View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 20:23



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2
TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata tremolo. 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
zorro wrote:
Ja, det är bra sadlar. Haft dem ett tag nu och håller med om stabilare stämning. Håller stämningen bättre än exempelvis min deluxe med rullsadel. Ljudet har lite mer av det låga mellanregistret, fylligare.

/z

Precis så. Sedan att om man verkligen attackerar en sträng hårdare -lökar peaken inte heller ur all over the place. Anslaget och snappet är 'vintage Strata' helt enkelt.


/ Jonken


04 Jun 2020, 12:30
Profile

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
En annan klar förbättring är att skårorna där strängen kommer upp är rejält tilltagna, detta är riktigt dåligt på en Fender sadel. Ofta lägger sig strängarna mot framkanten på skåran så att man får en tvåpunktsanliggning, detta försämrar både ton och stämningsstabilitet.
Jämför dessa sadlar mot dessa tre (Callaham, vintage Fender, nuvarande Fender )
Bilden nedanför är min egen stratta där jag själv "utökat" skåran.


Attachments:
sd3full.jpg
sd3full.jpg [ 34.9 KiB | Viewed 5107 times ]
IMG_1550.JPG
IMG_1550.JPG [ 201.52 KiB | Viewed 5107 times ]
04 Jun 2020, 13:14
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
JTM wrote:
En annan klar förbättring är att skårorna där strängen kommer upp är rejält tilltagna, detta är riktigt dåligt på en Fender sadel. Ofta lägger sig strängarna mot framkanten på skåran så att man får en tvåpunktsanliggning, detta försämrar både ton och stämningsstabilitet.
...min egen stratta där jag själv "utökat" skåran.

Smart. Har själv också varit kreativ med filen så där tidigare.
Och givetvis har du helt rätt gällande skårorna i klackarna: På ursprungdesignen är dessa för korta.
En annan sak som jag gillar med Highwood sadlarna -är extra stabiliteten i den låga tyngdpunkten i klackarnas höjdjusteringsskruvar. Dvs; stabiliteten kommer inte bara av att klackarna har strängskåror -utan även ifrån de lägre tyngd/monteringspunkterna. På orginal konstruktionen sitter denna monteringspunkt högst upp vid strängen. Höjdjusteringsskruvarna sitter ju inte direkt som berget i den bockade klackplåten. Detta gör att när de tappas -eller skiftas på tryck; kan även skruvarnas position på stallplattan skifta. Med Highwood gör det inte detta.


/ Jonken


04 Jun 2020, 13:39
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
JTM wrote:
En annan klar förbättring är att skårorna där strängen kommer upp är rejält tilltagna, detta är riktigt dåligt på en Fender sadel. Ofta lägger sig strängarna mot framkanten på skåran så att man får en tvåpunktsanliggning, detta försämrar både ton och stämningsstabilitet.
Jämför dessa sadlar mot dessa tre (Callaham, vintage Fender, nuvarande Fender )
Bilden nedanför är min egen stratta där jag själv "utökat" skåran.


Intressant. Jag kanske skulle köpa Highwood till gammelstratan också som har Callaham-stall...? Hm...

Lågprisalternativet är förstås att spåra de nuvarande med sadelfilar i rätt storlek.


04 Jun 2020, 13:51
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 Nov 2008, 21:14
Posts: 1317
Location: Dorotea Lapplands Sydport
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
Hade jag fått nys på dessa sadlar när jag färdigställde min Stratta hade jag nog inte tvekat.
Nu har jag ju lagt ner arbetet att fila skårorna och anpassa längden på skruvarna så att dom inte stickar upp vilket är trots all lite jobb.


04 Jun 2020, 14:54
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
zorro wrote:
Ja, det är bra sadlar. Haft dem ett tag nu och håller med om stabilare stämning. Håller stämningen bättre än exempelvis min deluxe med rullsadel. Ljudet har lite mer av det låga mellanregistret, fylligare.

/z

Håller med. Det låga mellanregistret framträder bättre. Tänkte inte på det först när jag testade men varje gång jag tagit upp gitarren på sista tiden tycker jag att den fått lite mer "honk" än tidigare.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Jun 2020, 17:30
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
Det här var nog årets överraskning.

Nu ha jag haft mina Highwood på en strata med GOTOH 510 (sexskruvs/stålblock) ett tag. Jag hade inga särskilda förväntningar, eftersom jag redan hade ett välgjort stall som är bra nog för att sitta på Suhrs kostamma strator.

Men jag blev nyfiken och testade. Gitarren i sig är HPD med rostad lönnhals från Warmoth med lite fetare rostfria band. Kroppen var en enbitare i al från MJT. Sadeln är i ben och gjord av Åke Björnstad och bandoptimering och setupen är gjord av Hakim på GuitarLabs.

Så redan innan jag provade sadlarna var jag nöjd med min skräddarsydda strata. Visst svajet stämde om sig när det användes, men det har det gjort på alla o-Floydade strator jag haft, men annars hade kan inget att anmärka på.

Sedan jag bytte till Highwood, så kan jag använda svajet utan att gitarren stämmer om sig. Konstigt, men sant och tonen fick en skjuts i rätt riktning. Så jag är helnöjd och funderar nu på om jag kanske ändå skulle köpa ett set till min gamla Fender-strata med Callaham-stall. Den har ju bra sadlar, men det har ju GOTOH-stallet också... Hmm... Vi får se.

Tack igen för tipset!


27 Dec 2020, 15:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
CarlM wrote:
Det här var nog årets överraskning.

Nu ha jag haft mina Highwood på en strata med GOTOH 510 (sexskruvs/stålblock) ett tag. Jag hade inga särskilda förväntningar, eftersom jag redan hade ett välgjort stall som är bra nog för att sitta på Suhrs kostamma strator.

Men jag blev nyfiken och testade. Gitarren i sig är HPD med rostad lönnhals från Warmoth med lite fetare rostfria band. Kroppen var en enbitare i al från MJT. Sadeln är i ben och gjord av Åke Björnstad och bandoptimering och setupen är gjord av Hakim på GuitarLabs.

Så redan innan jag provade sadlarna var jag nöjd med min skräddarsydda strata. Visst svajet stämde om sig när det användes, men det har det gjort på alla o-Floydade strator jag haft, men annars hade kan inget att anmärka på.

Sedan jag bytte till Highwood, så kan jag använda svajet utan att gitarren stämmer om sig. Konstigt, men sant och tonen fick en skjuts i rätt riktning. Så jag är helnöjd och funderar nu på om jag kanske ändå skulle köpa ett set till min gamla Fender-strata med Callaham-stall. Den har ju bra sadlar, men det har ju GOTOH-stallet också... Hmm... Vi får se.

Tack igen för tipset!

Highwoods skårade sadlar är kungligt bra på hela tre plan:

-Bättre komfort
-Bättre funktion
-Bättre ton

Det är svårt och förstå hur något sådant här (nästan trivialt) kan medföra en sådan skillnad - på så många plan. Dock när man vänder runt det här ett par extra gånger i huvet: Det bästa resultaten får man oftast när man har bättre koll på detaljerna. (Typ: Skillnaden av att ha endast tagit grundkursen -kontra även den efter följande special/fördjupnings kursen -inom vad som helst.) Eller att skita i detaljerna i mixen. Dessa saker tenderar att vara just skillnaden när man summerar.


/ Jonken :wink:


27 Dec 2020, 16:40
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
Jonken wrote:
guitarnerdswe wrote:
Sjukt smart! Hade jag haft gitarrer med sådana sadlar så hade beställningen redan varit gjord :mrgreen:

Helgerån! Nu är det ju sjukt bra läge att skaffa en... :lol:


/ Jonken

Necrobump!

Nu har jag 2 set på väg till mig. Utlåtande kommer nästa vecka. Tack för tipset Jonken!


24 Jun 2021, 14:24
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
guitarnerdswe wrote:
Necrobump!

Nu har jag 2 set på väg till mig. Utlåtande kommer nästa vecka. Tack för tipset Jonken!

Trevligt!
Ser fram emot -och ta del av ditt utlåtande.

Jag har bytt till Highwood -sadlar bla på två signatur modeller: Fender YJM & Fender Blackmore. Två Strator som jag ofta använder till 'svaja hårdare musik/låtar'. Folk som testat gitarrerna -eller kommit fram till mig; har frågat samma sak: -Hur fan får du dina Strator att hålla stämningen så här/där bra? Alla är lika förvånade över att det INTE sitter låsbara -utan orginal 70's stämskruvar på båda gitarrerna. Då brukar jag säga:

- Optimala strängskåror i översadeln.
- Rätt lindad sträng runt varje stämskruvaxel.
- Highwood sadlar.

Krångligare än så behöver det faktiskt inte vara.


/ Jonken


Last edited by Jonken on 26 Jun 2021, 11:52, edited 1 time in total.



26 Jun 2021, 10:31
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
guitarnerdswe wrote:
Necrobump!

Nu har jag 2 set på väg till mig. Utlåtande kommer nästa vecka. Tack för tipset Jonken!


Jag beställde ett set till min MJT/Warmoth-HPD med GOTOG 510-stall när tråden var ung jag är fortfarande fascinerad över hur bra de var. Jag funderade vid den tide på att byta på mitt Calaham-stall också som sitter på min gamla 73:a, men lät bli efter rekommendationer i tråden. Men nu funderar jag på att jag kanske måste prova i alla fall efter som det blir så bra både stämningsmässingt och tonmässigt när jag bytte på GOTOH-stallet. Men det är klart på ett kostsamt Callaham, så kanske det är kontraproduktivt... Hmm... Är det någon som provat?


26 Jun 2021, 11:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
CarlM wrote:
Jag beställde ett set till min MJT/Warmoth-HPD med GOTOG 510-stall när tråden var ung jag är fortfarande fascinerad över hur bra de var. Jag funderade vid den tide på att byta på mitt Calaham-stall också som sitter på min gamla 73:a, men lät bli efter rekommendationer i tråden. Men nu funderar jag på att jag kanske måste prova i alla fall efter som det blir så bra både stämningsmässingt och tonmässigt när jag bytte på GOTOH-stallet. Men det är klart på ett kostsamt Callaham, så kanske det är kontraproduktivt... Hmm... Är det någon som provat?

Jag har gjort det många gånger åt kunder. Det som händer är följande:

-Stålet i Highwood -sadlarna är inte härdade lika hårt som på Callahams sadlar. Det innebär ett litet diskant tapp.
-Skårorna i Highwood -sadlarna innebär mer strängkontakt. De har även en konstruktion med en större massa. Dessa två saker ger både en stabilare och fetare ton. (Resten av Callaham -stallet (som Ex bas plattan) är ju också av det högre härdningsgrad; vilket ger mer 'shime' (metallisk ton) -jämfört med Fender orginal basplatta.
-Den stora behållningen blir ju givetvis förbättrad stämningsstabilitet och skönare spelkänsla -med Highwood.

Att få en stabilare (djupare) klangbild i ett singlecoil instrument; är ju väldigt enkel att att justera till mer återhållsam om man vill: Bara att justera ner mickarna en aning. Ju starkare klangbild instrumentet har = Ju lägre kan man justera ner sina mickar + att återhållsammare mickar låter bra i instrumentet. Ju lägre man sänker sina mickar = Ju mer mindre påverkar/drar magnet draget från mickarna i strängarna. (En sträng med mindre påverkan av magnetdrag klingar ju bättre.)


/ Jonken


26 Jun 2021, 12:12
Profile

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
Jonken wrote:
guitarnerdswe wrote:
Necrobump!

Nu har jag 2 set på väg till mig. Utlåtande kommer nästa vecka. Tack för tipset Jonken!

Trevligt!
Ser fram emot -och ta del av ditt utlåtande.

Jag har bytt till Highwood -sadlar bla på två signatur modeller: Fender YJM & Fender Blackmore. Två Strator som jag ofta använder till 'svaja hårdare musik/låtar'. Folk som testat gitarrerna -eller kommit fram till mig; har frågat samma sak: -Hur fan får du dina Strator att hålla stämningen så här/där bra? Alla är lika förvånade över att det INTE sitter låsbara -utan orginal 70's stämskruvar på båda gitarrerna. Då brukar jag säga:

- Optimala strängskåror i översadeln.
- Rätt lindad sträng runt varje stämskruvaxel.
- Highwood sadlar.

Krångligare än så behöver det faktiskt inte vara.


/ Jonken


Musics Mans vintage tremolo är "hands down" det stabilaste ej låsbara svaj jag testat (djupt borrat block, sadlar med skåror). Tätt följt att Gotoh 510T-FE (med det fasade zinkblocket). Alla andra tycker jag stämmer om sig för mycket, tom tidigare nämnda Gotoh fast med stålblock istället. Djupt borrade block gör märkbar skillnad.


26 Jun 2021, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Jag beställde ett set till min MJT/Warmoth-HPD med GOTOG 510-stall när tråden var ung jag är fortfarande fascinerad över hur bra de var. Jag funderade vid den tide på att byta på mitt Calaham-stall också som sitter på min gamla 73:a, men lät bli efter rekommendationer i tråden. Men nu funderar jag på att jag kanske måste prova i alla fall efter som det blir så bra både stämningsmässingt och tonmässigt när jag bytte på GOTOH-stallet. Men det är klart på ett kostsamt Callaham, så kanske det är kontraproduktivt... Hmm... Är det någon som provat?

Jag har gjort det många gånger åt kunder. Det som händer är följande:

-Stålet i Highwood -sadlarna är inte härdade lika hårt som på Callahams sadlar. Det innebär ett litet diskant tapp.
-Skårorna i Highwood -sadlarna innebär mer strängkontakt. De har även en konstruktion med en större massa. Dessa två saker ger både en stabilare och fetare ton. (Resten av Callaham -stallet (som Ex bas plattan) är ju också av det högre härdningsgrad; vilket ger mer 'shime' (metallisk ton) -jämfört med Fender orginal basplatta.
-Den stora behållningen blir ju givetvis förbättrad stämningsstabilitet och skönare spelkänsla -med Highwood.

Att få en stabilare (djupare) klangbild i ett singlecoil instrument; är ju väldigt enkel att att justera till mer återhållsam om man vill: Bara att justera ner mickarna en aning. Ju starkare klangbild instrumentet har = Ju lägre kan man justera ner sina mickar + att återhållsammare mickar låter bra i instrumentet. Ju lägre man sänker sina mickar = Ju mer mindre påverkar/drar magnet draget från mickarna i strängarna. (En sträng med mindre påverkan av magnetdrag klingar ju bättre.)


/ Jonken


OK. Jag beställer ett set till och prova. Annats får jag aldrig veta. :D

Gitarren är en Fender Strata från 73 med svaga originalmickar som jag hittat en sweetspot på när de är ganska lågt ställda. Stämskruvarna är original men den är omblandad med lite fetare rostfria hos GuitarLabs för en massa år sedan som samtidigt frästa om halsfickan en aning för optimal funktion. Den har en bensadel gjord av Åke Björnstad på Gitarrmakaren Göteborg och stall plus potar från Callaham och är bra i största allmänhet. Bättre än någonsin efter nämnda insatser. Så den är förstås värd Highwood-sadlar om de gör den ytterligare lite roligare och stämningsstabilare att spela på.


26 Jun 2021, 13:22
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
guitarnerdswe wrote:

Musics Mans vintage tremolo är "hands down" det stabilaste ej låsbara svaj jag testat (djupt borrat block, sadlar med skåror). Tätt följt att Gotoh 510T-FE (med det fasade zinkblocket). Alla andra tycker jag stämmer om sig för mycket, tom tidigare nämnda Gotoh fast med stålblock istället. Djupt borrade block gör märkbar skillnad.


Fast GOTOH 510 med originalstålblock och Wildwood-sadlar kan bli väldigt stämningstabilt. Min håller stämningen som en Floyd, i alla fall vid någorlunda sansad användning av svajet.


26 Jun 2021, 13:25
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
CarlM wrote:
guitarnerdswe wrote:

Musics Mans vintage tremolo är "hands down" det stabilaste ej låsbara svaj jag testat (djupt borrat block, sadlar med skåror). Tätt följt att Gotoh 510T-FE (med det fasade zinkblocket). Alla andra tycker jag stämmer om sig för mycket, tom tidigare nämnda Gotoh fast med stålblock istället. Djupt borrade block gör märkbar skillnad.


Fast GOTOH 510 med originalstålblock och Wildwood-sadlar kan bli väldigt stämningstabilt. Min håller stämningen som en Floyd, i alla fall vid någorlunda sansad användning av svajet.

Jag är inte sansad :mrgreen: Jag upplevde en märkbar negativ skillnad mellan stålblock och zinkblock på 510T. Den ena var "good enough", den andra fick mig högst tveksam till att röra darrspaken live, för ibland hinner man inte stämma mellan låtar, och man kan definitivt inte mitt i en låt (oftast).

Sen hur mycket skillnad Highwood hade gjort där vet jag inte, men att strängen hade en extra friktionspunkt på basplattan med stålblocket medförde märkbart sämre stabilitet.


26 Jun 2021, 13:38
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
guitarnerdswe wrote:
Jag är inte sansad :mrgreen: Jag upplevde en märkbar negativ skillnad mellan stålblock och zinkblock på 510T. Den ena var "good enough", den andra fick mig högst tveksam till att röra darrspaken live, för ibland hinner man inte stämma mellan låtar, och man kan definitivt inte mitt i en låt (oftast).

Sen hur mycket skillnad Highwood hade gjort där vet jag inte, men att strängen hade en extra friktionspunkt på basplattan med stålblocket medförde märkbart sämre stabilitet.


Den med litet zink-block som du har är ju helt klart optimerad för att hålla stämningen bättre med sin smarta FST-teknik med mindre brytvinkel och mindre sträng i blocket. Samtidigt som den andra som jag har med stort stålblock är optimerad för ton inte är lika lätt att få att hålla stämningen. Men med Wildwood så håller den för Blackmore-brutalitet, men kanske inte Van Halen-brutalitet... Men till sånt har jag OFR och Charvel. :mrgreen:

Attachment:
GOTOH FST.png
GOTOH FST.png [ 82.75 KiB | Viewed 3546 times ]


https://g-gotoh.com/product/510t-sf2/?lang=en


26 Jun 2021, 15:20
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: TIPS! - Nya, GRYMMA stall sadlar för vintage Strata trem
CarlM wrote:
OK. Jag beställer ett set till och prova. Annats får jag aldrig veta. :D

Gitarren är en Fender Strata från 73 med svaga originalmickar som jag hittat en sweetspot på när de är ganska lågt ställda. Stämskruvarna är original men den är omblandad med lite fetare rostfria hos GuitarLabs för en massa år sedan som samtidigt frästa om halsfickan en aning för optimal funktion. Den har en bensadel gjord av Åke Björnstad på Gitarrmakaren Göteborg och stall plus potar från Callaham och är bra i största allmänhet. Bättre än någonsin efter nämnda insatser. Så den är förstås värd Highwood-sadlar om de gör den ytterligare lite roligare och stämningsstabilare att spela på.

Låter ju onekligen som en väldigt intressant planka.

Som av en händelse tog jag en dags tripp till min 'storage' igår; och hämtade hem en Strata '74. När man pluggar in en gammal vintage gura; märker man direkt hur mycket man 'får gratis' med moderna, optimerade prylar. Dock den där extremt direkta, snappiga, metalliska Strata klangen -över de svaga mickarna är ju bara,,,,; INSTANT 'Made in japan'/Blackmore!!! As-stark/tight AK-ton över as-svaga SC-mickar. En riktigt ärlig och avslöjande gitarrton; som medför att man får träna ur sig sina olater -för att liret inte skall låta 'spretigt' och 'hackigt'. MEN DEN TONEN tillsammans med min gamla Marshall JTM 45 häck! -MUMS! (Så här i pandemi -tider; ska man ju unna sig lite ear-candy...) Den stora frågan här; handlar ju endast om pilla noise gaten perfekt. (För lever fan gör det ju när man slutar att spela.)

Din idé med Highwood sadlar i en gitarr av denna typ låter ju tok intressant! Ser verkligen fram emot och höra din återknytning av detta!


/ Jonken


26 Jun 2021, 17:00
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 30 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.