View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 19:19



Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet? 
Author Message

Joined: 11 Aug 2002, 22:59
Posts: 164
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Tom-Andrew wrote:
Mrniceguy87 wrote:
Jag är mest besviken över att det fortfarande är så svårt att få ett riktigt bra gitarrljud på riktigt låg volym.

Hmm...
Definiera bra gitarrljud: menar du ljudet som i ”jag spelar gitarr genom förstärkare och lyssnar på det som kommer direkt ur högtalaren”, eller ”jag lyssnar på gitarrljudet så som det låter på inspelningen”?

Om det är det första så är mitt svar att ett bra gitarrljud är så mkt mer än bara ”ljud” - det är även en fysisk upplevelse. Samt Fletcher-Munson och allt det där.

Om det är det senare så kommer man nog jäkligt långt med senaste generationen modelleringsprylar, typ Helix, Kemper, AxeFX, och nu senast Strymon Iridium.


All heder åt utvecklingen av simulering, det blir verkligen bättre varje gång. Det jag tänker på är punchen som man får när man vrider upp en rörstärkare. Som du säger är det nog ett fysiskt fenomen av att flytta mycket luft som är svårt att åstadkomma på lägenhetsvolym men jag upplever att vissa förstärkare når dit på lägre volym än andra, men att ingen riktigt är där på en volym jag kan ha i mitt hem. Med det sagt har jag inte testat Kemper eller 2an av Axe FX än, det måste jag göra.


19 Nov 2019, 17:37
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Mrniceguy87 wrote:
Jag är mest besviken över att det fortfarande är så svårt att få ett riktigt bra gitarrljud på riktigt låg volym.


Det är inga problem. Jag bara pluggar in gitarren i min Micro Cube 8)


19 Nov 2019, 20:58
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
”Bra gitarrljud” och låg volym är en motsägelse. Det som låter bäst på svag volym är IR cab och monitorer, det kommer allra närmast tycker jag. Ett tips är att kolla på P Thorn när han demar sin PT 15 Suhr med IR. Det upplägget går att kopiera med andra grejer.


19 Nov 2019, 22:50
Profile

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Såhär lät nog inte gitarrer på 80-talet https://www.youtube.com/watch?v=ZsR7rDQ-4wQ


20 Nov 2019, 07:20
Profile

Joined: 19 Dec 2008, 23:22
Posts: 1888
Location: Göteborg
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Tycker absolut att gitarrsound utvecklas, men man måste såklart lyssna på musik nyare än 1998 för att höra det. Chon tycker jag har ett väldigt modernt sound; klart och rent, distade sound är betydligt öppnare och mindre komprimerat än vad man brukade höra under 80/90-talen.
https://www.youtube.com/watch?v=JQcp3UWQOmM är ett bra exempel (låten början ca 35 s in).

Hela neo-soul grejen tycker jag också drar åt det hållet. I grunden väldigt jazzigt, men betydligt klarare och mer sprilligt.
https://www.youtube.com/watch?v=IN1iSYgKgf0

Sen kan man såklart diskutera hur stor utvecklingen varit, och man kan nog våga påstå att åren 1950 - 1985 var betydligt mer händelserika än 1985-2019. Men det handlar nog bara om att elgitarren hittat sin plats/platser. Det är ju ingen som höjer på ögonbrynen över att fiolsoundet inte längre utvecklas.


02 Dec 2019, 21:31
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2558
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Äh. Kollade en lista på nya gitarrister man ska kolla in.
https://www.musicradar.com/news/the-10- ... -right-now

Äh. Inget nytt där inte. Gamla rävar som Jeff Beck, John Scofield, Vernon Reid, The Edge, Robbie Robertson har coolare sounds.
Listan med de bästa progressiva gitarristerna var inte heller spännande. Ja, de kan spela snabbt, men det kunde de förr också. En gammal räv där också som knep första platsen, John Petrucci.

En gitarrist som sticker ut är Greg Koch. Galet, all over the place, ändå musikaliskt.


10 Dec 2019, 07:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Det har som så många andra ljud utvecklats, men till det sämre.

_________________



10 Dec 2019, 13:13
Profile ICQ WWW

Joined: 27 Jan 2009, 00:09
Posts: 459
Location: Uppsala
Post Re: Har gitarrljud utvecklats nåt sen 80-talet?
Det skulle vara spännande med ett blindtest med gitarrljud från ett antal låtar från 1985-89 och 2015-19.

Jag tror inte jag skulle få många rätt om det bara var gitarren som hördes.

_________________
///dacca

"Om jag bara var lite ödmjuk skulle jag vara perfekt!!!"


10 Dec 2019, 18:29
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.