View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:34



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Intressant om mickar och pottar! 
Author Message
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Intressant om mickar och pottar!
Den här artikeln var intressant läsning:
https://www.lollarguitars.com/blog/2018/06/the-mystery-of-the-59-jazzmaster-tone/


17 Jan 2020, 22:51
Profile WWW

Joined: 27 Dec 2007, 15:10
Posts: 3871
Location:
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Shoegazers Anonymous wrote:


Slutsatsen beträffande Jazzmaster efter 10 år är oförändrad, stallet, jordningen och elektroniken fungerar inte. Det viktigaste i gitarren är trä och utseende:

"...it quickly becomes apparent that different species of woods do sound different from one another. Even wood of the same species can have widely different properties as a result of different growth rates between different trees or different climate, temperature, amount of rainfall, amount of exposure to sunlight or high winds, mineral or nutrient content of the soil, etc."

Designen och färgen har också betydelse:

"10 or 15 years ago we bought a ‘59 Jazzmaster custom color burgundy mist with anodized aluminum pickguard from Larry Pogreba. Anyone that has played this guitar comments on how full and rich it sounds."

https://www.lollarguitars.com/blog/2018 ... ster-tone/

Om hur problemen med stallet kan ha gjort Jazzmastern till något som bara fungerar för surfmusik:

"Possibly part of the delegation of the Jazzmaster to surf music is its lack of sustain compared to a Strat or Tele. Tonal “body” and sustain are directly related to the bridge having a low angle of string break which robs sustain and fullness of tone. You either have to run very heavy string gauges, or change the geometry of the bridge and neck angle by shimming more angle into the neck and raising the bridge up to increase the angle of the string over the bridge to the tailpiece."

Varför strängjorden inte fungerar inte fungerar eftersom stallet inte fungerar, även om det låter omöjligt:

"One more idiosyncrasy with the Jazzmaster… the string ground on the early Jazzmasters and possibly others is poorly executed. The bridge fits loosely into a couple of ferrules which the ground wire is attached to. This is the same case in the telecaster model that came with the factory installed Bigsby. When the whammy is used, contact with the ground wire can be broken and the guitar can become noisy. A fix for this problem is to move the ground wire to the whammy bar / tailpiece combination."

https://www.lollarguitars.com/blog/2009 ... ar-part-2/

Om problemen med höga värden på potentiometrar:

"One of the significant differences between Jazzmasters and other Fenders is that the main tone and volume controls use 1 Meg ohm pots. When set on 10, these pots do not roll off much signal. The result is more high end and presence than you are use to hearing on an electric guitar. The extra treble can be annoying if you use an amp that can reproduce high end treble (like a blackface Fender amp). On Fender tweed amps that extra treble is nowhere near as noticeable."

Om elektroniken i övrigt: "It’s an interesting idea but I have never found much use for it."

Elektroniken och stallet i Jazzmaster fungerar inte, Lollar sågar Jazzmastern helt, det är Stratocaster och Telecastr som gäller. Om man inte spelar "surfmusik"men då behöver man en tweedförstärkare om det skall låta bra, alltså som en strata eller tele.


18 Jan 2020, 09:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Nja, sågar vet jag inte... Han börjar ju med att berätta om den fantastiska JM som de har som referens och som alla gillar - trots dessa brister.


18 Jan 2020, 10:36
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Det första man måste göra -när man läser en artikel som detta är och förstå:

- Detta är individens personliga synpunkter -av en produkt denne ej säljer själv.
- Detta är en produkt -där även de reservdelar skribenten säljer; inte riktigt funkar på.

Min personliga uppfattning är att Jimmy har en poäng med vissa saker; och är ganska "gone" i andra grejer.

Jazzmaster och Jaguar har en elektronik design -som oftare lämnar lite mer att önska. Precis som man kan läsa i artikeln; så är det lite "hej-å-hå" -med val av exempelvis pot värden. Det är inte lätt och tillverka mickar till så diskantrik elektronik.
Där jag tycker teorin hamnar lite på muggen här; är när Jimmy går in på gitarrens konstruktion och strängtryck baserat på en rå-gammal JM 59:a -i modern tid: 2018. Det som inte alls tas med i beräkningen här; är de naturliga grejerna som påverkat ett nästan 60 år gammalt stränginstrument. Så låt oss prata om detta. För att förklara detta; kräver lite kännedom om hur exakt ett Jazzmaster stall & svaj är konstruerat -och hur känsligt detta system är mot träkomprimeringar.

Teknisk funktion:
Stallet har två förankringar/inserts borrade i kroppen. Dessa förankringar ser i grova drag ut som cylindrar -med en V-formad botten. Centrerat (mitt i klykan) i dessa V-formade botten vilar en smal, liten höjdjustering skruv. Stallets svaj funktion; är att strängarna över stallet skall vicka hela stallet fram och tillbaka vid svaj pådrag.

Problemen:
Strängarnas in-vinkel från svajet > till stallet är ganska liten. Detta i sin tur medför att strängtrycket över sadlarna på stallet blir lågt. På äldre JM och J-gitarren; har stallklackarna dessutom inga specifika strängskåror -utan är räfflade. Dvs; det behövs inte mycket kraft för att strängarna skall hoppa ur/av klackarna. De nyare JM/J stallens sträng skåror i stallklackarna är ej heller anpassade för olika strängtjocklekar. Detta innebär givetvis att strängarna inte bottnar ordentligt över klackarna -och ger därför både en kass ton -samt att strängarna hoppar ur väldigt lätt.

Material:
All trä komprimerar. Detta innebär att det helt enkelt krymper ihop. Varje gång man exempelvis känner utstickande bandstavar på en hals; är effekter av när träet har blivit mindre -medan metallen behållit sitt ursprungliga mått. Även kroppar gör detta. Problemet är att de som spelar på instrumenten; sällan märker detta.

Trouble shooting:
Vanliga tell-tells på kropp komprimering är exempelvis när fastskruvade plektrumskydd på kroppen börjar bulla i mitten. Genom att skruva loss pleka skruvarna; ger en bild på hur mycket träet har komprimerat. I de flesta fall är det så mycket -att man bara kan se en halvmåne av skruvhålet som var perfekt positionerad i pleka hålet -när instrumentet lämnade fabriken. Ingen 'biggie': Bara att plugga -och borra om. Men hur ser det ut vid stallet? -Jepp: Skruvar man bort stall skruvarna Ex på sitt gamla vintage Strata tremolo -och jämför stallets monterings hål mot hålen i kroppen; ger ofta en ganska fet "H-VETE + FUCK & Ahaa" -upplevelse. HÄR ser man VAFÖR stallet inte häller stämningen.
Åter till ämnet: Vilka effekter ger träkomprimering för ett Jazzmaster/Jaguar stall då? Förankringarna/insertsen skall orginal ha ett C-C avstånd på 2 7/8" -eller ca 73mm. Det bästa med dessa stall; är att man faktiskt kan kolla denna komprimering redan vid ett test vid provspelning: Om stallets förankringar har flyttat sig närmare varandra: Innebär att båda de lilla skruvarna på stallstolparna inte kan bottna korrekt i förankringarnas V-klykor. Genom att lyfta lätt på stallet -samtidigt som man trycker ner antingen diskantsidans -eller bas sidans stolpe: Gör att stallet skiftar position mellan att vara centrerad i diskantsidans stolpe -eller bas sidans stolpe.

Strängtryck/sträng vinkel Jaguar/Jazzmaster:
Det finns BETYDLIGT BÄTTRE lösningar att öka strängtrycket över stallet i J/JM -gitarrer -än att spänna över tjockare strängar över dessa stall! Fetare strängar ökar visserligen trycket; men adderar samtidigt mycket mer problematik. Tjockare strängar bottnar ännu sämre i stallklack skårorna (om man har sådana) på stallet. Kort kan man säga att strängarna bara vilar mot de övre kanterna i strängens U-klyka/strängskåra. Detta ger en oroligt utanpåliggande ton -som man bokstavligen får jaga med stäm apparatenen. Det korrekta lösningen hittar man istället i kroppens hals ficka. Genom att öka tilt vinkeln på halsen -sett mot kroppen; höjer höjdpositionen för stallet. Ju mer höjd = Mer strängtryck över stallklackarna. Man kan shimsa sig till detta ifall man kan leva med kassare AK-ton i gitarren; eller så kan man fräsa om halsfickan för mer tilt.
Mindre strängtryck innebär absolut inte -att man inte kan få en J/JM -planka att funka. För detta skulle jag vilja dra en parallell mot till Queen gitarristen Brian May -och hans hemmabyggda Red Special -gitarr. Här har Brian medvetet satsat på att ha just mindre strängtryck över stallklackarna -för bättre stämning stabilitet. Skillnaden är dock att Brian matar ner enormt mycket mer ton direkt in i kroppens trä med sitt stall. Dvs tonmässigt är Brians konstruktion överlägset ett J/JM-stall. Funktions mässigt bevisar detta dock att det är fullt möjligt att göra detta -på en gitarr med en 24-tums skallängd.

Slutsatser:
Jag håller inte med Jimmy Davis om att lösningen till problemet för Jaguar/Jazzmaster ligger är fetare strängar. Med fetare strängar hamnar man längre ifrån bla Surf -soundet -han många gånger refererar till i artikeln. Men han har helt rätt i att orginal designen i Fenders J/JM -gitarrer har ett ursprungliga konstruktionsfel.

Tips på fungerande modifieringar för Jaguar/jazzmaster:

- Åtgärda komprimsringsproblemen -om det finst sådana i Era gitarrer. (Plugga stolphålen och borra om.)
- Fixa korrekta strängspår för Era aktuella strängar -genom att svarva bättre hål i de rundade stallklackarna med strängfilar.
- Staytrem är det bästa uppgraderingen -för att behålla orginal funktionen.
- Buzzstop extra strängtryck på stallet.
- Den bästa modden (för den händige) som ger MONSTER TON & MOSTER FUNKTION på en Jaguar/Jazzmaster är att köra "Red Special". Plugga allt och montera typ detta: https://www.ebay.com/itm/BRIAN-MAY-RED-SPECIAL-GUITAR-ROLLER-BRIDGE-FOR-BUILD-GUITAR-BRAND-NEW-QUEEN-RARE/163658680558?hash=item261ad148ee:g:uvgAAOSw6aVUqggI Med detta har man en Jaguar/Jazzmaster gitarr; som verkligen ger max av allt vad ton & funktion heter på instrumentet. DETTA ÄGER -oavsett om man diggar/vässar på; Dick Dale, Bob Hund, Oasis, AC/DC eller Queen!

- Glad påsk Bojare!


/ Jonken


11 Apr 2020, 12:10
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Intressant artikel!
Min personliga åsikt är att Buzz Stop löser ett problem men skapar två andra;
Svajet blir inte alls lika mjukt och följsamt.
Det "låter" inte Jazzmaster längre, en JM ska ju skramla lite, det är karaktär.....
Shimma halsen absolut bästa metoden om man inte väljer köpa ett svindyrt Mastery stall.
Jag har haft ett antal JM, från en 63:a och framåt, och aldrig blivit riktigt vän med dessa, känns för stor och inte heltänd på soundet heller.
Fast Tom Verlaine fick ju sin JM att låta hur bra som helst, sannolikt beroende på att han är en suverän gitarrist oavsett vad han spelar på...


11 Apr 2020, 16:45
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Jag gillar inte heller buzzstop. Tycker-att det tar bort för mycket av känslan.
Även ett Mastery stall förändrar känslan: Det blir mer "Bigsby" av hela grejen. Mastery-företaget får det att låta -som att dom ensamma verkligen funnit citronträdet. Det dom egentligen gjort är att dom förändrat hela funktionen på orginal stallet. På Mastery stall glider strängarna i stallklackarna. I orginal konstruktionen -vickar hela stallet med strängarna. Snart kommer det att komma ett kvalla stall för denna applikation med rullsadlar. Detta stall kommer att spöa Mastery funktionsmässigt. OCH: Det kommer troligen att vara billigare också.

Jag har monterat några Mastery stall. Personligen tycker jag att dessa stall inte ens är värda en tredjedel av vad denna tillverkare begär för dem.


/ Jonken


12 Apr 2020, 10:54
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Brittiska Staytrem från Kent; är däremot ett väldigt bra uppgraderingsalternativ -om man vill behålla svajets orginal funktion. Detta om man lyckas få tag på ett sådant stall. Staytrem skickar bara till inhemska adresser.
Dessa stall är smidda av riktigt stål. Detta gör att stallet tonalt väldigt mycket bättre. Man kan komma närmare det där tighta, metalliska 'snappet' i ton väg. Den ökade stabiliteten i stallets funktion stavas: -Större massa. Skillnaden blir ungefär som att addera ett bättre stallblock (i både material & massa) -till ett flytande svaj. Dock för att få ut dessa fördelar ur detta stall; kräver samma optimering som på orginal stallet: Anpassade strängspår till strängen man spänner över stallet. Utan detta; blir det litegrann; som att elda för kråkorna.

Det intressanta i orginal funktionen; gällande strängkontakt är två saker:

-Man vill ha så bra kontakt mellan strängen och skåran i klacken.
-Man vill hindra strängarna att glida i strängskårorna.

Det där sista är intressant. Här vill man tvärt emot helst förhindra strängarna att glida i stallklackarna. Dvs; precis tvärt om emot de flesta andra stalltyper. Samtidigt som detta vill man ge en rundad/skiftande strängskåra så bra kontakt som möjligt.
Ni som äger Jaguar/Jazzmaster; vet att man i princip kan vicka stallet framåt -eller bakåt -med strängtryck på. Detta eftersom strängarna kan glida i stallklackarna. De ospunna strängarna är det svårt att göra något åt: De kommer att glida oavsett. Men de spunna strängarna kan fås att ligga kvar -och samtidigt ges ännu mera kontakt mellan Sträng och klack.

Nu till strävan att få lite mer skrivande engagemang av Er Bojare:

Hur gå det att uppnå detta i en perfekt anpassad strängskåra i en rundformad Jaguar/Jazzmaster klack Ex på låga E-strängen? Vilken verkstads teknisk process för metall bearbetning -skulle kunna fixa något sånt här?


/ Jonken


15 Apr 2020, 10:59
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
-Bump…. :wink:


/ Jonken


16 Apr 2020, 10:14
Profile
User avatar

Joined: 16 Mar 2008, 16:06
Posts: 2946
Location: Knivsöder!
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Mitt inlägg och länk syftade på just länken och den artikelns innehåll. Egentligen inte Jazzmasterns konstruktion- även om det är väldigt intressant oxå.


16 Apr 2020, 22:04
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Intressant om mickar och pottar!
Shoegazers Anonymous wrote:
Mitt inlägg och länk syftade på just länken och den artikelns innehåll. Egentligen inte Jazzmasterns konstruktion- även om det är väldigt intressant oxå.

Ber om ursäkt. Skall givetvis låta bli -att kladda mer här.
Detta är en grymt bra artikel. Som handlar om vad som påverkar; och ger förutsättningarna till hur el/mickar i ett instrument låter. Vidare går artikeln in en specifik (modell bättre) av dessa toner; som deras mickdesign för denne beställare anpassades för. Detta medför att den efterföljande dialogen blir ganska värdelös för alla de som inte råkar äga en tidig orginal Jazzmaster.


/ Jonken


17 Apr 2020, 10:20
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.