View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 16:55



Reply to topic  [ 11 posts ] 
Innovativ gitarr 
Author Message
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Innovativ gitarr
https://youtu.be/M_fqLR0dRTw

Verkligen en kreativ gitarr, gissar att prislappen innehåller många siffror....


06 Dec 2019, 17:47
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Innovativ gitarr
Innovativ vet jag inte om jag vill hålla med om! Gitarrer med utbytbara mickar prövade Dan Armstrong/Ampeg i början på 70-talet och kroppkonstruktionen påminner ju om vårans egen Kent! Fast klart Kent fick nöja sig med plywood som stabil mittsektion!!
Men gitarren är snygg, och framgång på marknaden styrs nog till stor del om någon kändis behagar välja gitarren.

En gitarr som verkligen var och fortfarande till viss del är innovativ var Bond guitars från Storbritannien.
Kropp i komposit var man nog först med, aktiv elektronik, främst för att få ett teckenfönster på gitarren,,,,,,,,men hej å hå inga band på greppbrädan? Nej den ser ut som ett tegeltak typ...…..!
Gitarren lät nog bra, men krävde säkert tillvänjning för att spela på, men greppbrädan innebar säkert speltekniska möjligheter liknande scalopering.
Blev det en framgång? Givetvis inte! Vad jag vet så var det bara Mick Jones i "Big Audio Dynamite", "Clash" och The Edge i U2 som spelat på gitarren i fråga.
https://www.youtube.com/watch?v=hcE2DXKZzOs

_________________
pudas


06 Dec 2019, 18:49
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Innovativ gitarr
Jag tycker precis tvärtom - gitarren är ful men supercoolt innovativ! Kul att nån gör nåt annat än trasiga kopior på 60 år gamla gitarrer.

_________________
Mats


06 Dec 2019, 19:54
Profile

Joined: 02 Sep 2007, 10:29
Posts: 3624
Location:
Post Re: Innovativ gitarr
Känns lite som att man haft en Parker Fly som förebild.
Klart spännande -prisspann ca 30-40K


07 Dec 2019, 12:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Innovativ gitarr
Tyckte den var rätt frän och väldigt innovativ. :D


07 Dec 2019, 15:00
Profile WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2740
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Innovativ gitarr
All rockmusik jag gillar är gjord på gitarrmodeller som är 60, snart 70 år gamla. :wink:

Har tidigare sett en del klipp med Relish och visst är de lite spännande som ingenjörskonst betraktat men jag förlorar fort intresse för den här typen av finurliga konstruktioner, det finns alltid en hake, i detta fall gissningsvis priset, som hindrar gitarren att nå ut till en större krets.

Kommer ihåg första gången jag sprang på en Bond-gitarr år 1987 i London inne på Record & Tape Exchange i Notting Hill. Man glodde rätt storögt, provade den och insåg att visst var den spännande men också en något skum känsla på greppbrädan som ju var ganska udda mot vad man tidigare hållit i händerna. Det är ju länge sedan nu och minnet bleknar med åren men har för mig att det var lite som när man får en scalloperad gitarr i händerna, man får inte pressa för mycket på strängarna.

Förutom en Travis Bean TS1000S så är mina Reverend Phenolic de mest innovativa i gitarrväg som jag släpat över tröskeln, antar att jag inte är så äventyrlig av mig i instrumentval... 8)

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


07 Dec 2019, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 25 Nov 2010, 14:42
Posts: 462
Location: Västernorrland
Post Re: Innovativ gitarr
Jag håller med Pudas här. Är man tillräckligt till åren kommen så minns man dessa försök
som, vad jag kan minnas, aldrig blev någon större framgång. En gitarr är en gitarr och en
mick är en mick, att sedan gitarrister är ett konservativt släkte vet inte bara jag utan många
andra med mig.
Var med när ingen visste något om gitarrer och min första gitarr var en Frii från de tillverkande
bröderna i Umeå. Inköpt av mina föräldrar 1961 när jag var 14 år och ville ha en elgitarr när alla
andra kompisar ville ha en moped. Har dom sitt mopedintresse kvar - knappast men många med
mig klinkar fortfarande och har gjort så sedan tidigt 60-tal. Att sedan Frii gitarren sedan länge inte
finns i min arsenal är en annan fråga!!
Hälsningar
//BoB


Last edited by BlueOnBlue on 08 Dec 2019, 11:22, edited 1 time in total.



07 Dec 2019, 17:45
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Innovativ gitarr
Har provspelat en sån. Ljudmässigt bidrar den inte direkt till något, spelbarhet är ju alltid en smaksak (givet att setupen är bra). Den stora frågan med såna här påhittegitarrer är ju enkel: Vilket problem är det här lösningen på? Tjaaa...

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


07 Dec 2019, 18:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Innovativ gitarr
Sen är det väl så att dom flesta gitarrister fortfarande vill att en gitarr ska låta som en gitarr och kännas och spelas på som just, en gitarr!
Inte ens försök att lösa gitarrens inbyggda intoneringsproblematik som Buzz Feiten, och det andra systemet (som jag glömt namnet på) med böjda och krokiga bandstavar har slagit igenom bland gitarrbyggare och gitarrister!

_________________
pudas


08 Dec 2019, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Innovativ gitarr
pudas wrote:
Sen är det väl så att dom flesta gitarrister fortfarande vill att en gitarr ska låta som en gitarr och kännas och spelas på som just, en gitarr!
Inte ens försök att lösa gitarrens inbyggda intoneringsproblematik som Buzz Feiten, och det andra systemet (som jag glömt namnet på) med böjda och krokiga bandstavar har slagit igenom bland gitarrbyggare och gitarrister!

Det är märkligt att det ska vara så j-vla svårt övertyga oss gitarrister att något nytt och m e m innovativt är bättre än en gitarr som konstruerades för över 60 år sedan.
Tänk om bilintresserade hade samma tänk, att t ex en DKW från 50-talet vore den absolut bästa bil som någonsin tillverkats....

Jag kan förstå att någon får en, visserligen genial, ide´ och satsar tid och pengar men inte att man inte kollar upp marknaden först.
Finns det egentligen någon innovation som slagit stort inom gitarrvärlden och inte varit från 50-60-talet?
Jag kommer bara på två, Floyd och låsbara stämmisar.


08 Dec 2019, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Innovativ gitarr
Goran wrote:
Finns det egentligen någon innovation som slagit stort inom gitarrvärlden och inte varit från 50-60-talet?
Jag kommer bara på två, Floyd och låsbara stämmisar.

Relic?

Fast mer allvarligt: Jumboband m fl varianter, rostfria band och ”compound” radie är väl relativt accepterade innovationer?

_________________
Mats


08 Dec 2019, 11:52
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 11 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.