View unanswered posts | View active topics It is currently 06 May 2026, 04:33

Reply to topic  [ 6 posts ] 
Är mässing bra, förutom på telecaster? 
Author Message

Post Är mässing bra, förutom på telecaster?
Mässingssadlar sitter på många teles och jag tycker det låter lite "mjukare", och bättre, än de av stål, men delade meningar finns säkert.
Vad vinner/förlorar man, om något, på att sätta kraftiga mässingssadlar på en strata, eller annan gitarrmodell för den delen?

Var är annars mässing bra?
PRS har det i sina svajblock, översadlar var populärt på 70-talet.

Kort sagt, var är det en fördel att ha mässing i s f t ex stål, eller gjutna legeringar?
Vad vinner man i så fall?

19 Mar 2020, 19:36
Profile

Post Re: Är mässing bra, förutom på telecaster?
Först och främst så var det väl en modenyck på 70-talet utan någon större förankring i vetenskap och funktion, gemförbart damernas benvärmare eller kavajer med axelvaddar!
Men det fick nog inte många gitarrer att låta sämre heller, till skillnad mot många andra mer eller mindre intelligenta uppfinningar!
En stor fördel jag kan tänka mig med mässing är att man minskar risken för strängbrott då mässingen är en mjuk metall så minskar risken att det bildas vassa grader som skadar strängen. Och vist, den högre massan som det oftast var i mässingsstallen påverkar säkert tonen subtilt!

20 Mar 2020, 06:43
Profile

När jag gick min CNC-utbildning fick jag ta en massa mässing som låg och skräpade, CADade upp och fräste en del gitarrpryttlar. De två gitarrer som fick mina mässingsadlar mådde bra av det. Det skar av lite av de höga frekvenserna som låg där innan. Ena gitarren har rostfria band så där var det bara fördelaktigt.

/Niklas

www.myspace.com/doldrumsrocks

20 Mar 2020, 12:19
Profile

Det sägs att en översadel i mässing gör att lösa strängar låter mer som frettade (vad heter det på riktig svenska?? :oops: ) toner. Jag tycker mig höra detta på den enda gitarren jag äger med sån sadel.

20 Mar 2020, 14:34
Profile

Sent 70, tidigt 80-tal var det högsta mode med mässing pga sustain....
Jag byggde en gitarr då, med mässingsöversadel, tjock sådan, och ett DiMarzio hardtailstall (ihopfilad spacing för att passa Gibsonmikar) och en en centimeter tjock platta på baksidan av gitarren under stallet för att fästa strängarna i. Genomgående strängar.

Jag gjorde även luckan till elektroniken i mässing, och det lilla locket till dragstången. m.m.

Mässing är en trevlig metall att arbeta med, blir snyggt polerad och låter som andra sagt ganska bra, inte jättebright men distinkt.

Så, ja, jag tycker mässing är utmärkt.

22 Mar 2020, 00:04
Profile

Mässing är ju rejält dyrare så används därför mindre generellt sett och måste vara legerat på rätt sätt för det är skillnad på mässing och mässing. Sedan är en översadel mindre förlåtande att fila in än motsvarande i ben eller plast. Personligen gillar jag mässing och önskar att nollband kommer tillbaka på bättre gitarrer.

22 Mar 2020, 01:33
Profile WWW
Reply to topic   [ 6 posts ]