Re: Intressant om mickar och pottar!
Det första man måste göra -när man läser en artikel som detta är och förstå:
- Detta är individens personliga synpunkter -av en produkt denne ej säljer själv.
- Detta är en produkt -där även de reservdelar skribenten säljer; inte riktigt funkar på.
Min personliga uppfattning är att Jimmy har en poäng med vissa saker; och är ganska "gone" i andra grejer.
Jazzmaster och Jaguar har en elektronik design -som oftare lämnar lite mer att önska. Precis som man kan läsa i artikeln; så är det lite "hej-å-hå" -med val av exempelvis pot värden. Det är inte lätt och tillverka mickar till så diskantrik elektronik.
Där jag tycker teorin hamnar lite på muggen här; är när Jimmy går in på gitarrens konstruktion och strängtryck baserat på en rå-gammal JM 59:a -i modern tid: 2018. Det som inte alls tas med i beräkningen här; är de naturliga grejerna som påverkat ett nästan 60 år gammalt stränginstrument. Så låt oss prata om detta. För att förklara detta; kräver lite kännedom om hur exakt ett Jazzmaster stall & svaj är konstruerat -och hur känsligt detta system är mot träkomprimeringar.
Teknisk funktion:
Stallet har två förankringar/inserts borrade i kroppen. Dessa förankringar ser i grova drag ut som cylindrar -med en V-formad botten. Centrerat (mitt i klykan) i dessa V-formade botten vilar en smal, liten höjdjustering skruv. Stallets svaj funktion; är att strängarna över stallet skall vicka hela stallet fram och tillbaka vid svaj pådrag.
Problemen:
Strängarnas in-vinkel från svajet > till stallet är ganska liten. Detta i sin tur medför att strängtrycket över sadlarna på stallet blir lågt. På äldre JM och J-gitarren; har stallklackarna dessutom inga specifika strängskåror -utan är räfflade. Dvs; det behövs inte mycket kraft för att strängarna skall hoppa ur/av klackarna. De nyare JM/J stallens sträng skåror i stallklackarna är ej heller anpassade för olika strängtjocklekar. Detta innebär givetvis att strängarna inte bottnar ordentligt över klackarna -och ger därför både en kass ton -samt att strängarna hoppar ur väldigt lätt.
Material:
All trä komprimerar. Detta innebär att det helt enkelt krymper ihop. Varje gång man exempelvis känner utstickande bandstavar på en hals; är effekter av när träet har blivit mindre -medan metallen behållit sitt ursprungliga mått. Även kroppar gör detta. Problemet är att de som spelar på instrumenten; sällan märker detta.
Trouble shooting:
Vanliga tell-tells på kropp komprimering är exempelvis när fastskruvade plektrumskydd på kroppen börjar bulla i mitten. Genom att skruva loss pleka skruvarna; ger en bild på hur mycket träet har komprimerat. I de flesta fall är det så mycket -att man bara kan se en halvmåne av skruvhålet som var perfekt positionerad i pleka hålet -när instrumentet lämnade fabriken. Ingen 'biggie': Bara att plugga -och borra om. Men hur ser det ut vid stallet? -Jepp: Skruvar man bort stall skruvarna Ex på sitt gamla vintage Strata tremolo -och jämför stallets monterings hål mot hålen i kroppen; ger ofta en ganska fet "H-VETE + FUCK & Ahaa" -upplevelse. HÄR ser man VAFÖR stallet inte häller stämningen.
Åter till ämnet: Vilka effekter ger träkomprimering för ett Jazzmaster/Jaguar stall då? Förankringarna/insertsen skall orginal ha ett C-C avstånd på 2 7/8" -eller ca 73mm. Det bästa med dessa stall; är att man faktiskt kan kolla denna komprimering redan vid ett test vid provspelning: Om stallets förankringar har flyttat sig närmare varandra: Innebär att båda de lilla skruvarna på stallstolparna inte kan bottna korrekt i förankringarnas V-klykor. Genom att lyfta lätt på stallet -samtidigt som man trycker ner antingen diskantsidans -eller bas sidans stolpe: Gör att stallet skiftar position mellan att vara centrerad i diskantsidans stolpe -eller bas sidans stolpe.
Strängtryck/sträng vinkel Jaguar/Jazzmaster:
Det finns BETYDLIGT BÄTTRE lösningar att öka strängtrycket över stallet i J/JM -gitarrer -än att spänna över tjockare strängar över dessa stall! Fetare strängar ökar visserligen trycket; men adderar samtidigt mycket mer problematik. Tjockare strängar bottnar ännu sämre i stallklack skårorna (om man har sådana) på stallet. Kort kan man säga att strängarna bara vilar mot de övre kanterna i strängens U-klyka/strängskåra. Detta ger en oroligt utanpåliggande ton -som man bokstavligen får jaga med stäm apparatenen. Det korrekta lösningen hittar man istället i kroppens hals ficka. Genom att öka tilt vinkeln på halsen -sett mot kroppen; höjer höjdpositionen för stallet. Ju mer höjd = Mer strängtryck över stallklackarna. Man kan shimsa sig till detta ifall man kan leva med kassare AK-ton i gitarren; eller så kan man fräsa om halsfickan för mer tilt.
Mindre strängtryck innebär absolut inte -att man inte kan få en J/JM -planka att funka. För detta skulle jag vilja dra en parallell mot till Queen gitarristen Brian May -och hans hemmabyggda Red Special -gitarr. Här har Brian medvetet satsat på att ha just mindre strängtryck över stallklackarna -för bättre stämning stabilitet. Skillnaden är dock att Brian matar ner enormt mycket mer ton direkt in i kroppens trä med sitt stall. Dvs tonmässigt är Brians konstruktion överlägset ett J/JM-stall. Funktions mässigt bevisar detta dock att det är fullt möjligt att göra detta -på en gitarr med en 24-tums skallängd.
Slutsatser:
Jag håller inte med Jimmy Davis om att lösningen till problemet för Jaguar/Jazzmaster ligger är fetare strängar. Med fetare strängar hamnar man längre ifrån bla Surf -soundet -han många gånger refererar till i artikeln. Men han har helt rätt i att orginal designen i Fenders J/JM -gitarrer har ett ursprungliga konstruktionsfel.
Tips på fungerande modifieringar för Jaguar/jazzmaster:
- Åtgärda komprimsringsproblemen -om det finst sådana i Era gitarrer. (Plugga stolphålen och borra om.)
- Fixa korrekta strängspår för Era aktuella strängar -genom att svarva bättre hål i de rundade stallklackarna med strängfilar.
- Staytrem är det bästa uppgraderingen -för att behålla orginal funktionen.
- Buzzstop extra strängtryck på stallet.
- Den bästa modden (för den händige) som ger MONSTER TON & MOSTER FUNKTION på en Jaguar/Jazzmaster är att köra "Red Special". Plugga allt och montera typ detta:
https://www.ebay.com/itm/BRIAN-MAY-RED-SPECIAL-GUITAR-ROLLER-BRIDGE-FOR-BUILD-GUITAR-BRAND-NEW-QUEEN-RARE/163658680558?hash=item261ad148ee:g:uvgAAOSw6aVUqggI Med detta har man en Jaguar/Jazzmaster gitarr; som verkligen ger max av allt vad ton & funktion heter på instrumentet. DETTA ÄGER -oavsett om man diggar/vässar på; Dick Dale, Bob Hund, Oasis, AC/DC eller Queen!
- Glad påsk Bojare!
/ Jonken