View unanswered posts | View active topics It is currently 10 May 2024, 07:53



Reply to topic  [ 7 posts ] 
Kenny Håkansson - dag vag 
Author Message
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3244
Location: växjö
Post Kenny Håkansson - dag vag
Det finns inte så mycket med Dag Vag, live på nätet vilket jag tycker är synd då speciellt Kenny Håkansson spelade bland det roligaste jag hört under sin period i Dag Vag!
Den strama arkitekturen i reggaen med enkla klara melodier och stark rytmik blev en solid plattform för Kennys fantasifulla spel!
Hittade detta guldkorn med någorlunda OK ljud, men sunkig VHS-flimrig bild!
Bland annat vid ca 26:20 bjuder Kenny på en berg-å-dal bana åkning som heter duga på gitarren!

https://www.youtube.com/watch?v=JKc16TClxYc

_________________
pudas


18 Dec 2019, 18:53
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7649
Location: Malmö
Post Re: Kenny Håkansson - dag vag
Dag Vag var ett av Sveriges bästa band någonsin, enligt mig, och Kenny helt enastående gitarrist. Han är "still going strong" med Kebnekajse och Baby Grandmothers bl a.


19 Dec 2019, 09:36
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2624
Location: Sthlm
Post Re: Kenny Håkansson - dag vag
Jag såg Dag Vag tillsammans med Ebba Grön på Kulturhuset i Stockholm ca 1980. På den tiden förstod jag mig inte alls på dem, och fattade inte varför Ebba spillde sin tid med att hänga med dessa trista snubbar.

Men med stigande ålder och utvecklad musiksmak håller jag helt med Goran, ett av Sveriges bästa band genom tiderna.


19 Dec 2019, 11:14
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2111
Post Re: Kenny Håkansson - dag vag
Såg Dag Vag när det begav sig på Kungälvsparken - riktigt bra! Såg Kebnekajse häromåret på Öland också grymt! Helt olika men jag skall kolla in Dag Vag nu igen. Tack för tipset!

_________________
##################


19 Dec 2019, 13:51
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Kenny Håkansson - dag vag
Kenny med Dag Vag var nånting alldeles speciellt. Jag har försjunkit mig bort i hans fantastiska solon mången gång.. "Törst" och "Tjockhult" (ifrån Scenbuddism), "Tom" och "IID" (ifrån Palsternacka), det han lirar på Tonkraft-inspelningen ifrån Mariahissen m.m. Lysande lir och ljud. Ångrar än idag bittert att jag inte köpte en gammal Malmberg-gitarr som med stor sannolikhet var den han använde med Dag Vag (inte den som byggdes åt Kenny, men som Roffe Wikström sen köpte..). Var ett tag helt tokig i soundet han hade på den tiden, och köpte ett Roland Space Echo samt en gammal Boogie Mark 1 (Super 60) med Boogie-högtalarlådor till. Dock skaffade jag aldrig nån Fender Bassman silverface-topp som han förmodligen använde lika mkt som Boogie runt den tiden.

Nu har jag iofs blivit svårt sugen på att köpa en Yamaha SG (1000/1500/2000) istället, pga Stuart Adamson och Bill Nelson. Haha. Livet som gitarrnörd...


20 Dec 2019, 15:22
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3361
Location:
Post Re: Kenny Håkansson - dag vag
Jag såg dem både i en skolaula och på ett fullsatt Liseberg samma år.

Det var få svenska liveband som var i den klassen på den tiden. Zilverzurfarn och Beno Zeno var en grym gitarrduo. Helt annorlunda och helt fantastiska.


20 Dec 2019, 19:17
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 13 Jan 2019, 21:26
Posts: 97
Post Re: Kenny Håkansson - dag vag
Såg Baby groundmothers som förband till Johnny Winter på Debaser för några år sedan . Snacka om att bli överraskad ?? Dom öste värsta hårdrock/folkmusik som låg långt före sin tid ! Med tanke på att dom var väl aktuella på slutet av 60 talet :? :?


21 Dec 2019, 01:06
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 7 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 10 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.