View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:59



Reply to topic  [ 17 posts ] 
HX Stomp? 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post HX Stomp?
Jag har en dylik på väg hem.

Är det någon som har en? Hur använder ni den?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


17 Aug 2019, 12:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: HX Stomp?
Jag skaffade en för några veckor sedan. Planen är att använda den som liten rigg med några bra stärkarljud genom en Headrush 108. Jag ska kunna plugga in elgitarr, jazzburk, Godin nylonsträngat och kanske bas.

Jag är väldigt nöjd hittills, men fick tidigt lära mig att skära basen i IR-profilen, eftersom lådan ger otroligt mycket. Vi hade ett litet rep där det boomade från gitarren. Efter det skar jag nånstans kring 150-200 Hz. Men jag spelar också med rent ljud ganska starkt.

En sak som tilltalar mig är också att låta likadant på olika volymnivåer, vilket en gitarrstärk ju inte gör.

Tänkte gigga med den nästa helg och se hur det går. Helt klart är det ju en billig och portabel rigg som räcker långt volymmässigt.

Du kommer att ha väldigt kul med den :) Gränssnittet i appen är också lätt att förstå sig på. De har lyckats bra med användarvänligheten trots en hel drös med funktioner.


17 Aug 2019, 21:35
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: HX Stomp?
Nöjd med Headrush 108, Ola ?
Räcker den till ?
Någon störande frekvens ?

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


18 Aug 2019, 10:28
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Gött att höra att den verkar vettig!

Jag kommer först och främst plugga in den i ett par olika slutsteg som jag har liggande samt ev effektreturen i ett hemmabygge, sen vidare till traditionell gitarrlåda.

Jag när nåt slags tanke om att kunna repa med bara Stompen och en extra trampa för FS4/FS5.
Redan nu ser jag dock möjligheter att använda loopen på den för att koppla in andra pedaler... De har verkligen tryckt in galna mängder funktion i ett litet format!
Lägger man dessutom till en extra MIDI-trampa (typ Morningstar MC6) blir det ännu mer flexibelt.

Begränsningarna tycks vara att man bara kan använda sex block samtidigt (samt ev DSP:n) men jag lockas faktiskt lite av detta - det blir svårare att göra saker bara för att man kan.

Jag är också nyfiken på vad du tycker om FRFR-108, Ola!
...även om jag kanske lutar åt att skaffa mig ett par HS7:or eller motsv. så att de kan dubbla i ”hemmastudion”.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Aug 2019, 10:43
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: HX Stomp?
crybaby wrote:
Nöjd med Headrush 108, Ola ?
Räcker den till ?
Någon störande frekvens ?

Formatet är kanon och effekten räcker till. Den är basig till karaktären, så man måste hitta på något som löser det. Många sätter den på dansbandspinne för att få bort coupling-effekten, men jag har istället skruvat på ”bass cut” i impulsresponsen. Vissa säger 140Hz men jag har gått så långt som 200Hz och tycker det ger en bra balans när jag spelar starkt. På låg volym upplever man skillnaden mindre tydligt. Nu är jag ingen större fan av effekter, men jag kan tänka mig att skaffa en till Headrush. De ligger rätt i pris och levererar. Med tanke på basresponsen borde man inte ha någon glädje av 112:an, om man inte spelar mycket bas genom den.


18 Aug 2019, 10:52
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: HX Stomp?
Tom-Andrew wrote:
Gött att höra att den verkar vettig!

Jag kommer först och främst plugga in den i ett par olika slutsteg som jag har liggande samt ev effektreturen i ett hemmabygge, sen vidare till traditionell gitarrlåda.

Jag när nåt slags tanke om att kunna repa med bara Stompen och en extra trampa för FS4/FS5.
Redan nu ser jag dock möjligheter att använda loopen på den för att koppla in andra pedaler... De har verkligen tryckt in galna mängder funktion i ett litet format!
Lägger man dessutom till en extra MIDI-trampa (typ Morningstar MC6) blir det ännu mer flexibelt.

Begränsningarna tycks vara att man bara kan använda sex block samtidigt (samt ev DSP:n) men jag lockas faktiskt lite av detta - det blir svårare att göra saker bara för att man kan.

Jag är också nyfiken på vad du tycker om FRFR-108, Ola!
...även om jag kanske lutar åt att skaffa mig ett par HS7:or eller motsv. så att de kan dubbla i ”hemmastudion”.

Du har högre ambitioner än jag och kanske att de 6 blocken känns få, men du behöver ju ingen IR om du kör gitarrlåda, så då blir det kapacitet över. 108:an är cool och imponerar med sitt format och pris.


18 Aug 2019, 10:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Ljudfreak wrote:
Tom-Andrew wrote:
Gött att höra att den verkar vettig!

Jag kommer först och främst plugga in den i ett par olika slutsteg som jag har liggande samt ev effektreturen i ett hemmabygge, sen vidare till traditionell gitarrlåda.

Jag när nåt slags tanke om att kunna repa med bara Stompen och en extra trampa för FS4/FS5.
Redan nu ser jag dock möjligheter att använda loopen på den för att koppla in andra pedaler... De har verkligen tryckt in galna mängder funktion i ett litet format!
Lägger man dessutom till en extra MIDI-trampa (typ Morningstar MC6) blir det ännu mer flexibelt.

Begränsningarna tycks vara att man bara kan använda sex block samtidigt (samt ev DSP:n) men jag lockas faktiskt lite av detta - det blir svårare att göra saker bara för att man kan.

Jag är också nyfiken på vad du tycker om FRFR-108, Ola!
...även om jag kanske lutar åt att skaffa mig ett par HS7:or eller motsv. så att de kan dubbla i ”hemmastudion”.

Du har högre ambitioner än jag och kanske att de 6 blocken känns få, men du behöver ju ingen IR om du kör gitarrlåda, så då blir det kapacitet över. 108:an är cool och imponerar med sitt format och pris.

Ambitionerna vete sjutton... Det är mycket GAS bakomliggande. :lol:

Jag har gått den långa vägen från en (mångkanalig) stärkare helt utan pedaler, via pedaler + ren stärkare, via preamp + pedaler + stärkare, via G-System + pedaler + preamp(-ar) + stärkare/slutsteg i rack, till pedalbord med MIDI-trampa + midistyrda pedaler + rackpreamp + slutsteg.

Sen fick bandet tillgång till en studio, fast med begränsat med tid, varför släpa hela riggen blir overkill. Nånstans där började jag fundera på alternativa lösningar där jag dels kan få bra stärkarljud, men också de effekter som jag (sparsamt, trots alla möjligheter) använder.

Innan jag köpte HX Stompen satte jag mig ned och mappade upp låtarna och de olika ljud jag använder per vers/stick/refräng/solo och det är inte omöjligt att HX Stomp fixar biffen, särskilt om jag bara kör preampblocken utan cab/IR, precis som du påpekar.

Det ska bli kul att prova!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Aug 2019, 12:12
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: HX Stomp?
Tom-Andrew wrote:
Innan jag köpte HX Stompen satte jag mig ned och mappade upp låtarna och de olika ljud jag använder per vers/stick/refräng/solo och det är inte omöjligt att HX Stomp fixar biffen, särskilt om jag bara kör preampblocken utan cab/IR, precis som du påpekar.

Det ska bli kul att prova!

Nog är du ambitiös! Berätta hur det går.


18 Aug 2019, 12:22
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Ljudfreak wrote:
Nog är du ambitiös! Berätta hur det går.

Mjo. Du har onekligen en poäng där. :oops:

Till mitt försvar så hade jag redan ett Google Sheet sedan jag överförde presets från G-System till MIDI-riggen - det var enkelt att fortsätta på den.

Hur som haver har jag fått hem den nu och bara testat snabbt i replokalen via rörslutsteg och 4x12:a. Det låter faktiskt löjligt bra. Gränssnittet är väl uttänkt och det går snabbt att testa olika ljud.

Du har helt rätt, Ola, jag kommer ha väldigt roligt med den här!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


19 Aug 2019, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: HX Stomp?
Nu blir det lite OT, men jag tycker det är intressant det här hur "bra" modelling börjar låta
och hur smidigt ett system då kan bli.
Jag köpte en Vox Adio Air GT för nåt år sedan, tycker den låter överraskande bra.
Så av en händelse fick jag för mig att koppla hörlurs/line-utgången till min
Yamaha DXR10 fullrange monitor, och jössehelvete vicket stort och robust ljud det blev!
Jag skär i basen med högtalarens 100Hz-filter och håller nu på att labba med Adios
inbyggda EQ för att se vad som kan göras för att få det ännu bättre.
Kul är det i alla fall :)

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


23 Aug 2019, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Axewall wrote:
Nu blir det lite OT, men jag tycker det är intressant det här hur "bra" modelling börjar låta
och hur smidigt ett system då kan bli.
Jag köpte en Vox Adio Air GT för nåt år sedan, tycker den låter överraskande bra.
Så av en händelse fick jag för mig att koppla hörlurs/line-utgången till min
Yamaha DXR10 fullrange monitor, och jössehelvete vicket stort och robust ljud det blev!
Jag skär i basen med högtalarens 100Hz-filter och håller nu på att labba med Adios
inbyggda EQ för att se vad som kan göras för att få det ännu bättre.
Kul är det i alla fall :)

Ja! Om man kan få den att låta bra och fungera som man vill blir det fånigt smidigt.

Upprinnelsen till mitt intresse för Helix/HX Stomp är att jag funderade på enklare rigg för spelningar varpå sångaren i bandet tyckte att isf skaffar han sig en POD igen - det funkade ju helt okej när vi giggade 2008-2010...
Jag drog mig till minnes att rörsnobbisten (undertecknad) testade att ratta fram en snarlik rigg som min fast i hans POD rätt ut i PA:t. Det lät redan då väldigt likt! Nu låter det nog ännu mer realistiskt.

Lite mer om mina egna tester:
Jag uppdaterade och laddade ned HX Edit och la upp en enkel preset till en av bandets låtar. Stoppade i de block som jag tror passar för att se om blocken räcker. Testade även om blocken räcker för en applikation helt utan separat slutsteg/högtalarlåda och det är nog också görbart.
Sen laborerade jag med snapshots; jag hade föredragit fler än tre, men konceptet med en separat FS4 som boost-/soloswitch funkar iaf för testlåten.
Upptäckte även att det funkar att bläddra mellan presets utan separat miditrampa. Imponerande!

Test i hörlurar (ett par brusreducerande Sony fast sladdmatade - eftersom mina studiolurar är i repan...) lät sådär. Borde testa i andra lurar också innan jag helt dömer ut det.
Test i gitarrslutsteg(transistor) och högtalarlåda låter väldigt lovande.

Nu återstår ”bara” att hitta rätt ljud till alla olika partier i de olika låtarna. This might take a while... :?

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


23 Aug 2019, 15:26
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 12:27
Posts: 969
Location:
Post Re: HX Stomp?
Hur använder man ”snapshots” och varför?


23 Aug 2019, 16:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Snapshots är ett play mode (tror jag det heter...).
Tryck på View-knappen tills du får upp tre kameror på skärmen.

På andra enheter (G-System, MIDI-trampa) har jag använt en bank per låt, där de individuella presetsen är de olika partierna i låten (intro, vers, refräng, osv).

Med Helix är det lite annorlunda iom att det tar tid (introducerar latency) att ladda en ny preset. Därför har man introducerat snapshots, som använder alla block i en preset för att åstadkomma det jag beskriver ovan.
Däremot har man tagit det till nästa nivå genom att man i varje snapshot kan styra individuella parametrars värde förutom att bara välja vilka block som är aktiva. Det här innebär att du kan använda samma förstärkarblock i både vers och refräng och solo, men justera typ alla parametrars värde som du vill i varje snapshot (mer/mindre bas i versen, mer gain och mids i refrängen, slå på ett delay till solot, minska reverbmixen när gain dras upp... osv.).

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


23 Aug 2019, 18:02
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: HX Stomp?
@Axevall

Skall vi träffas i Gbg i höst för att brainstorma lite runt våra digitalgrunkor ?
Vet att Nermark är intresserad. Tror Monk hänger på. Han har ju HX + lite Friedman och annat stärkargodis.

MO kan ju få vara med som kritiskt öra. :-)

Kanske nån mer som vill komma ?
Vore kul att koka ner lite intelligens, för att komma framåt.

Jag har Yamaha DXR10 och MSR400 i replokalen, på Hisingen.
Dessutom Rocktron Velocity 300 + Engl Pro 1x12 V30.
Skall vi träffas där ?

Om intresse finns, kontaktar jag ovan nämnda herrar.

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


25 Aug 2019, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: HX Stomp?
crybaby wrote:
@Axevall

Skall vi träffas i Gbg i höst för att brainstorma lite runt våra digitalgrunkor ?
Vet att Nermark är intresserad. Tror Monk hänger på. Han har ju HX + lite Friedman och annat stärkargodis.

MO kan ju få vara med som kritiskt öra. :-)

Kanske nån mer som vill komma ?
Vore kul att koka ner lite intelligens, för att komma framåt.

Jag har Yamaha DXR10 och MSR400 i replokalen, på Hisingen.
Dessutom Rocktron Velocity 300 + Engl Pro 1x12 V30.
Skall vi träffas där ?

Om intresse finns, kontaktar jag ovan nämnda herrar.

Låter som kul grej det! Om nå'n månad eller så isf, jag har ett par saker som tar tid och energi för närvarande:
Dels så håller jag precis på att gå in i en ny roll på jobbet, dels så har jag börjat röja ut allt från min verkstad/spelkyffe (tvättstugan! :lol: ) för att lite börja om från början och få det mer i ordning.

Skulle vara kul och intressant (läs "skräckslagen") att också få höra vad ni erfarna lirare tycker om min moddade Marshall "Blasfemiani".

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


28 Aug 2019, 11:47
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Mer försök!

Ledsnade på transistorsteget - det lät alldeles för murrigt. Fick det bekräftat när Stompen startade upp och är i total bypass: murr-muffligt ljud med gitarren direkt in i slutsteget.

Riggade upp ett hemmabygge med slutsteg av känd förebild och genast blev det annat ljud i skällan.
Det är så mycket roligare och mer rättvisande när man rattar in ljud som man vet funkar både hemma och i replokalen.

Hoppas få allt på plats inför ev rep på måndag. Då skulle den kunna få bekänna färg på riktigt...

Ny (highgain-)förstärkarfavorit: Revv Gen Red. Mycket bra balans av kropp och topp.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


30 Aug 2019, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: HX Stomp?
Plötsligt händer det... fick till ett rep ikväll.

HX Stomp pluggades in i rörslutsteget (Randall RT2/50) och ut i en 4x12:a med Marshalls V30-trattar.

Antal ljud per låt räcker gott och väl - konceptet med en extra dubbeltrampa för att komma åt FS4 och FS5 funkar bra. Just nu har jag FS4 som soloboost, FS5 som tap/tuner.

Rena ljud (US Dbl Norm) skär igenom bra och beter sig som jag är van vid att en BF-Fender ska. Med en TS-modell framför är det också hemmaplan.

Voxiga ljud fick jag inte riktigt till. Lite för spretigt och för lite kärna. Kan kanske tweaka till lite mer kropp och tryck/volym.

Sist: dist. Jag har mest rattat Bogner-modellen (German Mahadeva) men hur fläskig den än är när man spelar själv försvinner den i mixen när det blir bas och en till gitarr. Jag har iofs viss erfarenhet av dylika rörkretsar och de har den karaktären. Med en TS-modell framför blev det dock ett enastående fläskigt sololjud.
Generellt behöver jag backa mängden dist och hitta nåt som skär igenom bättre.

Sammanfattningsvis hade jag ruggigt skoj med min nya leksak.
Den låter alldeles rasande bra och det att en liten bricka med den och en liten extraswitch ryms i fickan på gigbagen är ju nästan löjligt.
Jag skulle lätt kunna gigga den miniriggen.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


18 Nov 2019, 23:33
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 31 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.