View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 10:46



Reply to topic  [ 21 posts ] 
Bra Purple 
Author Message
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Bra Purple
https://youtu.be/GkDY7Ip7muI

/z


23 May 2020, 14:22
Profile WWW
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Bra Purple
Gött mos 8) E dom från Italien eller?

_________________
Försvinn ur min åsikt


23 May 2020, 15:08
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Bra Purple
Ja, dom är från Udine. Helt nya för mig. Ett j-a drag.

/z


23 May 2020, 18:08
Profile WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Bra Purple
Riktigt bra! Bättre än Ian Gillan iaf. :D

Gillade trummisen oxå.

_________________
##################


23 May 2020, 21:23
Profile

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Bra Purple
Tack för tipset! Vad ska man säga, blir inte mycket bättre än så...

Tungt detta med: https://www.youtube.com/watch?v=EfLYvbRi0zA


23 May 2020, 22:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Bra Purple
Boring Purple. :| Spelar ingen roll om alla i ett coverband är bra musiker. De är och förblir bara sämre kopior av alla band/låtar de spelar. Inget får mig att gå och lyssna på ett coverband. Ge mig originalet eller inget. Annars kan jag lika gärna stanna hemma och lyssna på plattorna. De får bara uppmärksamhet för att de är tjejer och inget annat. Precis som det där Iron Maiden coverbandet som kallar sig för Iron Maidens. Så originellt. Gäsp.


23 May 2020, 22:41
Profile
User avatar

Joined: 22 Sep 2004, 23:57
Posts: 1892
Location: Västra Frölunda
Post Re: Bra Purple
Tokerekloker wrote:
Boring Purple. :| Spelar ingen roll om alla i ett coverband är bra musiker. De är och förblir bara sämre kopior av alla band/låtar de spelar. Inget får mig att gå och lyssna på ett coverband. Ge mig originalet eller inget. Annars kan jag lika gärna stanna hemma och lyssna på plattorna. De får bara uppmärksamhet för att de är tjejer och inget annat. Precis som det där Iron Maiden coverbandet som kallar sig för Iron Maidens. Så originellt. Gäsp.


En del av mig skulle vilja hålla med dig, men ...
Bra musik = bra musik.
Om inte annat är det ett tecken på att musikklimatet är betydligt hälsosammare i andra delar av Europa. (Extra tydligt inom Art/Prog-svängen)
Tror inte detta skulle hända i samma utsträckning/storlek här hemma. Eller ens dra publik.
Vi får hålla tillgodo med Zelmerlöv och Ingrosso. :wink:

Jag lyssnar hellre på detta, än nån originell tråkmåns.

8) 8) 8)

_________________
<--->

Salve securim manubrium !


24 May 2020, 10:15
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Bra Purple
Tokerekloker wrote:
Boring Purple. :| Spelar ingen roll om alla i ett coverband är bra musiker. De är och förblir bara sämre kopior av alla band/låtar de spelar. Inget får mig att gå och lyssna på ett coverband. Ge mig originalet eller inget. Annars kan jag lika gärna stanna hemma och lyssna på plattorna. De får bara uppmärksamhet för att de är tjejer och inget annat. Precis som det där Iron Maiden coverbandet som kallar sig för Iron Maidens. Så originellt. Gäsp.

Bra musiker -ÄR bra musiker. Sedan hur de använder sin begåvning; är ju en smaksak för de som lyssnar. På äldre dagar har jag lärt mig att uppskatta -och gilla bra covers. Antingen skall det vara något unikt; som typ det här: https://www.youtube.com/watch?v=WwsevGDRNAc

Men det som jag gillar mest i covers; är om man som ett "helt team" gjort sina läxor. Man har också betalat fullt pris på allt som krävs för att få det att låta rätt. De här grabbarna är ett synnerligen imponerande cover gäng: https://www.youtube.com/watch?v=iQ0FNY2ojCM

Det här med covers -och coverband: De som verkligen får till allt HELT rätt ÄR väldigt få. Dessa band och individer förtjänar verkligen heder för det de gör.

Det här tjej bandet är helt OK. Men jag måste erkänna att jag inte orkade lyssna igenom hela låter. Snacka om att ta sig vatten över huvet: Jag tror faktiskt det är på samma nivå; som att göra en rättvis Pavarotti -som det är att få John Lords key -sound. Det räcker lixom inte till OAVSETT hur duktig man är på att lira -om man inte har soundet som krävs -för att framföra det. Då är det bättre att välja coverlåtar där instrumenten inte spelar så mycket för sig, -där det är möjligt "att gömma" sig och sitt sound i. På Child in time är detta TOTALT omöjligt. Hade varit 10 gånger mer imponerande om man hade bytt NORD keyboarden -mot en skotte säckpipa -upp mickad genom gain kanalen på gitarrförstärkaren som står på scenen. :wink:


/ Jonken


24 May 2020, 11:25
Profile
User avatar

Joined: 29 Jun 2007, 09:19
Posts: 2560
Location: Malmö
Post Re: Bra Purple
Jag sågar absolut inte covers generellt - många låtar har gjorts mycket bättre än av originalartisten. Och en del tributegrejor blir verkligen kul spelningar. Här i Malmö har vi t ex ett riktigt bra Led-Zeppelin-band, som jag hört ett par gånger. Men jag tyckte inte det här var så bra. Orgelspelet lät lite stackato och gitarrspelet var svårt att höra i distsurret. Sången var däremot riktigt bra, efter att man passerat de första versernas junkietrötta tillgjordhet.

_________________
Mats


24 May 2020, 13:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra Purple
Jag har egentligen inget emot cover- eller tribute-band. Snart är det enda formen för livemusik skriven på 60- och 70-talet eftersom originalmusikerna dör bort precis som de klassiska kompositörerna och dirigenterna.

Men det här var väl ändå inte särskilt bra? Jag tycker att organ i sig lät ganska bra och ganska nära originalet, men hon fraserade ju verkligen inget vidare. Sångerskans intressanta uttal kan man tycka vad man vill om. Hon gjorde sin grej och det var inte min grej även om hon förstås är duktig på skrikpartierna. Gitarristen var det inget fel på. Hon försökte varken spela eller låta som Blackmore och spelade väl i klass vilken svensk hobbygitarrist som helst som får betalt för att stå på scen.

Men orgelspelet lät i mina öron bedrövligt. Men det är kul att folk håller liv i livemusiken runt om i världen.


24 May 2020, 15:39
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2545
Location:
Post Re: Bra Purple
CarlM wrote:
Gitarristen var det inget fel på. Hon försökte varken spela eller låta som Blackmore och spelade väl i klass vilken svensk hobbygitarrist som helst som får betalt för att stå på scen.
Om fler "svenska hobbygitarrist som får betalt för att stå på scen" spelade så här pass bra, så vore det ett klart lyft...
Sången har ju redan kommenterats, men jag tycker faktiskt att hon har en grym pipa :wink:


24 May 2020, 16:51
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Bra Purple
zoork_1 wrote:
[Om fler "svenska hobbygitarrist som får betalt för att stå på scen" spelade så här pass bra, så vore det ett klart lyft...


Verkligen.

/z


24 May 2020, 16:54
Profile WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra Purple
zoork_1 wrote:
CarlM wrote:
Gitarristen var det inget fel på. Hon försökte varken spela eller låta som Blackmore och spelade väl i klass vilken svensk hobbygitarrist som helst som får betalt för att stå på scen.
Om fler "svenska hobbygitarrist som får betalt för att stå på scen" spelade så här pass bra, så vore det ett klart lyft...
Sången har ju redan kommenterats, men jag tycker faktiskt att hon har en grym pipa :wink:


Jag tror att ni underskattar hur jäkla bra "svenska hobbygitarrister som får betalt för att stå på scen" är nu för tiden. Jag är övertygad om att alla Bojen-medlemmar av de som jag hört spela, skulle göra en minst lika bra insats och det betyder inte att hon är dålig, utan att väldigt många är minst lika bra och bättre.


24 May 2020, 18:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Bra Purple
albert wrote:
Jag sågar absolut inte covers generellt - många låtar har gjorts mycket bättre än av originalartisten. Och en del tributegrejor blir verkligen kul spelningar. Här i Malmö har vi t ex ett riktigt bra Led-Zeppelin-band, som jag hört ett par gånger. Men jag tyckte inte det här var så bra. Orgelspelet lät lite stackato och gitarrspelet var svårt att höra i distsurret. Sången var däremot riktigt bra, efter att man passerat de första versernas junkietrötta tillgjordhet.

Nu har jag inte heller sagt att en cover inte kan vara bra och uppskattad. Visst håller med att visa coverlåtar är klart bättre än originalen. Vissa har man inte ens vetat att det varit coverlåtar för att originalet inte blev någon större hit. Det är väl som med Bob Dylan. Andra har gjort hans låtar bättre tycker jag och många andra. Men sen handlar det även om vilken tidsera man har sina rötter. Är det t ex i 70-talet så kommer man med största sannolikhet tycka originalet är bättre än covern som gjordes på 80-talet. T ex originalet:
https://www.youtube.com/watch?v=moVXTppHKGk
Eller covern, som i min mening är bättre
https://www.youtube.com/watch?v=q3vWC2ROvj4


25 May 2020, 21:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14773
Location:
Post Re: Bra Purple
Skilj gärna på Cover-band och Tribut-band......
Det senare fenomenet går ju hem på rockklubbar och på dessa ställs ju lite högre krav än de Cover-dito som kör på After Ski.
'Boring Purple' bra namnförslag, om man inte når ända fram.

_________________



26 May 2020, 12:46
Profile ICQ WWW

Joined: 02 Dec 2010, 21:13
Posts: 174
Location:
Post Re: Bra Purple
skaplig version tycker jag, om än jag föredrar originalet alla dar i veckan.
Den som sticker ut som förvånansvärt bra anser jag är trummisen.
gitarr och orgeln, njäe...där finns förbättringspotential


26 May 2020, 13:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: Bra Purple
Ni som var lite snåla ska få en sommarchans att uppskatta bandet:

https://youtu.be/rcHo6rvekEw

/z


09 Jul 2020, 23:01
Profile WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Bra Purple
zorro wrote:
Ni som var lite snåla ska få en sommarchans att uppskatta bandet:

https://youtu.be/rcHo6rvekEw

/z

Jag uppskattar bandet "Strange kind of women". Dock: Ian Paice är ju verkligen en; -rutinerad, -professionell -och en EXTREMT SNÄLL snubbe. :wink:
Som jag sa nämnde tidigare: Det är stora boots att fylla upp. Jon Lord var ju verkligen i en klass för sig.


/ Jonken


10 Jul 2020, 12:51
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3240
Location: växjö
Post Re: Bra Purple
Jonken wrote:
Det är stora boots att fylla upp. Jon Lord var ju verkligen i en klass för sig.
/ Jonken


Jon Lords spel var ju i världsklass, frågan är väl om någon annan var byxad nog att stiga in ringen mot Blackmore?
.......Men en Hammond utan Leslie låter förfärligt!........På med ringmodulatorn!

_________________
pudas


10 Jul 2020, 22:35
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Bra Purple
pudas wrote:
Jon Lords spel var ju i världsklass, frågan är väl om någon annan var byxad nog att stiga in ringen mot Blackmore?
.......Men en Hammond utan Leslie låter förfärligt!........På med ringmodulatorn!

Så är det. För att överhuvudtaget ens försöka sig på det; måste man ta sig tiden att få bättre koll på hur man själv kan uppnå iaf ett tillfredsställande slutresultat i det. Nyckeln för att uppnå detta är väldigt enkel: 'Engagemang'. Jon Lord är bland det svåraste man kan ge sig på när det gäller klaviatur. Fördelningen i helheten; mellan sound och lir är ganska 50/50 av totala 100. Med detta menar jag: Att man kan vara en gudabenådad pianist; men ändå bara komma halvvägs -om man inte kan skapa soundet. Precis samma sak åt andra hållet: Har man soundet; tar en halvvägs även om man är mindre duktig på att lira.

Kan man inte uppnå detta sound:
https://www.youtube.com/watch?v=1CyFheCk7MU
https://www.youtube.com/watch?v=LIB4JATBoYo&t=164s

Kan man alltid fuska sig till det soundet så här:
https://www.youtube.com/watch?v=50FGdWRkYYU&t=665s

Precis som du säger; så är ju en roterande leslie den andra stora nyckeln till Jon Lords sound. Detta sound är en väldigt, väldigt stor del av Deep Purple. Mycket större än Ritchie Blackmores gitarr sound faktiskt. Det som gjorde fundamentet i Purple var Paice, Glover och Lord. 'Sprillet' ovanpå detta var Gillan och Blackmore.

När jag gör detta; använder jag mig också av NORD klaviatur i grund. MEN den MÅSTE gå genom en uppmickad gitarr stärk -för att vara kapabel att ryta ens nära det som Lord gjorde. Keys soundet måste bete sig i grund som ett gitarrsound -där man styr mängden överstyrning och aggressivitet på liknande sätt som man använder gitarrens volymkontroll. Lyckas man behålla en naturlig rör värme i soundet -är mycket vunnet.


/ Jonken


11 Jul 2020, 11:44
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Bra Purple
En cool Svensk parallell -anknytning till det här med Hammond. Det hade ju varit svincoolt -och höra hur dom här grabbarna hade låtit idag:
https://www.youtube.com/watch?v=SwSzUI8HBtE&list=OLAK5uy_nnCK9Q-pXKqQ6GskqtjGqSwImxSH2eRbo&index=8

Jag menar: Que one: LP riff, Que two: Strata in; Que three: Hammond och resten på: Och "GO"! Bra ljud funkar hur nice som helst även med enklare riff. Resten är bara: Fun while doin' it/bringin' it -hela vägen...

Även lite Bojen anknytning i ämnet. Det här är grym demonstration av effektiv kombination mellan en Hammond (med ett bra 'Lord-sound') -tillsammans med gura:
https://www.youtube.com/watch?v=MJqfZbO8iKk


/ Jonken :wink:


11 Jul 2020, 12:09
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 21 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: glassfinger and 28 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.