View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 22:51



Reply to topic  [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Positive Grid Spark 
Author Message
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Positive Grid Spark
Någon som testat en sån?
https://www.youtube.com/watch?v=xT445Q3WmIE

Verkar ju va den optimala övningsstärkaren, med massor med möjligheter.

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


25 Feb 2020, 14:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Har gamla modellen av Yamaha THR hemma, och den har länge varit det jag tyckt låtit bäst av hemmastärkare på låg volym. Men den här gör mig sugen att testa. Hittar dock ingenstans att köpa den, än mindre att testa.

_________________
Mats


25 Feb 2020, 21:11
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Har gamla modellen av Yamaha THR hemma, och den har länge varit det jag tyckt låtit bäst av hemmastärkare på låg volym. Men den här gör mig sugen att testa. Hittar dock ingenstans att köpa den, än mindre att testa.


Fick intrycket på deras hemsida att den enbart går att förbeställa direkt från Positive grid än så länge, och det verkar kö. Flera tusen som bokat den efter att den tydligen gjorde succe på NAMM. Vill själv gärna testa o se hur den låter. Frågade en kille som fått den levererad hur han upplever ljudet, trots dess litenhet. Han sa att det är ruggigt bra... men som sagt... man vill ju gärna testa... å andra sidan verkar den ju ha ett riktpris på ca 250 usd så det är ju inga jättepengar

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


26 Feb 2020, 00:38
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
Beställde en i förra veckan, lär väl ta några månader innan den trillar in men men... det får man ta :)

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


24 Jun 2020, 09:56
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Lemmy wrote:
Beställde en i förra veckan, lär väl ta några månader innan den trillar in men men... det får man ta :)

Jag gjorde samma för några veckor sen. Ångrade mig nästan efteråt, när jag läste alla ilskna kommentarer om leveranstiden... Märklig strategi med denna utdragna period av förbeställningar. Måste vara ont om likviditet hos tillverkaren.

_________________
Mats


24 Jun 2020, 10:20
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Märklig strategi med denna utdragna period av förbeställningar. Måste vara ont om likviditet hos tillverkaren.

Fast är det inte 1 gubbe som bygger dom i källaren, då tar det tid :lol:
Sen är det väl en marknadsförings-hype också kring detta med exklusivt/handbyggt/ju längre väntetid ju mer spännade att känna sig
som en utvald som fått sin produkt och kan reta andra som väntar

Sen 1åe efter är den inte attraktiv alls och samma personer köar för nån annan pryl som är dagens hype

Personligen skulle jag aldrig gå med/på detta 8)

_________________



24 Jun 2020, 11:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Mike Leaf wrote:
Personligen skulle jag aldrig gå med/på detta 8)

Då får du ingen heller, vilket du kommer att ångra bittert, när Lemmy och jag berättar om hur förträfflig den är! (Hör du inget, så var den nog inte fullt så förträfflig.)

Så värst handbyggd lär väl inte denna lilla digitala grunka vara… Men det var kanske mest ironi?

_________________
Mats


24 Jun 2020, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Då får du ingen heller, vilket du kommer att ångra bittert, när Lemmy och jag berättar om hur förträfflig den är!

Kan köpa en beggad för en spottstyver om ett par år om jag skulle vilja
albert wrote:
(Hör du inget, så var den nog inte fullt så förträfflig.)

Nja , inte ute efter massor av olika ljud, utan mer 1 bra ljud
Quote:
Så värst handbyggd lär väl inte denna lilla digitala grunka vara… Men det var kanske mest ironi?

Ja både och

_________________



24 Jun 2020, 15:18
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Mike Leaf wrote:
Personligen skulle jag aldrig gå med/på detta 8)

Då får du ingen heller, vilket du kommer att ångra bittert, när Lemmy och jag berättar om hur förträfflig den är! (Hör du inget, så var den nog inte fullt så förträfflig.)

Så värst handbyggd lär väl inte denna lilla digitala grunka vara… Men det var kanske mest ironi?


Nej jag var tveksam också, men va fasen, var inte så mycket pengar det handlar om och den verkar ju rätt rolig 8)
Läste nånstans att anledningen till att det dragit ut på tiden är att pandemin gjort att det vart leveranstid på komponenter... men de kanske e en bortförklaring

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


25 Jun 2020, 14:31
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Positive Grid Spark
Jag stod och vägde mellan Spark och en THR30 II. Den senare vann på estetik trots att den inte har lika många funktioner. Hoppas den låter bättre i alla fall.


25 Jun 2020, 18:02
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: Positive Grid Spark
MdaG wrote:
Jag stod och vägde mellan Spark och en THR30 II. Den senare vann på estetik trots att den inte har lika många funktioner. Hoppas den låter bättre i alla fall.

THRen gör sig väldigt bra i ett vardagsrum.


25 Jun 2020, 19:06
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Albinsson wrote:
MdaG wrote:
Jag stod och vägde mellan Spark och en THR30 II. Den senare vann på estetik trots att den inte har lika många funktioner. Hoppas den låter bättre i alla fall.

THRen gör sig väldigt bra i ett vardagsrum.

Jag har THR 1:an och håller med. Spark funkar nog också fint i vardagsrummet. Det är det de är till för - inte för att ersätta Marshallstacken. Sen kan jag också bli trött på att man ska smälla in 1000 ljud i alla små digitala grejor. Köpte en Roland Blues Cube som lite back up. Den gör bara sitt eget ljud, men riktigt bra.

_________________
Mats


25 Jun 2020, 21:04
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Nu kom den minsann till slut!

Har bara snabbtestat, så omdömen blir väl inte särskilt rättvisa. Låter ungefär som min THR - kanske något tightare. Men det är väldigt mycket bas på alla presets, så det första man för göra är att sänka den dramatiskt på alla stärkarmodeller! Otroligt mycket delay och reverb också, i alla fall för min smak. Användargränssnittet i mobil eller platta är extremt enkelt, så det är snabbt fixat dock. Har redan sparat några schyssta ljud efter lite justeringar av olika presets.

_________________
Mats


28 Jul 2020, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Nu kom den minsann till slut!

Har bara snabbtestat, så omdömen blir väl inte särskilt rättvisa. Låter ungefär som min THR - kanske något tightare. Men det är väldigt mycket bas på alla presets, så det första man för göra är att sänka den dramatiskt på alla stärkarmodeller! Otroligt mycket delay och reverb också, i alla fall för min smak. Användargränssnittet i mobil eller platta är extremt enkelt, så det är snabbt fixat dock. Har redan sparat några schyssta ljud efter lite justeringar av olika presets.


Har fått min också. Håller med, får också skruva ner basen o lite annat. Men söker man i molnet kan man hitta massor med trevliga patchar. Har laddat ner ett gäng som jag justerat lite.
Riktigt kul pryl med play along funktionen, har även testat hur den analyserar en låt och tar ut ackorden, funkar helt ok.

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


03 Aug 2020, 13:48
Profile

Joined: 04 Aug 2009, 11:35
Posts: 738
Location: Åstorp
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Nu kom den minsann till slut!

Har bara snabbtestat, så omdömen blir väl inte särskilt rättvisa. Låter ungefär som min THR - kanske något tightare. Men det är väldigt mycket bas på alla presets, så det första man för göra är att sänka den dramatiskt på alla stärkarmodeller! Otroligt mycket delay och reverb också, i alla fall för min smak. Användargränssnittet i mobil eller platta är extremt enkelt, så det är snabbt fixat dock. Har redan sparat några schyssta ljud efter lite justeringar av olika presets.

Vad välja om du bara skulle ha en - THR eller Spark?


15 Aug 2020, 09:07
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Stefan_E wrote:
Vad välja om du bara skulle ha en - THR eller Spark?

Jag skulle välja Spark framför THR10:an, dels för jag upplever ljudet lite bastightare, men fr a för det extremt enkla användargränssnittet i iPad eller iPhone. THR10 har motsvarande bara i PC. Men jämförelsen är kanske inte helt rättvis, för det finns ju helt nya THR-versioner. Den nya, trådlösa THR30 verkar vara en tuff konkurrent, om än ganska mycket dyrare.

Kan tillägga att den där funktionen som ska skapa ett trum- och baskomp i Spark, om man spelar ett riff eller en ackordsprogression, är rena skämtet. Köp inte Spark för den!

Jag har förresten bara en nu, för min THR är såld.

_________________
Mats


15 Aug 2020, 17:57
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
Stefan_E wrote:
Vad välja om du bara skulle ha en - THR eller Spark?

Jag skulle välja Spark framför THR10:an, dels för jag upplever ljudet lite bastightare, men fr a för det extremt enkla användargränssnittet i iPad eller iPhone. THR10 har motsvarande bara i PC. Men jämförelsen är kanske inte helt rättvis, för det finns ju helt nya THR-versioner. Den nya, trådlösa THR30 verkar vara en tuff konkurrent, om än ganska mycket dyrare.

Kan tillägga att den där funktionen som ska skapa ett trum- och baskomp i Spark, om man spelar ett riff eller en ackordsprogression, är rena skämtet. Köp inte Spark för den!

Jag har förresten bara en nu, för min THR är såld.



Håller def med om det där med att skapa trum- och baskomp. Det är def inte mycket att hänga i granen. Men i övrigt riktigt kul pryl... kör dock mest med lurar, tycker det låter bäst så

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


18 Aug 2020, 15:30
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Positive Grid Spark
Fick min för några veckor sedan. Instämmer med att det var mycket bas, reverb och delay på fabriksljuden. Det var dock inte så svårt att få till riktigt bra ljud. Jag har en enkel Blackstar Fly som jag tycker är riktigt bra men naturligtvis inte alls lika flexibel som Sparken. En positiv grej med Spark jämfört med Fly är att den kan spela ganska starkt så om man inte stör andra så kan man spela med en volym som är ett snäpp högre än "vardagsrumsnivå".

Det jag hade problem med var att det är väldigt kraftig bas även för bluetooth/aux när man spelar backing tracks och även att det känns som det fattas diskant. Jag såg på något forum folk som bytt högtalare eller byggt externa lådor eftersom originalelementen inte skulle vara fullrange.

Jag köpte ett par billiga bilhögtalare med ett litet diskantelement inbyggt som hade samma formfaktor som originalen. Det visade sig att de hade sämre verkningsgrad men diskanten kändes lite bättre. Jag testade också att plugga basreflexporten vilket jag också hittat tips om. Det slutade med att jag satte tillbaka originalhögtalarna med pluggad port.

Jag gjorde ett enkelt test av frekvensgången på auxingången med de olika högtalarvarianterna.


Attachments:
spark.jpg
spark.jpg [ 55.45 KiB | Viewed 14184 times ]
02 Sep 2020, 10:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Nu behöver man inte ens vänta för att spela Spark: https://www.blocket.se/vi/92708492.htm. Det är inte min.

_________________
Mats


03 Sep 2020, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
fredj wrote:
Fick min för några veckor sedan. Instämmer med att det var mycket bas, reverb och delay på fabriksljuden. Det var dock inte så svårt att få till riktigt bra ljud. Jag har en enkel Blackstar Fly som jag tycker är riktigt bra men naturligtvis inte alls lika flexibel som Sparken. En positiv grej med Spark jämfört med Fly är att den kan spela ganska starkt så om man inte stör andra så kan man spela med en volym som är ett snäpp högre än "vardagsrumsnivå".

Det jag hade problem med var att det är väldigt kraftig bas även för bluetooth/aux när man spelar backing tracks och även att det känns som det fattas diskant. Jag såg på något forum folk som bytt högtalare eller byggt externa lådor eftersom originalelementen inte skulle vara fullrange.

Jag köpte ett par billiga bilhögtalare med ett litet diskantelement inbyggt som hade samma formfaktor som originalen. Det visade sig att de hade sämre verkningsgrad men diskanten kändes lite bättre. Jag testade också att plugga basreflexporten vilket jag också hittat tips om. Det slutade med att jag satte tillbaka originalhögtalarna med pluggad port.

Jag gjorde ett enkelt test av frekvensgången på auxingången med de olika högtalarvarianterna.



Hur gjorde du för att plugga basreflexporten då? Kunde ju va intressant att testa om det inte är en stor operation

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


03 Sep 2020, 15:36
Profile

Joined: 13 Nov 2009, 20:20
Posts: 195
Location:
Post Re: Positive Grid Spark
Högtalartyget sitter på en ram som hålls fast med kardborreband så det är bara att pilla loss den med en bordskniv eller liknande. Jag stoppade in en hoprullad tygbit.

Högtalarna är skruvade från utsidan och kablarna är inte lödda utan det är flatstiftshylsor så det är jättelätt att testa med andra högtalare.


03 Sep 2020, 17:35
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Mar 2004, 23:38
Posts: 2344
Location: Gislaved SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
fredj wrote:
Högtalartyget sitter på en ram som hålls fast med kardborreband så det är bara att pilla loss den med en bordskniv eller liknande. Jag stoppade in en hoprullad tygbit.

Högtalarna är skruvade från utsidan och kablarna är inte lödda utan det är flatstiftshylsor så det är jättelätt att testa med andra högtalare.



Tack, ska testa vid tillfälle

_________________
Si fractum non sit, noli id reficere


04 Sep 2020, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Positive Grid Spark
En helt annan prisklass men den här låter ju juste i klippet i alla fall:

https://youtu.be/81EWjCUSSfg

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


04 Sep 2020, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
vikko98 wrote:
En helt annan prisklass men den här låter ju juste i klippet i alla fall:

https://youtu.be/81EWjCUSSfg

/Niklas

Supercool! Men kuggfrågan är om den har ett bra ljud på låg volym. Har inte stött på en enda rörstärkare som klarar det.

_________________
Mats


04 Sep 2020, 12:27
Profile
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Positive Grid Spark
Den har ett Class D-slutsteg så det borde nog funka ok.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


04 Sep 2020, 20:49
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Positive Grid Spark
albert wrote:
vikko98 wrote:
En helt annan prisklass men den här låter ju juste i klippet i alla fall:

https://youtu.be/81EWjCUSSfg

/Niklas

Supercool! Men kuggfrågan är om den har ett bra ljud på låg volym. Har inte stött på en enda rörstärkare som klarar det.


Måste tillstå att jag är väldigt nöjd med mina Tone King Falcon men så är väl inte mina öron lika vältränade som en del andras öron. :D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


05 Sep 2020, 16:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Lite återkoppling efter en tids användning: Jag har sålt min Spark och återvänt till Yamaha THR (fast den nya modellen då). Tycker trots allt den låter bättre för den låga volym jag spelar på här hemma i lägenheten. Ännu lite enklare att hantera också, även om det är ett kul användargränssnitt i Positive Grids grejor.

_________________
Mats


16 Sep 2020, 12:26
Profile

Joined: 14 Apr 2009, 10:55
Posts: 82
Location:
Post Re: Positive Grid Spark
Har också en Spark där jag bytte ut originalhögtalarna. Beställde från USA: PRV Audio 4MR60-4. TYdligt förbättrat ljud, både när jag kör den som bluetooth-högtalare och när jag spela gitarr. Tajtare bas, snyggare diskant. Låter mer klassigt. Är helt klart nöjd med uppgraderingen. -Blev ett fel, haha. Beställde 2. Visar sig att dom såldes i set av två högtalare, fick alltså hem 4 st. Har nu två till salu. Får jag igen pengarna är jag nöjd. 63 USD för två nya oanvända. Mvh/Hans J Umeå 070-556 29 84


02 Oct 2020, 16:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Dec 2008, 16:33
Posts: 6
Location:
Post Re: Positive Grid Spark
Ni som beställt direkt från dem. Vad har det landat på totalt med frakt och andra avgifter (tull?)?

/Fredrik


07 Nov 2020, 16:57
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Positive Grid Spark
Fredde wrote:
Ni som beställt direkt från dem. Vad har det landat på totalt med frakt och andra avgifter (tull?)?

/Fredrik

Jag köpte medan det var tidigt-köp-rabatt och fick vänta lääänge. Då var det fraktfritt och Positive Grid la på vad som behövdes för tull och moms. Tror det landade på ca 2600 kr. Nu är nog priset lite högre men dollarkursen kanske lite bättre.

_________________
Mats


07 Nov 2020, 18:38
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 31 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 85 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.