View unanswered posts | View active topics It is currently 25 Apr 2024, 00:18



Reply to topic  [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Hip hop-kulturen är historielös 
Author Message

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Hip hop-kulturen är historielös
Jag minns inte i vilken tråd jag tjafsade med nån om att de unga idag som lyssnar på hip hop har noll förankring till tiden före 90-talets mitt men detta, saxat från ett Facebook-inlägg är verkligen huvudet på spiken:

"I går spelade Public Enemy på Trädgår'n i Göteborg. Public Enemy är ett hiphop-band som varit pionjärer, inte bara för hiphop, utan även för DJ-kulturen, för s.k. "crossover"-musik, och de har alltid haft ett tydligt politiskt budskap och ett stort engagemang för svarta amerikaners frågor. När jag i våras läste att de skulle spela i Göteborg tänkte jag att det kommer bli väldigt utsålt. I dag läser jag i Göteborgs-Posten att det var endast 200 personer där. Inte nog med det, publiken omnämns som "en brokig samling semesterfirare"!
Hur kommer det sig att ett av det mest legendariska hårdrocksbandet (Metallica) säljer ut Ullevi, medan ett av det mest legendariska hiphop-bandet lockar endast 200 personer? Jag fattar ingenting. Jag trodde hiphop var populärt?"


01 Jul 2020, 15:04
Profile
User avatar

Joined: 28 Sep 2004, 13:36
Posts: 1786
Location: Uppsala
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Ja, det är väldigt intressant. Men jag tycker inte man kan säga att hiphopen är historielös för att det går halvdant för Public Enemy. Just det bandet kanske har varit dåliga på att kontinuerligt locka en ny publik på samma sätt som Metallica gjort? Nu är inte jag nån fena på hiphop, men det finns kanske andra gamla hiphopare som det går bättre för? Sen kan man ju för all del fråga sig vad Metallica gjort sedan 1992 som varit så bra?


01 Jul 2020, 16:32
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Mitt intresse för konsertbesök är i viss mån beroende av biljettpriset. Jag tror inte att jag är ensam om det.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


01 Jul 2020, 16:51
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
LieMfB wrote:
Ja, det är väldigt intressant. Men jag tycker inte man kan säga att hiphopen är historielös för att det går halvdant för Public Enemy. Just det bandet kanske har varit dåliga på att kontinuerligt locka en ny publik på samma sätt som Metallica gjort? Nu är inte jag nån fena på hiphop, men det finns kanske andra gamla hiphopare som det går bättre för? Sen kan man ju för all del fråga sig vad Metallica gjort sedan 1992 som varit så bra?


Men de är historiskt viktiga på samma sätt som Metallica. Jag tror inte att det finns någon hip hop-artist/grupp alls som är så gammal som drar folk så att de spelar på arenor.

Har inte Metallica gjort något bra sen 1992? Say who? Du?
Jag tycker personligen inte att de gjort något bra sen 1985 (egentligen 1983 om jag ska vara helt krass). Men det finns hela generationer som anser att Metallica började vara bra just 1992. Det finns en falang som dyrkar deras 90-tal.


01 Jul 2020, 17:10
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Men finns det ens hip hop:are idag? Min bild är att man inte längre titulerar sig som något på det sätt man gjorde förr? Då kunde man ju vara popsnöre, hårdrockare, skejtare osv. Nu för tiden tycks man mer lyssna på musik utan att man nödvändigtvis måste klä sig därefter?


01 Jul 2020, 19:52
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Kidsen idag vill bara lyssna på Greekazo och Einar om hur man pluggar folk i huvudet med sin glock helt utan orsak.

_________________
Johan Hansson


01 Jul 2020, 21:48
Profile

Joined: 12 Feb 2008, 22:09
Posts: 2257
Location: Stockholm
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Kan tänka mig att hip hop funkar bättre i USA. Europa känns mer techno_house_EDM.


01 Jul 2020, 22:00
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
https://www.sverigetopplistan.se/

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


02 Jul 2020, 09:14
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
En god vän myntade uttrycket ”hjärndöd musik för hjärndöda människor”. Det får man tolka som man vill, jag ger mig inte in i en diskussion om musiksmak.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Jul 2020, 10:57
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Var den här spelningen nu? Mitt under Coronapandemin?

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


02 Jul 2020, 11:08
Profile

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Vinyljunkie wrote:
Jag minns inte i vilken tråd jag tjafsade med nån om att de unga idag som lyssnar på hip hop har noll förankring till tiden före 90-talets mitt men detta, saxat från ett Facebook-inlägg är verkligen huvudet på spiken:

"I går spelade Public Enemy på Trädgår'n i Göteborg. Public Enemy är ett hiphop-band som varit pionjärer, inte bara för hiphop, utan även för DJ-kulturen, för s.k. "crossover"-musik, och de har alltid haft ett tydligt politiskt budskap och ett stort engagemang för svarta amerikaners frågor. När jag i våras läste att de skulle spela i Göteborg tänkte jag att det kommer bli väldigt utsålt. I dag läser jag i Göteborgs-Posten att det var endast 200 personer där. Inte nog med det, publiken omnämns som "en brokig samling semesterfirare"!
Hur kommer det sig att ett av det mest legendariska hårdrocksbandet (Metallica) säljer ut Ullevi, medan ett av det mest legendariska hiphop-bandet lockar endast 200 personer? Jag fattar ingenting. Jag trodde hiphop var populärt?"


Försök har gjorts tidigare med stora hip hop artister från USA men det har nästan alltid ställts in och skyllts på andra orsaker när det visade sig att det handlade om allt för dålig biljettförsäljning. Inte ens Eminem lyckades sälja tillräckligt med biljetter här och ändå var hans skivförsäljning väldigt bra. Hip hoparna verkar inte ha någon större konsertkultur helt enkelt.


02 Jul 2020, 11:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Tom-Andrew wrote:
https://www.sverigetopplistan.se/


Intressant att vi hittar 40 år gamla låtar med Ted Gärdestad, Gyllene Tider och Tomas Ledin på den listan.


02 Jul 2020, 12:32
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Tokerekloker wrote:
Vinyljunkie wrote:
Jag minns inte i vilken tråd jag tjafsade med nån om att de unga idag som lyssnar på hip hop har noll förankring till tiden före 90-talets mitt men detta, saxat från ett Facebook-inlägg är verkligen huvudet på spiken:

"I går spelade Public Enemy på Trädgår'n i Göteborg. Public Enemy är ett hiphop-band som varit pionjärer, inte bara för hiphop, utan även för DJ-kulturen, för s.k. "crossover"-musik, och de har alltid haft ett tydligt politiskt budskap och ett stort engagemang för svarta amerikaners frågor. När jag i våras läste att de skulle spela i Göteborg tänkte jag att det kommer bli väldigt utsålt. I dag läser jag i Göteborgs-Posten att det var endast 200 personer där. Inte nog med det, publiken omnämns som "en brokig samling semesterfirare"!
Hur kommer det sig att ett av det mest legendariska hårdrocksbandet (Metallica) säljer ut Ullevi, medan ett av det mest legendariska hiphop-bandet lockar endast 200 personer? Jag fattar ingenting. Jag trodde hiphop var populärt?"


Försök har gjorts tidigare med stora hip hop artister från USA men det har nästan alltid ställts in och skyllts på andra orsaker när det visade sig att det handlade om allt för dålig biljettförsäljning. Inte ens Eminem lyckades sälja tillräckligt med biljetter här och ändå var hans skivförsäljning väldigt bra. Hip hoparna verkar inte ha någon större konsertkultur helt enkelt.


Intressant spaning. Undrar vad det beror på.


02 Jul 2020, 12:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Jyda wrote:
Var den här spelningen nu? Mitt under Coronapandemin?


Nej, inlägget är några år gammalt.


02 Jul 2020, 12:34
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Granis67 wrote:
En god vän myntade uttrycket ”hjärndöd musik för hjärndöda människor”. Det får man tolka som man vill, jag ger mig inte in i en diskussion om musiksmak.


Nu handlar det inte om smak utan kultur.


02 Jul 2020, 12:35
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
toandfro wrote:
Men finns det ens hip hop:are idag? Min bild är att man inte längre titulerar sig som något på det sätt man gjorde förr? Då kunde man ju vara popsnöre, hårdrockare, skejtare osv. Nu för tiden tycks man mer lyssna på musik utan att man nödvändigtvis måste klä sig därefter?


Hip hop är så populärt idag att det närmast är att betrakta som mainstream. Och mainstream-modet är väl visst hip hop det med.


02 Jul 2020, 12:38
Profile

Joined: 05 Sep 2011, 07:49
Posts: 2749
Location: Kalmartrakten SWISH
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Vinyljunkie wrote:
Granis67 wrote:
En god vän myntade uttrycket ”hjärndöd musik för hjärndöda människor”. Det får man tolka som man vill, jag ger mig inte in i en diskussion om musiksmak.


Nu handlar det inte om smak utan kultur. Precis, jag sa ju att jag inte ger mig in i en diskussion om musiksmak. :wink:

Hip hop är så populärt idag att det närmast är att betrakta som mainstream. Och mainstream-modet är väl visst hip hop det med. Min vän avsåg just att mainstream är ”hjärndöd musik för hjärndöda människor”.


Ursäkta min bristfälliga quote-teknik men det framgår nog att mitt inlägg är rött.

_________________
granis, medlem sedan 2/1 2003, sedan 5/11 2011 som Granis67.

Religion vs fossils. Fossils win.


02 Jul 2020, 17:49
Profile

Joined: 06 Aug 2017, 02:20
Posts: 27
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Tror inte hip-hopen är historielös och jag håller inte heller med om att hiphopen inte säljer konsertbiljetter. Vill jag se Public Enemy live? Usch nä :)

Hiphop har gått igenom många olika perioder och stilar, men det är framförallt det dåliga som har spridit sig ner i de flestas öron. Hjärndöd musik för en hjärndöd generation? :wink:


02 Jul 2020, 20:37
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Nej - hiphopkulturen är nog inte historielös. Frågan är väl hur relevanta Public Enemy var när detta begav sig. Iron Maiden var inte särskilt relevanta 1995 när de spelade på Kåren.
Nu har Maiden, Kiss och Metallica blivit nostalgisk familjeunderhållning och det är nog inte deras historiska relevans som gör att de drar fullt på Ullevi.

Jag tror inte hiphopen hamnar där. Det skulle vara väl lökigt att ett gäng 60-åringar står och skriker "Fuck the Police..." (NWA) eller "Fight the Power". Men deras historiska relevans kan man nog inte skoja bort hursomhelst.

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


03 Jul 2020, 09:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
perra wrote:
Tror inte hip-hopen är historielös och jag håller inte heller med om att hiphopen inte säljer konsertbiljetter. Vill jag se Public Enemy live? Usch nä :)

Hiphop har gått igenom många olika perioder och stilar, men det är framförallt det dåliga som har spridit sig ner i de flestas öron. Hjärndöd musik för en hjärndöd generation? :wink:


Fråga en ung hip hop:are hur många hip hop-artister från förr denne kan räkna upp. Gör sen samma test med en ung punkare, hårdrockare, depprockare, synthare, jazzdiggare...


03 Jul 2020, 12:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
glassfinger wrote:
Nej - hiphopkulturen är nog inte historielös. Frågan är väl hur relevanta Public Enemy var när detta begav sig. Iron Maiden var inte särskilt relevanta 1995 när de spelade på Kåren.
Nu har Maiden, Kiss och Metallica blivit nostalgisk familjeunderhållning och det är nog inte deras historiska relevans som gör att de drar fullt på Ullevi.

Jag tror inte hiphopen hamnar där. Det skulle vara väl lökigt att ett gäng 60-åringar står och skriker "Fuck the Police..." (NWA) eller "Fight the Power". Men deras historiska relevans kan man nog inte skoja bort hursomhelst.


Du missar det allra viktigaste! Hårdrock var totalt ute 1995. Hip hop å sin sida är den allra största musikgenren 2020 och har så varit i många år.

Är det mindre lökigt att ett gäng 60-åringar står och skriker "666 the number of the beast" eller "lick it up wooh woh woh"?


03 Jul 2020, 12:55
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
De orkar inte gå på konserter då de har fullt upp med att röka gräs.


03 Jul 2020, 13:15
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 15:16
Posts: 7407
Location: Uddevalla
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
glassfinger wrote:
Iron Maiden var inte särskilt relevanta 1995 när de spelade på Kåren.

Maiden hade några dippår för att Bruce Dickinson hoppat av och ersatts av Blaze Bayley. Inte många fans ville gå och höra Maiden med Blaze Bayley därav.

_________________
Johan Hansson


03 Jul 2020, 13:51
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Förutsätter inte hela tråden att gemene hiphop:are har samma musikhistoriska intresse som du själv?

Krasst kan konstateras att vi alla är olika intresserade av musik och även olika aspekter av musik.
Anekdotisk bevisföring: Jag pratade med en tjej som sa att hon var väldigt intresserad av musik, varpå jag frågade vad hon lyssnade på. Svaret var: ja, men typ det som spelas på radio. Vi kan väl konstatera att det svaret inte riktigt rimmade med min bild av vad musikintresse är. Men jag har även insett att jag inte är normalen.

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


03 Jul 2020, 14:37
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Tom-Andrew wrote:
Förutsätter inte hela tråden att gemene hiphop:are har samma musikhistoriska intresse som du själv?

Krasst kan konstateras att vi alla är olika intresserade av musik och även olika aspekter av musik.
Anekdotisk bevisföring: Jag pratade med en tjej som sa att hon var väldigt intresserad av musik, varpå jag frågade vad hon lyssnade på. Svaret var: ja, men typ det som spelas på radio. Vi kan väl konstatera att det svaret inte riktigt rimmade med min bild av vad musikintresse är. Men jag har även insett att jag inte är normalen.


Har du läst mitt inledande inlägg? Specifikt då jämförelsen mellan att historiskt viktiga hårdrocksband säljer ut Ullevi medan motsvarande inom hip hop-en drar 200 "semesterfirare". 55.000 "anekdotiska bevisföremål" med historisk förankring på Ullevi vs knappt någon på Trägår´n. Hänger du med?


03 Jul 2020, 15:14
Profile
User avatar

Joined: 07 Jan 2008, 16:03
Posts: 1653
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Vinyljunkie wrote:
Tom-Andrew wrote:
Förutsätter inte hela tråden att gemene hiphop:are har samma musikhistoriska intresse som du själv?

Krasst kan konstateras att vi alla är olika intresserade av musik och även olika aspekter av musik.
Anekdotisk bevisföring: Jag pratade med en tjej som sa att hon var väldigt intresserad av musik, varpå jag frågade vad hon lyssnade på. Svaret var: ja, men typ det som spelas på radio. Vi kan väl konstatera att det svaret inte riktigt rimmade med min bild av vad musikintresse är. Men jag har även insett att jag inte är normalen.


Har du läst mitt inledande inlägg? Specifikt då jämförelsen mellan att historiskt viktiga hårdrocksband säljer ut Ullevi medan motsvarande inom hip hop-en drar 200 "semesterfirare". 55.000 "anekdotiska bevisföremål" med historisk förankring på Ullevi vs knappt någon på Trägår´n. Hänger du med?

Tja... eller så är vissa (hopplöst) fast i dåtiden medan andra gått vidare?

Om man vill och orkar kan man även bottna frågan i en klassanalys, monetära förutsättningar osv. Kör hårt!

_________________
/Tom-Andrew

Låter det bra så är det antagligen bra...


Last edited by Tom-Andrew on 04 Jul 2020, 11:08, edited 1 time in total.



03 Jul 2020, 19:31
Profile
User avatar

Joined: 25 Sep 2004, 16:48
Posts: 3706
Location: Hising Island
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
För ordningens skull - när var Public Emeny på Trägårn? Var det nyss?

_________________
http://www.facebook.com/mayshounds/
https://open.spotify.com/artist/0uyaofsOLmzcYezAAKtYkj?si=dplvo-jQQRuJTBU5FoX1GA


04 Jul 2020, 10:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Tom-Andrew wrote:

Om man vill och orkar kan man även bottna frågan i en klassanalys, monetära förutsättningar osv. Kör hårt!


Kör hårt själv.


04 Jul 2020, 11:10
Profile
User avatar

Joined: 05 Aug 2004, 13:51
Posts: 2114
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Är det inte så enkelt att grejen med att gå på konsert till största delen handlar om att se artister musicera? Inte "sjunga" (prata) till inspelad musik. Vad är grejen då liksom?


05 Jul 2020, 17:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14775
Location:
Post Re: Hip hop-kulturen är historielös
Makten wrote:
Är det inte så enkelt att grejen med att gå på konsert till största delen handlar om att se artister musicera? Inte "sjunga" (prata) till inspelad musik. Vad är grejen då liksom?

Det tror jag inte, de som drar allra mest publik är ju DJ's med all musik på ett USB-minne.

Däremot tror jag Hip-Hop är rätt 'kreddigt' på så sätt att det alltid ska vara det senaste häftigaste coolaste osv.
Äldre artister bygger inte upp en trogen fan-base på samma sätt som Tex Springsteen mfl.

Jag gissar bara nu men tror inte de unga killarna från orten tycker att 50 cent, Eminem och Snoop Dog, eller Dogge Dogelito är de coolaste
artisterna och speciellt inte betala dyra konsertbiljetter för att se.

Tom han med cowboysoppan från förra sommaren är nog ute snart...

_________________



06 Jul 2020, 10:55
Profile ICQ WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 33 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 69 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.