View unanswered posts | View active topics It is currently 07 May 2026, 08:04

Reply to topic  [ 9 posts ] 
Bottenplattor till pickups 
Author Message

Tjena bojen. Nu är det så att jag behöver bygga en bottenplatta till mickar (för fanned fret gitarr). Jag har sett att Seymour Duncan använder nickel silver eller nysilver som det verkar heta här i Sverige. De hävdar att detta är bättre än t.ex mässing. Att det ska ge bättre diskant. Så mina funderingar är nu vilket material jag ska använda. Har ju mässing redan så det är enklast för mig, men det är inte svårt att få tag på ett ark nysilver och göra en platta. Men det jag undrar är nu, är det verkligen någon märkbar skillnad i ljud. Någon som experimenterat med detta här? Om jag monterar Duncan spolar på t.ex mässing, kommer det ändra ljudet så drastiskt att det blir en helt annan pickup? Tjockleken på på plattan, vilken roll spelar det? Verkar som att Duncan kör med 0.8 mm (ungefär).

23 Apr 2020, 12:22
Profile ICQ WWW

Ingen som har någon koll på detta. Kanske lika bra att skriva av det som ännu en tramsig gitarrmyt.

23 Apr 2020, 18:43
Profile ICQ WWW

Jag har testat och hörde ingen större skillnad, men många bäckar små kanske tillsammans gör någon skillnad... 8)

23 Apr 2020, 20:08
Profile ICQ YIM WWW

Haha, man kan säkert mäta sig till någon skillnad som man ändå inte hör. Nej det får bli att köra på det man har :)

23 Apr 2020, 20:24
Profile ICQ WWW

Post Re: Bottenplattor till pickups
Visst påverkar metall -som är placerad under magnet. Det ger mer punch, boost etc -i karaktären/soundet.
Är en viktig del i att tillverka "fattig mans SC:s" -ur HB-mickar. (Detta är att helt enkelt plocka bort slugspolen i en kåpad HB-mick.) Basplattor av sämre metall -ger ett sämre resultat. Med bättre basplattor; räcker det ofta med +4K runt en spole. Detta är ganska standard varv i en medium output PAF-spole. Och att skifta bladmagneten i micken till Alnico V. Micken ser ut som en traditionell, kåpad HB; men ger ett SC-sound. Soundet i en 24 3/4" Gibba blir lik Frank Marino:

https://www.youtube.com/watch?v=wVt0i_3sp-I

Det blir ett metalliskt low output SC-sound; med väldigt mycket strängdynamik i gitarren. ju närmare brädan man kan montera en halsmick = Ju djupare sound ger detta.

Någon som testat att montera av bottenplattan från exempelvis en Tele stallmick? Eller skifta till en annan typ av metall under dessa?

/ Jonken

24 Apr 2020, 10:43
Profile

Klart att allting gör en skillnad som påverkar slutresultatet. Min frågeställning var mer: Gör det så pass stor skillnad så att det ändrar ljudet fundamentalt i en mikrofon om man byter från nysilver till mässing eller vice versa?

Nu när jag tänker efter så skulle jag aldrig ens frågat för jag har svårt att se hur det skulle göra så stor skillnad. Har redan en platta i mässing som jag tror passar så jag tänker inte bemöda mig med att tillverka en ny, tror jag knappast är värt att göra faktiskt.

24 Apr 2020, 17:11
Profile ICQ WWW

Post Re: Bottenplattor till pickups
Frisk wrote:
Klart att allting gör en skillnad som påverkar slutresultatet. Min frågeställning var mer: Gör det så pass stor skillnad så att det ändrar ljudet fundamentalt i en mikrofon om man byter från nysilver till mässing eller vice versa?

Nu när jag tänker efter så skulle jag aldrig ens frågat för jag har svårt att se hur det skulle göra så stor skillnad. Har redan en platta i mässing som jag tror passar så jag tänker inte bemöda mig med att tillverka en ny, tror jag knappast är värt att göra faktiskt.

Det här är egentligen en fråga om gehör. Om du frågar 10 personer; så säger 3 att dom inte upplever någon skillnad. 3 upplever skillnad -och 4 är osäkra. Och hälften dom som inte upplever någon skillnad; hävdar att de som gör det har typ knarkat. En ond spiral med andra ord.
Men för att svara på din fråga: Låt oss hävda att det gör en pytte, pytte, pytte, pytte -liten skillnad i mickens tracking/tighthet. Skillnaden är så liten att mer än hälften inte ens uppfattar den under extremt kontrollerade former. Är detta värt mödan? -Troligen inte.
Samtidigt: Hur mycket skit skulle man inte få om man skulle byta bottenplattan i en orginal PAF-mick till Ex koppar. DÅ JÄVLAR! Plötsligt hör en herrans massa mer folk skillnad.

Jag tror så här: Du skall ha ett väldigt tränat öra -om du skall höra skillnaden i en dubbelspolig/humbucker mick. Däremot är skillnaden enklare och höra i en enkelspolig/singlecoil/P90 -mick.

/ Jonken

24 Apr 2020, 19:00
Profile

Är inte intresserad av vad korksniffare tycker.

Frågan var som sagt om det gjorde en tydlig skillnad och det tror jag som sagt inte att det gör. Oavsett hur bra man är på att höra saker.

24 Apr 2020, 20:34
Profile ICQ WWW

I sammanhang där man inte sitter för sig själv (t ex när ett slammrigt, otajt band drar igång) kan nog knappast nån höra skillnad mellan bottenplattor, material i slugs/skruvar, scatter wind, jämt maskinlindat, typ av lindningstråd, magnetval, orientering, laddning, osv.

Vad som däremot kan spela roll är (enligt min mening) om man själv tycker eller tror att det låter bra/bättre (eftersom det påverkar ens spelande positivt).

24 Apr 2020, 21:22
Profile ICQ YIM WWW
Reply to topic   [ 9 posts ]