View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 08:05



Reply to topic  [ 139 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5
Vilken Beatle var bäst solo? 

Vilken Beatle har gjort bästa soloskivorna?
John Lennon 29%  29%  [ 11 ]
Paul McCartney (och Wings) 21%  21%  [ 8 ]
George Harrison 47%  47%  [ 18 ]
Ringo Starr 3%  3%  [ 1 ]
Total votes : 38

Vilken Beatle var bäst solo? 
Author Message
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
guitarnerdswe wrote:
Nej, då feltolkar du. En ung person kan vara gubbig, en äldre behöver inte vara gubbig trots sin ålder.

Som en av min kompisar som är gay sa: "Bara för man är bög så behöver man inte vara så jävla bögig", när han förklarade varför han inte gick på gayklubb. Att något eller någon är gubbig är inte nödvändigtvis förankrat i ålder, det är ett karaktärsdrag.


Då kanske ordet "gubbig" är ett mindre bra ord att använda i sammanhang om musik? Om man tycker att musiken är mindre hård/tuff/cool whatever, kanske man bör kalla den för mjuk/omodern/töntig istället?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


16 Jun 2020, 07:47
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Varför finns inte Pete Best som val?


16 Jun 2020, 12:08
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:
Varför finns inte Pete Best som val?


Förmodligen för att han inte är Ringo och troligtvis suger han på att göra Ringo fills.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


16 Jun 2020, 18:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Varför finns inte Pete Best som val?


Förmodligen för att han inte är Ringo och troligtvis suger han på att göra Ringo fills.


Vem fan vill med berått mod spela som Ringo, den jävla sopan..


17 Jun 2020, 11:54
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:
Vem fan vill med berått mod spela som Ringo, den jävla sopan..


Jag skulle gärna vilja kunna spela som Ringo som ju ändå omnämns som en av historiens mest stilbildande trummisar så gissningsvis har en mängd trummisar tagit intryck av ”den jävla sopan”, ett uttryck som jag förmodar anspelar på din personliga smak. Kan bara konstatera att gällande Ringos trumspel tycker vi uppenbarligen olika, olika är bra! Fast nu blir jag lite nyfiken på vad du tycker om Ringos sånginsatser, där är han sannerligen inte lika stilbildande.:D

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


17 Jun 2020, 15:56
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Granis67 wrote:
Vinyljunkie wrote:
Vem fan vill med berått mod spela som Ringo, den jävla sopan..


Jag skulle gärna vilja kunna spela som Ringo som ju ändå omnämns som en av historiens mest stilbildande trummisar så gissningsvis har en mängd trummisar tagit intryck av ”den jävla sopan”, ett uttryck som jag förmodar anspelar på din personliga smak. Kan bara konstatera att gällande Ringos trumspel tycker vi uppenbarligen olika, olika är bra! Fast nu blir jag lite nyfiken på vad du tycker om Ringos sånginsatser, där är han sannerligen inte lika stilbildande.:D


Efter att ha sett ett gäng indieband de senaste åren på klubbar här i Göteborg förstår jag att Håkan Hellströms sång även den varit stilbildande. Betyder det att han kan sjunga?

Att inte kunna förstå korrelationen mellan att själv uppskatta konst och att det inte nödvändigtvis betyder att det är proffsigt utfört. Är du en av dessa?


17 Jun 2020, 16:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:

Vem fan vill med berått mod spela som Ringo, den jävla sopan..

Är det ok för dig om jag kallar dig för jävla sopa?

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Jun 2020, 17:02
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Nu blir vi båda avblåsta för ämnesflykt! :wink: Med stor säkerhet är du inte speciellt intresserad av min åsikt beträffande om Håkan Hellström kan sjunga eller inte. Om du ändå är det får du nyttja din inneboende bibliotekarie och söka bland äldre trådar.

Det behöver inte vara så svårt som du gör det. Tycke och smak, vad det än omfattar, är inte något du kan sortera in och mäta enligt någon enkel formel. Ledsen att göra dig besviken men min värld är inte svart eller vit, kanske borde du försöka se medmänniskor snarare än motmänniskor och under tiden kan du ta en vända till i hjärnvindlingarna och fundera över Ringos sånginsatser.

Sedan är svaret på hela tråden fortfarande George Harrison, någon annan tycker något annat och det är helt ok.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


17 Jun 2020, 17:18
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Polytone wrote:
Vinyljunkie wrote:

Vem fan vill med berått mod spela som Ringo, den jävla sopan..

Är det ok för dig om jag kallar dig för jävla sopa?


Jag är svindålig på morsekod, algebra, byta kardanaxel och en mängd andra saker, så varför inte.

Är det ok om jag kallar dig för ett jävla pucko?


17 Jun 2020, 17:21
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Granis67 wrote:
Nu blir vi båda avblåsta för ämnesflykt! :wink: Med stor säkerhet är du inte speciellt intresserad av min åsikt beträffande om Håkan Hellström kan sjunga eller inte. Om du ändå är det får du nyttja din inneboende bibliotekarie och söka bland äldre trådar.

Det behöver inte vara så svårt som du gör det. Tycke och smak, vad det än omfattar, är inte något du kan sortera in och mäta enligt någon enkel formel. Ledsen att göra dig besviken men min värld är inte svart eller vit, kanske borde du försöka se medmänniskor snarare än motmänniskor och under tiden kan du ta en vända till i hjärnvindlingarna och fundera över Ringos sånginsatser.

Sedan är svaret på hela tråden fortfarande George Harrison, någon annan tycker något annat och det är helt ok.


På ett debattforum ser jag alla som debattanter. Det betyder inte att jag inte vet att det sitter en människa bakom användarna. Ta det personligt om du vill, eller inte. Det är precis detta som är tjusningen med ett forum där alla är anonyma (nåja) - man kan dra på som en ångvält och få helt andra svar och reaktioner på tex på Facebook eller face to face. Man får en massa insikter som man inte skulle fått annars på det sättet. Så jag är ett rövhål.... du kanske lär dig ett och annat om rövhål då. Sannolikheten är större än att du lär dig något om trumspel..

On topic: Ringo gör precis alla nybörjarmisstagen när han spelar trummor. Att han gör det beror inte på att jag tycker det. Det är fullt mätbart. Men det är en beståndsdel av det som gör hur Beatles låter. Förstår du skillnaden?

Är det Ringo som sjunger Yellow Submarine? Isåfall sjunger han lika illa som han spelar trummor.


17 Jun 2020, 17:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:

Jag är svindålig på morsekod, algebra, byta kardanaxel och en mängd andra saker, så varför inte.

Är det ok om jag kallar dig för ett jävla pucko?

Nej.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


17 Jun 2020, 18:45
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Haverikommissionen är underrättad!

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


18 Jun 2020, 10:11
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Granis67 wrote:
Haverikommissionen är underrättad!


Här har du soundtracket:

https://www.youtube.com/watch?v=8nPfS-d3X6Y


18 Jun 2020, 12:17
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Polytone wrote:
Vinyljunkie wrote:

Jag är svindålig på morsekod, algebra, byta kardanaxel och en mängd andra saker, så varför inte.

Är det ok om jag kallar dig för ett jävla pucko?

Nej.


Så du vägrar hjälpa mig att byta kardanaxel?


18 Jun 2020, 12:19
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Vinyljunkie wrote:
guitarnerdswe wrote:

Jag får nog skriva under på det här. Jag ser i stort sett inget intresse av band från 60-talet bland folk i min ålder (30-40-ish) eller yngre. Undantaget en del musiker då. Band som Elvis, Beatles och Stones är redan bortglömda i väldigt stor utsträckning.

Personligen tror jag inte att musik från 70-talet och framåt kommer att bli lika bortglömd. Det finns definitivt fler element från musik från 70 & 80-talet i dagens musik, än 60-talet i musiken för 10 år sedan (bortsett från niche-akter).

50 & 60-talet var dom första stapplande stegen av populärmusik, och just därför tror jag tiden går värre åt dessa årtionden än nästkommande.


Oj, vänta nu.... vilka är de största genrerna just nu? Hip hop och house (förvisso i moderna former) va? Såsom dessa två genrer låter idag så tar de avstamp från 90-talet. Absolut inget tidigare än så. För de som är 20+ idag så är just 90-talet retro och det gäller det mesta, inte bara musik utan även tex kläder och TV-serier för att ta ett par exempel. Visst det har varit en 70-talstrend med hårdrock och flummusik men det håller ju på att försvinna. Betänk att för varje tio år framåt i tiden så blir 10 bakåt i tiden musik som bara blir... för gammal. Det enda som kan få en bortglömd genre eller tidsera blomma upp igen hos nya generationer är att det blir trendigt, och trender håller som bekant aldrig särskilt länge. Tex för 10 år sen hade vi en kortvarig trend hos hipsters att lyssna på tradjazz, en genre som dessförinnan varit stendöd hur länge som helst.
Jag vill påstå att den enda tioårsperioden som ständigt kommer tillbaka med jämna mellanrum är 80-talet eftersom så mycket hände då och det finns så många olika saker att gräva fram och tugga igen från den perioden om och om igen.


Läste om den här tråden, och fastnade här. Tycker att det rätt naivt, ursäkta. Varifrån kom 80- o 90-talen? Från Mars? För oss som varit med sen 60-talet är det så uppenbart hur gammal musik ekar i ny. I ibland känns det rätt besvärande. Ibland kul. Se upp för historielösheten.

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


18 Jun 2020, 23:15
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:
[
Läste om den här tråden, och fastnade här. Tycker att det rätt naivt, ursäkta. Varifrån kom 80- o 90-talen? Från Mars? För oss som varit med sen 60-talet är det så uppenbart hur gammal musik ekar i ny. I ibland känns det rätt besvärande. Ibland kul. Se upp för historielösheten.


Fast nu pratar jag om sound. Det gick inte att få 80-talsljud före 80-talet. Det gick inte att få 90-talsljud före 90-talet. Osv. Eftersom tekniken inte fanns före den fanns..

Men du får du gärna länka till lite autotune:ad hip hop från 60-talet..


22 Jun 2020, 12:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 14:34
Posts: 924
Location:
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Hörru, slingerbult, du pratade inte alls om sound utan om musiken. :wink:

_________________
Johan H
Kultivator, Ur kaos, Nomads of hope mm
Finns på Spotify


24 Jun 2020, 20:16
Profile ICQ WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
maglemer wrote:
Hörru, slingerbult, du pratade inte alls om sound utan om musiken. :wink:


Jag skrev "såsom de låter". Visst det går väl att tolka på båda sätt, och båda stämmer ju också. Men oavsett så är det extremt få 20-åringar som är intresserade av musik äldre än 90-talet.


25 Jun 2020, 15:39
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vilken Beatle var bäst solo?
Sopan bjuder på 80-årskalas: https://youtu.be/7YjPfyflyvQ

_________________
Mats


08 Jul 2020, 07:36
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 139 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 107 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.