View unanswered posts | View active topics It is currently 15 May 2024, 02:07



Reply to topic  [ 6 posts ] 
Kunnig inom triggers och digitaltrummor? 
Author Message

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 811
Post Kunnig inom triggers och digitaltrummor?
Har ett digitalt trummset från Jobecky som är typ riktigt trumset med meshskinn på. Har precis bytt triggern i baskaggen så nu låter det. Men det dubbel/trippel-triggar när man försöker spela. Någon som är duktig på detta område som skulle kunna ge lite goda råd? Jag är nybliven 2:a ägare av detta set och har inte haft baskaggen funktionell innan.
Här är lite mina funderingar:

1. Triggern är monterat på baksidan av meshskinnet på en metallskena som är fäst på var sida i trästommen. Straxt under där pedalen träffar, precis utanför träffytan. Jag utgår från att den är rätt placerad av Jobecky från början, (satte tejpbitar för att markera var den satt som tur var). Men höjden på själva trumklubban har ju inte själva Jobecky placerat utan föregående ägare. Så min undran här är, SKA klubban träffa direkt på triggen eller ska den träffa en bit ifrån och bara reagera på vibrationen och inte själva träffen? Ser man på pukor och virvel så sitter dessa triggers mot skinnen fast ända ute vid sidan. Jag tänker att SKA den träffa direkt på triggern så kan man ju strypa en massa i ljudmodulen. Vill dock inte prova än om den INTE ska direktträffa pga skaderisk?

2. Meshskinnet: Ska det vara spänt eller slappare? Har tidigare noterat när jag bara testspelat helt akustiskt att det fjädrar tillbaka rätt bra, och har väl nästan känt att det redan här är lite dubbelstuds på skinnet. Har provat att byta från den "tennisbollsliknande" klubbhuvudet som skall vara speciellt för just meshtrummor för att ge en mer autentisk känsla, till ett vanligt klubbhuvud, och kanske placebo, kanske någon mindre förbättring.

3. Trummodulen: Roland TD-25. Här kan man göra massor av inställningar som vad jag skulle väl nästan jämföra med i gitarrernas värld gate. Man kan ställa in en massa inställningar hit och dit och kan därmed plocka bort dubbelslagen vid extrema inställningar, men då försvinner även de snabbare slagen och det känns inte helt naturligt när man spelar. Gissar att här är väl den biten som jag har störst förhoppning om att lyckas MEN vill gärna ha steg 1 och 2 så bra som möjligt innan så man inte börjar i fel ände. Man kan välja massa förinställda Roland-pads vilket jag ju då inte har utan ett annat märke (Jobeky), men detta har tyvärr gjort att jag inte har en aning o vad den stod på från början. Väljer man mellan olika så blir dubbeltrampen något bättre och något sämre. Har testat ett flertal digitaltrummor på jobbet och har ägt andra hittills, men aldrig stött på detta med dubbeltriggningen, varav mina funderingar går till att det kanske är problem redan innan ljudmodulen? (har aldrig provat ett fullstort digitalset förut). Min trummis som jag plockar in vid bandgig har en likadan trummodul, som jag skulle kunna testa och jämföra med. Men vet att han inte har ändrat något från fabrik på sitt set (Roland TD25-set) och därmed inte heller borde ha några andra inställningar än de som dyker upp förinställda när man väljer mellan de olika padsen. Vilket heller inte verkar lösa mitt problem när jag testat runt lite snabbt.

4. Själva pedalen tänkte jag med testa att byta ut se om det kan göra någon skillnad med fjädringen osv. Får låna med en från musiksalen på jobbet vid tillfälle. Men min verkar inte vara något knas med, verkar funka "normalt".

EDIT 5. Kom nu på att även placeringen i djupled av trigger lär troligen ha betydelse. Dvs hur hårt den ligger an mot meshtyget. Verkar som om jag missat en väldigt tunn bricka när jag skruvade fast den. Vilket gör att den teoretiskt sett kan ha kommit något halv mm längre ifrån, men den sitter väldigt tight redan nu mot skinnet tycker jag. Men vad vet jag. Det kanske gör skillnad ändå?

Förutom detta med baskaggen som är en väldigt viktigt del, så är det annars rätt fantastisk skillnad att spela på ett sådant trumset jämfört med vanliga digitala. Mkt mer realistisk känsla.
Är jag trummis? Nix :-)


Attachments:
image2.jpeg
image2.jpeg [ 83.31 KiB | Viewed 3192 times ]
image1.jpeg
image1.jpeg [ 76.82 KiB | Viewed 3192 times ]
image0.jpeg
image0.jpeg [ 65.9 KiB | Viewed 3192 times ]
02 Feb 2020, 16:42
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2352
Location: Varberg
Post Re: Kunnig inom triggers och digitaltrummor?
Prova att i TD-25 minska triggkänsligheten för baskaggen. Det gör att inte de lösa efterstudsarna från klubban utlöser triggningar. Det är lätt gjort. Notera värdet innan du ändrar. Skulle du inte bli nöjd kan du enkelt ändra tillbaks.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


02 Feb 2020, 23:41
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 811
Post Re: Kunnig inom triggers och digitaltrummor?
Löste det under gårkvällen. Var flera faktorer som spelade in.
1. Jag drog åt skruvarna till själva triggern som inte satt tillräckligt hårt.
2. Jag flyttade in triggern några mm för att minska trycket på den, behöll dock sidleddspositionen (som var precis bredvid klubbträffen men ändå utan att träffas av klubban vilket kunde ge peakar), efter att ha testat runt med positioneringen.
3. Valde den bästa förinställningar i trummodulen och började jobba med inställningarna i den. Var mest maskningen och något mer som jag jobbade med. Sensitivity gav inte samma önskade effekt. Så nu funkar det prima!


03 Feb 2020, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Kunnig inom triggers och digitaltrummor?
Det ser ut som om du har samma pedal som jag har och jag tycker den är oerhört studsig i sig. Det underlättar om man sätter foten långt fram men jag testade en Pearl-pedal i butik som var milsvida bättre när det gällde kontroll, har dock ingen aning vilken modell det var men den hade färgade prickar på.

[Edit] Sen om man ska se till spelteknik på akustiska trummor så får bastrumman en bättre ton om man bara slår till skinnet och inte pressar klubban emot och dämpar skinnet. På digitala trummor spelar ju det ingen roll men om man spelar på det sättet och kan jobba bort det så slipper man dubbelslagen på köpet.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


03 Feb 2020, 23:45
Profile

Joined: 13 Nov 2013, 19:07
Posts: 811
Post Re: Kunnig inom triggers och digitaltrummor?
vikko98 wrote:
Det ser ut som om du har samma pedal som jag har och jag tycker den är oerhört studsig i sig. Det underlättar om man sätter foten långt fram men jag testade en Pearl-pedal i butik som var milsvida bättre när det gällde kontroll, har dock ingen aning vilken modell det var men den hade färgade prickar på.

[Edit] Sen om man ska se till spelteknik på akustiska trummor så får bastrumman en bättre ton om man bara slår till skinnet och inte pressar klubban emot och dämpar skinnet. På digitala trummor spelar ju det ingen roll men om man spelar på det sättet och kan jobba bort det så slipper man dubbelslagen på köpet.

/Niklas


Bra poänger. Pedalen är jag inte helt 100 nöjd med. Den jag hade till mitt förra passade mig bättre. Ska testa några från jobbet tänkte jag och jämföra med. Och spelteknik, absolut! Är ju sångare och gitarrist och kan ju inte lira trummor så många generalfel gör man ju säkerligen. Men som jag skrev i förra inlägget så lyckades jag lösa problemet som tur var oavsett speltekniken.


04 Feb 2020, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Kunnig inom triggers och digitaltrummor?
Det är samma scenario här, suger fett på trummor men det går mycket snabbare att fixa trumspår på det sättet än att sitta med midiklaviatur.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


04 Feb 2020, 19:26
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 6 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 9 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.