View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 10:39



Reply to topic  [ 77 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next
Ännu en tråd om företaget Gibson 
Author Message

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Ännu en tråd om företaget Gibson
Hmm, nu har Gibson varit ute och vridit lite på tumskruvarna...

https://myemail.constantcontact.com/Gibson--Announces-New-Collaborations.html?soid=1129474305186&aid=E-V5U4611RA

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


24 Jul 2019, 00:57
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Om tanken med detta är att bättra på ryktet om bristande kvalitet de dragits med genom många år i deras historia så hade det varit bättre om de förbättrat kvaliteten av vanliga modeller de har i produktion såsom bättre filade sadlar, fungerande stämskruvar mm (och inte minst raka frässkägget! :mrgreen: ) så att kvaliteten matchar priset, deras överpriser.


24 Jul 2019, 13:06
Profile
User avatar

Joined: 13 Jul 2010, 13:24
Posts: 2991
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Det har ju hänt en del på Gibson, och de är givetvis inte omedvetna om vad konsumenterna tycker. "The Golden Era of Gibson Returns" heter det om deras s.k. "original collection"...
Det verkar finnas utbud i alla prisklasser man kan förvänta sig av gitarrer tillverkade i USA.

Däremot kan man undra om samarbetet med andra byggare har en koppling till rättsprocessen mot Dean, som var ett pr-mässigt fiasko när man samtidigt försökte förbättra Gibsons image.

_________________
"Hey mister turn it on, turn it up, turn me loose"


24 Jul 2019, 16:17
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tycker det osar utpressning om hela arrangemanget.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


25 Jul 2019, 18:08
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vad Gibson uppenbarligen försöker göra är att förstärka och skydda sitt varumärke och då inte bara logotypen utan även instrumentens olika "mönster" så långt som möjligt. Alla försöken är inte "snygga" utan kanske rentav kontraproduktiva. Men det är mycket "mojo" kvar i varumärket så Gibson kommer nog inte gå under än på ett tag.


25 Jul 2019, 20:14
Profile

Joined: 27 Oct 2018, 10:53
Posts: 320
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Vinyljunkie wrote:
Om tanken med detta är att bättra på ryktet om bristande kvalitet de dragits med genom många år i deras historia så hade det varit bättre om de förbättrat kvaliteten av vanliga modeller de har i produktion såsom bättre filade sadlar, fungerande stämskruvar mm (och inte minst raka frässkägget! :mrgreen: ) så att kvaliteten matchar priset, deras överpriser.


Kul att du nämnde deta. Jag fick själv fila på sadeln till min LP Standard från 2013, så att jag inte skulle skära mig på den. Även vissa av halsinläggen har dålig passform och sticker upp ovan ytan på greppbrädan. Jag tog även bort pcb-kortet. Har bytt mickar flera gånger och då hållit mig till 50´s wiring.


25 Jul 2019, 20:19
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Såg någon youtubare angående Gibson och han sa att när det är NAMM och andra gitarrmässor så brukar det vara i stort sett tomt på yngre gitarrister i Gibsons stånd. De brukar mera flockas runt Strandbergs. Tidens gång. Tiden har börjat springa förbi Gibson. När de äldre stötarna har lagt av eller dött ut så kommer Gibson vara ett minne blott. Det är så med allt. Populärt ett tag och sedan kommer någon annan nyare och intressantare. Sånt går ju dessutom mycket fortare nu för tiden. Själv har jag alltid ratat Gibson och Fender. Aldrig tilltalat mig och kommer aldrig göra heller.


25 Jul 2019, 21:52
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tokerekloker wrote:
Såg någon youtubare angående Gibson och han sa att när det är NAMM och andra gitarrmässor så brukar det vara i stort sett tomt på yngre gitarrister i Gibsons stånd. De brukar mera flockas runt Strandbergs. Tidens gång. Tiden har börjat springa förbi Gibson. När de äldre stötarna har lagt av eller dött ut så kommer Gibson vara ett minne blott. Det är så med allt. Populärt ett tag och sedan kommer någon annan nyare och intressantare. Sånt går ju dessutom mycket fortare nu för tiden. Själv har jag alltid ratat Gibson och Fender. Aldrig tilltalat mig och kommer aldrig göra heller.

Var och en blir salig på sin tro.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


25 Jul 2019, 22:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tokerekloker wrote:
Populärt ett tag...

Sådär en 70, 80 år bara (akustiska gitarrer oräknade).

_________________
Mats


26 Jul 2019, 00:35
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tokerekloker wrote:
Såg någon youtubare angående Gibson och han sa att när det är NAMM och andra gitarrmässor så brukar det vara i stort sett tomt på yngre gitarrister i Gibsons stånd. De brukar mera flockas runt Strandberg.

Ungefär samma som på bilmässor. Alla fjortisar hänger runt Lambo och Bugatti. Sen när dom blivit torra bakom öronen och själva ska köpa blir det en volvo eller Kia 8)

_________________



26 Jul 2019, 13:36
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Herregud; vaffan säger man egentligen om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=_ft5J1lX4-o&feature=youtu.be

Någon -eller flera hos Gibson MÅSTE ju ha några skruvar lösa.... :?


/ Jonken :(


01 Aug 2019, 07:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 10:29
Posts: 1542
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Jonken wrote:
Herregud; vaffan säger man egentligen om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=_ft5J1lX4-o&feature=youtu.be

Någon -eller flera hos Gibson MÅSTE ju ha några skruvar lösa.... :?


/ Jonken :(

Aj, varenda cell i min kropp skrek när jag såg detta!

_________________
"Ollie may not have been the best guitarist in the world, but he was certainly among the top two." John Halsey, 1997


01 Aug 2019, 09:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Harvester wrote:
Jonken wrote:
Herregud; vaffan säger man egentligen om detta:
https://www.youtube.com/watch?v=_ft5J1lX4-o&feature=youtu.be

Någon -eller flera hos Gibson MÅSTE ju ha några skruvar lösa.... :?


/ Jonken :(

Aj, varenda cell i min kropp skrek när jag såg detta!


Smart drag av Gibson. De har blivit hånade i åratal för missfostret Firebird X. Nu visar nya ledningen att man inte står för den gamla ledningens idiotiska idéer, utan att man vill återupprätta Gibsons anseende och därför vill man få bort så många Firebird X som möjligt från jordens yta.

Att filma den dramatiska ceremonin gör att de får massor med uppmärksamhet över hela världen som förstår att det är saker på gång på Gibson.

Sedan kan man alltid ha åsikter om moralen i att förstöra fullt fungerande musikinstrument. Ett roligare alternativ hade kanske varit att logga om dem med Dean-loggor och sålt dem på någon välgörenhetsauktion. :)


Last edited by CarlM on 01 Aug 2019, 11:26, edited 1 time in total.



01 Aug 2019, 10:33
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
CarlM wrote:
[Sedan kan man alltid ha åsikter moralen i att förstöra fullt fungerande musikinstrument. Ett roligare alternativ hade kanske varit att logga om dem med Dean-loggor och sålt dem på någon välgörenhetsauktion. :)

Det är ganska standard i MÅNGA branscher att man förstör Returer (om det nu var det) Inkurant lager, ja då beror det ju på att man inte vill det ska komma ut på marknaden i någon form. Varit flera artiklar om en större Sportkedja nyligen som skär sönder alla skor och kläder som kunder returnerat, de får kredit av leverantören som inte vill få tillbaka varorna.

Cyniskt, javisst men inte konstigt på något vis, möjligen spektakulärt sätt att utföra det på.
Man tänker spontant på Gamla Hagströmfabriken som gjorde samma sak med alla dragspel (förstörde och grävde ned)

_________________



01 Aug 2019, 11:23
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Annars kan man REA UT sånt som är svårtsålt till ursprungligt pris. Det görs också i de flesta branscher sist jag kollade..


01 Aug 2019, 12:18
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
albert wrote:
Tokerekloker wrote:
Populärt ett tag...

Sådär en 70, 80 år bara (akustiska gitarrer oräknade).

Jo men idag går saker och ting mycket fortare. Nästan allt vi har och är bekanta med nu kommer att vara borta inom en snar framtid.


01 Aug 2019, 13:50
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Såg någon youtubare angående Gibson och han sa att när det är NAMM och andra gitarrmässor så brukar det vara i stort sett tomt på yngre gitarrister i Gibsons stånd. De brukar mera flockas runt Strandberg.

Ungefär samma som på bilmässor. Alla fjortisar hänger runt Lambo och Bugatti. Sen när dom blivit torra bakom öronen och själva ska köpa blir det en volvo eller Kia 8)

Gibson och Fenderanvändare är som religösa. De vägrar tro på något annat och tror deras sak ska fortsätta att vara och inget förändras.


01 Aug 2019, 13:51
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Jag kan förstå om man kasserar saker som kan skada människor, djur eller natur osv, men att mangla gitarrer, skära sönder kläder, osv har jag svårare att förstå...
Det finns andra lösningar än att följa gammal gubbig affärslogik, ohållbara affärsmodeller o sånt.


01 Aug 2019, 14:16
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tokerekloker wrote:
Gibson och Fenderanvändare är som religösa. De vägrar tro på något annat och tror deras sak ska fortsätta att vara och inget förändras.

Ja så har det ju varit nu i 67 år hittills så, har bara varit 'användare' själv i 40 år. Dock inte religös.
Vad är det jag ska tro på menar du? Att Strandberg ska sälja fler gitarrer än Gibson? Det får du nog tro på själv.
Har förresten legat en Strandberg på Säljes nu väldigt länge, verkar helt stendöd att sälja.

_________________



01 Aug 2019, 14:37
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Ännu absurdare blir manglandet av Firebird X-gitarrer när de verkar säljas för mellan 15-20.000 begagnat.


01 Aug 2019, 15:08
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tid och kostnad det tog att ta tillbaka, frakta dit och rada upp gitarrerna samt hyra in ”mangelmaskin” etc. kunde Gibson lika gärna lagt på att ta tillvara fullt fungerande delar av div. sort. För mig framstår det som någon form av outgrundlig symbolpolitik alternativt någon maktdemonstration från Gibsons sida, pajaskonster om ni frågar mig.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Aug 2019, 16:19
Profile
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
Tokerekloker wrote:
Gibson och Fenderanvändare är som religösa. De vägrar tro på något annat och tror deras sak ska fortsätta att vara och inget förändras.

Ja så har det ju varit nu i 67 år hittills så, har bara varit 'användare' själv i 40 år. Dock inte religös.
Vad är det jag ska tro på menar du? Att Strandberg ska sälja fler gitarrer än Gibson? Det får du nog tro på själv.
Har förresten legat en Strandberg på Säljes nu väldigt länge, verkar helt stendöd att sälja.


För mig ser Strandbergarna ut som en vidareutveckling av Steinberger? Steinberger får man ändå säga var folk som tog ett stort steg från all konventionell uppfattning om hur en gitarr skulle se ut, eller hur man skulle bygga - annars lät de ungefär som Fender/Gibson. Har själv en Steinberger av billigare sort från 90-talets början, med kolfiberhals, lönnkropp, Seymour Duncan pickups och det enklare r-svajet. Suveränt instrument redan, man undrar vad Strandberg kan göra bättre av det konceptet?


01 Aug 2019, 21:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Granis67 wrote:
För mig framstår det som någon form av outgrundlig symbolpolitik alternativt någon maktdemonstration från Gibsons sida, pajaskonster om ni frågar mig.

Är lite inne på samma tankegångar. Dessa pajaskonster -ger mer negativa -än positiva effekter för Gibson. Man har ju bevisligen GRAVA interna issues inom företaget. Det finns väl smartare sätt att få uppmärksamhet för en tillverkare -än att offentligt pissa på sina egna prylar...?


/ Jonken


01 Aug 2019, 22:23
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Jonken wrote:
Granis67 wrote:
För mig framstår det som någon form av outgrundlig symbolpolitik alternativt någon maktdemonstration från Gibsons sida, pajaskonster om ni frågar mig.

Är lite inne på samma tankegångar. Dessa pajaskonster -ger mer negativa -än positiva effekter för Gibson. Man har ju bevisligen GRAVA interna issues inom företaget. Det finns väl smartare sätt att få uppmärksamhet för en tillverkare -än att offentligt pissa på sina egna prylar...?

/ Jonken

Ja, jag kan fatta att de dumpar osålda exemplar av själva symbolen för tidigare misslyckanden, men den här patetiska stridsvagnsdemonstrationen fick mig att bestämma att det aldrig kommer en Gibsonpryl över min tröskel igen.

_________________
Mats


01 Aug 2019, 23:16
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
När man rev hela fabriken så måste man såklart besluta om hur man ska göra med innevarande lager, där har man tagit beslut att allt som är säljbart och
PASSAR IN I DEN NYA LEDNINGENS VISION ska tas hand om och flyttas, resten förstöras (för att det inte ska ut på marknaden igen)
Man vill av denna anledningen inte att några Firebird X Ska ut på marknaden igen på något sett, inte som REA, bonus till uppsagd personal osv
Så långt kan man förstå allt, sen att dom vill ha bevis för att de förstörts har ju med avskrivningen i sig att göra. Det hade dock räckt med att låta några chefer garantera det skriftligt och ett par stillbilder. att låta uppsagda anställda filma detta vansinnesdåd där man så utstuderat förstör fungerande gitarrer kommer ju garanterat leda till att det publiceras på YT Hoppas killen inte har skrivit under ett sekretessavtal bara..

Denna grej relaterar också till diskussionen om 'bristande Quality control' där nån annan på YT visar upp en LP med en minimal blemish i lacken.
Denna gitarr skulle garanterat också sågas i bitar helt om man hade en vassa QC. Att markera dom som 'second' och sälja billigare till ÅF ,som på 70-talet så vil man inte göra längre.

Att man förstör istället för att återvinna handlar ju om att de inte ska komma containerdykare , anställda etc och lägga beslag på dom.
Ser ju helt befängt ut på det sätt dom gör detta och filmar samtidigt

_________________



02 Aug 2019, 10:39
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
När man rev hela fabriken så måste man såklart besluta om hur man ska göra med innevarande lager, där har man tagit beslut att allt som är säljbart och
PASSAR IN I DEN NYA LEDNINGENS VISION ska tas hand om och flyttas, resten förstöras (för att det inte ska ut på marknaden igen)
Man vill av denna anledningen inte att några Firebird X Ska ut på marknaden igen på något sett, inte som REA, bonus till uppsagd personal osv
Så långt kan man förstå allt, sen att dom vill ha bevis för att de förstörts har ju med avskrivningen i sig att göra. Det hade dock räckt med att låta några chefer garantera det skriftligt och ett par stillbilder. att låta uppsagda anställda filma detta vansinnesdåd där man så utstuderat förstör fungerande gitarrer kommer ju garanterat leda till att det publiceras på YT Hoppas killen inte har skrivit under ett sekretessavtal bara..

Denna grej relaterar också till diskussionen om 'bristande Quality control' där nån annan på YT visar upp en LP med en minimal blemish i lacken.
Denna gitarr skulle garanterat också sågas i bitar helt om man hade en vassa QC. Att markera dom som 'second' och sälja billigare till ÅF ,som på 70-talet så vil man inte göra längre.

Att man förstör istället för att återvinna handlar ju om att de inte ska komma containerdykare , anställda etc och lägga beslag på dom.
Ser ju helt befängt ut på det sätt dom gör detta och filmar samtidigt



Du skriver som om att du har insyn i Gibson och att ingen som läser det du skriver har det. Det har du inte. Ingen annan heller.

Gibson misslyckas verkligen med allt de gör.


02 Aug 2019, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Han som filmade lär inte vara populär på jobbet. I usa så lär han antagligen få sparken för det.


02 Aug 2019, 13:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
rifle wrote:
Han som filmade lär inte vara populär på jobbet. I usa så lär han antagligen få sparken för det.

Han har redan fått sparken, liksom de flesta som jobbade i Memphis.

_________________



02 Aug 2019, 14:03
Profile ICQ WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2532
Location:
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Mike Leaf wrote:
När man rev hela fabriken så måste man såklart besluta om hur man ska göra med innevarande lager, där har man tagit beslut att allt som är säljbart och
PASSAR IN I DEN NYA LEDNINGENS VISION ska tas hand om och flyttas, resten förstöras (för att det inte ska ut på marknaden igen)
Man vill av denna anledningen inte att några Firebird X Ska ut på marknaden igen på något sett, inte som REA, bonus till uppsagd personal osv
Så långt kan man förstå allt, sen att dom vill ha bevis för att de förstörts har ju med avskrivningen i sig att göra. [...]...[...]. Denna grej relaterar också till diskussionen om 'bristande Quality control' där nån annan på YT visar upp en LP med en minimal blemish i lacken.
Denna gitarr skulle garanterat också sågas i bitar helt om man hade en vassa QC. Att markera dom som 'second' och sälja billigare till ÅF ,som på 70-talet så vil man inte göra längre.
[...]...[...]. Att man förstör istället för att återvinna handlar ju om att de inte ska komma containerdykare , anställda etc och lägga beslag på dom.
I ljuset av hållbarhet tycker jag inget av detta går att förstå. De personer som var delaktiga i beslutet (eller ser det som rationellt) har nog varken läst eller förstått ett ord av vad kreativitet och hållbar utveckling betyder....


02 Aug 2019, 14:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Jun 2013, 22:00
Posts: 441
Location: Göteborg
Post Re: Ännu en tråd om företaget Gibson
Tydligen går även ES-gitarrer från Memphis samma oblida öde till mötes:


https://m.youtube.com/watch?v=LjkI6BSp5 ... e=youtu.be


02 Aug 2019, 16:01
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 77 posts ]  Go to page 1, 2, 3  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 35 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.