View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 22:05



Reply to topic  [ 14 posts ] 
Ibanez imponerar igen... 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Ibanez imponerar igen...
Jag spelar helst på Gibson-gitarrer, men jag kan inte låta bli att bli imponerad av Ibanez-gitarrer då och då.

Jag har köpt en nästan ny Ibanez-åtta till progmetal--basist-sonens födelsedag, och som vanligt när man köper något på annons otestat, så är första intrycket inge vidare. Men efter justering av halsbåge, intonering och nya strängar så är jag imponerad av gitarren.

Den låter mycket och bra akustiskt. Kanske beror det på att den har mahognykropp som jag brukar gilla i kombination med bra precision på bygget och oväntat påkostat stall? Den är konstigt nog förvånansvärt lättspelar trots den platta profilen och den motorvägsbreda greppbrädan.

Det kul med två extra strängar även om jag inte spelar musik som är i närheten av Messugah eller Animals As Leaders. Det blir nog inte någon åtta för mig, men det var kul att prova några kvällar när jag mekade med gitarren.


05 Jul 2020, 17:28
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Känner igen mig lite. Jag spelar enbart på Fender och Gibson men innerst inne fantiserar jag lite om en Ibanez med löjligt tunn och olackad hals. Stilmässigt är de helt fel egentligen men jag håller med om att de Prestige-modeller jag testat är väldigt välgjorda och framför allt extremt lättspelade. :)


05 Jul 2020, 19:53
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
toandfro wrote:
Känner igen mig lite. Jag spelar enbart på Fender och Gibson men innerst inne fantiserar jag lite om en Ibanez med löjligt tunn och olackad hals. Stilmässigt är de helt fel egentligen men jag håller med om att de Prestige-modeller jag testat är väldigt välgjorda och framför allt extremt lättspelade. :)


Köp en sån här! Ser ju nästan ut som en tele plus att den låter tele i hals och Gibson i stall.

https://www.muziker.se/ibanez-fr365-tfb


06 Jul 2020, 12:26
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Vinyljunkie wrote:
toandfro wrote:
Känner igen mig lite. Jag spelar enbart på Fender och Gibson men innerst inne fantiserar jag lite om en Ibanez med löjligt tunn och olackad hals. Stilmässigt är de helt fel egentligen men jag håller med om att de Prestige-modeller jag testat är väldigt välgjorda och framför allt extremt lättspelade. :)


Köp en sån här! Ser ju nästan ut som en tele plus att den låter tele i hals och Gibson i stall.

https://www.muziker.se/ibanez-fr365-tfb


Jo de är rätt balla men lite på gränsen till dansband på något sätt. Tänker lite på Godin-gitarrer av någon anledning.

Men hade det funnits typ en RG med vintagestall så hade jag på allvar kunnat fundera på det.


06 Jul 2020, 13:03
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
toandfro wrote:
Jo de är rätt balla men lite på gränsen till dansband på något sätt. Tänker lite på Godin-gitarrer av någon anledning.

Men hade det funnits typ en RG med vintagestall så hade jag på allvar kunnat fundera på det.


Finns ju dessa också men även om det är slimmade halsar på dem också så profilen mer smal än platt om du fattar. Extremt lättspelade är de iallafall!

https://4de0lh3q29ec37w0f73eq5lg-wpengi ... ickups.png


06 Jul 2020, 14:49
Profile
User avatar

Joined: 13 Aug 2004, 10:46
Posts: 2000
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Vinyljunkie wrote:
toandfro wrote:
Jo de är rätt balla men lite på gränsen till dansband på något sätt. Tänker lite på Godin-gitarrer av någon anledning.

Men hade det funnits typ en RG med vintagestall så hade jag på allvar kunnat fundera på det.


Finns ju dessa också men även om det är slimmade halsar på dem också så profilen mer smal än platt om du fattar. Extremt lättspelade är de iallafall!

https://4de0lh3q29ec37w0f73eq5lg-wpengi ... ickups.png


Jag har spelat på Talman-modeller på 90-talet och de är bra gitarrer helt klart. Väldigt ”stratiga”. Någon gång i livet ska jag äga en Ibanez med slimmad hals men jag vill vare sig ha hardtail eller floyd så det får nog vänta. AZ-modellerna är förvisso coola men halsarna är inget vidare.


06 Jul 2020, 16:11
Profile
User avatar

Joined: 04 Jun 2008, 15:06
Posts: 1920
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Ni talar grekiska.

_________________
Gud finns inte.


06 Jul 2020, 17:49
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Vinyljunkie wrote:

Köp en sån här! Ser ju nästan ut som en tele plus att den låter tele i hals och Gibson i stall.

https://www.muziker.se/ibanez-fr365-tfb

Det där låter INTE Tele kan jag säga. (Låter tonalt mer åt Gibba hållet faktiskt.) Hade inne en sån där nyligen JUST FÖR -att försöka få den att låta mer Tele.


/ Jonken


07 Jul 2020, 20:29
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:

Köp en sån här! Ser ju nästan ut som en tele plus att den låter tele i hals och Gibson i stall.

https://www.muziker.se/ibanez-fr365-tfb

Det där låter INTE Tele kan jag säga. (Låter tonalt mer åt Gibba hållet faktiskt.) Hade inne en sån där nyligen JUST FÖR -att försöka få den att låta mer Tele.


/ Jonken


toandfoe skriver ju att han spelar på Fender och Gibson. Gibson i stall och tele i hals var därför min tanke.


08 Jul 2020, 12:27
Profile

Joined: 27 Dec 2007, 17:17
Posts: 2078
Location: Tjörn
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Jag har en RG 505 med Floyd från -98 tror jag det var, och stallet gillar jag verkligen. Däremot är halsprofilen lite för mycket platt D för att det ska passa mina små korta fingrar till 100% tyvärr. Det blir i de övre positionerna en kant på D-profilen som jag liksom fastnar på. Dvs böjen är för skarp.

Självklart skulle det gå att hantera bättre än vad jag gör idag genom att spela ännu ner på gitarren... :? 8)

Kvalitén i bygget är som alla andra säger utmärkt!

_________________
/Lennart


08 Jul 2020, 13:42
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4560
Location: Northbottom
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Vinyljunkie wrote:

toandfoe skriver ju att han spelar på Fender och Gibson. Gibson i stall och tele i hals var därför min tanke.

:)

OK. Ber om ursäkt. Missade det.


/ Jonken


09 Jul 2020, 10:03
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7746
Location: Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Jonken wrote:
Vinyljunkie wrote:

toandfoe skriver ju att han spelar på Fender och Gibson. Gibson i stall och tele i hals var därför min tanke.

:)

OK. Ber om ursäkt. Missade det.


/ Jonken


Det behöver du inte be om ursäkt för. :wink:


09 Jul 2020, 11:15
Profile
User avatar

Joined: 03 Oct 2004, 16:06
Posts: 463
Location: Lerum/Göteborg
Post Re: Ibanez imponerar igen...
Om man testar en 8 strängad gura och säger att jag aldrig spelar 8-strängat så får man ju göra låtar där man spelar 8-strängat? Que?


19 Jul 2020, 22:50
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Ibanez imponerar igen...
rawburt wrote:
Om man testar en 8 strängad gura och säger att jag aldrig spelar 8-strängat så får man ju göra låtar där man spelar 8-strängat? Que?


Ja... Vad menar du? Jag provspelade den, hade kul och gillade den. Jag improviserade runt lite och experimenterade med vad man kunde göra. Det var verkligen skitkul. Han hade med sig den på semestern och då spelade jag lite mer. Eftersom jag spelar en del bas också, så blir det att man blandar lite emellan basspel och gitarrspel. Men jag har fullt upp med sex strängar, så jag låter honom ha 8-strängat för sig själv.


20 Jul 2020, 09:42
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 22 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.