View unanswered posts | View active topics It is currently 20 Apr 2024, 05:58



Reply to topic  [ 23 posts ] 
Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R6 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R6
En av mina Kluson-stämskruvar har pajat på min Les Paul R6 och jag tänkte därför byta allihop.

Kluson ska det vara, frågan bara vad som är riktigt bra 2020.

Jag har tittat på följande kandidater:

- GOTOH Kluson Rock Solid: https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=58_93_371_377&products_id=1144
- Kluson Supreme 18:1 som Jonken nämnde i innan tråd: https://www.wdmusic.co.uk/hardware-parts-c1/tuning-machines-c28/vintage-style-tuners-c32/kluson-supreme-3-3-pearl-single-ring-buttons-18-1-gear-ratio-p13423 (De verkar inte gå att köpa här hemma.)

GOTOHs Rock Solid har jag på mina HPDer och de verkar bra. Joiken pratade som sagt om Kluson Supreme 18:1 i en annan tråd.

Så vad är bra? Med bra menar jag, prylar som låter bra och som fungerar bra. Känslan att vrida på dem är inte så viktigt för mig utan ton och stämningsstabilitet är prio för mig.

OBS! Måste vara lätt Kluson-typ och plastvred som på originalet.

Tack på förhand!


04 Jun 2020, 10:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:
En av mina Kluson-stämskruvar har pajat på min Les Paul R6 och jag tänkte därför byta allihop.

Kluson ska det vara, frågan bara vad som är riktigt bra 2020.

Jag har tittat på följande kandidater:

- GOTOH Kluson Rock Solid: https://gitarrdelar.se/product_info.php?cPath=58_93_371_377&products_id=1144
- Kluson Supreme 18:1 som Jonken nämnde i innan tråd: https://www.wdmusic.co.uk/hardware-parts-c1/tuning-machines-c28/vintage-style-tuners-c32/kluson-supreme-3-3-pearl-single-ring-buttons-18-1-gear-ratio-p13423 (De verkar inte gå att köpa här hemma.)

GOTOHs Rock Solid har jag på mina HPDer och de verkar bra. Jonken pratade som sagt om Kluson Supreme 18:1 i en annan tråd.

Så vad är bra? Med bra menar jag, prylar som låter bra och som fungerar bra. Känslan att vrida på dem är inte så viktigt för mig utan ton och stämningsstabilitet är prio för mig.

OBS! Måste vara lätt Kluson-typ och plastvred som på originalet.

Tack på förhand!

Jag brukar 'spontant' och 'out from the gate' -tänka så ungefär här: Gibson = USA = Imperial/tum -mått. Då brukar jag kolla på stämskruvar tillverkade i USA -när det gäller Gibson. Kluson tillverkar ju low post/pressbussning stämskruvarna åt Gibson till deras Historic/Reissue/Custom shop modeller. Och Grover och Schaller kör de mesta av high post/klämskruv stämmisarna åt dom. Det finns givetvis undantag -med i grova drag stämmer detta.

När det gäller Kluson Supreme; är detta en bättre variant av lowpost skruv -än det som sitter orginal i R-modellerna. Jag har beställt dessa från WD music i England (dom finns på Ebay). Pressbussningarna som följer med -borde passa rakt av i din R6:a. (Och varför överhuvudtaget byta ut pressbussningarna?) Skall man dock montera dessa stämskruvar i 10 mm i hål; måste man även köpa konverteringsbussningar: 10 mm ytterdia -och 1/4 tum innerdiameter. WD music har dessa -och Thomas har dessa på GMF.

Vill du bara ersätta till samma mekanik -är det Kluson Deluxe 15:1 som gäller.

En lite krångligare väg att gå; är att köra GOTOH 510 HAP. HAP står för att stämskruvarnas stolpar är höjdjusteringsbara. Dessa skruvar från GOTOH levereras också med CARD. Dessa är mellan lägg för stämskruvar av Kluson typ. Vill man inte att stämskruvar av Kluson -typ lämnar avtryck på lacken av instrumentet är CARD tacksamt. Problemet är att den närmaste stället att custom beställa GOTOH-mekanik är Jap Parts i Kanada. Tror att Gitarrdelar sitter GOTOH 510 HAP på skruvar nu.

Jag valde byta mina Grover Rotomatics 18:1 -mot Kluson Supreme 18:1; för att:

- Jag ville få mer strängvinkel över översadeln.
- Jag ville få ner vikten på skallen och balansera instrumentet bättre.
- Jag ville behålla den exaktare stäm känslan som jag hade i Grover 18:1 skruvarna -även i de nya stämskruvarna.

Det svåra med att konvertera från skruv bussningar > till pressbussningar är de korrekta förberedelserna i hålen för stämskruvarna. Många proffs använder en manuell brotsch för detta. Detta ger dock konisk anliggningsyta för pressbussningarna. kontaktytan på de flesta konverterings bussningar är dock rak. Vill man göra detta rätt -för maximal kontakt; måste man få hålen i skallen raka -istället för koniska. Det är lätt att träet i huvet spricker -om man tvingar ner bussningar i för tighta hål.

-Hoppas detta hjälper lite på traven. :wink:


/ Jonken


04 Jun 2020, 15:13
Profile
User avatar

Joined: 29 Apr 2010, 13:47
Posts: 2620
Location: Sthlm
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jag gick åt andra hållet på min SG och bytte till Grover från den Klusonmekanik (antar jag att det är?) som satt som standard. Så nu har jag Grovers på alla mina Gibson. För mig är känslan när man skruvar på dem avgörande. Att den blev lite tyngre bekymrar mig inte.

Tulipvred var det på Groversarna, köpte av en bojare.

I ärlighetens namn bytte jag inte själv, jag försökte men fick det inte att passa så jag fick för mig att det behövde borras om så jag lämnade in den till Guitarlabs, som utan problem fick dem att passa med befintliga skruvhål.

Det bytet höjde helt klart känslan på den gitarren.


04 Jun 2020, 16:17
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:

När det gäller Kluson Supreme; är detta en bättre variant av lowpost skruv -än det som sitter orginal i R-modellerna. Jag har beställt dessa från WD music i England (dom finns på Ebay). Pressbussningarna som följer med -borde passa rakt av i din R6:a. (Och varför överhuvudtaget byta ut pressbussningarna?) . WD music har dessa -och Thomas har dessa på GMF.

Vill du bara ersätta till samma mekanik -är det Kluson Deluxe 15:1 som gäller.

En lite krångligare väg att gå; är att köra GOTOH 510 HAP. HAP står för att stämskruvarnas stolpar är höjdjusteringsbara. Dessa skruvar från GOTOH levereras också med CARD. Dessa är mellan lägg för stämskruvar av Kluson typ. Vill man inte att stämskruvar av Kluson -typ lämnar avtryck på lacken av instrumentet är CARD tacksamt. Problemet är att den närmaste stället att custom beställa GOTOH-mekanik är Jap Parts i Kanada. Tror att Gitarrdelar sitter GOTOH 510 HAP på skruvar nu.

Jag valde byta mina Grover Rotomatics 18:1 -mot Kluson Supreme 18:1; för att:

- Jag ville få mer strängvinkel över översadeln.
- Jag ville få ner vikten på skallen och balansera instrumentet bättre.
- Jag ville behålla den exaktare stäm känslan som jag hade i Grover 18:1 skruvarna -även i de nya stämskruvarna.

Det svåra med att konvertera från skruv bussningar > till pressbussningar är de korrekta förberedelserna i hålen för stämskruvarna. Många proffs använder en manuell brotsch för detta. Detta ger dock konisk anliggningsyta för pressbussningarna. kontaktytan på de flesta konverterings bussningar är dock rak. Vill man göra detta rätt -för maximal kontakt; måste man få hålen i skallen raka -istället för koniska. Det är lätt att träet i huvet spricker -om man tvingar ner bussningar i för tighta hål.

-Hoppas detta hjälper lite på traven. :wink:


/ Jonken


Tack. Att byta bussningar hoppas jag att slippa.

Gitarrdelar har GOTOH SD-510 (Rock Solid och Lubri Plate/CARD) i lager. Höjdjustering har jag på mina Fender-byggen, men varken det eller läsbarhet borde man väl inte behöva på en Les Paul?

Kluson Supreme verkar vara slutsålda i Europa för tillfället, men det är ingen panik. Vi kan inte repa och den går fortfarande att stämma, så jag väntar hellre, om de är lämpligare.

Frågan är vilka som är det vettigast köpet. GOTOHs toppserie 510 har jag på andra gitarrer och den är ju bra, men jag köper ju hellre Kluson Supreme om den är bättre. Den är ju dessutom lite snyggare.

Vikten borde vara snarlik och låg som jag vill ha den på den här typen av gitarr. Om det är 18:1 eller 15:1 spelar mig ingen roll. Jag vet inte vad jag eventuellt skulle föredra, så det är inte avgörande. brantare vinkel och kortare "skaft" skulle jag nog föredra, men jag vet inte om de skiljer sig på något sätt. Hmmm.... Det kanske lutar åt Kluson Supreme i alla fall...


Last edited by CarlM on 04 Jun 2020, 23:37, edited 1 time in total.



04 Jun 2020, 23:11
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
lpstd wrote:
Jag gick åt andra hållet på min SG och bytte till Grover från den Klusonmekanik (antar jag att det är?) som satt som standard. Så nu har jag Grovers på alla mina Gibson. För mig är känslan när man skruvar på dem avgörande. Att den blev lite tyngre bekymrar mig inte.

Tulipvred var det på Groversarna, köpte av en bojare.

I ärlighetens namn bytte jag inte själv, jag försökte men fick det inte att passa så jag fick för mig att det behövde borras om så jag lämnade in den till Guitarlabs, som utan problem fick dem att passa med befintliga skruvhål.

Det bytet höjde helt klart känslan på den gitarren.


Jag har Grover på min Custom och det gillar jag och det är ju en del av det som skiljer en Custom från en Standard, även om det är många som gillar Grovers på sina standard. Jag vet en som bytte på sin original 58:a. Och, ja... Han ångrar sig... :)

Men jag vill absolut ha en lätt Kluson-mekanik på den här typen av gitarr.


04 Jun 2020, 23:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:

Tack. Att byta bussningar hoppas jag att slippa.

Gitarrdelar har GOTOH SD-510 (Rock Solid och Lubri Plate/CARD) i lager. Höjdjustering har jag på mina Fender-byggen, men varken det eller läsbarhet borde man väl inte behöva på en Les Paul?

Kluson Supreme verkar vara slutsålda i Europa för tillfället, men det är ingen panik. Vi kan inte repa och den går fortfarande att stämma, så jag väntar hellre, om de är lämpligare.

Frågan är vilka som är det vettigast köpet. GOTOHs toppserie 510 har jag på andra gitarrer och den är ju bra, men jag köper ju hellre Kluson Supreme om den är bättre. Den är ju dessutom lite snyggare.

Vikten borde vara snarlik och låg som jag vill ha den på den här typen av gitarr. Om det är 18:1 eller 15:1 spelar mig ingen roll. Jag vet inte vad jag eventuellt skulle föredra, så det är inte avgörande. brantare vinkel och kortare "skaft" skulle jag nog föredra, men jag vet inte om de skiljer sig på något sätt. Hmmm.... Det kanske lutar åt Kluson Supreme i alla fall...

Jag vill minnas att det finns en liten, liten bredd skillnad på stämskruvaxlarna mellan Kluson och GOTOH. Jag orkar inte bubbel kolla just nu; men vill minnas att det var så. Frågan i så fall är ju om du åker på att byta ut pressbussningarna -eller om 510 clearar igenom orginal Gibba bussningarna.
Folk upplever ju saker så olika. Jag personligen ogillar både tonen och funktionen i låsbara stämskruvar. Dessa är bara ett nödvändigt ont för mig. Om man inte lyckas få sitt instrument att hålla stämningen; brukar detta mer ofta bero på andra fel i instrumentet.

Summa sum: Hade det varit mitt instrument hade jag hellre väntat -än chansat. Sedan om prioriteten ligger i att endast ersätta till samma; hade jag nog valt Kluson Deluxe. Eventuellt bara beställt nya Kluson kuggar -och lagat den trasiga stämskruven. För uppgradering av samtliga stämskruvar; skulle jag tveklöst köra på den bättre varianten: Supreme. Båda dessa varianter är ju samma low post -som nu sitter i din gura orginal.


/ Jonken


05 Jun 2020, 11:26
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Tack.

Låsning vill jag inte ha på en Gibson. Det är bara en nödvändigt ont på stratabygget, där det funkar bra ihop med Highwood/GOTOH 510 med stålblocko och 6-skruvsinfästning i andra änden.

Det låter som Kluson Supreme är det smarta valet, eftersom jag gärna passar på och uppgraderar om något behöver bytas. Då ska jag bara invänta att WD får in dem i lager igen.


05 Jun 2020, 11:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:
Kluson Supreme verkar vara slutsålda i Europa för tillfället, .... Det kanske lutar åt Kluson Supreme i alla fall...

Det finns:

https://www.ebay.com/itm/Kluson-Supreme-3-3-Pearl-Single-Ring-Buttons-18-1-Gear-Ratio/253356793172?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=552655220609&_trksid=p2060353.m1438.l2649


/ Jonken


05 Jun 2020, 11:41
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Kluson Supreme verkar vara slutsålda i Europa för tillfället, .... Det kanske lutar åt Kluson Supreme i alla fall...

Det finns:

https://www.ebay.com/itm/Kluson-Supreme-3-3-Pearl-Single-Ring-Buttons-18-1-Gear-Ratio/253356793172?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=552655220609&_trksid=p2060353.m1438.l2649


/ Jonken


Bara i guld och inte i nickel som jag behöver till min Gold Top.


05 Jun 2020, 11:44
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:
Bara i guld och inte i nickel som jag behöver till min Gold Top.

Ber om ursäkt. Missade det. Kontaktat dem -angående när de får in?


/ Jonken


05 Jun 2020, 12:39
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Bara i guld och inte i nickel som jag behöver till min Gold Top.

Ber om ursäkt. Missade det. Kontaktat dem -angående när de får in?


/ Jonken


Jag har klickat i i deras webshop att de ska maila mig när den finns i lager igen. Men jag kommer att kolla manuellt då och då. Gitarren funkar och jag har bland annat en Floyd-uppgradering som son vänta på att bli gjord, så jag har ingen panik, men vill förstås få det fixat. Dessutom lägger jag den mesta delen av min fritid på musikproduktion just nu, så mektiden är begränsad. Men ibland måste man ta ett lite avbrott och då är det bra med lite gitarr-, effekt-, eller försäkrarmekeri.


05 Jun 2020, 17:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Om någon mer är intresserad så har WD dem i lager igen! (Japp, jag har beställt!)


25 Jun 2020, 17:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:
Om någon mer är intresserad så har WD dem i lager igen! (Japp, jag har beställt!)

Tack. Nice! Här skall det beställas! :wink:

*Edit: Nu finns det bara ett set kvar. -Sorry... :oops:


/ Jonken


25 Jun 2020, 22:15
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Om någon mer är intresserad så har WD dem i lager igen! (Japp, jag har beställt!)

Tack. Nice! Här skall det beställas! :wink:

*Edit: Nu finns det bara ett set kvar. -Sorry... :oops:


/ Jonken


Tur att jag bara beställde ett set till att börja med. Hade jag beställt två set direkt som jag funderade på, så hade de varit helt slut nu. :)


25 Jun 2020, 22:37
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:
Tur att jag bara beställde ett set till att börja med. Hade jag beställt två set direkt som jag funderade på, så hade de varit helt slut nu. :)

:lol:

Passade mig perfekt också. Jag hade nämligen tänkt att beställa direkt från USA. TUR att jag dragit ut på detta!

Det har blivit en hel del beställningar på instrument delar för mig den senaste tiden. Har bestämt mig för att ta tummen ur: -och nu verkligen göra uppgraderingarna på instrumenten jag använder. Detta har framförallt inneburit en JÄKLA MASSA hardware!

Tyvärr måste jag även erkänna att trots detta; har det också blivit en ny gura som skall få en speciell stämning: En kvart upp från D.... :o

- Musik prylar är ju KUL! :wink:


/ Jonken


25 Jun 2020, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Har det dykt upp några trevliga stämskruvar än....?
Fick mina igår.

...Och så kanske du vill komplettera och beställa ett set såna här till Kluson skruvarna: https://www.gmf.se/machine-heads/lasbar-mekanik-33/33-gotoh-guld-lasbar-h ?


/ Jonken


07 Jul 2020, 20:16
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
Har det dykt upp några trevliga stämskruvar än....?
Fick mina igår.

...Och så kanske du vill komplettera och beställa ett set såna här till Kluson skruvarna: https://www.gmf.se/machine-heads/lasbar-mekanik-33/33-gotoh-guld-lasbar-h ?


/ Jonken


Käka kola med papper på... :wink:

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


08 Jul 2020, 00:31
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
Har det dykt upp några trevliga stämskruvar än....?
Fick mina igår.

...Och så kanske du vill komplettera och beställa ett set såna här till Kluson skruvarna: https://www.gmf.se/machine-heads/lasbar-mekanik-33/33-gotoh-guld-lasbar-h ?


/ Jonken


Jo, de har dykt zoo, men jag har inte monterad dem än. All mäktig har gått till att fixa till en 8-trängad födelsedagspresent och till all slipa ny Floyd-översadel med smärgelduk enligt instruktioner från Norrbotten. :)

Men snart så...

Så GOTOs C.A.R.D passar till Kluson också? Hm, då får jag nog fundera på ett set...

Tack för tipset!


08 Jul 2020, 08:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
CarlM wrote:
Jo, de har dykt zoo, men jag har inte monterad dem än. All mäktig har gått till att fixa till en 8-trängad födelsedagspresent och till all slipa ny Floyd-översadel med smärgelduk enligt instruktioner från Norrbotten. :)

Men snart så...

Så GOTOs C.A.R.D passar till Kluson också? Hm, då får jag nog fundera på ett set...

Tack för tipset!

'Sliping' Your day away -aktiviteter. Nice...
Och; Ja: C.A.R.D passar fin-fint även till annan Kluson mekanik -än GOTOH's egna. Med C.A.R.D hamnar strängarna ännu närmare huvet. :wink:


/ Jonken


09 Jul 2020, 10:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Jo, de har dykt zoo, men jag har inte monterad dem än. All mäktig har gått till att fixa till en 8-trängad födelsedagspresent och till all slipa ny Floyd-översadel med smärgelduk enligt instruktioner från Norrbotten. :)

Men snart så...

Så GOTOs C.A.R.D passar till Kluson också? Hm, då får jag nog fundera på ett set...

Tack för tipset!

'Sliping' Your day away -aktiviteter. Nice...
Och; Ja: C.A.R.D passar fin-fint även till annan Kluson mekanik -än GOTOH's egna. Med C.A.R.D hamnar strängarna ännu närmare huvet. :wink:


/ Jonken


OK, tack. Men är det en bra idé att lägga ett lager kompositmaterial emellan stämskruv och gitarrens huvud? Fortplantas inte vibrationer bättre om stärmskruvarna ligger direkt emot huvudet?

Jag har C.A.R.D på min två senaste byggen (strata och tele), men jag har aldrig jämfört med och utan.

Ha! Sleepin' my day away, är en livefavorti som vi spelat mycket. Den väcker vilken publik som helst och ger mig en bra ursäkt att hänga på mig Gretschen. (Jag jag vet att Cobber använder en Jazzmaster live och spelade in den med en G&L, men i videon hade de Gretschar och det passar låten bra!)


12 Jul 2020, 18:05
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2748
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
C.A.R.D. bra eller anus? Snake oil?

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


12 Jul 2020, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
C.A.R.D ska ju enligt GOTOH innebära större kontakt mellan stämskruv och ytan den monteras på/mot.
Jag kan inte själv säga att hör någon direkt tonal skillnad mellan C.A.R.D -och utan C.A.R.D. Det jag kommit fram till är: Att det iaf inte sämre med det. Jag använder C.A.R.D av tre andra orsaker:

- Jag vill dra fast mekanik HÅRT. Med C.A.R.D trycker/äter sig inte Kluson mekanik in i ytan alls.
- C.A.R.D medför att stämskuvarna inte bottnar helt mot ytan; vilket i sin tur gör att stämskruven sticker ut kortare på andra sidan. Detta ger lite mer brantare vinklar till strängbanorna.
- C.A.R.D är en väldigt billig investering.


/ Jonken


12 Jul 2020, 22:19
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Riktigt bra stämskruvsmekanik till Gibson Les Paul Std R
Jonken wrote:
C.A.R.D ska ju enligt GOTOH innebära större kontakt mellan stämskruv och ytan den monteras på/mot.
Jag kan inte själv säga att hör någon direkt tonal skillnad mellan C.A.R.D -och utan C.A.R.D. Det jag kommit fram till är: Att det iaf inte sämre med det. Jag använder C.A.R.D av tre andra orsaker:

- Jag vill dra fast mekanik HÅRT. Med C.A.R.D trycker/äter sig inte Kluson mekanik in i ytan alls.
- C.A.R.D medför att stämskuvarna inte bottnar helt mot ytan; vilket i sin tur gör att stämskruven sticker ut kortare på andra sidan. Detta ger lite mer brantare vinklar till strängbanorna.
- C.A.R.D är en väldigt billig investering.


/ Jonken


Tack, då ska jag beställa och prova.


12 Jul 2020, 23:57
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 23 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 79 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.