Re: Bottenplattor till pickups
Frisk wrote:
Klart att allting gör en skillnad som påverkar slutresultatet. Min frågeställning var mer: Gör det så pass stor skillnad så att det ändrar ljudet fundamentalt i en mikrofon om man byter från nysilver till mässing eller vice versa?
Nu när jag tänker efter så skulle jag aldrig ens frågat för jag har svårt att se hur det skulle göra så stor skillnad. Har redan en platta i mässing som jag tror passar så jag tänker inte bemöda mig med att tillverka en ny, tror jag knappast är värt att göra faktiskt.
Det här är egentligen en fråga om gehör. Om du frågar 10 personer; så säger 3 att dom inte upplever någon skillnad. 3 upplever skillnad -och 4 är osäkra. Och hälften dom som inte upplever någon skillnad; hävdar att de som gör det har typ knarkat. En ond spiral med andra ord.
Men för att svara på din fråga: Låt oss hävda att det gör en pytte, pytte, pytte, pytte -liten skillnad i mickens tracking/tighthet. Skillnaden är så liten att mer än hälften inte ens uppfattar den under extremt kontrollerade former. Är detta värt mödan? -Troligen inte.
Samtidigt: Hur mycket skit skulle man inte få om man skulle byta bottenplattan i en orginal PAF-mick till Ex koppar. DÅ JÄVLAR! Plötsligt hör en herrans massa mer folk skillnad.
Jag tror så här: Du skall ha ett väldigt tränat öra -om du skall höra skillnaden i en dubbelspolig/humbucker mick. Däremot är skillnaden enklare och höra i en enkelspolig/singlecoil/P90 -mick.
/ Jonken