View unanswered posts | View active topics It is currently 19 Apr 2024, 23:44



Reply to topic  [ 10 posts ] 
Går det att fixa en vriden stratahals? 
Author Message

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Går det att fixa en vriden stratahals?
Kom över en gammal strata i väldigt fint skick nyligen, men det visade sig att halsen vridit sig en del. Aldrig sett det förut?

Om jag skruvar lös halsen och stämskruvarna och lägger den på bordet så lyfter halsklacken 2,5mm på bassidan, så det är ganska mycket (dom ska ju ligga helt plant)
Spelmässigt så märker jag iofs inte så stor skillnad, men tänker mest på andrahandsvärdet

Är det nån här som har lyckats fixa det själv? Är det ett svårt ingrepp? Dyrt?


05 Jun 2020, 22:06
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
schmidt wrote:
Kom över en gammal strata i väldigt fint skick nyligen, men det visade sig att halsen vridit sig en del. Aldrig sett det förut?

Om jag skruvar lös halsen och stämskruvarna och lägger den på bordet så lyfter halsklacken 2,5mm på bassidan, så det är ganska mycket (dom ska ju ligga helt plant)
Spelmässigt så märker jag iofs inte så stor skillnad, men tänker mest på andrahandsvärdet

Är det nån här som har lyckats fixa det själv? Är det ett svårt ingrepp? Dyrt?

Det som måste göras är att halsen måste böjas tillbaka. Detta gör man vanligtvis i en jigg. Men du kan också själv spänna fast halsen i en 'egen jigg'; Ex i kanten på ett vanligt, stabilt bord. Förfarandet; är att du lägger en kloss under hälen (så att huvet kommer upp från bordsytan); och spänner halsen i bordet över hälen med en tving -eller tvingar. Sedan lägger du klossar ena sidan om huvet -och spänner tving på andra sidan; som tvingar vridningen åt motsatt håll. Du måste spänna förbi normal/plan -läget med minst lika mycket som vridningen för effekt. Beroende var/vilket band vridningen börjar på ena sidan; bör du också lägga klossar. Detta för att tving effekten skall ges effekt på rätt ställe på halsen. Jag rekommenderar inte att ge sig på detta; ifall du inte är hundra säker och kan läsa av exakt hur och exakt varifrån halsen är vriden.


/ Jonken


05 Jun 2020, 22:26
Profile

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Hmm okej, tack för tips. Du tror inte det funkar att bara spänna fast den i en fönsterkarm och låta den sitta en vecka? Solen vill ju värma på lite och kanske mjuka upp den lite :P

Nej jag klarar inte att se var det börjar vrida sig :?


05 Jun 2020, 22:37
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Nej. Inte långsiktigt.
Den kommer fortsätta att vrida sig.

_________________



06 Jun 2020, 08:49
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3242
Location: växjö
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Trä är ju ett levande material, har det väl vridit sig så vill det nog vara så. Stor risk att det vill återgå till sitt vridna tillstånd!
Ska väl tillägga att min erfarenhet i ämnet inte kommer från just gitarrer, utan snickeri i allmänhet.

Men varför bråka med träet? Finessen med Fenders bultade halsar var ju att man lätt skulle kunna byta ut halsen vid problem!
Inte helt oviktigt då dom tidiga Broadcaster hade solida lönnhalsar utan dragstång!

_________________
pudas


06 Jun 2020, 10:52
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
schmidt wrote:
Hmm okej, tack för tips. Du tror inte det funkar att bara spänna fast den i en fönsterkarm och låta den sitta en vecka? Solen vill ju värma på lite och kanske mjuka upp den lite :P

Nej jag klarar inte att se var det börjar vrida sig :?

Värme i kombination med tryck -är två saker som just används för att få böja trä. Så Din idé med tryck & sol är precis rätt väg och gå. Tricket är att få de oönskade spänningarna i träet släppa -och åter lägga sig där de var när halsen byggdes.
Dock för att kunna få de optimala förutsättningarna för detta; MÅSTE man först ha koll på vilken del i träet som måste böjas. Utan denna kunskap; innebär oftast att man skapar nya, o önskade vridningar i träet -utöver de som man försöker att åtgärda.

En kort crash-course i att läsa av en up bow vridning i en klassisk Fender hals:

Man börjar alltid med att släppa trycket av dragstången i halsen helt. (Gärna skruva bort T/R skruven/bulten helt från halsen.)
Man tittar efter tre saker. Samtliga dessa saker synas genom att titta från halsen klack > i riktning mot huvet:
-F-bandets planhet > mot hösta bandets dito. Man använder greppbandens plana spelyta som referens. Detta ger bilden av åt vilket håll halsen vridit sig -samt hur mycket den har vridit sig.
-Halsens böjning på diskantsidan tittar man efter halsens naturliga relief/båge. Man bör se en ökande up bow -upp till översadeln. Man jämför samtidigt brädans kant > mot bandstavarnas kanter. Ibland kan det finnas skillnader där.
-Brädans böjning på bas sidan synas exakt på samma sätt.
Skillnaden i böjning mellan diskant och bas -sidan ger bilden var halsen böjt sig. En onaturlig böjning är sällan jämn hela vägen. Man ser ungefär vid vilken bandstav på brädan böjningen eskalerar. Före denna eskalerande punkt -brukar man i regel även se en liten "korea puckel". Ett ställe där brädan har en liten dal. Här är ofta fixerings punkten för vridningen. Man vill alltså skapa ett tryck endast från denna punkt -hela vägen ut till huvet. Detta gör man genom att klossa upp/spärra halsen här. När man sedan tvingar ner huvet -kommer klossarna ta emot -så att trycket inte påverkar den friska delen av halsen.

Ju längre man har sin hals jiggad under tryck = Ju stabilare blir resultatet. Träporer mjukas upp av värme -och stelnar av kyla. Högre värme kan användas i processen -dock nedkylningen görs bäst, helt naturligt -i kallare rumstemperatur. Aldrig med typ is -eller kolsyrad is etc, etc. När man släpper upp tvingarna -och tittar: Kan halsen ofta se helt OK ut. Men den brukar i regel börja böja sig igen ganska snabbt. Här är tiden i jiggen den viktigaste faktorn för att få till ett önskvärt resultat. Checka av en vecka i taget. Titta efter en mindre överböjning i motsatt effekt till böjningen man försöker åtgärda. Kör mer värme i början av processen -och skippa värmen helt när halsen visar tendenser att lägga sig rätt igen. Lossa halsen helt från jiggen och lägg den på en plan yta. Titta till då och då. Visar halsen tendenser att vilja återgå till onaturliga synder igen; innebär att tiden i jiggen varit för kort. Bara att repetera processen tills halsen är OK igen. Riktigt emot stretande halsar kan ibland behöva jigg tid -genom alla fyra årstiderna. (Endast en referens till extremfallen.) All trä går att böja. Det finns egentligen inga undantag för detta. Det är bara en fråga om rätt mängd tid -under rätt mängd tryck; i rätt temperatur.


/ Jonken


06 Jun 2020, 11:49
Profile

Joined: 31 Dec 2007, 15:28
Posts: 2251
Location:
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Om halsen vridit sig pga någon mekanisk påverkan (vet inte riktigt hur det skulle gått till iofs) går det att rätta till med någon av nämnda metoder. Annars har den vridigt sig pga av dåligt virke, vilket man kan se på träbiten. Det viktigaste att titta efter på en lönnhals är stråket av märgstrålar. Märgstrålarna går i 90 grader mot årsringarna. På gitarrlock ser man det tydligt, ju finare lock, desto mer "silke". På en "kvarssågad" hals ligger det över hela över- och undersidan på brädan, annars går det som en linje efter sidan på halsen. På en bra hals ska "märglinjen" inte vika av på något sätt, utan ligga rakt efter hela halsen. Avviker det på något sätt kommer halsen förr eller senare vrida sig. Och då hjälper det föga att försöka tvinga tillbaks den. Mitt tips i så fall är att låta virket vara som det vill vara, och hyvla om skiten, men det förutsätter att halsen är några år gammal, så den satt sig ordentligt. Fast egentligen skulle jag byta hals.

_________________
"The Tone is in your pants"

http://kuhnamps.com


05 Jul 2020, 17:48
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14774
Location:
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Man får ju ta i aktning vad det är för hals också och huruvida man ska ge sig på den eller kassera.

I detta fall en 'gammal strata i fint skick' ?

Är det då en 60-tals Fender med orginalhals så skulle jag ge det en rejäl chans och försöka åtgärda även om
det sannolikt vrider sig igen senare.

En kopia eller nyare icke Fender orginal hals skulle jag kassera omedelbart.

Har haft 2 Custom Shop Strator med vridna halsar, en åtgärdades och blev 'sådär' tydligen, den andra
byttes halsen ut via Fender som var väl medvetna om problemet, båda var kvistvirke sk 'Birds eye maple'

Man får vara väldigt noga innan köp med dessa, jag upptäckte inte defekten direkt vid köpet.

_________________



06 Jul 2020, 10:45
Profile ICQ WWW

Joined: 28 Apr 2008, 22:30
Posts: 8608
Location:
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Är det 1 piece lönnhals? Maple cap? Rosewood?
Värmeelement finnes i min källare! Kan ge det ett försök om du vill.

_________________
Corruptissima re publica plurimae leges


06 Jul 2020, 11:59
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 02 Apr 2013, 23:40
Posts: 43
Post Re: Går det att fixa en vriden stratahals?
Det är en Squier JV från 82 eller 83 med rosewoodbräda i mint condition.
Satte på en scalloperad hals från warmoth och det blev helt super. Tror inte jag orkar besväret med att försöka fixa det. Får ha halsen som prydnad istället, ev sälja den till nån som vill försöka själv


06 Jul 2020, 12:44
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 10 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 56 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.