns regler som tvingar affärer mm att slänga fullt ätbar mat även om hållbarhetsaspekten är relevant så tycker jag ändå att frågan kvarstår varför man förstör så mycket kapital som de gör? Nån var inne på att de kanske ville sopa igen spåren efter en modell som floppade, det verkar ju inte heller så genomtänkt men tanke på att de inte suddar ut några spår eftersom modellen redan är ute på marknaden. Det enda de lyckas med är att inte kunna sälja de gitarrer de har kvar i lagret, vilket är en sjukt dålig idé då de trots allt är rätt eftertraktade på begagnatmarknaden; som sagt mindre än 15.000kr får man inte för en sådan gitarr. För ett företag som nyss gick i konkurs så verkar de inte har hittat en så särskilt mycket bättre sätt att sköta sina affärer på.


Fast Gibson är ju inte på begagnadmarknaden, man har inte begagnade gitarrer i lager utan nya. Dessa måste säljas som nya i affär, ingen ville köpa dem till vettiga priser, det var ju det som var problemet. Den nya ledningen skämdes dessutom över gitarrerna och ville ta avstånd från dem. Vilket alla på Bojen också gjorde ända fram till denna tråd.

Säg en enda bojare som köpt en en ny eller beg av dessa gitarrer?

Vad folk bjuder på begagnadmarknaden nu beror till stor del på scrappningen.

På samma sätt som ingen ville ha en Moderne 1958, men nu efter scrappningen av dessa betalas fantasisummor om man skulle hitta en.


Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vettiga priser" men allt har ju ett värde och om de säljer för 15k+ begagnat så är de värda ännu mer nya, vilket är ganska mycket mer pengar att tjäna än att köra över kapitaltet med en bulldozer. Att folk här på Bojen i gemen tycker annorlunda är inte särskilt relevant i sammanhanget..
Och de sålda för 15K+ innan videona dök upp på Youtube, så de kanske kommer att gå för ännu mer nu kanske?
Jämförelsen med Moderne 1958 haltar betänkligt eftersom inte en jävel kände till dem ens efter att de beslöt att inte låta dem gå i produktion. Liite skillnad mot idag med Youtube, Facebook och forum.


16 Aug 2019, 15:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
Vinyljunkie wrote:
Det enda de lyckas med är att inte kunna sälja de gitarrer de har kvar i lagret, vilket är en sjukt dålig idé då de trots allt är rätt eftertraktade på begagnatmarknaden; som sagt mindre än 15.000kr får man inte för en sådan gitarr. För ett företag som nyss gick i konkurs så verkar de inte har hittat en så särskilt mycket bättre sätt att sköta sina affärer på.

Alltså, Du förstår verkligen inte eller hur? Eller så larvar du dig.
Är det ens någon mening att försöka förklara för dig igen, eller blir det bara en ännu en Pajas-replik tillbaks?
Förresten du kan börja med att läsa längre upp i denna tråd...


Pajas kan du vara själv. Men förklara gärna varför det är en smart idé att köra över kapital med bulldozer.


16 Aug 2019, 15:58
Profile

Joined: 03 Apr 2011, 01:09
Posts: 2834
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vinyljunkie wrote:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vettiga priser" men allt har ju ett värde och om de säljer för 15k+ begagnat så är de värda ännu mer nya, vilket är ganska mycket mer pengar att tjäna än att köra över kapitaltet med en bulldozer. Att folk här på Bojen i gemen tycker annorlunda är inte särskilt relevant i sammanhanget..
Och de sålda för 15K+ är innan videona dök upp på Youtube, så de kanske kommer att gå för ännu mer nu.
Jämförelsen med Moderne 1958 haltar betänkligt eftersom inte en jävel kände till dem ens efter att de beslöt att inte låta dem gå i produktion. Liite skillnad mot idag med Youtube, Facebook och forum.


OK, då får vi väl helt enkelt konstatera att Gibson missade att det fanns massor av köpare som var beredda att betala en bra bit över 15.000 för en Firebird X.

Visserligen hängde de i affärerna, men man får väl anta att folk inte förstod att de var till salu.

En kommunikationsmiss deluxe helt enkelt, Gibson kasserade gitarrerna helt i onödan.


16 Aug 2019, 15:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Cabretta wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag förstår inte riktigt vad du menar med "vettiga priser" men allt har ju ett värde och om de säljer för 15k+ begagnat så är de värda ännu mer nya, vilket är ganska mycket mer pengar att tjäna än att köra över kapitaltet med en bulldozer. Att folk här på Bojen i gemen tycker annorlunda är inte särskilt relevant i sammanhanget..
Och de sålda för 15K+ är innan videona dök upp på Youtube, så de kanske kommer att gå för ännu mer nu.
Jämförelsen med Moderne 1958 haltar betänkligt eftersom inte en jävel kände till dem ens efter att de beslöt att inte låta dem gå i produktion. Liite skillnad mot idag med Youtube, Facebook och forum.


OK, då får vi väl helt enkelt konstatera att Gibson missade att det fanns massor av köpare som var beredda att betala en bra bit över 15.000 för en Firebird X.

Visserligen hängde de i affärerna, men man får väl anta att folk inte förstod att de var till salu.

En kommunikationsmiss deluxe helt enkelt, Gibson kasserade gitarrerna helt i onödan.


Tramsig du är..

Men... var de inte galet dyra när de hängde i butiker? Jag vill minnas 40-tusen eller nåt sånt? Inget konstigt att ingen köper då.


16 Aug 2019, 16:13
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Lite matnyttigt om Gibson mickar:
https://www.youtube.com/watch?v=ORx7qOazzvg

Skulle Ni laga en orginal PAF-mick i grymt bra skick på detta sätt?
https://www.youtube.com/watch?v=GiHhe1nO_zs
Lite mörkrädd blir man ju. Skulle man göra så här; skulle ägaren av micken för fan nacka en. Är det ett ytligt brott i lindningen; finns det ingen anledning och skära bort hela orginal lindningen i spolen.

Något annat speciellt som kan noteras av att se en orginal PAF-mick tas isär här?


/ Jonken


17 Aug 2019, 13:03
Profile
User avatar

Joined: 23 Apr 2019, 17:46
Posts: 397
Location: Mönsterås
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Jonken wrote:
Lite matnyttigt om Gibson mickar:
https://www.youtube.com/watch?v=ORx7qOazzvg

Skulle Ni laga en orginal PAF-mick i grymt bra skick på detta sätt?
https://www.youtube.com/watch?v=GiHhe1nO_zs
Lite mörkrädd blir man ju. Skulle man göra så här; skulle ägaren av micken för fan nacka en. Är det ett ytligt brott i lindningen; finns det ingen anledning och skära bort hela orginal lindningen i spolen.

Något annat speciellt som kan noteras av att se en orginal PAF-mick tas isär här?


/ Jonken


Men nu va de' ju inget ytligt avbrott i lindningen, om du lyssnar på vad han säger.

_________________
Hälsningar
Owe Johnson


17 Aug 2019, 17:38
Profile

Joined: 03 Jan 2018, 18:32
Posts: 50
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Nu har jag läst de flesta inlägg i denna tråd och blir lite fundersam.
Oftast är musiker väldigt trevliga människor och håller inte på med att kritisera vad de andra kanske gillar, eller påstå att de köper av ren okunskap.
Sånt stämning är jag mer van vid i dataspel världen men där är det lättare att förstå då en majoritet av de som är aktiva är ungdomar.
Jag har köpt 2 Gibson gitarrer sen jag flyttade till Sverige och de hade rimliga prislappar. Sen dess har priserna stigit upp rejält, men det kan inte vara enbart Gibsons fel, dollarn har gått upp och kronan gått ner.
Också, innan jag köpte mina gitarrer provade jag en del gitarrer och det är inte ovanligt att de har döda strängar och ingen ”setup”, vilket beror mest på att de som jobbar inte har tid eller lust att fixa instrumenten.
Det finns en del märken och modeller som inte alls tilltalar mig. Jag låter ändå bli att gå på nätet och snacka skit om det, det är väl onödigt.
Jag ser till och med folk som jämför Gibson gitarrer med vintage gitarrer, och det är också orättvis. Det går inte direkt att jämföra precis som det inte går att jämföra en Vintage Tele med en CS modell.
Till slut ska jag säga att jag inte tycker allt Gibson gör är guld och jag tycker till exempel att det finns för många varianter av vissa modeller. Det är vilseledande tycker jag.


21 Aug 2019, 21:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 40 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.