Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
schmidt wrote:
Hmm okej, tack för tips. Du tror inte det funkar att bara spänna fast den i en fönsterkarm och låta den sitta en vecka? Solen vill ju värma på lite och kanske mjuka upp den lite
Nej jag klarar inte att se var det börjar vrida sig
Värme i kombination med tryck -är två saker som just används för att få böja trä. Så Din idé med tryck & sol är precis rätt väg och gå. Tricket är att få de oönskade spänningarna i träet släppa -och åter lägga sig där de var när halsen byggdes.
Dock för att kunna få de optimala förutsättningarna för detta; MÅSTE man först ha koll på vilken del i träet som måste böjas. Utan denna kunskap; innebär oftast att man skapar nya, o önskade vridningar i träet -utöver de som man försöker att åtgärda.
En kort crash-course i att läsa av en up bow vridning i en klassisk Fender hals:
Man börjar alltid med att släppa trycket av dragstången i halsen helt. (Gärna skruva bort T/R skruven/bulten helt från halsen.)
Man tittar efter tre saker. Samtliga dessa saker synas genom att titta från halsen klack > i riktning mot huvet:
-F-bandets planhet > mot hösta bandets dito. Man använder greppbandens plana spelyta som referens. Detta ger bilden av åt vilket håll halsen vridit sig -samt hur mycket den har vridit sig.
-Halsens böjning på diskantsidan tittar man efter halsens naturliga relief/båge. Man bör se en ökande up bow -upp till översadeln. Man jämför samtidigt brädans kant > mot bandstavarnas kanter. Ibland kan det finnas skillnader där.
-Brädans böjning på bas sidan synas exakt på samma sätt.
Skillnaden i böjning mellan diskant och bas -sidan ger bilden var halsen böjt sig. En onaturlig böjning är sällan jämn hela vägen. Man ser ungefär vid vilken bandstav på brädan böjningen eskalerar. Före denna eskalerande punkt -brukar man i regel även se en liten "korea puckel". Ett ställe där brädan har en liten dal. Här är ofta fixerings punkten för vridningen. Man vill alltså skapa ett tryck endast från denna punkt -hela vägen ut till huvet. Detta gör man genom att klossa upp/spärra halsen här. När man sedan tvingar ner huvet -kommer klossarna ta emot -så att trycket inte påverkar den friska delen av halsen.
Ju längre man har sin hals jiggad under tryck = Ju stabilare blir resultatet. Träporer mjukas upp av värme -och stelnar av kyla. Högre värme kan användas i processen -dock nedkylningen görs bäst, helt naturligt -i kallare rumstemperatur. Aldrig med typ is -eller kolsyrad is etc, etc. När man släpper upp tvingarna -och tittar: Kan halsen ofta se helt OK ut. Men den brukar i regel börja böja sig igen ganska snabbt. Här är tiden i jiggen den viktigaste faktorn för att få till ett önskvärt resultat. Checka av en vecka i taget. Titta efter en mindre överböjning i motsatt effekt till böjningen man försöker åtgärda. Kör mer värme i början av processen -och skippa värmen helt när halsen visar tendenser att lägga sig rätt igen. Lossa halsen helt från jiggen och lägg den på en plan yta. Titta till då och då. Visar halsen tendenser att vilja återgå till onaturliga synder igen; innebär att tiden i jiggen varit för kort. Bara att repetera processen tills halsen är OK igen. Riktigt emot stretande halsar kan ibland behöva jigg tid -genom alla fyra årstiderna. (Endast en referens till extremfallen.) All trä går att böja. Det finns egentligen inga undantag för detta. Det är bara en fråga om rätt mängd tid -under rätt mängd tryck; i rätt temperatur.
/ Jonken