View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 21:15



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Lära sig göra bandjobb själv 
Author Message
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Lära sig göra bandjobb själv
Jag äger några gitarrer som jag gärna skulle vilja fixa banden på. Främst är den bandändar som sticker ut och/eller som känns lite vassa när jag drar fingret längs sidan på gitarrhalsen. Kanske även en bandpolering när jag ändå håller på.

Det rör sig om två akustiska och två elgitarrer (varav en är en Rustagitarr för 300 kr och de andra ligger i prisklass ca 5000 kr).

Vad behöver jag för utrustning för att göra detta? Jag har tittat på gitarrdelar.se och tycker dessa ser relevanta ut:
* https://gitarrdelar.se/product_info.php ... ts_id=3917
* https://gitarrdelar.se/product_info.php ... cts_id=478
* https://gitarrdelar.se/product_info.php ... ts_id=4003

Jag har svårt att sålla i bland verktyg, storlekar och grit sizes. Vad är måste, vad är bra att ha och vad är onödigt?

Tänkte öva på min Rustagitarr först.


03 Apr 2020, 11:01
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Har precis gjort samma resa och precis bandat om mina två första halsar.
Du behöver enligt mig :mrgreen:
En tång för att ta bort banden.
En radikloss plus slippapper för att slipa grepbrädan vid behov.
En rak stållinjal.
En avbitartång för att knipsa av banden.
Gummiförsedd hammare för att banka ner banden, lim använder de flesta. Jag limmade med ena med titebond andra inget lim alls.
Tuschpenna.
Självhäftande sandpapper och ett rakt vattenpass för att levla banden, går att göra på olika sätt tex med en fil eller radiekloss och sandpapper.
En typ av fret end rocker är också nödvändig eller nåt likvärdig som är rakt som man kan kontroller om man levlat banden bra överallt.
En fil för att göra fret edge vinkeln.
Sen var det bra med en crowning file och en fret end file.
Efter det avslutade jag med https://www.gmf.se/tools/sanding-materi ... x140-netto

Sen var det bara börja lira :mrgreen:


03 Apr 2020, 11:19
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Jag skulle vilja ge följande viktiga tips:

-Den absolut viktigaste punkten: Att lära sig läsa av en hals/greppbräda först! -Är den; -rak, -sne, -vriden, -har greppbrädan pucklar, -finns det onaturliga spänningar, osv. För att göra ett bra bandjobb -är detta den viktigaste grundpunkten!
-Satsa på mer parten av verktygspengarna på att saker som mäter trä -istället för metall. Sedan verkligen lägga ner tid att lära sig använda dessa mätverktyg optimalt.
-Att lära sig hur trä beter sig under drag och tryck -är någonting som är svårt att lära ut -eftersom all trä är unikt. Här finns det bara ett sätt: Erfarenhet. Man måste helt enkelt vara med om saker -för att kunna relatera till hur trä beter sig här i Skandinavien. Och det är en stor skillnad på hur exakt samma träbitar beter sig Ex i Kalifornien. Dvs: Ta INTE för givet när en Tech -eller tillverkare; gör -eller lovar flera justa saker i ett HELT ANNAT KLIMAT! INGEN av dessa proffs ger några som helst garantier för deras jobb/saker/tips/råd i vårat klimat. Vill betona det här sista en extra gång: -INGEN!

Jag tror inte många ens kan ana -hur många TOTALT onödiga bandslipningar som görs HELT i onödan; pga ex bandresningar som ofta uppstår vid träkomprimering. Om en o rörd yta över en greppbräda är jämn & rak; är det i princip ett undantag; att det skall vara fel på förhållandevis friska band på den samma.

Själva jobbet:
-Har man inte 110% koll på hur träet mår i biten man skall börja arbeta på: Låt bli den; om du inte äger den själv och är ute efter att lära dig/skaffa erfarenhet.
-Mät alltid en gång extra genom hela jobb processen. Halsens bräda skall vara så plant/rakt justerad som möjligt när man bandar. Det finns speciella (snordyra) jiggar för detta. Med dessa är det lättare att uppnå optimal planhet på brädan. Metoden/funktionen är den samma som vid PLEK: träet i instrumentet jiggas fast -för att likna ett specifikt strängdrag. Oavsett tillgången till en sån här jigg; kräver att teknikern har ett öga för att läsa av en hals/bräda.
-Ju bättre jobb man gör innan; man ens visar de nya banden åt greppbrädan = Ju bättre blir ALLTID slutresultatet. För att exempelvis göra en gammal Gibba bräda enligt ursprungliga spec; kräver ofta slipning på brädan. -Varför? Jo; för att gitarren hade Ex en 12-tums radie en gång i tiden när den lämnade fabriken i USA. Vid mätning kan man många gånger konstatera att detta ej är fallet längre. Hur man går vidare härifrån; skiljer ofta amatörerna från proffsen. (Återigen: Konsten att läsa av trä.)
-Att plocka av gamla band ur en gammal och torr bräda: ÄR en konst. Det gäller att inte chippa trä -och samtidigt inte smälta ex kantlist -med värmen.
-Genom att mäta både de gamla bandstavarna SAMT slot hålen de suttit i; ger värdefull information -för att hitta de rätta nya banden.
-Rengöring av slot spåren i en greppbräda kan vara ett omständigt jobb -om någon före har kört "limmar kungen" -vid en om bandning tidigare.
-Att ha radius klossar att slipa bräda med är givetvis kanon. Men; hur göra om en gibba har upphöjningarna i kantlisten för varje bandstav? -Slipa bort? -Slipa med alternativa verktyg? -Eller tillverka ett verktyg: En korrekt slipkloss som funkar för jobbet...?

Hemligheten för ett bra bandjobb -handlar väldigt mycket om konsten att inte behöva slipa ner de nya banden för mycket. Många techs med mig; har både förvånats -och skrattat ner oss över YT-klipp; när självutnämnda proffs verkligen hyvlar loss på de stackars nya bandstavarna med de fetaste radius klossarna. Orsaken till detta VET alla Ni som läst hela inlägget ända hit. Man har helt enkelt skitit att göra det viktiga förjobbet på brädan -och hoppat direkt på banden. Detta är bara skamligt oprofessionellt och skrämmande DÅLIGT -samtidigt som det faktiskt är ganska roligt för de som vet bättre. Det som gör det så roligt: Är att dessa stackarna faktiskt ser så stolta ut över det som de försöker sälja till andra. För att överhuvudtaget KUNNA leverera ett resultat som är funktionsdugligt i form av strängrassel; etc, etc: Måste dessa amatörer lägga ner en OCEAN med tid i onödan bara till att omkrona, fina till och polera dessa flatpolerade, nya bandstavar.
Gör man istället rätt; får man en HELT ANNAT utgångsläge för själva bandslipningen: Banden sitter jämnt över hela brädan UTAN slipningen. Och jag pratar faktiskt på den nivån att de nya banden faktiskt är ganska spelbara utan bandslipning. Ifrån detta läge är det en HELT ANNAN GAME -att börja slipabanden. Man behöver inte slipa mycket -för ett perfekt resultat. Man behöver inte kladda på med tuschpennor -för att överhuvudtaget få någon kontroll över själva slipningen. Man behöver inte använda de grövre alternativen i självhäftande sandpapper -som räfflar upp banden som fan. Och så det viktigaste: MAN SLIPAR INTE I LINJE LÄNGS GREPPBRÄDAN -UTAN I LINJE MED BANDSTAVARNA! Dvs: Precis tvärtom -egentligen emot vad vi blir matade med från bla internet. Att göra på detta sätt lämnar ingen sågblands yta på bandstavarna. Detta medför att omkroning -profil slip -polering av de nya bandstavarna; blir och ger ett HELT ANNAT slutresultat. Spelytan och spel känslan i banden känns exakt och frisk -på en gång. Att inte behöva gnugga bort "sågblad" ifrån bandstavar; medför även att de sista hundradelarna i ett perfekt resultat i ett bandjobbhamnar inte ändras pga ren och skär okunskap. Jag menar: Som ägare till en skitdyrt, gammal vintage instrument: -Hur skulle du vilja ha en ombandning -eller omslipning gjord på just Ditt instrument...?

Gällande nya bandstavar:
- Beställ inte färdig kapade, raka bandstavar i en påse. Beställ istället radius rundad bandstav i cirkel. Extra viktigt om rostfritt.
- För en 12-tums radie på brädan: Kör ca 10 tum på banden. För en 9.5-tums bräda: Kör ca 8 tum. För 7.25-bräda: Kör 6 tum osv.
- Man kan knacka på banden på brädan. Dock absolut bäst resultat får man genom att pressa in banden med ett anpassat radius tryck -designad för ändamålet.
- Fret tang nippers (verktyg som kapar bara stjälken på en bandstav) är ett bra verktyg. (Tänk dock på att många av varianterna som säljs är ej designade för att hantera rostfritt.)

BLI FÖRST riktigt duktig på att banda om med mjukare material (läs; vanliga nickel bandstavar); innan man ger sig på rostfritt. Finns verkligen en hel bok mer att skriva om konsten att banda rätt. Jag hoppas dock att detta inlägg hjälper de som verkligen är intresserad; både att börja rätt -samt tänka till och våga ifrågasätta saker i processer man ser; där fundamentala saker kanske utförs knasigt. Det viktigaste är att själv skapa den process -som man tycker ger det bästa resultatet. Tips är bra -men erfarenhet är KUNG!


/ Jonken


05 Apr 2020, 13:48
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Stort tack för era svar! :D

Min ambition är dock inte att banda om eller ens slipa banden.

Banden på mina gitarrer är i bra skick (rustaguran bortsett), men har förbättringspotential komfortmässigt.

Jag menade att jag ville runda av vassa (ibland utskjutande kanter) och polera de spegelblanka så strängarna glider fint vid bends och vibrato.


05 Apr 2020, 17:53
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Shit vad jag feltolkade in :mrgreen:


05 Apr 2020, 18:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
MdaG wrote:
Stort tack för era svar! :D

Min ambition är dock inte att banda om eller ens slipa banden.

Banden på mina gitarrer är i bra skick (rustaguran bortsett), men har förbättringspotential komfortmässigt.

Jag menade att jag ville runda av vassa (ibland utskjutande kanter) och polera de spegelblanka så strängarna glider fint vid bends och vibrato.

:lol: -Ahaa: OK. Ber givetvis om ursäkt -för att jag kladdade på i onödan...

Kanterna är smartast att ta ner med en rak fil. Försök att hålla samma vinkel på filen -som bandkanterna har nu. (Mindre vinkel -om du vill behålla spelyta på banden.) Slipa tills din nagel inte hakar fast -när du känner under bandkanten. Sedan är det bara försiktigt runda av kanterna i det upp och ner vända "U.et" på varje bandkant. Personligen använder jag små nagelfilar för detta. Avsluta med att maskera -och gnugga hela banden (inte bara kanterna) med stålull.


/ Jonken :)


05 Apr 2020, 21:42
Profile
User avatar

Joined: 18 May 2010, 19:48
Posts: 1633
Location: Halmstad
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Jag tackar trådskaparen för Jonkens info. Intressant och så finns mer än Youtube för info. Den raka filen för att justera utstickande band har jag rekommenderats av flera Bojare.

Nagelfilar är underskattat. Jag köpte den första på 1970-talet för att fila på en gitarr. Lefty, då tog jag vad som kändes ok för att modifiera en höger sadel. Men jag har nog använt nagelfilar mer för att ta bort grader på andra modififereringar i både metall och andra material.

70-talsfilen finns kvar. Numera enbart som väl använd nagelfil.


06 Apr 2020, 00:22
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Jonken wrote:
MdaG wrote:
Stort tack för era svar! :D

Min ambition är dock inte att banda om eller ens slipa banden.

Banden på mina gitarrer är i bra skick (rustaguran bortsett), men har förbättringspotential komfortmässigt.

Jag menade att jag ville runda av vassa (ibland utskjutande kanter) och polera de spegelblanka så strängarna glider fint vid bends och vibrato.

:lol: -Ahaa: OK. Ber givetvis om ursäkt -för att jag kladdade på i onödan...

Kanterna är smartast att ta ner med en rak fil. Försök att hålla samma vinkel på filen -som bandkanterna har nu. (Mindre vinkel -om du vill behålla spelyta på banden.) Slipa tills din nagel inte hakar fast -när du känner under bandkanten. Sedan är det bara försiktigt runda av kanterna i det upp och ner vända "U.et" på varje bandkant. Personligen använder jag små nagelfilar för detta. Avsluta med att maskera -och gnugga hela banden (inte bara kanterna) med stålull.


/ Jonken :)


Tack.

Fungerar vilken nagelfil / stålull som helst? Det låter avsevärt mycket billigare än de verktyg jag länkat ovan hos gitarrdelar.se


06 Apr 2020, 10:33
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
MdaG wrote:

Tack.

Fungerar vilken nagelfil / stålull som helst? Det låter avsevärt mycket billigare än de verktyg jag länkat ovan hos gitarrdelar.se

-Nålfil/nagelfil set; hittar du exempelvis på Biltema etc -för typ under 100 kr.
-Den raka filen är lite svårare; eftersom denna skall vara av bästa kvalisort: Helt rak & plan -för metall. Modell större -utan handtag. Titta typ på Bahcos flatfilar hos exempelvis Swedol. Här är det viktigt att filen är 100% rak: Dvs inte böjd -eller på annat sätt rundad på någon sida (tänk rektangel). GÄRNA att en av kortsidorna är rak-räfflad. Detta ger bäst kontroll över vinklar.
-Stål ull påsar finns med många olika grovlekar i samma påse på Biltema för typ 30 spänn.
-Maskeringstelp kan du köra vanligt målartejp. (Tejpa typ 3 lager av tejpen över varandra.) Om du slinter med filen i stridens hetta; vill du inte att detta skall lämna hack på locket på dina gitarrer. Samma tejp tejpar du på båda sidor an bandstaven när du kör stål ulls-rallyt.

Med nål/nagel filarna vill du ha så mycket kontroll som möjligt. Du vill bara lätt runda av dina bandkanter -hela U-ytan mot greppbrädan. Filarna ger direkt märken i trä. De finns många nålfilset -där filar även har en oräfflad yta på den. Tyvärr; är denna oräfflade yta ofta inte så fin och slät som den ser ut. Denna yta på filen går dock att släta till med de andra filarna -om du vill ha stöd mot brädan i filandet.


/ Jonken


06 Apr 2020, 11:28
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
arinihsd wrote:
Jag tackar trådskaparen för Jonkens info. Intressant och så finns mer än Youtube för info. Den raka filen för att justera utstickande band har jag rekommenderats av flera Bojare.

Nagelfilar är underskattat. Jag köpte den första på 1970-talet för att fila på en gitarr. Lefty, då tog jag vad som kändes ok för att modifiera en höger sadel. Men jag har nog använt nagelfilar mer för att ta bort grader på andra modififereringar i både metall och andra material.

70-talsfilen finns kvar. Numera enbart som väl använd nagelfil.

Dom gamla grejerna regerar. Har själv kvar mina bla 70-tals filar -från tiden när jag lagade och modifierade vapen. Grejerna fungerar än idag mycket bättre än de nyare grejerna jag har. Själv använder jag dock endast nagelfilar till att runda av -och snygga till bandändorna på banden. Själva jobbet med att ta ner utstickande bandkanter -gör jag alltid med en större plan fil (givetvis från 70-talet). :wink:

Och: -Tack. Kul att infon uppskattas.


/ Jonken


06 Apr 2020, 11:49
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Jonken wrote:
:lol: -Ahaa: OK. Ber givetvis om ursäkt -för att jag kladdade på i onödan...

Kanterna är smartast att ta ner med en rak fil. Försök att hålla samma vinkel på filen -som bandkanterna har nu. (Mindre vinkel -om du vill behålla spelyta på banden.) Slipa tills din nagel inte hakar fast -när du känner under bandkanten. Sedan är det bara försiktigt runda av kanterna i det upp och ner vända "U.et" på varje bandkant. Personligen använder jag små nagelfilar för detta. Avsluta med att maskera -och gnugga hela banden (inte bara kanterna) med stålull.


/ Jonken :)

Jävla tur att du kladdade, så vi fick lite visdom angående ombandning, stort tack!


06 Apr 2020, 17:15
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
+1 på den!

arinihsd wrote:
Jag tackar trådskaparen för Jonkens info.


07 Apr 2020, 02:09
Profile
User avatar

Joined: 07 May 2016, 14:02
Posts: 68
Location: Svea rike
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
arinihsd wrote:
Jag tackar trådskaparen för Jonkens info.


Ja, en oväntad bonus till min n00b-fråga. En guldgruva av kunskap.


07 Apr 2020, 14:30
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
gammal tråd, jag vet, men undrar om man har en hals där banden är ojämna pga slitage och behöver jämnas till.
Hur gör man det bäst? (o enklast, tänk amatör)
tänker att en slipkloss + sandpapper från GMF kan funka. Eller bättre med en bandfil för planing?
sandpapper grovlek, finns tre st på gmf, 800, 600, 400 - vilken rekommenderas för vad, behöver man alla tre grovlekarna?
https://www.gmf.se/tools/sanding-materi ... -hardplast
https://www.gmf.se/tools/sanding-materi ... rovlek-3st
https://www.gmf.se/tools/files/fil-for- ... d-160x28x5

Är det typ så här?
- se till att halsen är rak (stållinjal längs greppbrädan (inte på banden)) eller specialverktyg för (typ linjal med utgröpningar för banden)
- markera banden med tuschpenna så man ser vart det slipas bort.
- avsluta med att krona banden med en bandfil typ https://www.gmf.se/tools/files/bandfil-medium
- polera banden med stålull eller https://www.gmf.se/tools/sanding-materi ... rull-netto


19 Jan 2023, 09:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Jonken wrote:
Massa text


Kort sagt - skit i att göra det själv och lämna bort det till någon duktig för att slippa tandagnisslan.


20 Jan 2023, 13:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4128
Location:
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
Vinyljunkie wrote:
Jonken wrote:
Massa text


Kort sagt - skit i att göra det själv och lämna bort det till någon duktig för att slippa tandagnisslan.


Provad slipa till risiga band en gång och sen fick den gitarren åka till Arvidsson.

Har sedan bandat om 4 halsar.
Banda om hela halsen var lättare att lyckas med första gången än fixa olika nivåer på banden enligt mig.
Lättare att slipa alla band än några enstaka eftersom du behöver ha mera förståelse för vad du gör innan det jobbet (tycker jag åtminstone).


20 Jan 2023, 14:27
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Lära sig göra bandjobb själv
ofan, haha o tack :lol:
ok då får jag ju vara rätt nöjd ändå att jag med mitt icke existerande tålamod ändå lyckades få till två halsar rätt hyggligt.
Gjorde så att jag helt enkelt försökte få ner de oslitna banden i typ samma nivå som de slitna o sen kronade jag..med skitgrejer jag köpt på amazon, gick ändå hyfsat.

sen när jag kajkat sönder skiten ordentligt kan jag alltid köpa en sån här tänkte jag https://www.thomann.de/se/fender_neck_s ... ele_pf.htm
men man undrar ju hur mycket bättre en sån hals är en att köpa en squire o plocka den halsen istället..
o då kan jag pröva o banda om den gamla istället :)


20 Jan 2023, 14:40
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.