Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
Ersätta WideRange mickar..
Jag köpte en Tele Deluxe i form av en MIM FSR variant här på bojen,cool gitarr som jag ska modda efter eget huvud hade jag tänkt. Jag är ingen älskare av humbuckers,jag vill ha mera twang än vad dom klarar.
Frågan är vad kan ni rekommendera att ersätta org.mickarna med?
Widerange mickarna har ju lite annorlunda storlek än vanliga humbuckers,så det får bli nån typ av adapterringar i p-skyddet,det lutar åt att jag vill ha p90 istället,hur stora är dom jämfört med en widerange månntro?
Nån av er som gjort nåt liknande?
//Robban
_________________ GREEN KRYPTONITE ROB`S ROCKIN`BLUES COMBO
14 Apr 2020, 11:32
Jonken
Joined: 26 Nov 2008, 14:47 Posts: 4974 Location: Northbottom
Re: Ersätta WideRange mickar..
Många gånger. Nyckeln är att du behöver beställa en ny custom pleka -som passar din nya layout. I en Tele Deluxe har du tillgång till hålutrymme -som verkligen ger dig möjlighet att testa fram de exakta positionerna i kroppen för dina nya mickar. Att Ex flytta en P90-mick en centimeter framåt eller bakåt -ger en annan tonbild ur samma mick. Detta gör du enkelt med padding -och dubbel självhäftande tejp under mickarna. Det som styr mest här; är vilka strängar du använder.
- Tightare ton = Närmare stallet. - Mörkare ton = Längre ifrån stallet.
När du vet exakt var dina nya mickar skall sitta: Kan du antingen beställa din pleka med korrekta hål -eller så beställer du en pleka utan mick hål; och fixar dessa själv.
/ Jonken
14 Apr 2020, 12:00
glassfinger
Joined: 25 Sep 2004, 16:48 Posts: 3754 Location: Hising Island
gretschen wrote:
Jag köpte en Tele Deluxe i form av en MIM FSR variant här på bojen,cool gitarr som jag ska modda efter eget huvud hade jag tänkt. Jag är ingen älskare av humbuckers,jag vill ha mera twang än vad dom klarar.
//Robban
Wide Range-mickar från Mexico har fått rätt mycket skäll då de inte är "riktiga" Wide Range utan konventionella humbuckers. För bästa twang så är nog utbyte till riktiga "wide range" värt. Fralin och Creamery har. Säkert Duncan med.
Sätt i en eller två typ Gretsch Filtertron, finns av olika tilverkare numera.
Kommer garanterat att se coolast ut åtminstone.
14 Apr 2020, 15:08
gretschen
Joined: 31 Dec 2007, 15:54 Posts: 1019 Location: Järbo,Dalsland
glassfinger wrote:
gretschen wrote:
//Robban
Wide Range-mickar från Mexico har fått rätt mycket skäll då de inte är "riktiga" Wide Range utan konventionella humbuckers. För bästa twang så är nog utbyte till riktiga "wide range" värt. Fralin och Creamery har. Säkert Duncan med.
Users browsing this forum: Google [Bot] and 10 guests
You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot post attachments in this forum