View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 12:56



Reply to topic  [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Det här med att kladda i andras säljtrådar... 
Author Message
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Det här med att kladda i andras säljtrådar...
.. Vad är det - nån ny trend?

Visst om någon är helt ute och cyklar gällande vad man säljer (alltså anger fel modell motsv) så bör ju detta tillrättavisas - men på ett passande sätt och i trevlig ton?

Och den eviga prisfrågan - jag har varit frånvarande fr bojen någon månad och har nu inom loppet av ett par dagar noterat två tillfällen där folk öppet i någons säljtråd kritiserar priset (som inte ens är orimligt) - ursäkta uttrycket -
men va fan?! Vem tror ni att ni är - marknadsminister i Kina eller Nordkorea? Vi lever i en marknadsekonomi mina vänner - är det för dyrt? Köp inte!

Vill man, med gott uppsåt, informera någon att priset är lite långt åt norr kan man väl göra det via PM?

Vill förtydliga att jag inte själv blivit utsatt - jag minns bara bojen som trevligare än såhär?
Allt gott!
/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


13 May 2020, 09:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Det har hänt förr, finns nån gammal tråd om det.
Vill minnas att det finns två skolor. Vissa tycker väl att om du annonserar på ett öppet forum så får du tåla att folk skriver i forumet och din säljtråd, andra tycker att man inte ska skriva alls annat än "wow så snygg, vill ha".
Om någon t ex säljer en gitarr och säger att banden är i helt ok skick kan då någon inte få skriva t ex " Jag har provat gitarren och jag tyckte banden var ganska gropiga"?
Eller om nån säljer en dyr gitarr men kallar den billig, får man påtala det i ett öppet forum? ;).
Jag tillhör skolan att ett öppet forum är ett öppet forum, det finns ju alternativ för dom som inte vill att det dom säljer ska kunna diskuteras, Blocket t ex. Mina säljesannonser får gärna folk kladda i, det gör mig inget.

Sen tycker jag väl att det som avgör om en gitarr är billig eller dyr t ex är kanske den egna plånboken och mycket annat :). Men det är en helt annan diskussion.

_________________
www.slackervillezoo.se


13 May 2020, 09:35
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4561
Location: Northbottom
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Har man problem med någon annans sälj tråd på något sätt: -Visa respekt -och ta det via PM! (Man visar ju direkt vad man egentligen har för agenda; när man inte fixar att respektera detta.) Fucka inte upp andras säljtrådar -bara för att man själv har problem med dessa. En säljtråd är ingen debatt -tråd. Dock de flesta Bojare har inga problem dock att andra kladdar in en "köp den -jag har en själv".
Det är en helt annan femma ifall någon bedriver kommersiell verksamhet här på Bojen. Då önskar jag faktiskt att betydligt fler Bojare markerade detta omgående! Detta genom att verkligen gå in och vara ohövliga oavsett språk. Det är viktigt att dessa grejer markeras ordentligt av medlemmarna -innan admin hinner radera dessa trådar.


/ Jonken


13 May 2020, 09:51
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Jonken, du skriver att en säljtråd inte är en debattråd, jag hittar inget om det i reglerna. Var det din personliga uppfattning eller finns det en sådan regel på Bojen?

_________________
www.slackervillezoo.se


13 May 2020, 10:56
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Måste det finnas regler för att man ska bete sig med hyffs kan jag tycka och tänka?


13 May 2020, 11:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Jag håller med rifle - bägge er andra också till viss del men för fan - hyffs, fason och god ton ska väl inte behöva raljeras i någon paragraf?

För den som tycker annorlunda:

§1. Ljudbojen strävar efter att hålla en hög nivå och vill att forumet ska vara en positiv upplevelse för alla våra besökare. Forumets regler är till för att främja dessa mål och som registrerad användare förbinder du dig att följa reglerna.

Mycket utrymme för tolkning förvisso, men tycker ändå att strävan mot att god ton ska beaktas är tydlig?

Nu var inte ändamålet att dra igång en pajkastartråd här - ville bara att vi bojare kanske ska reflektera över tonen och respekten mot varandra (inkluderat vår olika syn på debatt/inte debatt i säljtrådar). Sen kan det nog var uppfriskande (för mig själv inte minst) att ta en kik på de regler som finns här lite då och då... ber därmed om ursäkt för dubbelposten gällande min MJT-kropp på förekommen anledning.

/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


13 May 2020, 12:06
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
davidihse wrote:
Eller om nån säljer en dyr gitarr men kallar den billig, får man påtala det i ett öppet forum? ;).
.


Man kan ju (precis som denna tråd) starta en mer generell egen tråd i diskussionsdelen och diskutera vad priset
'borde' vara på liknande instrument, blir ju rätt uppenbart såklart vilken säljtråd som avses men det är ändå mer hyfsat och kanske
relevant om man nu faktiskt är intresserad och undrar om prisbilden.

Sen finns ju valet här och på tex Facebook att ta frågor med säljaren öppet eller i PM, på Blocket är det bara PM som gäller
och jag vet säljare som ALDRIG vill sälja på tex Bojen för att nån kan ifrågasätta saker.

_________________



13 May 2020, 12:09
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
pippo wrote:
J

Nu var inte ändamålet att dra igång en pajkastartråd här

/J


Nä det är förbjudet enligt paragraf 6 8)


Verbal pajkastning hör inte hemma på Ljudbojen.

_________________



13 May 2020, 12:11
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Kanske skulle vi skapa en "worst of Ljudbojen" tråd? :wink:

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


13 May 2020, 13:09
Profile
User avatar

Joined: 29 Sep 2009, 15:55
Posts: 3293
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Mike Leaf wrote:
davidihse wrote:
Eller om nån säljer en dyr gitarr men kallar den billig, får man påtala det i ett öppet forum? ;).
.


Man kan ju (precis som denna tråd) starta en mer generell egen tråd i diskussionsdelen och diskutera vad priset
'borde' vara på liknande instrument, blir ju rätt uppenbart såklart vilken säljtråd som avses men det är ändå mer hyfsat och kanske
relevant om man nu faktiskt är intresserad och undrar om prisbilden.

Sen finns ju valet här och på tex Facebook att ta frågor med säljaren öppet eller i PM, på Blocket är det bara PM som gäller
och jag vet säljare som ALDRIG vill sälja på tex Bojen för att nån kan ifrågasätta saker.


Jag vill bara poängtera smileyn, om gitarren/gitarrerna var dyra eller inte struntar jag i. Men nog tycker jag att säljesobjekt kan få diskuteras, för allas trevnad, på ett trevligt och hyfsat sakligt vis.
Best of Bojen var en rolig idé :).

_________________
www.slackervillezoo.se


13 May 2020, 13:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Jag tycker alla utom en del ska få säga vad dom tycker.

_________________
Försvinn ur min åsikt


13 May 2020, 14:11
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
... diskussionen var inte tänkt att handla om att inte FÅ säga vad man tycker. Snarare reflektion vad man BÖR säga/kritisera öppet om man förhåller sig till god ton och respekt mot övriga som postar på forumet - särskilt när det gäller annonser.

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


13 May 2020, 14:41
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Jag skulle inte själv kritisera priset i en säljtråd, men däremot skulle jag kalkylera med risken att någon annan gör det om jag lägger upp en annons. Det går ju bara att uppfostra sig själv (och kanske sina barn) men man kan inte uppfostra andra bojare.

Dessutom tycker jag som trådläsare att det är underhållande när det uppstår prisdiskussioner.


13 May 2020, 16:31
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Jag ser personligen inte köpes/säljes-trådarna som en del av forumet egentligen. Trådskaparna är ju ute efter att sälja eller köpa en pryl, inte tjafsa. Men visst bör en diskussion kunna uppstå i en sådan tråd om det gäller t.ex. priset eller ett faktafel. I alla fall så länge det kommer från en potentiell spekulant och inte någon viktigpetter/lustigkurre som inte har något bättre för sig. ;-)


13 May 2020, 18:52
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Eftersom detta är ett forum och säljarna inte betalar för att annonsera så tycker inte att det finns någon anledning att vara finkänslig.
Om någon begär fantasipris för något kan det mycket väl påpekas. I Sverige råder åsikts- och religionsfrihet. På samma sätt som man kan klargöra att man inte delar idén om att tro på tomtar och troll så är det fullt rimligt att ge uttryck för när någon lever i det blå när det gäller villfarelser om priser som inte är i närheten av att vara realistiska. Nyttan med ett forum kan ju inte gärna vara att bidra med fördumning.

_________________
Gud finns inte.


13 May 2020, 19:27
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
DrSlim wrote:
Eftersom detta är ett forum och säljarna inte betalar för att annonsera så tycker inte att det finns någon anledning att vara finkänslig.
Om någon begär fantasipris för något kan det mycket väl påpekas. I Sverige råder åsikts- och religionsfrihet. På samma sätt som man kan klargöra att man inte delar idén om att tro på tomtar och troll så är det fullt rimligt att ge uttryck för när någon lever i det blå när det gäller villfarelser om priser som inte är i närheten av att vara realistiska. Nyttan med ett forum kan ju inte gärna vara att bidra med fördumning.


Men vem avgör enhälligt vad som är fantasipriser? Att du anser att det är ett fantasipris är såklart helt ok - åsiktsfrihet råder - det är ju dock irrelevant om du inte är spekulant... känns att vad som är ett OK pris är en diskussion som kan lämnas mellan säljare och ev köpare. Om det nu tvunget måste framföras ändå kan man väl göra det ut att ställa sig med båda fötterna på nåns tår? ”Fördumning” - ett relativt begrepp det där.

Känner att det här banade iväg lite nu (vill ju inte bryta mot paragraf 6.. )

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


13 May 2020, 19:50
Profile

Joined: 23 Aug 2010, 18:49
Posts: 1197
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Klart det är lite fult att kladda i andras trådar men jag reagerade även på att det stod billiga gitarrer och det var hedjlösa överpriser.

Jag har ju sålt en och annan liknande gitarr och vet vad dom byter ägare för.

Klart får man dom sålt fö hejdlösa överpriser fine! Good for you.

Men att skriva billiga känns weird.


13 May 2020, 20:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7647
Location: Malmö
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Tack, för den tråden behövs!
Bojen är till för oss, i viss mån, som vill sälja/köpa utan krångel.


13 May 2020, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Att vara bondfångare och försöka på att lura på folk grejer till löjligt höga priser, bl.a. genom att referera till internationella annonser där andra kör samma scam, är inte förbjudet. Inte att försöka leva på det heller. Går det så går det. Däremot så får man räkna med att få lite skit för det. Att vara naiv eller rent dum i huvudet är inte heller otillåtet.
Däremot är det ju bara löjligt att försöka upprätthålla någon slags myt om musikinstrument som investeringsobjekt, eller ens något som är värdebeständigt. Den sagan är ju genomskådad för länge sedan. Och det blir ju direkt pinsamt när folk försöker kränga custom shop-guror för vad man kan få ett vintageinstrument för.
På ett musikforum där medlemmarna förväntas ha ungefär samma intresse gagnas ingen av rena dumheter inte påpekas. Visst, man kan alltid dra kränkt-kortet. Men, näe... Gör en omvärldsanalys och var realistisk.

_________________
Gud finns inte.


13 May 2020, 22:45
Profile
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Skrev nått långt här men det kändes onödigt att kasta fnöske på brasan.

Hur som, jag hör vad du säger och jag känner inte till backstoryn gällande bojare som försörjer sig genom att sälja prylar till ockerpriser så kommenterar inte det heller.
Däremot - det finns nog lika många som föredrar en CS gura i 30K klassen framför en vintage dito i samma prisklass...

Gällande omvärldsanalys - en snabb koll på stängda priser på en av de gitarrer du kritiserat öppet för att vara alldeles för dyr:
8/8/2019 35,219.32 kr
6/21/2019 31,877.34 kr

Klubbade priser... ligger ute här för 32K. Och jag håller med, det är inte billigt, men det var inte det som var min poäng.

Sov gott!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


13 May 2020, 23:58
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
pippo wrote:


Gällande omvärldsanalys - en snabb koll på stängda priser på en av de gitarrer du kritiserat öppet för att vara alldeles för dyr:
8/8/2019 35,219.32 kr
6/21/2019 31,877.34 kr

Klubbade priser... ligger ute här för 32K. Och jag håller med, det är inte billigt, men det var inte det som var min poäng.

!

Tror inte det är så representativt att kolla priser på andra marknader,om man ska sälja i Sverige.
Dollarn kostar strax under 11 kr just nu och det gör att priserna du ser spklart blir högre i kronor på miniräknaren, men jag har den uppfattningen
att vår lilla marknad här inte automatiskt justerar 'gatpriserna' efter kursen utan man sitter ungefär i samma prsbild som när den kostade 7:- och
det därav såldes en massa instrument.

Jag har också sålt CS Gibson och Fender och det är inte lätt att få höga priser för dom begagnat.
Sen nypriser, en CS Gibson R4 kostar 40k på Thomann ny, då är inte 32k 35% under det.

Sen kanske man inte ska jämföra nypriser i Tyskland, men det blir ju såklart intressant då det är enkelt och tullfritt att handla därifrån
och en kurs på 11.30 SEK.

_________________



14 May 2020, 08:04
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4129
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Om man nu vill påtala att priset är för högt varför kan man inte göra det på ett sjyyst sätt, att skriva det på ett skällande argt sätt gör väl inte saken bättre. Det är den sidan av hyffs som saknas av en del av alla som skriver på det allsmäktiga nätet.


14 May 2020, 08:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
rifle wrote:
Om man nu vill påtala att priset är för högt varför kan man inte göra det på ett sjyyst sätt, att skriva det på ett skällande argt sätt gör väl inte saken bättre. Det är den sidan av hyffs som saknas av en del av alla som skriver på det allsmäktiga nätet.


Väl sammanfattat!

Mike: självklart kan man inte så raljant jämföra och hämta data mellan marknader som jag gjorde och komma fram till en hård slutsats. Jag håller också med om att det inte på något sätt är billigt med 30k+ för en R4 men ville vissa att de faktiskt säljs för det ibland och därmed ifrågasätta nödvändigheten att mer eller mindre idiota en bojare öppet för ett pris som ligger däromkring. Sen är det inget som säger att de gurorna är sålda på andra sidan pölen heller. :wink:

Hursom - meningen med tråden var inte att framföra eller diskutera vad som är rätt pris - där har ju alla sin åsikt och är berättigade till den! Syftet, likt rifle så väl sammanfattat ovan, var att reflektera på hur olikheter i dessa åsikter framförs.

Allt gott
J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


14 May 2020, 09:28
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Eftersom vi nu är en minskande skara av gamla surgubbar som är kvar på Bojen så tycker jag att det är helt i sin ordning att vi tjafsar med varandra. Och kladdar i varandras trådar.
De som har som extra inkomstkälla att mångla gitarrer kan gott finna sig i att bli ifrågasatta. Jag tror för övrigt inte att särskilt många av alla de där egenimporterade eller konkursfyndade cs-gitarrerna blir sålda just här. Lättare att finna suckers via Blocket. Fast tron tycks vara det sista som överger människan. Man vill så gärna att grejerna ska kunna säljas för vad listats för på nån sajt ute i stora världen. Men verkligheten är en annan. Lite tragiskt faktiskt.

_________________
Gud finns inte.


14 May 2020, 12:43
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
pippo wrote:
[ att mer eller mindre idiota en bojare öppet för ett pris som ligger däromkring.

J


Har inte sett det ske, den tråden jag trodde diskuterades var kommentaren 'Det där var inte direkt billigt'
Som respons på rubriken 'Billiga CS gitarrer'
Ganska lång från att idiotförklara.

Lite Clickbait som inte föll på läppen.

_________________



14 May 2020, 12:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
.. förvisso - men sen hackas det vidare i säljarens andra trådar i det specifika fallet (som inte är grund till denna tråd). Skitsamma - jag har framfört vad uppfattar som en rätt tråkig trend - meningen var uppenbart delad kring om detta är tråkigt eller reko. Det är OK det också - jag ville bara höra vad folk tyckte och tänkte. Jag har gjort klart där jag står men hör (läser) även det ni som tycker olika menar. Jag håller med i en del också och tackar för insikten.

Allt gott
/J

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


14 May 2020, 13:26
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Man kan ha olika uppfattning beroende på uppfostran, men jag tycker att det är rimligt att man uttrycker sig vänligt i diskussionsgrupper som den här.

Däremot tycker jag att det är helt OK att gå in och ifrågasätta i säljtrådar här om någon försöker bluffa eller har otur när han tänker. T ex sälja dekaltrimmat eller skriva felaktigheter som skulle kunna få någon att köpa en grej på felaktiga grunder.

Att sedan Facebook och olika säljsidor översvämmas av annonser på optimistiskt prissatta 4Sound-rea-fynd, får vi väl stå ut med. Även om jag tycker att det är obegripligt korkat att köpa något på rea i en affär i spekulationssyfte och sedan försöka få ut nypris eller nära nypris på Blocket.


14 May 2020, 14:42
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
CarlM wrote:

Även om jag tycker att det är obegripligt korkat att köpa något på rea i en affär i spekulationssyfte och sedan försöka få ut nypris eller nära nypris på Blocket.


Mja...
Kan ju påverka mitt beslut att köpa en gitarr om priset är lågt, inte för spekulation utan för att kunna få tillbaka vad jag gett senare.
Har fungerat flera ggr, men ett bra tag efter rean tagit slut och mer för att jag tröttnat.

4S har sålt Svarta LP Traditional för 11995:- nya , Custom Shop R7 för 18.995:- (eller var det tom 16.995) för att ta ett par exempel.
De som köpte dessa har nog fått tillbaka pengarna vid senare försäljning.

Någon affärsidé är det knappast.

Men det var så för de som köpte (smugglade) in för 15 år sen när Dollarn stod i 6:- och 4S /Luthman stod med gamla lager.

Sen detta med 'nypris' är det 'street price'?

De listpriser som tillverkare sätter är sällan detsamma och är ofta högt över vad det säljs för i butik.

_________________



14 May 2020, 14:57
Profile ICQ WWW

Joined: 24 Dec 2010, 19:33
Posts: 335
Location:
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
Själv drar jag mig i det längsta för att skriva i säljtrådar där jag inte själv är spekulant men jag kan inte neka till att jag i vissa fall småskrattar lite självgott när det förekommer.

Samtidigt märker jag att jag själv har allt svårare att skapa mig en vettig prisbild när jag själv ska köpa o sälja något - Valutakurser ändras i rasande takt, Gibson härjar med sortimentet så det är nästintill omöjligt att reda ut vad som är vad, folk hänvisar till buy it now-priser på eBay och helt crazy annonser på Reverb osv.

Kanske dags att starta en prisfrågetråd där folk får ange vilket pris de tror ska till för att få till affär vid en given tidpunkt för en given grunka...


14 May 2020, 17:49
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 31 Oct 2012, 08:50
Posts: 452
Post Re: Det här med att kladda i andras säljtrådar...
gbdw wrote:
Själv drar jag mig i det längsta för att skriva i säljtrådar där jag inte själv är spekulant men jag kan inte neka till att jag i vissa fall småskrattar lite självgott när det förekommer.

Samtidigt märker jag att jag själv har allt svårare att skapa mig en vettig prisbild när jag själv ska köpa o sälja något - Valutakurser ändras i rasande takt, Gibson härjar med sortimentet så det är nästintill omöjligt att reda ut vad som är vad, folk hänvisar till buy it now-priser på eBay och helt crazy annonser på Reverb osv.

Kanske dags att starta en prisfrågetråd där folk får ange vilket pris de tror ska till för att få till affär vid en given tidpunkt för en given grunka...


Det är väl en superb idé med en sådan tråd!

_________________
'Blah, blah, wof, wof'


14 May 2020, 19:48
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 48 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 21 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.