View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 17:40



Reply to topic  [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz... 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Det som händer; är att den spolen som är närmare strängarna blir dominantare -sett till den spolen som hamnar längre ifrån. Den plockar helt enkelt upp mer vid sin del av strängen.
Jag laborerar konstant enormt mycket med polhöjder och tiltar på mickar. Inte så mycket åt mig själv längre; utan åt mina kunder. Jag önskar att jag kunde upplysa om någon universal regel kring detta. Tyvärr finns det ingen sådan eftersom de flesta situationer är unika när det klang signatur i specifika instrument. Precis alla tänkbara faktorer spelar in: -Strängar, -trä, -konstruktion osv, osv. Det bästa rådet jag kan ge är: Om man verkligen testa: Avsätt/ta Er tid: Att göra detta ordentligt. Det är många gånger som man måste skruva av strängtryck, tilta till -och stämma upp igen. Det roliga är att man verkligen lär sig riktigt bra saker i processen: Bla; med det här blev min första planka kanon. Med exakt samma kryddor på min andra gitarr; blev det inte alls lika bra. Där var jag tvungen att göra lite annorlunda -för att kunna få ut i princip samma saker. Det är därför det är SÅ VIKTIGT att inte tro och ropa att man funnit ett "hale mary" -trix; som funkar på alla instrument. Det enda som man funnit är det som är perfekt för en själv just i detta instrument. -Även detta är ju en fantastiskt trevlig uppenbarelse! :wink:

Jag håller dock inte alls med om att soundet ur en en PAF-mick är basig. Får man för mycket bas ur en PAF-mick (hals ller stall); är det någonting som är galet med gitarren. Och detta behöver nödvändigtvis inte vara just micken. Den riktiga ljudsignaturen ur en PAF-mick skall vara; -krämig, -jämn och -balanserad. För att en PAF-mick skall kunna levera sitt sound; är den beroende av en bra ak-strängton. Samma sak gäller förståss alla mickar.
En del i varför denna fix/optimeringstråd tråd startades; var just för att Bojare kunde försöka tweaka fram en rättvis AK-klang ur sitt instrument. Detta för att själva kunna uppleva hur mycket det elektriska soundet påverkas.

/ Jonken


Ok, du missförstod mig lite. En PAF-mick i sig är inte basig men halsmicken på en Les Paul kan lätt bli lite för basig/muddig. Därav tanken på att eventuellt tilta den, kanske med den spolen som är närmast halsen lägst, för att få ett sound som drar mer åt single coil, och plocka upp mer signal från delen av strängen som är närmare stallet.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 Dec 2019, 21:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:

Ok, du missförstod mig lite. En PAF-mick i sig är inte basig men halsmicken på en Les Paul kan lätt bli lite för basig/muddig. Därav tanken på att eventuellt tilta den, kanske med den spolen som är närmast halsen lägst, för att få ett sound som drar mer åt single coil, och plocka upp mer signal från delen av strängen som är närmare stallet.

Ahaa! OK! -Sorry. Nu är jag med! :)
Visst funkar det att tilta mer; så att spolen närmare stallet kommer närmare strängarna. Det ger dock ännu mer distinkthet att köra en "Gary Moore"; och montera om micken i ramen -så att justerbara polerna hamnar närmare stallet.


/ Jonken :idea:


13 Dec 2019, 21:45
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Vad tycker du om rop wrapping? Fördelar och nackdelar tonmässigt?


17 Dec 2019, 10:33
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Shoegazers Anonymous wrote:
Vad tycker du om rop wrapping? Fördelar och nackdelar tonmässigt?

Jag använder top wrapping/wrap around på all mina gitarrer med Nashville stall. Skulle göra detta även på mina ABR-plankor; men jag tycker att den brantare strängvinkeln över klackarna i normal strängat: Stabiliserar de lösare/oroligare klackarna på ABR-stall bättre. Komfortmässigt gillar jag en rakare strängvinkel över klackarna.


/ Jonken


19 Dec 2019, 12:38
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Verkar råda många olika åsikter kring hur detta påverkar andra saker så som ton mm. Ganska underhållande läsning på tex Les Paul-forumet. Många teorier och tyckande är milt uttryckt. Läste på ett ställe att vid top wrap så ska man lämna sista varvet när man skruvar ned stop baren så att den inte ligger helt dikt mot, andra hävdar motsatsen. En del hävdar att det inte gör något om strängen tar i bakkanten på stallet när man kör standard, andra tvärtom. Börjar man läsa lite om sånt här blir man rätt lätt snurrig i skallen. :lol:

Läste senast igår en tråd med stort underhållningsvärde huruvida Grovers vs Klusons påverkade tonen. Men vem vet, många bäckar små... Vissa saker är ju lätta att testa och avgöra själv som tur är.

Kul med såna här trådar tycker jag. Nördigt som fan, men det är ju det som kul!

Kör själv top wrap nu med stopbar nedskruvad helt. Spelmässigt gillar jag nog std då jag föredrar lite mer motstånd, men det är nog vana.


19 Dec 2019, 16:30
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Shoegazers Anonymous wrote:
Verkar råda många olika åsikter kring hur detta påverkar andra saker så som ton mm. Ganska underhållande läsning på tex Les Paul-forumet. Många teorier och tyckande är milt uttryckt. Läste på ett ställe att vid top wrap så ska man lämna sista varvet när man skruvar ned stop baren så att den inte ligger helt dikt mot, andra hävdar motsatsen. En del hävdar att det inte gör något om strängen tar i bakkanten på stallet när man kör standard, andra tvärtom. Börjar man läsa lite om sånt här blir man rätt lätt snurrig i skallen. :lol:

Läste senast igår en tråd med stort underhållningsvärde huruvida Grovers vs Klusons påverkade tonen. Men vem vet, många bäckar små... Vissa saker är ju lätta att testa och avgöra själv som tur är.

Kul med såna här trådar tycker jag. Nördigt som fan, men det är ju det som kul!

Kör själv top wrap nu med stopbar nedskruvad helt. Spelmässigt gillar jag nog std då jag föredrar lite mer motstånd, men det är nog vana.

Håller med. Det är lätt och bli "snurrig" kring allt. Det bästa är att själv testa; och bilda sig sin egna uppfattning. Sedan är det bara ignorera debatten; och låta dom som gillar att leka "veta bäst" -böla vidare med varandra. För dessa självutnämnda profeter spelar inte saker som; -set up, -strängar, -halsprofiler, -träslag/volym, -anliggningar, mm; ens in i deras värderingar. Jag har för länge sedan slutat och läsa. Tidigare kunde man ju alltid skratta åt eländet; men idag tycker man bara att det är tragiskt med så mycket ivrig okunskap. Det som jag fortfarande tycker är lite underhållande och följa: Är You Tube killarna; som påstår att man kan skruva i Floydstolpar med strängtryck på. :lol: Idioterna lägger ju till och med ut klipp när de gör detta på gitarrer åt sina kunder!? :shock: När folk idiotförklarar dessa herrar och deras klipp; tenderar de gå i jäkligt fräck och idiotisk defensiv ställning. Typ: -Den sista idioten är verkligen inte född... Testa YT-söka på Floyd Rose set up. Det flera kända namn som trampat rejält i klaveret där. Ex: Dan Erlewine -för att nämna en.

Nördigt är bra -så länge det som diskuteras är sakligt och inte skevt. Med skevt; menar jag folk som är totalt och helt ute och cycklar: Men vägrar att erkänna detta för att de är så rädda för att behöva erkänna att de har fel. Detta är ofta startskottet på en minst sagt o konstruktiv blöjkastningskarusell. Det enda som vinner på den; är de som har karaktären att skita i den; och söka sig vidare till en mer informativ diskussion någon annanstans.

Konstruktivt nördigt för mig är lite samma sak som "genomtänkt" och "detaljrikt". Sånt innebär ofta en hel del kanon info. Vilka i sin tur leder till fantastisk vidarespinnande och ideer.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 19 Dec 2019, 22:29, edited 1 time in total.



19 Dec 2019, 19:45
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Ja man blir oftare förvirrad än upplyst av att läsa vad andra anser om potar, set ups, högtalar element osv. Ungefär som att kolla in klipp på när herr X förklarar hur fröken Y spelar sina licks. Bättre då att lyssna på Y direkt istället! Liksom det är bättre att prova saker och ting själv istället och få en första hands upplevelse än att försöka bilda sig en uppfattning genom att läsa vad andra tycker.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


19 Dec 2019, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Ja man blir oftare förvirrad än upplyst av att läsa vad andra anser om potar, set ups, högtalar element osv. Ungefär som att kolla in klipp på när herr X förklarar hur fröken Y spelar sina licks. Bättre då att lyssna på Y direkt istället! Liksom det är bättre att prova saker och ting själv istället och få en första hands upplevelse än att försöka bilda sig en uppfattning genom att läsa vad andra tycker.


Fast hela den här tråden handlar om att ett proffs som delar med sig om hur man justerar och optimerar en Les Paul. Sedan kan den som har lust prova själv och rapportera tillbaka. Eftersom jag vet att trådskaparen vet vad han pratar om, så tar jag tacksamt emot tipsen och provar och lyssnar själv efter justering.

Om man inte är intresserad av att läsa om vad andra har för erfarenheter, så är ju ett sånt här forum inte särskilt användbart. Det är klart att det alltid är bäst att prova själv eller lyssna på "Y" direkt. Men om man inte har tillgång till "Y", så kan det vara bra att "X" finns.


20 Dec 2019, 20:45
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
CarlM wrote:
Fast hela den här tråden handlar om att ett proffs som delar med sig om hur man justerar och optimerar en Les Paul. Sedan kan den som har lust prova själv och rapportera tillbaka. Eftersom jag vet att trådskaparen vet vad han pratar om, så tar jag tacksamt emot tipsen och provar och lyssnar själv efter justering.

Om man inte är intresserad av att läsa om vad andra har för erfarenheter, så är ju ett sånt här forum inte särskilt användbart. Det är klart att det alltid är bäst att prova själv eller lyssna på "Y" direkt. Men om man inte har tillgång till "Y", så kan det vara bra att "X" finns.

Jag är med dig CarlM, men glöm ej att även i denna tråd så poängterar trådskaparen vikten av att prova själv och inte bara ta in info utan att testa. Men absolut, man kan ju bli hjälpt av att få tips och idéer som kan sätta igång värdefulla processer. Dock, tar jag inte någonting för en absolut sanning innan jag testat själv. Inte ens från proffs.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


20 Dec 2019, 23:43
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Det är precis det som var poängen, eller min egen baktanke med mitt sista inlägg - att det finns så många tyckare därute men i denna tråd kan ett proffs verifiera eller dementera trams. Inget negativt från min sida alltså. Dock instämmer jag med att allt i slutändan kanske har med känsla mer än teoretisk sanning att göra, dvs, testa själv och känn efter. Det kanske inte låter bättre men känns bättre, och då har man ändå vunnit mer än bara erfarenhet på vägen. Sen är det ju kul. :D


21 Dec 2019, 00:52
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Kollade original potarna till min R9 från 2013 igår. Två av fyra visade under 400 K, en av dessa var nere och nosade på 350 K! Inte ok Gibson (Cts) :evil: . Slängde in 4 st VIP potar och två Luxe kondingar istället för de fejk "Bumble bees" som Gibson kör med. Passade på att byta stall micken mot en neck SD Antiquity på låga 7.3 KOhm med en A4 från Throbaks. Satan vad bra det blev när jag justerade upp micken nära strängarna! Riktigt paf-igt och gött. :) Custom buckern i stall läget blev lite för "shrill" eller vad säger man på svenska, skrikig, gäll, spikig? Ja ni fattar...

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


29 Dec 2019, 20:54
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jo du ser, A4 är inte så dumt om själva gitarren kan leverera.Har min Mule i en riktigt bra R7:a
Pottar är en viktig grej, inte bara att dom har den resistans som utlovats utan att dom har det svep som man trivs med.


29 Dec 2019, 21:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
JTM wrote:
Jo du ser, A4 är inte så dumt om själva gitarren kan leverera.Har min Mule i en riktigt bra R7:a
Pottar är en viktig grej, inte bara att dom har den resistans som utlovats utan att dom har det svep som man trivs med.

Är själv inte så känslig för svepet som vissa verkar vara, däremot gillar jag när potarna går lätt att vrida på (vilket man inte kan säga om original potarna).

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Dec 2019, 11:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Kollade original potarna till min R9 från 2013 igår. Två av fyra visade under 400 K, en av dessa var nere och nosade på 350 K! Inte ok Gibson (Cts) :evil: . Slängde in 4 st VIP potar och två Luxe kondingar istället för de fejk "Bumble bees" som Gibson kör med. Passade på att byta stall micken mot en neck SD Antiquity på låga 7.3 KOhm med en A4 från Throbaks. Satan vad bra det blev när jag justerade upp micken nära strängarna! Riktigt paf-igt och gött. :) Custom buckern i stall läget blev lite för "shrill" eller vad säger man på svenska, skrikig, gäll, spikig? Ja ni fattar...

Ljudet med 50's wiring ger precis som du beskriver; "shrill". Detta tyvärr på bekostnad av "köttet". Custom buckern är ju faktiskt en riktigt bra PAF-mick; genom modern wiring. Potar som mäter lägre; ger dock helt andra och olika förutsättningar i dessa wiring alternativ. Sedan tillkommer ju förståss den klassiska PAF-frågan: Doppat -eller o doppat: https://www.youtube.com/watch?v=YOhkQK75edc

När man väl har lyckats och bestämma sig så här långt; kommer man till frågan som i min värld är den viktigaste när det gäller denna diskussion: Med kåpa -eller utan kåpa över sin PAF-mick. Detta vidare till punkterna som de flesta i hela världen egentligen förbisett helt:

- Hur den o skruvade spolen i en kåpad mick påverkas av avståndet mellan bobbinytan/slugpolerna -och metall kåpans yta över dem.
- Hur olika polhöjder verkligen fungerar på en PAF utan kåpa.
- Hur olika polhöjder verkligen fungerar på en PAF med kåpa.

När jag köpte min R8; hade jag min plan i detalj helt klar över vad jag ville få ut av gitarren. Jag ville ha en stabil och lojal live pålle -med o kåpade mickar. (Har bara kört kåpat i alla mina pållar haft tidigare.) Jag funderade länge över vilka mickar jag ville ha i gitarren. Det slutliga valet stod mellan fyra o kåpade mickset:

- Gibson Classic ´57 (svarta, doppade).
- Skatterbrane Shawbranes (cream, o doppade)
- Seymour Duncan Alnico II Pro (zebra, doppade)
- Seymour Duncan Slash -set. (zebra, doppade)

Med den stabila live kravbilden valde jag bort o doppat ganska fort. Gitarrens färg/nyans valdes medvetet för zebra mickar. Så det stod mellan Duncan alternativen. Eftersom jag ville vara helt säker ville jag testa båda Duncan varianterna. Slut valet blev de lite återhållsammare Alnico II Pro. Detta endast pga av att R8:an i grund redan hade en enormt bra och tydligt vintage aktig/metallisk klang. Slash settet är elektriskt tweakat för att fram lite mer "push" och "tydlighet" ur instrument som kanske inte har topp hylle klangen naturligt i sig. Alnico II Pro är mer designat för att förmedla en klangrik strängton -utan att färga den samma lika mycket.

Jag rå-älskar helheten ur min R8:a -med Alnico II Pro mickarna. Den där exakta balansen i mellan registret: Trots att mellanregistret är återhållsamt: är det ändå definierat. Detta är en kombination med att gitarrens akustiska strängton mot micken är så stark, tydlig och exakt. Detta ger en väldig frihet åt plektrumanslaget: Genom att attackera strängen -eller inte; ger en extra nyans som egentligen PAF-mickar är kända för: Grundtonen är krämig och varm; med den slutliga nyansen kommer ifrån hur man slår an strängen. (Lite närmare åt singlecoil karaktär faktiskt.) Detta medför givetvis att mickarna funkar perfekt från rent till sprucket -och vidare till överstyrning. Denna extra återhållsamhet, jämnhet och tydlighet är rena himlen när den träffar grundtonerna; "kräm" och "värme". I likhet med singlecoil karaktär; kan man även ösa på med mycket mer dist/gain om man önskar. Gitarren fixar hur lätt som helst att hantera även detta utan att löka ur. Med hjälp volymkontrollerna kan man enkelt vrida ner till ett bra rent ljud -på megagain sound. Detta utan att soundet är sterilt. Givetvis måste man ha en riktig stärkare som är kapabel att hänga med; om man vill höra hela registret av detta.

Min 8:a känns som ett säkert val/kort -att packa upp på gig; -speciellt om man vill rodda mindre. Ett instrument som känns extremt trygg; och levererar topphyllan oavsett veny. Den är även högst kapabel att styra upp en kassare backline; än vad man kanske vanligtvis är van med. Hittills inte tok känslig för klimatskillnader. Men man får nog köra igenom en fuktigare sommar först -innan man börjar skryta om detta...


/ Jonken


30 Dec 2019, 14:23
Profile

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
[quote="Polytone"]Kollade original potarna till min R9 från 2013 igår. Två av fyra visade under 400 K, en av dessa var nere och nosade på 350 K! Inte ok Gibson (Cts) :evil: .
Slängde in 4 st VIP potar och två Luxe kondingar istället för de fejk "Bumble bees" som Gibson kör med.

VIP potar!

Beställde du VIP potarna från USA?


30 Dec 2019, 19:19
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jag beställde dem från en snubbe i Schweiz, kommer ej ihåg namnet i dagsläget men tror det var deras europeiska leverantör. Kan forska vidare om du inte hittar honom.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


30 Dec 2019, 21:42
Profile

Joined: 06 May 2008, 15:37
Posts: 313
Location: Uppsala
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Polytone wrote:
Jag beställde dem från en snubbe i Schweiz, kommer ej ihåg namnet i dagsläget men tror det var deras europeiska leverantör. Kan forska vidare om du inte hittar honom.


Aha OK tack! Har sett den sidan någonstans på nätet
Gillar du dom?


30 Dec 2019, 23:03
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
steffsson wrote:
Aha OK tack! Har sett den sidan någonstans på nätet
Gillar du dom?

Ja, jag är helnöjd.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Dec 2019, 00:00
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Jonken wrote:
Ljudet med 50's wiring ger precis som du beskriver; "shrill". Detta tyvärr på bekostnad av "köttet". Custom buckern är ju faktiskt en riktigt bra PAF-mick; genom modern wiring. Potar som mäter lägre; ger dock helt andra och olika förutsättningar i dessa wiring alternativ. Sedan tillkommer ju förståss den klassiska PAF-frågan: Doppat -eller o doppat: https://www.youtube.com/watch?v=YOhkQK75edc

När man väl har lyckats och bestämma sig så här långt; kommer man till frågan som i min värld är den viktigaste när det gäller denna diskussion: Med kåpa -eller utan kåpa över sin PAF-mick. Detta vidare till punkterna som de flesta i hela världen egentligen förbisett helt:

- Hur den o skruvade spolen i en kåpad mick påverkas av avståndet mellan bobbinytan/slugpolerna -och metall kåpans yta över dem.
- Hur olika polhöjder verkligen fungerar på en PAF utan kåpa.
- Hur olika polhöjder verkligen fungerar på en PAF med kåpa.

När jag köpte min R8; hade jag min plan i detalj helt klar över vad jag ville få ut av gitarren. Jag ville ha en stabil och lojal live pålle -med o kåpade mickar. (Har bara kört kåpat i alla mina pållar haft tidigare.) Jag funderade länge över vilka mickar jag ville ha i gitarren. Det slutliga valet stod mellan fyra o kåpade mickset:

- Gibson Classic ´57 (svarta, doppade).
- Skatterbrane Shawbranes (cream, o doppade)
- Seymour Duncan Alnico II Pro (zebra, doppade)
- Seymour Duncan Slash -set. (zebra, doppade)

Med den stabila live kravbilden valde jag bort o doppat ganska fort. Gitarrens färg/nyans valdes medvetet för zebra mickar. Så det stod mellan Duncan alternativen. Eftersom jag ville vara helt säker ville jag testa båda Duncan varianterna. Slut valet blev de lite återhållsammare Alnico II Pro. Detta endast pga av att R8:an i grund redan hade en enormt bra och tydligt vintage aktig/metallisk klang. Slash settet är elektriskt tweakat för att fram lite mer "push" och "tydlighet" ur instrument som kanske inte har topp hylle klangen naturligt i sig. Alnico II Pro är mer designat för att förmedla en klangrik strängton -utan att färga den samma lika mycket.

Jag rå-älskar helheten ur min R8:a -med Alnico II Pro mickarna. Den där exakta balansen i mellan registret: Trots att mellanregistret är återhållsamt: är det ändå definierat. Detta är en kombination med att gitarrens akustiska strängton mot micken är så stark, tydlig och exakt. Detta ger en väldig frihet åt plektrumanslaget: Genom att attackera strängen -eller inte; ger en extra nyans som egentligen PAF-mickar är kända för: Grundtonen är krämig och varm; med den slutliga nyansen kommer ifrån hur man slår an strängen. (Lite närmare åt singlecoil karaktär faktiskt.) Detta medför givetvis att mickarna funkar perfekt från rent till sprucket -och vidare till överstyrning. Denna extra återhållsamhet, jämnhet och tydlighet är rena himlen när den träffar grundtonerna; "kräm" och "värme". I likhet med singlecoil karaktär; kan man även ösa på med mycket mer dist/gain om man önskar. Gitarren fixar hur lätt som helst att hantera även detta utan att löka ur. Med hjälp volymkontrollerna kan man enkelt vrida ner till ett bra rent ljud -på megagain sound. Detta utan att soundet är sterilt. Givetvis måste man ha en riktig stärkare som är kapabel att hänga med; om man vill höra hela registret av detta.

Min 8:a känns som ett säkert val/kort -att packa upp på gig; -speciellt om man vill rodda mindre. Ett instrument som känns extremt trygg; och levererar topphyllan oavsett veny. Den är även högst kapabel att styra upp en kassare backline; än vad man kanske vanligtvis är van med. Hittills inte tok känslig för klimatskillnader. Men man får nog köra igenom en fuktigare sommar först -innan man börjar skryta om detta...


/ Jonken

Det har tagit några år att vänja sig vid 50´s wiring men nu tycker jag det är suveränt. Tycker man kan forma soundet och mängden dist bättre än med modern. Men man får tänka om lite, tonkontrollen blir mer en mellanregisterkontroll än en diskantkontroll. Hur som helst är nuvarande SD Ant med A4 allt annat än "shrill" med nuvarande 50´s wiring. Mycket öppnare och träigare sound än CB´s mer metalliska dito. Helnöjd som sagt! :) Tycker Custom buckern dock är förträfflig i halsposition.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


31 Dec 2019, 00:19
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Shoegazers Anonymous wrote:
Verkar råda många olika åsikter kring hur detta påverkar andra saker så som ton mm. Ganska underhållande läsning på tex Les Paul-forumet. Många teorier och tyckande är milt uttryckt. Läste på ett ställe att vid top wrap så ska man lämna sista varvet när man skruvar ned stop baren så att den inte ligger helt dikt mot, andra hävdar motsatsen. En del hävdar att det inte gör något om strängen tar i bakkanten på stallet när man kör standard, andra tvärtom. Börjar man läsa lite om sånt här blir man rätt lätt snurrig i skallen. :lol:
.

Ganska naturligt, det allra mesta är ju just tyckande, smak, preferenser,samt att en del gillar att just nörda in sig på saker.
Få saker med 'Bättre ton' som går att mäta upp som fakta.

Vissa saker kan man ju teoretiskt förutsätta borde göra skillnad, men jag personligen har inte hörsel som kan uppfatta skillnaden.

Sen är det ofta så att i samband med att man testar just 'Top wrap' så byter man också oftast strängar till nya vilket torde färga upplevelsen.
Har själv provat detta men har hellre en gitarr med lite mindre brant halsvinkel, om det är Gibson LP typ som diskuteras.

Sen tror jag det underlättar om man ska diskutera saker på detta sätt om man har någorlunda samma grunduppfattning om hur ett 'Bra gitarrljud' ska låta , kanske
gillar samma typ av gitarrer och musik eller i alla fall inte helt olika..

_________________



03 Jan 2020, 13:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Les Paul fix/optimering - 4 handy guyz...
Ber om ursäkt för att detta har dragit ut på tiden. Här kommer äntligen en blid på trädishimsen -som är det bästa sättet att vinkla mickar i gitarrer med generösare neck tilts:

Image

På bilden ser man runda träbitar (shims) nedstoppade i de djupare kamrarna för pick up fötterna. Dessa shims är designade så att mickarnas höjdjustering/montering -skruvar skall bottna mot dem. Genom att vinkla mickarna rätt mot strängvinkeln -och borra ett litet hål i shimset för skruvarna; vinklar dessa rätt.


/ Jonken


12 Jan 2020, 22:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 111 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.