View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:53



Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next
Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz... 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:

-Kanske detta ändå är för ointressant för de flesta....?


/ Jonken :?

Absolut icke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kopierar in allt som skrivs, av vikt, i tråden i ett word-dokument för bruk när tid och ork finns, bara en tidsfråga!


21 Nov 2019, 17:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Reissues har alltid potar med korta skaft.
På 50-talet routade man extra i toppens undersida
För att få plats med dom.

Senare kom långa skaft och man slutade
Med det och pga den tjockare toppen blir dessa
Också dikt.

Ser det ut som på din före-bild Jonken så tvivlar
Jag på att dettaär orginal.ser helt galet ut.

_________________



21 Nov 2019, 17:43
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Mike Leaf wrote:
Reissues har alltid potar med korta skaft.
På 50-talet routade man extra i toppens undersida
För att få plats med dom.

Senare kom långa skaft och man slutade
Med det och pga den tjockare toppen blir dessa
Också dikt.

Ser det ut som på din före-bild Jonken så tvivlar
Jag på att dettaär orginal.ser helt galet ut.

Orginal är det. Samma sak på alla R-modeller av senare tid. Detta har att göra med orginal knopparna som sitter på potarna. Dessa knoppar har en botten -som hindrar dem att bottna djupare än dess underkant. Gibson har ju andra knoppar av liknande modell som har en djupare typ av infästning. Tyvärr har ju de flesta säljare som säljer knoppar helt missat med bilder visa hur deras knoppar faktiskt ser ut på baksidan. För en köpare innebär detta att de helt enkelt inte vet hur knopparna kommer att passa i deras gitarrer. Bara att surfa och kolla hos de svenska säljarna: Bilder på framsidan; inget av baksidan.


/ Jonken


21 Nov 2019, 23:22
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1196
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Här kommer lite enkla tips från mig med.

-Skrapa upp pottarna till det korrekta ca 600k som originalarna hade.
-Tyngre stämskruvar (gör inte mycket men lite).
-Tunna strängar för bättre ton och sustain.
-Rostfria pinnbultar till ABR-1an.


Och viktigast utav allt köp inte en gitarr som låter dåligt omoddad!

När jag har haft riktigt bra Les Pauls så har dom haft kanon sound med ordentligt olika mickar.


22 Nov 2019, 07:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Nu har jag äntligen tagit mig tid att börja testa en del av sakerna på min R8.

...ska lägga in lite bilder så fort jag får möjlighet.

Började med att skrapa rent T/R muttern och T/R kontakt ytan inne i kaviteten.

Skrapat bort lacken över bussningarna till tailpiecen hade jag gjort sedan tidigare då jag också alltid vill ha det nedskruvat i botten.

Det som jag däremot inte hade tänkt på var att plana undersidan på ABR-1 stallet. Och det är fashinerande hur pass mycket man behövde slipa för att få det helt jämt.
(det rör sig naturligtvis inte om mm, men definitivt mer än 1/10 mm) Putsade även lite på tumskruvarna som stallet ligger emot, för att säkerställa optimal kontakt.

Passade också på att ta bort alla stallklackar och kontrollerade att de inte hade några grader på undersidan, samt gjorde rent spåren i ABR-1 stallet så att stallklackarna får optimal kontakt.
Sedan vände jag på de tvåstallklackar som sitter vända orginal, och körde roadietricket som du beskrev på de spunna strängarna. pga att mina sadelfilar var spårlöst försvunna...

"Live roadie fix/trick:
Med spunna strängar kan man montera bort klackskruven. Lägga klacken på sin plats i hålet. Stämma upp en gammal sträng av rätt tjocklek över den lösa klacken; och dra klacken fram och tillbaka i hålet -med strängtryck på. De spunna strängen funkar som en fil mot klacken på detta sätt."

Ska leta på sadelfilarna så att jag kan fila till spåren i stallklackarna ordentligt.

Skulle även behöva bandslipa, och kanske även byta sadel. Men hade tyvärr inte tid för det just nu.

Även om jag inte är helt färdig med optimeringen av gitarren ännu så upplever jag att den akustiska tonen har blivit jämnare och klarare och starkare.
Den börjar närma sig hur den akustiska klangen i min Nik Huber Krautster är. (den gitarren har en väldigt stark och jämn akustisk klang)

Strort tack Jonken för en mycket intressant och bra tråd!

_________________
http://www.pigsinspace.se


22 Nov 2019, 10:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Ingen ännu som testat någonting av detta på sin gitarr...? Av tråden att bedöma; är det väl bara Bojaren "lampic" som mäktat med att fila sina strängspår i klackarna.
Skulle gärna se liiite mer initiativ från några fler; innan vi fortsätter....

-Kanske detta ändå är för ointressant för de flesta....?


/ Jonken :?


Som sagt tidigare är det superintressant och uppskattat.

Jag tror att många av oss är medelålders och har alldeles för liten egentid när livet är fyllt av jobbresor, äldre familjemedlemmar som man tar hand om, barn som ska stöttas och skjutsas, gamla hus som evighetsrenoveras och underhållas, så skruvandet (och spelandet) blir av så fort man kan ta sig en lucka.

Men eftersom du efterlyser lite snabb feedback i tråden, så ska jag försöka ta mig tid i helgen eller på måndag för att i alla fall prova att fixa stallsadelskårorna med sadelfilar. (Men allt ska så småningom testas på alla mina Gibsons och min Hamer Special P90.) Jag ska se om jag kan ta bilder också under processen.

Om jag kommer åt att köpa de tre typerna av trollupp, så ska jag försöka hinna med bandpolering också.

Om du PM:ar mig din postadress, så kanske tomten kommer med en liten tack-för-alla-tips-genom-åren-julklapp. :)


22 Nov 2019, 11:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
.

Orginal är det. Samma sak på alla R-modeller av senare tid. Detta har att göra med orginal knopparna som sitter på potarna. Dessa knoppar har en botten -som hindrar dem att bottna djupare än dess underkant. Gibson har ju andra knoppar av liknande modell som har en djupare typ av infästning. Tyvärr har ju de flesta säljare som säljer knoppar helt missat med bilder visa hur deras knoppar faktiskt ser ut på baksidan. För en köpare innebär detta att de helt enkelt inte vet hur knopparna kommer att passa i deras gitarrer. Bara att surfa och kolla hos de svenska säljarna: Bilder på framsidan; inget av baksidan.


/ Jonken[/quote]
Ok, jag fattar fortfarande inte riktigt vad du menar. Du bytte potarna och har orginalknopparna kvar?
Då är det väl potarna som har kortare eller annorlunda skaft?

Är tonkontrollerna original på den ena bilden där rattarna sitter i luften?
Jag som köpare av en ny gitarr ska ju inte behöva veta hur olika leverantörers knoppar ser ut eller passar om jag inte tänkt byta dessa?

Om man ska byta potar eller rattar måste man ju ha 100 klart för sig vad som passar med vad, men om det är original ska det inte sitta i luften
det är i så fall att Gibson inte haft koll på vad man monterat i fabriken, och så kan det ju såklart vara
Men i så fall inte beroende på att dom köpt dessa på webben

_________________



22 Nov 2019, 12:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Mike Leaf wrote:
Ok, jag fattar fortfarande inte riktigt vad du menar. Du bytte potarna och har orginalknopparna kvar?
Då är det väl potarna som har kortare eller annorlunda skaft?

Är tonkontrollerna original på den ena bilden där rattarna sitter i luften?
Jag som köpare av en ny gitarr ska ju inte behöva veta hur olika leverantörers knoppar ser ut eller passar om jag inte tänkt byta dessa?

Om man ska byta potar eller rattar måste man ju ha 100 klart för sig vad som passar med vad, men om det är original ska det inte sitta i luften
det är i så fall att Gibson inte haft koll på vad man monterat i fabriken, och så kan det ju såklart vara
Men i så fall inte beroende på att dom köpt dessa på webben

Jepp. Jag bytte potarna -istället knopparna. Orsak: Jag var tvungen att byta V-potar; och fick olika höjder med fan alla möjliga alternativ med CTS volym potar och orginal ton potarna. :?

Ja. Både tonkontrollen och poten är orginal på bilden av Kaknästornet. Det enda som jag gjort där; är att jag ersatt pekarbrickan ovanför locket med en vanlig bricka. Detta skall inte påverka potens höjd alls ovan på locket. Så där ser det ut på en orginal R-Gibba -i vilken butik som helst. Jag refererar faktiskt till detta humor mässigt som "roller-suprice". Många har noterat detta; men regerar inte på det; förrän de testar en av mina gitarrer. Då blir det: -Hey! -så här vill jag också ha det! Fördelen är att om man är nöjd med orginal 50's wiringen i sin R-pålle; behöver man endast att beställa nya knoppar till gitarren. Byter man ut potar -kan man lika gärna anpassa potarna till orginal knopparna som jag gjorde. Men då står man helt plötsligt och svär vid datorn över hur knop-säljarna inte behagar att visa bilder på baksidan av sina potar. :x :wink:

Vad säger man; när en kund frågar: -Exakt vilka knoppar skall jag beställa då? Gissa hur många jag känner -som har beställt dyrare potar utomlands -bara för att dessa säljare väljer att inkludera en bild även av potens baksida…? Så dumt/klantigt av Svenska säljarna att goofa poteciella kunder bara pga bristande info + taskig telefonservice!


/ Jonken


22 Nov 2019, 12:17
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Bilden som visar Kaknästornet :mrgreen: det ser ut som en klassisk "jag köpte millimeterarattar till mina tumpottar".


22 Nov 2019, 14:32
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
rifle wrote:
Bilden som visar Kaknästornet :mrgreen: det ser ut som en klassisk "jag köpte millimeterarattar till mina tumpottar".

:lol:


/ Jonken


22 Nov 2019, 14:59
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Ingen ännu som testat någonting av detta på sin gitarr...? Av tråden att bedöma; är det väl bara Bojaren "lampic" som mäktat med att fila sina strängspår i klackarna.
Skulle gärna se liiite mer initiativ från några fler; innan vi fortsätter....

-Kanske detta ändå är för ointressant för de flesta....?


/ Jonken :?

Jo jag heter ju så, men som mellan efternamn nu för tiden, slovenskt..
KOllade en av mina MIJ guror, en gammal Greco 82:a o den var riktigt ren o fin under trussroden, tänker mig att japanaerna är nogranna av sig.
Har också stört mig på att knopparna sticker upp så förbannat på de Gibsons jag haft, men MIJ-gurorna finns inte det "problemet" och jepp jag har också rätat upp halsarna o kör djävligt lågt med stränghöjden, funkar så bra på en pålle. Har faktiskt tom höjt lite på några för at inte bli helt chockad om jag skulle råka på en fender ;D

sen har jag inte bytt ut nått, de funkar så fint som helst som de är, men om nått börjar paja eller jag känner att en dljudmässig förbättring kan behövas så går jag på det med tipasen här ovan. Ska helt klart kolla trussrodden, lacken under stränghållare o strängskårorna på resten av gitarrerna också!!
Toppentråd Jonken - uppskattas stort


22 Nov 2019, 16:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
rifle wrote:
Bilden som visar Kaknästornet :mrgreen: det ser ut som en klassisk "jag köpte millimeterarattar till mina tumpottar".

Ja nåt har ju hänt här :mrgreen:

_________________



22 Nov 2019, 19:08
Profile ICQ WWW

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken, bra tråd och snygg Les Paul!
Har läst allt!

Själv är trussrodd mutter och översadlar fixade på mina Gibsons. Möjligen kan jag justera strängskårorna i stallklackarna på ABR stallet en aning, men det funkar.
En sak jag aldrig tänkt på är att slipa kontaktytan på ABR stallet som du tipsar om, det ska jag testa :D

Fortsätt med tips! Man lär sig något nytt varje dag

Kan tillägga att jag för 20+ år sen filade till strängskårorna i stallet på G och D strängen med ett bågfilsblad på min 335a, fungerade utmärkt haha


22 Nov 2019, 19:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
1331 wrote:
Nu har jag äntligen tagit mig tid att börja testa en del av sakerna på min R8.

...ska lägga in lite bilder så fort jag får möjlighet.

Började med att skrapa rent T/R muttern och T/R kontakt ytan inne i kaviteten.

Skrapat bort lacken över bussningarna till tailpiecen hade jag gjort sedan tidigare då jag också alltid vill ha det nedskruvat i botten.

Det som jag däremot inte hade tänkt på var att plana undersidan på ABR-1 stallet. Och det är fashinerande hur pass mycket man behövde slipa för att få det helt jämt.
(det rör sig naturligtvis inte om mm, men definitivt mer än 1/10 mm) Putsade även lite på tumskruvarna som stallet ligger emot, för att säkerställa optimal kontakt.

Passade också på att ta bort alla stallklackar och kontrollerade att de inte hade några grader på undersidan, samt gjorde rent spåren i ABR-1 stallet så att stallklackarna får optimal kontakt.
Sedan vände jag på de tvåstallklackar som sitter vända orginal, och körde roadietricket som du beskrev på de spunna strängarna. pga att mina sadelfilar var spårlöst försvunna...

"Live roadie fix/trick:
Med spunna strängar kan man montera bort klackskruven. Lägga klacken på sin plats i hålet. Stämma upp en gammal sträng av rätt tjocklek över den lösa klacken; och dra klacken fram och tillbaka i hålet -med strängtryck på. De spunna strängen funkar som en fil mot klacken på detta sätt."

Ska leta på sadelfilarna så att jag kan fila till spåren i stallklackarna ordentligt.

Skulle även behöva bandslipa, och kanske även byta sadel. Men hade tyvärr inte tid för det just nu.

Även om jag inte är helt färdig med optimeringen av gitarren ännu så upplever jag att den akustiska tonen har blivit jämnare och klarare och starkare.
Den börjar närma sig hur den akustiska klangen i min Nik Huber Krautster är. (den gitarren har en väldigt stark och jämn akustisk klang)

Strort tack Jonken för en mycket intressant och bra tråd!

NICE WORK!

Man får helt klart lägga ner en hel del jobb i optimeringar. Fördelen är förståss -att man bara behöver göra dessa saker en gång på ett instrument. Däremot är det ju härlig kombination av förvåning & gåshudsvarning -när man får pugga in efter all extra tid man lagt ner på detta. Man noterar skillnaderna ganska fort. Men den större belöningen kommer ju mer på allvar: När man spelat in sig i ordentligt i detta -och definitivt när det blir dags och repa eller gigga. När instrumentet funkar & leverar bättre; ger detta en domino -effekt på den övriga riggen. Man kan ofta dra ner värden på stärk, pedaler osv; och ändå ha ett grymt mycket bättre sound. När man kollar sin stämning mellan låtarna; märker man att den är inte alls lika orolig som den var tidigare. Detta föder snabbt en helt ny standardnivå i; vad man faktiskt kräver ur ett sträng instrument.

Man upptäcker att man inte alls längre är lika beroende av att alltid ha på ett sprillans nytt strängset på -bara för att erhålla acceptabel brillians ur sitt sträng instrument. Den brilliant, peakiga nysträng tonen blir inte längre en nödvändighet. (Nästan mer som en belastning faktiskt.) Att erhålla extra distinkthet med hårdare stålsträngar är totalt fel riktning och gå. (Vi techs älskar ju förresten den nya NYXL-hypen; där folk nöter ur sina vanilga nickelbandstavar i förtid -utan att veta bättre.) Man kommer på att man istället börjar föredra stabiliteten ur "satta" strängar. detta samtidigt som man börjar mer och mer irritera sig över det onaturliga extra anslagspeaket man får på nya, o satta strängar. Prioriteten för hur länge satta strängar fungerar hamnar mer i fokus -sett tilltidigare. Formeln för strängtjocklek kastas ologiskt om efter ett tag: Man märker att man behöver inte ha fetare strängar -för att det skall låta fett. Detta eftersom gitarren redan levererar automatiskt detta naturliga fett. Tunnare strängar levererar samma fett -fast är betydligt tightare ur stärk -såväl som i mix. Hur man upplever Ex soundet ur olika typer av mickar förändras. Det som man gillade/svor vid tidigare i pick ups skulle egentligen kunna vara bättre. Det man ogillade tidigare låter kanske inte alls så jävla pjåkigt som tyckte tidigare. Man har helt enkelt fått en helt annan grundpunkt i sound; att exempelvis ge sig in i den "heliga" och kontroversiella PAF-diskussionen med nya värderingar. Efter en tid märker man även att man inte alls kapar lika många strängar som man gjorde tidigare.

Och förhoppningsvis: Fler kommer fram och är nyfikna över prylarna -för att de någonstans gillar det som de hört från dig. De som man spelar tillsammans med -samt de som man spelar in tillsammans med; gillar ditt nya sound. Kort: Man har tagit några andelar till som musiker. Inte genom att man lagt till någon fler fingermyra på brädan; utan för att allt det samma som man gör på brädan -låter helt enkelt bättre. Knäpp -men tillika sann fakta.

Alltid när man knatat in på en musikaffär -och hittat något trevligt; har man ju tänkt: Den här skulle kunna bli kanon med min set up. Nu har man ribban VÄLDIGT MYCKET HÖGRE. Det mesta som man plockar ner och testar; låter mestadels ihåligt & själlöst. Det som man egentligen funderar över är: Hur mycket bättre det här skullle låta med min OPTIMERING och set up? Och det är ingen idé att börja förklara vad du menar åt säljarna; för detta ligger way utanför deras värdering & kunskapsområde.

Anywayz: Grattis till en "job well done!" Glöm förbövelen inte bilder & info i denna tråd. (Om; du och några fler lägger upp -lovar jag att fortsätta lägga upp.) :wink:


/ Jonked way the fuck out! 8)


23 Nov 2019, 11:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Nu du Jonken, har jag vid strängbyte på min R9 kunnat konstatera att det var allt annat än jämnt under stallet (se bilder) så jag slipade ytan jämn på bägge sidor och först var det en kopparfärgad legering och under det silver/stålfärgat. Vad är materialet i stallet exakt? Svårt att säga om jag kunde uppfatta någon hörbar skillnad dock. Blev ju nya strängar också på kuppen så då låter det ju bättre hur som. Får utvärdera framöver, men tack för tipset!

Image

Image

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 Nov 2019, 21:30
Profile
User avatar

Joined: 12 Sep 2011, 20:04
Posts: 653
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Tack jonken!! Väldigt värdefullt även för oss med betydligt billigare gurkor. :D :D


27 Nov 2019, 01:54
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Man upptäcker att man inte alls längre är lika beroende av att alltid ha på ett sprillans nytt strängset på -bara för att erhålla acceptabel brillians ur sitt sträng instrument. Den brilliant, peakiga nysträng tonen blir inte längre en nödvändighet. (Nästan mer som en belastning faktiskt.) Att erhålla extra distinkthet med hårdare stålsträngar är totalt fel riktning och gå. (Vi techs älskar ju förresten den nya NYXL-hypen; där folk nöter ur sina vanilga nickelbandstavar i förtid -utan att veta bättre.)


Det där får jag inte riktigt ihop och just att vissa strängar skulle slita band mer än andra har gett mig lätt ångest vid val av sträng. Det jag kom fram till är att Pure Nickel skulle slita minst på banden, men det finns (vad det verkar) inte ett enda strängset där inte de olindade strängarna fortfarande är stål, så det spelar fasen ingen roll i slutändan. De ospunna kommer ändå slita banden på den sidan så då kan man lika gärna köra med de man tycker ger bäst resultat för gitarren i helhet och kosta på sig en ombandning den dag det behövs och samtidigt kanske uppgradera till bensadel och rostfria band osv och se det som en naturlig uppgradering.

Det är vad jag kom fram till, men jag kan ha fel.


27 Nov 2019, 11:38
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Nu du Jonken, har jag vid strängbyte på min R9 kunnat konstatera att det var allt annat än jämnt under stallet (se bilder) så jag slipade ytan jämn på bägge sidor och först var det en kopparfärgad legering och under det silver/stålfärgat. Vad är materialet i stallet exakt? Svårt att säga om jag kunde uppfatta någon hörbar skillnad dock. Blev ju nya strängar också på kuppen så då låter det ju bättre hur som. Får utvärdera framöver, men tack för tipset!

-Trevligt! -Grattis! (Kul och se!)

Länkar till ett forum; med ett bra svar på din fråga gällande materialet i stallet: https://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?209087-Question-about-materials-used-in-the-past-f%FCr-ABR1-and-Tailpiece

Nyfiken: Anpassade/filade Du strängspåren i sadelklackarna -för Dina strängar också? Om inte: Behöver du göra detta också. Annars ger detta inte några rejält hörbara sklillnader; endast lite stämningstabilitet samt en lite, lite tryggare nål på stämaparaten. Dock liiiite jämnare/stabilare ton + aningen mer sustain bör du ha fått. Men sånt här måste man i princip A/B-testa -för att kunna relatera till skillnaderna. Dock en klackfilning -märker man garanterat på studs!

Varsågod!
Bara trevligt att kunna hjälpa Bojare.


/ Jonken :wink:


27 Nov 2019, 19:22
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Shoegazers Anonymous wrote:
Det där får jag inte riktigt ihop och just att vissa strängar skulle slita band mer än andra har gett mig lätt ångest vid val av sträng. Det jag kom fram till är att Pure Nickel skulle slita minst på banden, men det finns (vad det verkar) inte ett enda strängset där inte de olindade strängarna fortfarande är stål, så det spelar fasen ingen roll i slutändan. De ospunna kommer ändå slita banden på den sidan så då kan man lika gärna köra med de man tycker ger bäst resultat för gitarren i helhet och kosta på sig en ombandning den dag det behövs och samtidigt kanske uppgradera till bensadel och rostfria band osv och se det som en naturlig uppgradering.

Det är vad jag kom fram till, men jag kan ha fel.

Du är inte alls ute och cycklar min vän. Precis som du säger; så går det ju inte att undvika att få stål mot bandstav -på de ospunna strängarna. Trots detta blir det faktiskt verkliga skillnader i hur olika sträng typer/varianter (av i princip samma material) nöter på bandstavarna. Jag bandar om återkommande åt flera kunder. De av mina som lirar mest -kör slut på vanliganickel bandstavar på typ ett halvår. Med NYXL -gjorde samma killar samma sak på mindre än typ halva den tiden. Så mycket mer nöter det. Detta är förståss killar som bara lirar ut orginal nickelbandstavarna på sina guror -innan de övergår till det de egentligen föredrar: Rostfra bandstavar.

Hur bandstavar nöter bero även väldigt mycket på användarens spelteknik och attityd. Spel/nötningstekniskt; klarar de sig bäst som har ett naturligt vibrato i sina fingrar; medans de som lagt ner mycket tid att spela som Yngwie -eller efter/under en turné med återkommande bräng ackorsföljder: Är de vars bandstavar slits snabbast.

Jag personligen kör till 80 procent på Elixir och D'Addario (7:or) över nickelbandstavar -och GHS Boomers över rostfritt. Detta för att så som jag ställer in mina instrument -funkar det bäst. Och just ordet "funkar" är en kombination av; -ton, -känsla, -hållbarhet, -nötning, -samt användningsområde. Dvs det är strängarna som funkar för mig.

Men här är det väldigt viktigt och verkligen förstå: Personliga preferenser skiljer sig från person till person. Vad är egentligen Dina egna personliga preferenser i; -ton, -känsla, -hållbarhet, -nötning -samt i vilka musikaliska sammanhagn skall strängarna klarar av leverera enligt Din kravbild?

Ingen vill ju egentligen hålla på och laga sina favorit instruement i tid & otid. De flesta försöker verkligen och ta hand om sina favorit instrument så gott man kan. Dock är kunskap och erfarenhet är alltid KING! Och en garanterad regel är: Ju fler gånger man bandar om sitt instrument = Ju sämre ton mässigt blir den. Det är därför som de flesta varken har viljan eller stålarna; att leka Joe Bonamassa live varje kväll -och spela uteslutande på dyra, orginal vintageplankor live. Vill man ändå uteslutande bara lira på sina dyraste ögonstenar; blir detta väldigt mycket tacksammare om man lyckas göra detta så friktionsfritt och ekonomiskt för insrumetet -som möjligt. Och trots detta få ut den ljudmässiga känslan och njutningen -av att nöta på -på sin riktiga hjärtevän...


/ Jonken


27 Nov 2019, 20:21
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
pikehead wrote:
Tack jonken!! Väldigt värdefullt även för oss med betydligt billigare gurkor. :D :D

Varsågod! Och precis som du nämner: Detta funkar precis lika bra på instrument -där det inte står Gibson Custom Shop i certpärmen.


/ Jonken


27 Nov 2019, 20:32
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
De senaste 9 dagarna har bland annat innehållit att möta upp ambulanser med närstående på akuten fyra gånger, så gitarrskruverierna har fått prioriterats ner. Men jag har i alla fall hunnit med lite Les Paul-fix relaterat till den här tråden. Gitarren är en R6:a från 2007 som jag haft i 10 år.

Först kollade jag hur det stod till med dragstångsmuttern och tillhörande bricka. Den såg ganska ren ut, men det går förstås att snygga till. Eftersom jag halsen är stabil och jag har aldrig behövt justera den, så jag låter den vara för tillfället av tidsskäl. Men fixas till ska det.

Attachment:
R6Truss.jpeg
R6Truss.jpeg [ 117.46 KiB | Viewed 9904 times ]


Vidare till stallet...

På gitarren satt originalstallet, men jag har köpt ett begagnat Callaham till den, eftersom jag vill göra gitarren lite mer distinkt a'la LP Special/Junior.

Precis som Jonken påpekat i tråden, så är även min R6:as ABR-1:a ojämn och om jag skulle monterat tillbaka den, så har det jag planat den först. Men nu åker Callaham-stallet på istället och det är slätt och fint, så det behövde inte slipas.

Attachment:
R6Stall.jpeg
R6Stall.jpeg [ 136.74 KiB | Viewed 9904 times ]


Nästa steg var att fila stallsadlarna med sadelfilar vars storlek matchar strängstorleken. Precis som Jonken skrivit, så blir tonhöjden väldigt stabil när man stämmer den. Min känsliga stämapparat stod still när jag stämt upp gitarren.

Stämd och intonerad så slås jag av att jag spelar på den som om den vore en akustisk gitarr. "Vränga, vränga, vränga" a'la Tom Petty/Jeff Lynne. Inkopplad i förstärkare med Marshall-aktigt crunchigt ljud, så låter det väldigt distinkt och tydligt, när jag trampar på med min rör-distpedal, så märker jag att P90-isarna klarar av mer dist än tidigare, vilket var lite oväntat.

Den har blivit klart annorlunda. Den var bra förut och är väldigt bra nu. Fast jag är nyfiken på att höra hur originalstallet hade låtit om jag slipat till det och filat till skårorna med rätt filar. Jag kanske provar det en dag, men först vill jag repa med den här några gånger.

Jag märkte att en stämskruv var trasig. Inget allvarligt, men kåpan är lös och vredet glappar, då jag får nog försöka reda ut vem som tillverkar de bästa Kluson-mekanismerna.

Mickarna lutar, men eftersom stallmickskaviteten är grund, så kommer det att kräva fräsning för att fixa till det, så det får vänta.

Stallsolparna satt hårt, så jag lät originalen sitt kvar. Kanske borde prova stålbultarna någon dag? Det gjorde en hel del när jag provade i en annan Les Paul.

Jag kommer att prova de andra tipsen på min Custom om ett tag. Den här får vara så här ett tag. Det ska bli kul att prova den i bandet och se hur den funkar i bandmixen.

Tack för tipsen!


02 Dec 2019, 00:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Tråkigt & trevligt "C" (släktingarna / gitarr skruvandet). Verkligen jing & jang min vän...

Trevligt givetvis och se hur du hittat ut mer ur din gamla R6:a. När man gör dessa optimeringar; och vänjer sig med detta som "sin nya standard" -är detta verkligen som att bli biten i arslet. Tvivlar man på detta; är det bara att testa byta tillbaka efter ett tag. :wink: Då kan man inte själv fatta hur man kunnat stå ut med o optimerat tidigare. :lol: Och precis som jag nämnde tidigare: Det blir en helt annan "game" att gå in i en musikaffär; testa instrument: Man tycker att det låter tråkigt -utan...

Vad Du nu egentligen har gjort med dina strängfilar: Är att du har delvis "vintage-fierat" Din gitarr. Strängspår nöts ju vanligtvis ihop av vibrationer när ett instrument spelas på under en längre tid.

Skall bli VÄLDIGT INTRESSANT och höra vilken skillnad Du upplever i gitarren när du går in i studion. Detta ifall Du spelat in med gitarren innan optimeringarna. I repan har Du säkert redan fått kvitto av bandpolarna. I studion lär du få detta av de som rattar också; eftersom den totala ljudsignaturen i ditt spel är betydligt bättre -och mer lättjobbad. Vet nu inte om Du är ensam gitarrist -eller om Du delar på rytet i bandet med en till gitarrist?

T/R cavityn på din R6:a såg dock ganska standard förjävlig ut (precis som på min R7:a). Den kan du nog vilja lägga ner lite energi på framöver -om Du har planer på att skruva i T/R bulten. För du vet väl om att du får en väldigt mycket bättre ton ur Din LP -ifall Du justerar brädkanten på distanksidan så rak som du kan få den. Nämner detta av två anledningar:

1.) Du nämner att Du inte behövt röra T/R bulten i Din gitarr. Detta borde innebära att Du har en ganska generös banan på halsen. Den korrekt justerade och optimerade gitarren där hals sträckningen inte alls rör på sig existerar inte.
2.) Väldigt många tror att en Gibson hals är korrekt justerad -när den har generös "up bow". Så är det givetvis inte. En korrekt justerad Gibba hals är helt rak på diskant sidan -och har en "up bow" på bassidan. Detta är grundläget; varifrån man ställer in stränghöjd -samt intonerar ifrån. Det enda orsaken att avvika ifrån detta (och acceptera en lite sämre klang ur instrumentet) -är ifall strängtjockleken man använder medför att gitarren helt enkelt är för o intonerbar med rakare sträckt hals...

Denna typ av optimering är även en "game changer" för hur mickarna i instrumentet låter. Eftersom det akustiska soundet i gitarren nu har blivit bättre på alla punkter; innebär även att klangsignaturen som mickarna får är en annan än tidigare. Sweetspoten i mickarnas justering blir ofta en annan -sett till det man haft tidigare. Då pratar vi både pol höjder -samt total mickhöjd. Det enda som inte ändras; som alltid är konstant; är mickarnas tilt vinkel -sett till strängarnas vinkel över dessa. Dock är micktilten inte lika känslig för P90-mickar (även om detta påverkar) -som den är för bubbelspoliga humbucker mickar. Och detta område är vad nästa del i denna optimering/fix tråd skall handla om.


Så jag slänger ut nöten redan nu:

- Vad är en korrekt mick tilt?
- Hur illa (eller bra) kan egentligen en micktilt se ut på ett orginal instrument?
- Hur gör Ni för att uppnå en korrekt mick tilt i Era gitarrer?


/ Jonken


08 Dec 2019, 12:41
Profile
User avatar

Joined: 08 Jan 2010, 17:14
Posts: 1595
Location: Kumla
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:

- Vad är en korrekt mick tilt?
- Hur illa (eller bra) kan egentligen en micktilt se ut på ett orginal instrument?
- Hur gör Ni för att uppnå en korrekt mick tilt i Era gitarrer?


/ Jonken


Så här lyder mina svar på dina frågor.

1, Micken skall vara paralell med strängarna.
2, Det kan vara riktigt illa. Har sett det väldigt tydligt på ett par SG (med det stora plektrumskyddet) , där micken varit monterad helt parallelt mot kroppen istället för att vara paralellt med strängarna. Halsvinkeln på Gibson gör ju att det kan bli väldigt illa då.
3, Har testat lite olika saker. På nån gitarr har jag lagt skummgummi under som trycker micken i rätt vinkel, på någon annan har jag böjt till benen på micken så att de får en bättre vinkel mot strängarna. På min R8 är ju micksargarna höga och vinklade ungefär paralellt med strängarna, så den har jag inte gjort något med. Men det måste ju såklart gå att optimera mick tilten i den också.
Det kanske man ska se till att ta tag i nu. :) Har för mig att jag sett nån tråd där du fyllt i med trä i mikkaviteten och färst micken i det. Det verkar vara en intressant lösning.

_________________
http://www.pigsinspace.se


09 Dec 2019, 09:21
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
1331 wrote:
Jonken wrote:

- Vad är en korrekt mick tilt?
- Hur illa (eller bra) kan egentligen en micktilt se ut på ett orginal instrument?
- Hur gör Ni för att uppnå en korrekt mick tilt i Era gitarrer?


/ Jonken


Så här lyder mina svar på dina frågor.

1, Micken skall vara paralell med strängarna.
2, Det kan vara riktigt illa. Har sett det väldigt tydligt på ett par SG (med det stora plektrumskyddet) , där micken varit monterad helt parallelt mot kroppen istället för att vara paralellt med strängarna. Halsvinkeln på Gibson gör ju att det kan bli väldigt illa då.
3, Har testat lite olika saker. På nån gitarr har jag lagt skummgummi under som trycker micken i rätt vinkel, på någon annan har jag böjt till benen på micken så att de får en bättre vinkel mot strängarna. På min R8 är ju micksargarna höga och vinklade ungefär paralellt med strängarna, så den har jag inte gjort något med. Men det måste ju såklart gå att optimera mick tilten i den också.
Det kanske man ska se till att ta tag i nu. :) Har för mig att jag sett nån tråd där du fyllt i med trä i mikkaviteten och färst micken i det. Det verkar vara en intressant lösning.

Kunde inte ha förklarat detta bättre själv. 110% right on!
Oftast med gitarrer som har sarger med rätt tilt; ger ju oftast den rätta tilten gratis. Sedan tenderar ju kåpade mickar få bra stabilitet ifrån pick up ramen. Kör man okåpat (som jag gjorde i R8:an); ställer ju betydligt större krav i fråga om att uppnå stabiliteten. Detta pga att o kåpade mickar ej har stöd ifrån mickramens kanter. Detta ställer betydligt större krav på monterings fjädrarna. Detta speciellt om man som Gibson har long leg bas platta på mickarna. Utan kåpor blir gibba mickar ofta lite ostabila. De har definitivt en tendens att "wobbla" (vicka framåt & bakåt); speciellt när man öser/röjer lite mer på scenen. I många fall räcker inte gibson orginalfjädrar till -för att helt stabilisera okåpade mickar.

Som tech har jag vid flera tillfällen blivit tvungen att TOTALT tänka utanför boxen -åt de värre scenröjarna. Vanlig fjäder upphängning funkar helt enkelt inte. Detta har slutat med att när mickhöjderna är korrekt justerade; har jag helt sonika mätt upp fjäderlängden på varje sida av micken -och kapat upp slickepot pinnar och metallpinnar (tänk gamla kulspetspennor.)i rätt längder; och kört dessa instället för fjädrar. Det är det enda som visat sig funka fullt ut i de extremaste fallen. Nu har ju väldigt många färre som spelar kanske lika vass attityd på en livescen. Detta medför ju att man sällan behöver gå lika overkill när det gäller detta. Dock rör sig nog de flesta som ända tjänar en liten slant på egen musik tillräckligt mycket på en scen -för att få okåpade long leg mickar att wobbla. Lite styvare fjädrar brukar vara den bästa lösningen för detta. Notera att jag sa "lite styvare fjädrar": Inte mycket styvare fjädrar. Det är nämligen så att jängorna i en basplåt -är bara kapabla att hantera ett visst tryck; innan de går sönder.

Det bästa sättet för att skapa större hållbarhet i en basplatta med trasiga gängor; är heltenkelt att förstora hålen, rengöra metallen; och löda på en passande mutter med samma gänga. Detta ger möjligheter till att öka på rejält med fjädertryck. Detta ger givetvis även en tilt stabiliserande effekt på micken. Detta kräver dock även att man tänkt till lite i förväg; och därmed ävenråkar ha dessa små special bultar hemma. (Standard radio shop stuff i USA; men här i EU: -Not so much...)

Personligen försöker jag alltid att hitta en annan lösning -än att börja vinkla basplåtens ben. Detta av två orsaker:

A.) Det ger sällan den effakt man i grund önskar. Kort: Detta förstör ofta mer än det ger.
B.) Jag böjer endast ben -för att centrera okåpande mickar mot strängarna/mickramen (C-C). (Denna bit som man får automatiskt med kåpade mickar.) Böja ben på detta vis; är effektivt -och enekelt att utföra -samt återställa med två par tänger.

Ett skitbra tips: Försäkra Er gärna en gång extra att benen eller monteringskruvarna inte ligger emot annnan kablage inne i kaviteterna innan Ni börjar böja i mickbenen. Ofta är just detta fallet när okåpande mickar inte centrerar mot ramen eller strängarna. På äldre grunkor kan ju mickramar vara djävulst böjda pga träkomprimering. Detta sin tur gör att mickramens C-C är på smiskan. I ett sånt här läge är det alltid smartast att plugga hålen för mickramhålen -och borra om dom rätt. Detta återger inte bara gitarren dess ursprungliga funktion -utan det ser även bättre ut när ramarna inte "bullar" som ägg.

Precis som du nämner vill jag minnas att jag har skrivit ett utförligt inlägg tidigare om vinkling/stabilisering av mickar med träshims. Detta är ruggigt effektivt och bra! En smått fantastisk uppgradering på bla: Flying V, SG, osv. Vore najs om någon händig Bojare kunde trolla fram detta inlägg i denna tråd. Jag skall laga en slaskande volympot på ett av mina Flying V's till helgen. Då skulle jag samtidigt kunna komplettera med lte bilder på denna träshims optimering. Jag vill även minnas att några Bojare även gjort denna optimering: -Hoppa GÄRNA in i tråden med input om det!

-Yes: We may ROCK! 8)


/ Jonken


09 Dec 2019, 19:35
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Väntar med spänning!

Angående mickar som hänger lite löst i en LP: gör det ngt eller kan det vara en god idé att lägga skumgummi under som då funkar som ”fjäder” samtidigt som den stabiliserar micken? Man kan även skära den snett eller bygga upp den för att få rätt tilt. Bra eller anus?


11 Dec 2019, 13:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Shoegazers Anonymous wrote:
Väntar med spänning!

Angående mickar som hänger lite löst i en LP: gör det ngt eller kan det vara en god idé att lägga skumgummi under som då funkar som ”fjäder” samtidigt som den stabiliserar micken? Man kan även skära den snett eller bygga upp den för att få rätt tilt. Bra eller anus?

Skumgummi är ju det vanligaste som används för att stabilisera och tilta mickar rätt. Absolut inge fel i det. Problemet med detta är ju att få vinklarna -samt stabiliteten tillräckligt bra -tilsammans med finjusteringen i mickhöjderna. Direkt som man justerar i mickskruvarna; tenderar ju påverka skumgummits verkningsgrad under mickens basplåt. Detta innebär att både stabilitet och vinkel ändras i samband med justeringar i micken fästskruvar.


/ Jonken


12 Dec 2019, 20:38
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Känns som att det är dags att köpa dessa sadelfilar efter att man suktat efter de i många år.


13 Dec 2019, 09:45
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Vad är era erfarenheter av en tiltad mick ljudmässigt? Jag kan föreställa mig att det blir mer single coil karaktär då ena spolen kommer närmare än den andra, dvs något av en mismatch (som vissa hävdar är en av de faktorer som får en PAF att låta bra). Detta borde ju kunna vara önskvärt ur till exempel halsmicken på en Les Paul som ibland kan bli lite för basig? Så, frågan till panelen; är det någon som medvetet laborerat med att tilta sin mick för att uppnå ett visst sound?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Dec 2019, 10:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Vad är era erfarenheter av en tiltad mick ljudmässigt? Jag kan föreställa mig att det blir mer single coil karaktär då ena spolen kommer närmare än den andra, dvs något av en mismatch (som vissa hävdar är en av de faktorer som får en PAF att låta bra). Detta borde ju kunna vara önskvärt ur till exempel halsmicken på en Les Paul som ibland kan bli lite för basig? Så, frågan till panelen; är det någon som medvetet laborerat med att tilta sin mick för att uppnå ett visst sound?

Det som händer; är att den spolen som är närmare strängarna blir dominantare -sett till den spolen som hamnar längre ifrån. Den plockar helt enkelt upp mer vid sin del av strängen.
Jag laborerar konstant enormt mycket med polhöjder och tiltar på mickar. Inte så mycket åt mig själv längre; utan åt mina kunder. Jag önskar att jag kunde upplysa om någon universal regel kring detta. Tyvärr finns det ingen sådan eftersom de flesta situationer är unika när det klang signatur i specifika instrument. Precis alla tänkbara faktorer spelar in: -Strängar, -trä, -konstruktion osv, osv. Det bästa rådet jag kan ge är: Om man verkligen testa: Avsätt/ta Er tid: Att göra detta ordentligt. Det är många gånger som man måste skruva av strängtryck, tilta till -och stämma upp igen. Det roliga är att man verkligen lär sig riktigt bra saker i processen: Bla; med det här blev min första planka kanon. Med exakt samma kryddor på min andra gitarr; blev det inte alls lika bra. Där var jag tvungen att göra lite annorlunda -för att kunna få ut i princip samma saker. Det är därför det är SÅ VIKTIGT att inte tro och ropa att man funnit ett "hale mary" -trix; som funkar på alla instrument. Det enda som man funnit är det som är perfekt för en själv just i detta instrument. -Även detta är ju en fantastiskt trevlig uppenbarelse! :wink:

Jag håller dock inte alls med om att soundet ur en en PAF-mick är basig. Får man för mycket bas ur en PAF-mick (hals ller stall); är det någonting som är galet med gitarren. Och detta behöver nödvändigtvis inte vara just micken. Den riktiga ljudsignaturen ur en PAF-mick skall vara; -krämig, -jämn och -balanserad. För att en PAF-mick skall kunna levera sitt sound; är den beroende av en bra ak-strängton. Samma sak gäller förståss alla mickar.
En del i varför denna fix/optimeringstråd tråd startades; var just för att Bojare kunde försöka tweaka fram en rättvis AK-klang ur sitt instrument. Detta för att själva kunna uppleva hur mycket det elektriska soundet påverkas.


/ Jonken


13 Dec 2019, 21:02
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
rifle wrote:
Känns som att det är dags att köpa dessa sadelfilar efter att man suktat efter de i många år.

Detta är inte en billig investering med 12 st filar. Däremot är det en väldigt smart investering. Filar ger en kanon klang/ton åt varje instrument man har -samt även åt alla instrument man ännu inte har. :wink:
Sedan kan du ju tjäna en slant också varje gång någon testar dina guror och vill ha samma klang i sina. (förutsatt de lirar på samma sträng tjocklek som du då.) Bara och ta med sig filarna i gitarrväskan nästa gång. Några hundringar här och där är väl aldrig fel.... :wink:


/ Jonken :wink:


13 Dec 2019, 21:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.