View unanswered posts | View active topics It is currently 26 Apr 2024, 08:00



Reply to topic  [ 130 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next
Vart finns alla Les Paul Custom? 
Author Message

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Buster wrote:
Till råga på allt dök det upp två 70-tals customs på Blocket, den ena såld på mindre än 5 timmar!-)


Den var väl ute dagen innan för 18500, sen upp igen dagen efter för 29500.
Antar att säljaren tog ner annonsen och satte ut den igen för 11k mer.


26 May 2020, 11:07
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7747
Location: Göteborg
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Mike Leaf wrote:
Det är väl ändå rätt charmigt med Bojen att en seriös tråd om tillgång på LP Custom så snabbt (bara på sid 2) kan komma att inkludera referenser till ämnen som
Dinosaurier, Hip Hop, Chem trails, länkar till Riksbanken, export av elbasar, Napalm death, japanska kopiors suveränitet, idéer till Tv serier och en massa annat..
DET hittar ni inte i någon random facebook grupp i alla fall.


Men inte ett enda inlägg om frässkägg.


26 May 2020, 12:05
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Vinyljunkie wrote:
Men inte ett enda inlägg om frässkägg.

Jo nu finns det 1, vi är bara på sidan 2 ännu

_________________



26 May 2020, 12:16
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Mike Leaf wrote:
Kan du aldrig hålla fingrarna i styr?
Måste klia i kroppen att få modda den...
8)

Jag har ett stort gäng LPC:s. Denna 87:a är en av 'de nyare' av dessa. Känns lite fel -att gitarren mest ligger i sitt case för den blir tonmässigt så hårt spöad bara av mina Reissue Pållar från '00 och uppåt + min Sustainer Burny LPC. Och så skall det ju inte behöva vara. Jag har i första läget tveksamt valt att inte byta ut orginal översadeln i gitarren. Däremot måste översadeln ges mer strängkontakt. Och det är här som stämskruvarna -med lägre stolphöjder kommer in i bilden.

Testade en sån här nyligen:
https://www.gibson.com/Guitar/CUSGJ5555/1957-Les-Paul-Custom-Reissue/Ebony-2-Pickup

Notera stämskruvarna + strängarnas position/närhet till ytan på huvet (samma som på R-modellerna). Det var ju också skit skämmigt; att detta, nya instrument också åkte ton och klangmässigt cirklar runt min orginal 87:a. Detta trots att träklangen i min 87:a var way bättre. Jag kände att: -Där var det nog för mig! Att äga en sån här skatt; och bara ha den i caset är bara dumt. Jag har betydligt äldre LPC:s (som jag ger fan i) -som redan kör stafett pinne på detta.

Det som gör mer ont; är att jag har en krämvit orginal '80 (closet classic) verkligen behöver nya bandstavar. Något som jag försökt att förskjuta i över ett års tid nu...


/ Jonken :?


26 May 2020, 12:30
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Buster wrote:
Till råga på allt dök det upp två 70-tals customs på Blocket, den ena såld på mindre än 5 timmar!-)

Är du själv på jakt efter en? :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 May 2020, 12:47
Profile
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Jonken wrote:

Det som gör mer ont; är att jag har en krämvit orginal '80 (closet classic) verkligen behöver nya bandstavar. Något som jag försökt att förskjuta i över ett års tid nu...


/ Jonken :?


Nån som suttit i garderoben och smygspelat så banden blivit utnötta?

:arrow: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:


26 May 2020, 13:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 28 Feb 2003, 11:15
Posts: 4131
Location:
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
no16 wrote:

Den var väl ute dagen innan för 18500, sen upp igen dagen efter för 29500.
Antar att säljaren tog ner annonsen och satte ut den igen för 11k mer.


30k för en LP Custom med lönnhals, vad ska inte en tidigare med maghonyhals annonseras för?


26 May 2020, 13:29
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
rifle wrote:

30k för en LP Custom med lönnhals, vad ska inte en tidigare med maghonyhals annonseras för?


Man kan ju begära vad man vill, säljaren kanske följer denna tråd?

Svårt att spika skillnaden exakt i SEK, men en tidigare innan -75 är ju mer åtråvärd och borde kosta mer
förutsatt att allt annat är lika.

Svart verkar vara favoritfärg på dessa för förstagångsköpare.
Sunburst den minst attraktiva färgen (duckar)

Vita, Poppis, men rätt ovanliga innan 1980, förutom de som gjordes 1974 som 20th anniversary,
lustigt nog de finns det en del av dom.

Orginal 3-mickade från 76-77 , väldigt ovanliga....

_________________



26 May 2020, 15:40
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
rifle wrote:

Nån som suttit i garderoben och smygspelat så banden blivit utnötta?

:arrow: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

:lol: :lol: :lol:
Exakt. :wink:


/ Jonken


26 May 2020, 15:44
Profile
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
no16 wrote:
Buster wrote:
Till råga på allt dök det upp två 70-tals customs på Blocket, den ena såld på mindre än 5 timmar!-)


Den var väl ute dagen innan för 18500, sen upp igen dagen efter för 29500.
Antar att säljaren tog ner annonsen och satte ut den igen för 11k mer.



Han fick ett tips från coachen!-)

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


26 May 2020, 16:39
Profile WWW
User avatar

Joined: 03 Feb 2008, 02:08
Posts: 510
Location: Vittinge, Uppsala
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Polytone wrote:
Buster wrote:
Till råga på allt dök det upp två 70-tals customs på Blocket, den ena såld på mindre än 5 timmar!-)

Är du själv på jakt efter en? :)


Nej, har haft några, de är snygga men jag föredrar standards i alla lägen. En bekant ville ha tag på en till sin son och då kollade jag runt under en vecka och noterade hur det ligger till, därav tråden.

_________________
Ägare av Sveriges fetaste pedalbord!
Image


26 May 2020, 16:43
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Buster wrote:
Nej, har haft några, de är snygga men jag föredrar standards i alla lägen. En bekant ville ha tag på en till sin son och då kollade jag runt under en vecka och noterade hur det ligger till, därav tråden.

Ja, kommer ihåg att du rådde mig till att köpa en Standard när jag skulle köpa min första Pålle :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


26 May 2020, 19:42
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Fick äntligen installerat mina nya Kluson Supreme 18:1 -stämskruvar i min Gibson Les Paul Custom '87. Utöver detta har gitarren fått en ny stränghållare och stall i annat material. Detta har medfört en hel del trevliga saker både i -sound, -vikt och balans i instrumentet.

En bra, orginal Gibson LP Custom med standard hardware; är i regel ett riktigt tonmoster. Problemet är att instrumentet kan upplevas ganska tung -samt ha en lite dåv, mörk och fet klangbild. Instrumentet sjunger dock ut trots detta. Men ibland kanske inte tillräckligt för att göra den rättvisa i absolut topp hylle nivå. Exakt denna diagnos hade jag på detta instrument. Detta fick mig att blåsa av dammet på instrumentet som bara fått sova i sitt case; -och göra den kunglig igen. Har hittills mestadels valt att lira på R7, R8 och en Burny Custom när det kommer till Pållar. Detta av den enkla orsaken att dessa instrument funkade och lät så mycket bättre -sett till LPC 87:an. Jag är nu så nöjd att kunna säga: -This shit has gone on too long now: -No more!


Image Image


ÄNTLIGEN sliter min '87 Les Paul Cutom ett nytt röv hål på folk igen! Hela instrumentet är totalt "born again" soundmässigt. Inte bara det: Viktmässigt är det ungefär samma som att hänga på mig mina R-guror. Gitarren har ett helt annat klangregister -sett till tidigare. En mer metallisk och briliant klangbild -som påminner mer om mina äldre LPC guror. Borta är all dåvhet och muff. Nu skriker det bokstavligen ton ur gitarren! Den legendariskt, långa LPC sustainen är en helt annan ur de dubbla Classic '57 PAF:arna -än den var tidigare. Och då snackar jag inte bara om att köra flat out -genom en överstyrd rörhäck; utan även att få rena toner att sjunga ut i oändlighet genom Ex en ren Twin. -This thing is a freakin' monster now!


/ Jonken 8) 8) 8)


03 Jun 2020, 15:05
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Snyggt Jonken och skönt att höra att den sjunger som den ska. Har själv ett antal LPC och gillar dem mycket.

Stor skillnad i sound mot mina Standards. Antar att den mesta ljudskillnaden kommer från ebenholtsen i greppbrädan eller hur ser du på detta?


04 Jun 2020, 01:54
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Jonken wrote:
Fick äntligen installerat mina nya Kluson Supreme 18:1 -stämskruvar i min Gibson Les Paul Custom '87. Utöver detta har gitarren fått en ny stränghållare och stall i annat material. Detta har medfört en hel del trevliga saker både i -sound, -vikt och balans i instrumentet.

/ Jonken 8) 8) 8)


Oj, det var en vansinnigt fin Custom.

En stämskruv har pajat på min R6:a, så jag tänkte byte allihop mot något bra, så jag blev nyfiken på dina Kluson Supreme 18:1, men jag startar en separat tråd om det, eftersom den här tråden handlar om Customs.

Förresten vad är det stall och stränghållare du monterat på?

/Nyfiken 66:a


04 Jun 2020, 09:02
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
supro wrote:
Snyggt Jonken och skönt att höra att den sjunger som den ska. Har själv ett antal LPC och gillar dem mycket.

Stor skillnad i sound mot mina Standards. Antar att den mesta ljudskillnaden kommer från ebenholtsen i greppbrädan eller hur ser du på detta?

Soundskillnaderna mellan ex mina R-guror och min uppdaterade Custom; är inte så stor som man skulle tro numera. Detta beror på att stall och stränghållare på gitarrerna numera är av liknande material. Vad många nöjda LP-ägare kanske inte känner till är att det faktiskt sitter helt olika typer av metall fastskruvade i deras instrument. Detta ger givetvis stora klang skillnader i instrumenten. Vilket metall material man har på sin gitarr beror givetvis på vilken modell av Ex Gibson LP man har. Ex: På alla standards hittar en sunkig stränghållare i zink -baserad metall. Den är tung och tondöd i jämförelse med aluminium tailpiecen som sitter på Historic Reissues. Dessa skillnaderna finns även i stallen. Dessa är dock inte lika omfattande -som i fallet med stränghållarna. De flesta standard stall av TOM Nashville typ; har lite bättre metall än standard ABR1 -stallen (Historic Reissue ej inräknad här). Vill man uppgradera ett Historic Reissue stall uppåt klangmässigt; är det Bell Brass som gäller. Här blir skillnaden dock inte lika omfattande -som att uppgradera standard stall.

Att byta ut metallen mellan en Standard och Historic Reissue; förvandlar båda gitarrerna. (Här snackar vi grovt ett skift mellan aluminium och zink stål.) Men tänk om man kunde ta detta ännu längre? -No problem:https://www.philadelphialuthiertools.com/search.php?search_query=pinnacle&section=product
Eller i Sverige: https://www.gmf.se/bridges-tremolo/tune-o-matic/resomax-nv1-autoblock-bridge-4mm-nickel och https://www.gmf.se/bridges-tremolo/tailpieces/resomax-nv-tailpiece-chrome (Stolparna i denna tailpiece har M8 jänga som inte passar i Gibba tum jängor. Man måste kontakta Graph techs kundsupport -för att få de rätta stolparna separat.)

Om hoppet från zink till aluminium gör så stor skillnad: Hur stor skillnad blir det med; exempelvis med smidda one piece grejer i: -Mässing, verktygsstål, titan etc....? För Er som vill hoppa över dyr research: Tonskillnaden i ett instrument blir väldigt stor. Typ: Har du en Standard -och vill ha en Reissue: Pinnacle Bell Brass stall -grejerna med till hörande förankrings studs fixar det. Tailpiece i lättvikts aluminium räcker gott och väl. Lirar man tungt och lågstämt; passar det tightare stål alternativet bättre för det. För den riktiga vintage resonansen är "Bell Brass (mässing) det bästa alternativet. Och vill man vikt/balans -reducera; passar aluminium bäst. Eftersom aluminium är ett mjukare material; spelar härdningen och legreringen ovanpå metallen in mer. Lättvikts aluminium är nästan att föredra för tailpiece -oavsett vilket stall alternativ man väljer.

Fördelarna med sånt här är inte bara uppgraderingarna i sound och funktion. Fördelarna är att man faktiskt kan montera av och spara orginal delarna -utan nöta på dessa. Sedan om man vill sälja: På med orginal delarna och man får behålla och flytta över sina uppgraderingsdelar på instrumentet man skall hoppa över till. Att byta till bättre stall och tailpiece är modifikationer -som är enkla att återställa till standard. -Fantastiskt!

Att byta stämskruvar är inte det. Dessa kräver extra hål. Här bör man snurra några gånger på tänkar-kepsen; innan man gör detta på ett gammalt orginal instrument. Väljer man att köra ett byte rekommenderar jag detta bara till strämskruvar -som flyttar strängbanan närmare lackytan på gitarrhuvet. Detta ger lite mer strängkontakt över -översadeln; vilket ger mer klang i instrumentet. (Tänk; historic reissue här.) En annan rekommendation är att testa en lättvikts tailpiece (stränghållare) först. Dessa är inte snuskigt dyra. Gillar man vad detta gör för gitarrens klang/sound; kan man börja fundera på ett stall också.

För att återgå till frågan:
Skillnaden mellan mina R-guror -och min LPC -är idag endast ebenholts -kontra rosenträ. LPC:n har en lite snabbare och fräsigare anslag/attack -medan R-gurorna har en lite fetare botten. Detta är dock marginellt; då alla dessa guror flyttar högtalarkoner väldigt effektivt. Alla tre gitarrerna har olika mickar: Gibson Classic '57, Gibson Custom bucker, Seymour Duncan Alnico II Pro. Det största skillnaden mellan dessa spolar är att SD Alnico II Pro har mindre magnetisk "stringpull" -och därmed 'elektriskt' ger strängarna lite mer klang och sustain. Även detta är dock marginellt. Bättre hardware i stall och stränghållare med för dock att man får justera ner mickarna lite -för att kompensera för den avsevärt bättre klangen man får ut ur strängarna. På de högre Historic R-ramarna hamnar mickarna lite mer under de övre ram kanterna. Detta ställer givetvis större krav på mickfjädrarna till Gibson standard long leg pickupper.


/ Jonken


04 Jun 2020, 12:07
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4563
Location: Northbottom
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
CarlM wrote:
Oj, det var en vansinnigt fin Custom.

En stämskruv har pajat på min R6:a, så jag tänkte byte allihop mot något bra, så jag blev nyfiken på dina Kluson Supreme 18:1, men jag startar en separat tråd om det, eftersom den här tråden handlar om Customs.

Förresten vad är det stall och stränghållare du monterat på?

/Nyfiken 66:a

Tackar. Jo; jag är verkligen snuskigt nöjd med den igen.
På min sitter det faktiskt GraphTech ResoMax NV1 -tailpiece och studs. Väntar på att få hem en större beställning med Pinnacle -prylar från USA. ResoMax grejerna kommer dock att bli kvar i LPC:n. Positivt överraskad av dessa. Gitarren behöver ingenting mer än vad som sitter på den nu. Kör infon om stämskruvarna i din nya tråd.


/ Jonken


04 Jun 2020, 12:20
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Jonken wrote:
Soundskillnaderna mellan ex mina R-guror och min uppdaterade Custom; är inte så stor som man skulle tro numera.......


Tack Jonken, gillar verkligen dina utförliga och detaljerade svar!


04 Jun 2020, 16:13
Profile

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Efterfrågan är stor: en LPC (CS50339) för 27k kom ut idag kl 14.30 på blocket (från Örebro musikservice) och den är redan såld två timmar senare. Så sent som i oktober/november förra året så fick säljarna sänka dem till 20-21k och de låg ute i veckor.


11 Jun 2020, 16:39
Profile

Joined: 05 Sep 2013, 21:22
Posts: 153
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
no16 wrote:
Efterfrågan är stor: en LPC (CS50339) för 27k kom ut idag kl 14.30 på blocket (från Örebro musikservice) och den är redan såld två timmar senare. Så sent som i oktober/november förra året så fick säljarna sänka dem till 20-21k och de låg ute i veckor.

Såg också den. Tyckte att det kändes dyrt.


11 Jun 2020, 18:33
Profile
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1880
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Har också märkt att ATB Guitars i England säljer sina vintage gitarrer väldigt snabbt. Någon ekonomisk kris syns inte på "high end" gitarr marknaden.

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


11 Jun 2020, 20:16
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Polytone wrote:
Har också märkt att ATB Guitars i England säljer sina vintage gitarrer väldigt snabbt. Någon ekonomisk kris syns inte på "high end" gitarr marknaden.


Ja, coola gamla gitarrer och basar säljs snabbt. Alla handlare (även Jam) har också mer annonser typ "Kom till oss, vi köper din vintage-gitarr" än vanligt.

Utbudet av gamla och bra guror är enormt mycket mindre än när jag fastnade i vintage-träsket på 90-talet... :?


12 Jun 2020, 00:29
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Äntligen: https://www.blocket.se/vi/91490770.htm

_________________
Mats


18 Jun 2020, 18:26
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?


Såld nu :roll:


18 Jun 2020, 23:10
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
supro wrote:


Såld nu :roll:

Hoppas nån i den här tråden hann hugga den!

_________________
Mats


18 Jun 2020, 23:18
Profile

Joined: 16 Jan 2009, 01:09
Posts: 658
Location: Sthlm
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Jo, så var det nog :D Tack för tipset albert :D


18 Jun 2020, 23:28
Profile

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
Angående den ovan: Mailade säljaren 1.5 timme efter annonsen kom ut (han satte inte ut tel.nr) men den var redan såld.
Måste börja slå på pushnotiser, för vettiga gitarrer till vettiga priser ryker på nolltid.
För övrigt verkade det vara gitarristen i Amon Amarth som sålde


19 Jun 2020, 08:44
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
supro wrote:
Jo, så var det nog :D Tack för tipset albert :D

Ha ha, kul att kunna hjälpa till!

_________________
Mats


19 Jun 2020, 11:35
Profile

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?
plötsligt dräller det av dom...
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/gibson_les_paul_custom_2016/90521026


19 Jun 2020, 14:46
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 18 Dec 2009, 21:11
Posts: 1347
Location: Göteborg
Post Re: Vart finns alla Les Paul Custom?

27k för en 2016 med richlite. Även om jag letar en så känns det inte aktuellt :?
När introducerades detta i greppbrädan? Tror vi avhandlat det mesta utom just det.
Finns ju en 05a ute också, fast för 37k. Vad är det för speciellt med den? Förutom att det är Musikbörsen då...


19 Jun 2020, 15:19
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 130 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4, 5  Next

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 64 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.