View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 17:59



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next
Bra minihumbuckers till helmahognygitarr? 
Author Message
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Vad finns det för bra minihumbuckers. Jag har en PRS Singlecut Soapbar med P90 som är för lik min Hamer Special P90, så därför funderar jag på ett par PAF-besläktade minihumbuckers som passar i samma urfräsningar. Helst med asymmetrisk lindning för lite mer strängljud. Tänk halvvägs emellan P90 och PAF.

Men vad finns det som är kul? Lundgren förstås, Lollar kostar för mycket när kronan är svag.


13 Jul 2020, 00:08
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 28 Dec 2007, 00:49
Posts: 2137
Location: Blekinge
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Peter Naglitsch om du vill ha Svenskt
Q-pickups i Kroatien om du kan tänka dig från utlandet.
Bägge lindar precis som du vill ha det och bra blir de...
Peter är trevligast och Q-pickups är billigast.
Men men......
Har mickar från bägge och de är riktigt bra


13 Jul 2020, 08:22
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3233
Location: växjö
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Då jag inte riktigt är tillfreds med mina minis i min SG-70-tribute så har jag googlat och funnit att Monty's Pickups tydligen är det ultimata om det är det här les paul deluxe soundet man är ute efter. Pete Townsend kör vist på dessa på några av sina gitarrer.
Sen har vi ju Gibsons original också.
Om priset är prio 1 så är säkert All-parts mini humbucker en helt OK mick!
OBS! Inga mickar som jag testat! Min egen Mini HB gitarr är ett för tillfället sovande mod-projekt!

Men min favorit av minis, som jag använt är en Ibanez George Benson Mini Humbucker som jag konverterade från greppbrädes montering till vanlig upphängning. Den lät kalas i stall läget på en Fernandes Strata!

_________________
pudas


13 Jul 2020, 09:49
Profile

Joined: 07 Sep 2009, 13:27
Posts: 7740
Location: Göteborg
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Lundgren kan göra precis vad som helst, lika bra som vilken annan butique-makare som helst. Kostar lite mer än storskaligare produktion/märken men värt vartenda öre!


13 Jul 2020, 15:31
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Ett fräsigt alternativ är ju Mojotone; som tyska Tube Amp Doctor säljer: https://www.tubeampdoctor.com/en/parts-for-guitars/mojotone-pickups/guitar-pickups/?p=1&o=5&n=24

Johnny Winter -alternativet är väldigt dyrt; men de låter dock svinbra. Ingen annan mini humbucker har det här speciella soundet:
https://www.youtube.com/watch?v=69MWJ7ZE-aE
https://www.youtube.com/watch?v=GrqdfPi-fVk
Det låter lixom; rent, direkt och 'trasigt' samtidigt. Med mycket naturlig strängton som skiner igenom.

- Men som sagt: Dessa jävla tingestar kostar ju tyvärr både skjortan + T-shirten. :cry:


/ Jonken


13 Jul 2020, 22:12
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
Ett fräsigt alternativ är ju Mojotone; som tyska Tube Amp Doctor säljer: https://www.tubeampdoctor.com/en/parts-for-guitars/mojotone-pickups/guitar-pickups/?p=1&o=5&n=24

Johnny Winter -alternativet är väldigt dyrt; men de låter dock svinbra. Ingen annan mini humbucker har det här speciella soundet:
https://www.youtube.com/watch?v=69MWJ7ZE-aE
https://www.youtube.com/watch?v=GrqdfPi-fVk
Det låter lixom; rent, direkt och 'trasigt' samtidigt. Med mycket naturlig strängton som skiner igenom.

- Men som sagt: Dessa jävla tingestar kostar ju tyvärr både skjortan + T-shirten. :cry:


/ Jonken


Det där håller jag med om; Mojotones Johnny Winter Signature Firebird pickups är kanonbra. Där finns en knorr och en ”grynig kant” i ljudet, en kristallklar topp, fin strängseparation och en tyngd som inte går av för hackor. De har väl en separat magnet under varje spole, inte som mini-HB (och HB), en gemensam för båda spolarna.
Jag köpte ett set och satte halsmicken i motsvarande position på en telecaster, som snabbt blev min allround go-to-gura, med karaktär.

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


13 Jul 2020, 22:36
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Tack Jonken och Marhall!

Mojotone känner jag till eftersom jag köpte ett förstärkarkit därifrån för länge, länge sedan. Men att det gjorde bra mickar visste jag inte. Deras minihumbucker har precis de specar som jag hade chansat på om jag skulle beställt en custom-mick.

Tyvärr verkar TAD ha slut på stallmickar, så jag får skriva till dem och fråga när de får in igen.

Gitaren i fråga är en PRS Singlecut Soapbar Standard, d v s en en helmahognygitarr med P90 och den låter väldigt likt min Hamer Special P90 som har samma recept. (Jag hade faktiskt en tredje gitarr med samma recept, som jag sålde till en Bojare för ett tag sedan).

Hamern låter lite mer som jag vill att en P90-gitarr ska göra, så PRSen blir över. Men den känns väldigt bra att spela på så jag tänkte att den kunde få en ny röst mitt emellan P90 och PAF, utan att jag behövde fräsa i den och då känns minihumbuckers som rätt väg att gå. Det skulle kunna bli en spännande och användbar gitarr. Den är jättebra på alla sätt, så det vore kul att göra den lite mer användbar.

Attachment:
PRS_SC_Std_SB.JPG
PRS_SC_Std_SB.JPG [ 164.5 KiB | Viewed 12164 times ]


Last edited by CarlM on 14 Jul 2020, 17:10, edited 1 time in total.



14 Jul 2020, 17:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Vinyljunkie wrote:
Lundgren kan göra precis vad som helst, lika bra som vilken annan butique-makare som helst. Kostar lite mer än storskaligare produktion/märken men värt vartenda öre!


Jo, han stod först på min lista. Jag har beställt av honom tidigare och det blev bra.


14 Jul 2020, 17:07
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Michael wrote:
Peter Naglitsch om du vill ha Svenskt
Q-pickups i Kroatien om du kan tänka dig från utlandet.
Bägge lindar precis som du vill ha det och bra blir de...
Peter är trevligast och Q-pickups är billigast.
Men men......
Har mickar från bägge och de är riktigt bra


Jag har beställt en tele-halsmick från Q. Eftersom jag inte provat någon annan halsmick i den gitarren, så vet jag inte hur bra den är. Men micken funkar i den gitarren och låter ungefär som jag hade tänkt.

Peter Ns mickar jag inget om, men han verkar vara både trevlig och kunnig.


14 Jul 2020, 17:09
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jag blir ju lite nyfiken på de där Firebird-mickarna, men det blir nog lite fult med mickar utan polskruvar i den gitarren.

Men de vore kul att prova... Kanske dags att falla för den gamla frestelsen och köpa sig en Firebird. Frågan är bara vilken gitarr jag skulle sälja för att göra plats för en... :)

Förresten, svarta sargar till minihumbuckers, var hittar man det?


14 Jul 2020, 17:29
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2333
Location: Varberg
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Kör de ynka milen söderut på 41:an för en kopp kaffe & en Firebirdmicktest vetja!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


14 Jul 2020, 23:07
Profile
User avatar

Joined: 07 Sep 2009, 11:20
Posts: 2750
Location: Trollhättan/Lilla Edet
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM, jäkla snygg PRS! Jag har alltid varit svag för Gibson Firebrand och liknande utseende, och på bilden drar din gura åt det hållet tycker jag.

_________________
"Vägren upphör" Lite ålderdomlig uppmaning om att inte lägga av, som jag ibland ser vid sidan av vägen.
Stöttar Ljudbojen, ETC, Fria Tidningen, Faktum m.fl.


15 Jul 2020, 07:17
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Marshall wrote:
Kör de ynka milen söderut på 41:an för en kopp kaffe & en Firebirdmicktest vetja!


Det låter som ett erbjudande som blir svårt att motstå! :)


15 Jul 2020, 11:38
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Axewall wrote:
CarlM, jäkla snygg PRS! Jag har alltid varit svag för Gibson Firebrand och liknande utseende, och på bilden drar din gura åt det hållet tycker jag.


Tack. Modellen är ovanlig och tillverkades under mindre än två år (2006-2007). Paul Reed Smith är ju inte så förtjust i brummande singel coil-mickar och den typiska PRS-köparen vill ha flammiga lönntoppar, så det var säkert ett genomtänkt beslut. Däremot är modellen en av mina favorit-PRSer. Det är i praktiken en Gibson Les Paul Special fast byggd med väldigt hög precision, i väldigt fina material och med några fiffiga uppdateringar som det djupa halsinfästningen, kompenserat stall och lite andra PRS-typiska detaljer. Till skillnad från de flesta PRSer så är den cellulosalackad vilket jag gillar. Hade den funnits utan fågelinläggen så hade den dessutom gått att använda live... :)

Eftersom jag egentligen spelar mest på Gibson, så gillar jag lite andra PRS-modeller än vad de typiska PRS-köparna gillar. Jag gillar den här, jag gillar CE22 som har skruvad cellulosakackad lönnhals, en för mig perfekt hybrid emellan en Les Paul Standard och en strata. Fet stor ton, fast med stratans kluck och i anslaget och tydlighet. Deras modeler med solida oljade rosewoodhalsar gillar jag också.

Det tog mig några år att hitta en Singlecut Satin Soapbar i en av de två färger jag kunde tänka mig och som inte hade svaj. Till slut dök det upp en på eBay USA och som tur var hade jag en kompis som bode i USA vid den tiden, som kunde buda hem den åt mig eftersom säljaren inte accepterade utländska budgivare.

Den känns väldigt bra att spela på och låter bra, men den är som sagt för lik min Hamer, så jag funderar i bland på att sälja den och iställa köpa något jag behöver, men samtidigt gillar jag den lite för mycket så jag provar att se vad som händer med minihumbuckers. Det kan bli bra! :)


15 Jul 2020, 11:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Då har jag bestämt mig. Det blir en Mojotone Johnny WInter Firebird i halsen och en Mojotone Minihumbucker i stallet. Svarta ringar i någon form blir det, men det är ännu inte helt utrett hur jag bäst monterar minihumbuckers i ett P90-hål...

Då hoppas jag få PAF-liknande karaktär med lite mer sträng och sprill i stalläget och en lite mer spännande ton ur halsläget som inte bara låter "OOOO..." som halsmickar ofta kan göra.

Tyvärr finns inte mina specar i lager i Europa, så jag får vänta ett tag innan de blir tillgängliga igen. Att köpa från USA så gör frakten att de hamnar över min smärtgräns.


20 Jul 2020, 09:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
Då har jag bestämt mig. Det blir en Mojotone Johnny WInter Firebird i halsen och en Mojotone Minihumbucker i stallet. Svarta ringar i någon form blir det, men det är ännu inte helt utrett hur jag bäst monterar minihumbuckers i ett P90-hål...

Då hoppas jag få PAF-liknande karaktär med lite mer sträng och sprill i stalläget och en lite mer spännande ton ur halsläget som inte bara låter "OOOO..." som halsmickar ofta kan göra.

Tyvärr finns inte mina specar i lager i Europa, så jag får vänta ett tag innan de blir tillgängliga igen. Att köpa från USA så gör frakten att de hamnar över min smärtgräns.

Sök på: "P90 Mini humbucker adapter" i Google. Du kommer att få fram massor med olika micksarger som är ämnade för ändamålet. De flesta som gör denna konvertering; brukar "goofa" den. Detta gäller faktiskt även många av de som kallar sig för proffs: Mick tilt problemet. P90 hålen är ju alltid frästa i den klassiska 90 gradiga vinkeln -mot ytan på kroppen. Ju mer tilt/lutning man har i strängbanan över locket/ytan = Ju mer problem ger detta med mickar som plockar upp signal på mer än en rad poler -eller rails. Med SC-mickar och P90 ger inga som helst problem. Men med alla andra typer av mickar hamnar halspolerna närmare strängarna; vilket medför att micken plockar upp fel typ av signal från strängarna.
För konvertera P90 till Mini humbucker rätt; innebär att man ÄVEN måste luta mini humbuckern rätt mot strängarna. Detta ställer helt andra krav adapter micksargerna. Ofta blir man tvungen att modifiera dessa.

https://www.guitarfetish.com/Mini-Humbucker-P90-Soapbar-Adapter-Ring-Kit-CREAM_p_1487.html

Det finns flera olika sätt att modifiera för för en passande sträng tilt. Det absolut enklaste är om det går att tilta/vinkla konverteringssargen till korrekt sträng tilt i mickhålet. Då är det bara att guida för de nya, vinklade monterings hålen med hjälp av mickramen. Är det för tight kan man försiktigt putsa lite fint (bara ta bort klarlack) på långväggarna i mickkaviteten för att luta det. (Nedantill i stallväggen -och upptill i hals väggen i mickkaviteten.) Tredje alternativet är det svåraste modifiera själva mickramen för lutning. Detta är dock en svårare process.

Jag använder ALDRIG pads -när jag monterar direkt monterar P90 -eller Mini humbuckers. Jag kör ALLTID med riktiga fjädrar.


/ Jonken


20 Jul 2020, 10:43
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Då har jag bestämt mig. Det blir en Mojotone Johnny WInter Firebird i halsen och en Mojotone Minihumbucker i stallet. Svarta ringar i någon form blir det, men det är ännu inte helt utrett hur jag bäst monterar minihumbuckers i ett P90-hål...

Då hoppas jag få PAF-liknande karaktär med lite mer sträng och sprill i stalläget och en lite mer spännande ton ur halsläget som inte bara låter "OOOO..." som halsmickar ofta kan göra.

Tyvärr finns inte mina specar i lager i Europa, så jag får vänta ett tag innan de blir tillgängliga igen. Att köpa från USA så gör frakten att de hamnar över min smärtgräns.

Sök på: "P90 Mini humbucker adapter" i Google. Du kommer att få fram massor med olika micksarger som är ämnade för ändamålet. De flesta som gör denna konvertering; brukar "goofa" den. Detta gäller faktiskt även många av de som kallar sig för proffs: Mick tilt problemet. P90 hålen är ju alltid frästa i den klassiska 90 gradiga vinkeln -mot ytan på kroppen. Ju mer tilt/lutning man har i strängbanan över locket/ytan = Ju mer problem ger detta med mickar som plockar upp signal på mer än en rad poler -eller rails. Med SC-mickar och P90 ger inga som helst problem. Men med alla andra typer av mickar hamnar halspolerna närmare strängarna; vilket medför att micken plockar upp fel typ av signal från strängarna.
För konvertera P90 till Mini humbucker rätt; innebär att man ÄVEN måste luta mini humbuckern rätt mot strängarna. Detta ställer helt andra krav adapter micksargerna. Ofta blir man tvungen att modifiera dessa.

https://www.guitarfetish.com/Mini-Humbucker-P90-Soapbar-Adapter-Ring-Kit-CREAM_p_1487.html

Det finns flera olika sätt att modifiera för för en passande sträng tilt. Det absolut enklaste är om det går att tilta/vinkla konverteringssargen till korrekt sträng tilt i mickhålet. Då är det bara att guida för de nya, vinklade monterings hålen med hjälp av mickramen. Är det för tight kan man försiktigt putsa lite fint (bara ta bort klarlack) på långväggarna i mickkaviteten för att luta det. (Nedantill i stallväggen -och upptill i hals väggen i mickkaviteten.) Tredje alternativet är det svåraste modifiera själva mickramen för lutning. Detta är dock en svårare process.

Jag använder ALDRIG pads -när jag monterar direkt monterar P90 -eller Mini humbuckers. Jag kör ALLTID med riktiga fjädrar.


/ Jonken


Tack.

Jo, jag har googlat mig sönder och samman...

Jag hade hoppats på att hitta en lösning som gjorde att jag inte behöver såga av benen och göra nya vinklar som det beskrivs i GutiarFetish skriver att man ska göra i sina monteringsanvisningar https://www.guitarfetish.com/assets/images/products/pickups/GFS_Mini_Mod.pdf, utan att kunna montera mickarna utan att modifiera dem.

Men måste man, måste man...

Vinklas ska de. Det har jag lärt mig sedan tidigare. :) I mitt V monterade jag en vinklingsskruv i botten i varje Pickupkavitet som justerades så att de höll respektive mick i sätt läge. Jag hade först funderat på en lidande lösning här, men jag har varit mer inne på att vinkla skruvhålen istället, så att hela sargen tiltades, genom att med hjälp av lite avdammade mattekunskaper räkna ut hur långt jag behövde flytta bak hålen för att det ska funka med den givna vinkeln som man får mäta fram, om inte man kan hitta specen för vinkeln på en PRS med fast stall och 22 band.

Gitarrdelar har inget GMF har den här som är listad som slut i lager: https://www.gmf.se/plastdetaljer/pickup ... 1-st-svart

Axesrus har ramar. https://www.axesrus.co.uk/ARUMiniHBRing ... minhum.htm

Skulle du valt Guitarfetish-ramen framför andra alternativ? Eller var den bara ett exempel på ram? Jag beställer helst från Sverige eller EU för att slippa höga frakter och förtullning.


20 Jul 2020, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Då var mickarna beställda! De byggs på beställning, så det blir 40 dagars leveranstid ungefär. Då har jag lite tid på mig att hitta lämpliga micksargar och fundera ut hur jag ska montera dem.


20 Jul 2020, 15:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
Tack.

Jo, jag har googlat mig sönder och samman...

Jag hade hoppats på att hitta en lösning som gjorde att jag inte behöver såga av benen och göra nya vinklar som det beskrivs i GutiarFetish skriver att man ska göra i sina monteringsanvisningar https://www.guitarfetish.com/assets/images/products/pickups/GFS_Mini_Mod.pdf, utan att kunna montera mickarna utan att modifiera dem.

Men måste man, måste man...

Vinklas ska de. Det har jag lärt mig sedan tidigare. :) I mitt V monterade jag en vinklingsskruv i botten i varje Pickupkavitet som justerades så att de höll respektive mick i sätt läge. Jag hade först funderat på en lidande lösning här, men jag har varit mer inne på att vinkla skruvhålen istället, så att hela sargen tiltades, genom att med hjälp av lite avdammade mattekunskaper räkna ut hur långt jag behövde flytta bak hålen för att det ska funka med den givna vinkeln som man får mäta fram, om inte man kan hitta specen för vinkeln på en PRS med fast stall och 22 band.

Gitarrdelar har inget GMF har den här som är listad som slut i lager: https://www.gmf.se/plastdetaljer/pickup ... 1-st-svart

Axesrus har ramar. https://www.axesrus.co.uk/ARUMiniHBRing ... minhum.htm

Skulle du valt Guitarfetish-ramen framför andra alternativ? Eller var den bara ett exempel på ram? Jag beställer helst från Sverige eller EU för att slippa höga frakter och förtullning.

Skillnaden mellan Guitar Fetish och GMF/AxesRus; är att att GF-alternativet har längre, guidade hål för mick monteringen på var sida. Denna 'pinne' är enkel och kapa av -och exopxy limma tillbaka i vilken vinkel man önskar. Detta skulle ta hand om att få mickarna att luta som du vill + medföra att du inte behöver kapa fötterna på mickarnas bas platta. Själva sargen kan enkelt limmas fast i vilket höjdläge man än önskar i kaviteten. En limkontakt punkt lägre ner i mickkaviteternas inner väggar. Där blir det helt osynligt + ett område/yta där det är enkelt att återställa instrumentet -om man skulle vilja detta nån gång i framtiden. Hård drar man detta; behöver du egentligen bara försöka hitta ett bra guide material. Typ; en barn slicke pot i plast -med tillräckligt stort hål för att cleara en monteringsskruv för HB.
Detta det enklaste sättet att lösa detta OM PU-kaviteten i gitarren är för tight att tilta sargen till sträng till i. Om detta är fallet -är det bara att köpa en trisslott direkt: Då är det bara att limma fast kaviteten i rätt vinkel -helt utan modifiering och montera ala traditionell HB.


/ Jonken


21 Jul 2020, 10:23
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
Då var mickarna beställda! De byggs på beställning, så det blir 40 dagars leveranstid ungefär. Då har jag lite tid på mig att hitta lämpliga micksargar och fundera ut hur jag ska montera dem.

Grattis! Tror att du kommer att bli nöjd med dessa. Och då lägger jag ända ribban mot vad dessa tingestar kostar. Din PRS kommer att ÄGA i Mini HB världen.


/ Jonken


21 Jul 2020, 10:32
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Tack.

Jo, jag har googlat mig sönder och samman...

Jag hade hoppats på att hitta en lösning som gjorde att jag inte behöver såga av benen och göra nya vinklar som det beskrivs i GutiarFetish skriver att man ska göra i sina monteringsanvisningar https://www.guitarfetish.com/assets/images/products/pickups/GFS_Mini_Mod.pdf, utan att kunna montera mickarna utan att modifiera dem.

Men måste man, måste man...

Vinklas ska de. Det har jag lärt mig sedan tidigare. :) I mitt V monterade jag en vinklingsskruv i botten i varje Pickupkavitet som justerades så att de höll respektive mick i sätt läge. Jag hade först funderat på en lidande lösning här, men jag har varit mer inne på att vinkla skruvhålen istället, så att hela sargen tiltades, genom att med hjälp av lite avdammade mattekunskaper räkna ut hur långt jag behövde flytta bak hålen för att det ska funka med den givna vinkeln som man får mäta fram, om inte man kan hitta specen för vinkeln på en PRS med fast stall och 22 band.

Gitarrdelar har inget GMF har den här som är listad som slut i lager: https://www.gmf.se/plastdetaljer/pickup ... 1-st-svart

Axesrus har ramar. https://www.axesrus.co.uk/ARUMiniHBRing ... minhum.htm

Skulle du valt Guitarfetish-ramen framför andra alternativ? Eller var den bara ett exempel på ram? Jag beställer helst från Sverige eller EU för att slippa höga frakter och förtullning.

Skillnaden mellan Guitar Fetish och GMF/AxesRus; är att att GF-alternativet har längre, guidade hål för mick monteringen på var sida. Denna 'pinne' är enkel och kapa av -och exopxy limma tillbaka i vilken vinkel man önskar. Detta skulle ta hand om att få mickarna att luta som du vill + medföra att du inte behöver kapa fötterna på mickarnas bas platta. Själva sargen kan enkelt limmas fast i vilket höjdläge man än önskar i kaviteten. En limkontakt punkt lägre ner i mickkaviteternas inner väggar. Där blir det helt osynligt + ett område/yta där det är enkelt att återställa instrumentet -om man skulle vilja detta nån gång i framtiden. Hård drar man detta; behöver du egentligen bara försöka hitta ett bra guide material. Typ; en barn slicke pot i plast -med tillräckligt stort hål för att cleara en monteringsskruv för HB.
Detta det enklaste sättet att lösa detta OM PU-kaviteten i gitarren är för tight att tilta sargen till sträng till i. Om detta är fallet -är det bara att köpa en trisslott direkt: Då är det bara att limma fast kaviteten i rätt vinkel -helt utan modifiering och montera ala traditionell HB.


/ Jonken


OK. Då förstår jag skillnaden. Tyvärr verkar GuitarFetish bara säljas i USA och frakt + förtullningsavgiften blir mer än varuvärdet så jag hade gärna hittat något i Sverige eller EU, men om det inte går, så får jag beställa från USA. Mickarna tar ju ändå 40 dagar att få hit.

När jag letade runt hamnade jag på StewMac som hade det här bottenfästet: https://www.stewmac.com/parts-and-hardware/all-hardware-and-parts-by-instrument/electric-guitar-parts/electric-guitar-covers-and-plates/deluxe-mini-humbucker-mounting-bracket.html?gclid=EAIaIQobChMIxKuqn7Lc6gIVmdeyCh2VGAc6EAMYAiAAEgKD3vD_BwE

Image

Image

Om man vinklar botten fästet så verkar man få en stabil lösning som gör att man enkelt kan justera micken i höjdled. Ännu lite mer kostsamt än GutiarFetish-varianten, men man vill ju inte vara dumsnål.

Eller är det en sämre lösning att skruva mickpaketet i en metallskena istället för direkt i trät?

Det är faktiskt konstigt att de som säljer minihumbuckers inte har vettiga monteringslösningar för mickarna för de som inte har Firebird:ar...


21 Jul 2020, 15:08
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Då var mickarna beställda! De byggs på beställning, så det blir 40 dagars leveranstid ungefär. Då har jag lite tid på mig att hitta lämpliga micksargar och fundera ut hur jag ska montera dem.

Grattis! Tror att du kommer att bli nöjd med dessa. Och då lägger jag ända ribban mot vad dessa tingestar kostar. Din PRS kommer att ÄGA i Mini HB världen.

/ Jonken


Kul. Jo, jag tror att det kommer att bli en väldigt användbar gitarr. Jag ska eventuellt prova ett set lite tyngre stämskruvar från Schaller som passar i samma hål som de PRS Phase II som är fabrikmonterade. De satt tidigare på den PRS Singlecut Soapbar SE jag som jag sålde sålde för ett tag sedan, så jag har dem över.


21 Jul 2020, 15:13
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
OK. Då förstår jag skillnaden. Tyvärr verkar GuitarFetish bara säljas i USA och frakt + förtullningsavgiften blir mer än varuvärdet så jag hade gärna hittat något i Sverige eller EU, men om det inte går, så får jag beställa från USA. Mickarna tar ju ändå 40 dagar att få hit.

När jag letade runt hamnade jag på StewMac som hade det här bottenfästet: https://www.stewmac.com/parts-and-hardware/all-hardware-and-parts-by-instrument/electric-guitar-parts/electric-guitar-covers-and-plates/deluxe-mini-humbucker-mounting-bracket.html?gclid=EAIaIQobChMIxKuqn7Lc6gIVmdeyCh2VGAc6EAMYAiAAEgKD3vD_BwE

Image

Image

Om man vinklar botten fästet så verkar man få en stabil lösning som gör att man enkelt kan justera micken i höjdled. Ännu lite mer kostsamt än GutiarFetish-varianten, men man vill ju inte vara dumsnål.

Eller är det en sämre lösning att skruva mickpaketet i en metallskena istället för direkt i trät?

Det är faktiskt konstigt att de som säljer minihumbuckers inte har vettiga monteringslösningar för mickarna för de som inte har Firebird:ar...

Det bästa är ju förstås att kunna skruva fast direkt i träet. Allt hänger ju på 'generösa' mickhålen i kroppen är -för att kunna tilta micken rätt. Jag har aldrig monterat dom där StewMac grejerna. Det är dock samma sak dem: Finns det clearence i P90 kaviteten för att kunna vinkla mini HB ramen i gitarren...? Spontant tänker jag: När man jängat igenom den där tunna metallplattan -lär det väl ta stopp mot träytan under den samma; om man inte borrar för mer plats för skruvarna? -Eller tänker jag fel här?


/ Jonken


21 Jul 2020, 16:52
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
OK. Då förstår jag skillnaden. Tyvärr verkar GuitarFetish bara säljas i USA och frakt + förtullningsavgiften blir mer än varuvärdet så jag hade gärna hittat något i Sverige eller EU, men om det inte går, så får jag beställa från USA. Mickarna tar ju ändå 40 dagar att få hit.

När jag letade runt hamnade jag på StewMac som hade det här bottenfästet: https://www.stewmac.com/parts-and-hardware/all-hardware-and-parts-by-instrument/electric-guitar-parts/electric-guitar-covers-and-plates/deluxe-mini-humbucker-mounting-bracket.html?gclid=EAIaIQobChMIxKuqn7Lc6gIVmdeyCh2VGAc6EAMYAiAAEgKD3vD_BwE

Image

Image

Om man vinklar botten fästet så verkar man få en stabil lösning som gör att man enkelt kan justera micken i höjdled. Ännu lite mer kostsamt än GutiarFetish-varianten, men man vill ju inte vara dumsnål.

Eller är det en sämre lösning att skruva mickpaketet i en metallskena istället för direkt i trät?

Det är faktiskt konstigt att de som säljer minihumbuckers inte har vettiga monteringslösningar för mickarna för de som inte har Firebird:ar...

Det bästa är ju förstås att kunna skruva fast direkt i träet. Allt hänger ju på 'generösa' mickhålen i kroppen är -för att kunna tilta micken rätt. Jag har aldrig monterat dom där StewMac grejerna. Det är dock samma sak dem: Finns det clearence i P90 kaviteten för att kunna vinkla mini HB ramen i gitarren...? Spontant tänker jag: När man jängat igenom den där tunna metallplattan -lär det väl ta stopp mot träytan under den samma; om man inte borrar för mer plats för skruvarna? -Eller tänker jag fel här?


/ Jonken


Metallplattan är lite halvtjock, så det finns lite justermån i dem och en del gitarrer har tydligen håligheter på sidorna precis som vanliga humbuckerurfräsningar, men jag tror inte att min har de det i min och då blir det precis som du säger, så jag skippar nog metallbitarna och kör rakt i trät.

Jag ska plocka isär PRSen och labba med P90-mickkåporna som dummies, för att se hur det ser ut med vinklingen. Om det är tajt så får ramarna sitta rakt och mickarna vinklas i ramarna och om det finns nog med plats att vinkla ramarna så vinklar jag dem.

Groparna är danska djupa, djupare är groparna i t ex en LP R6. Så det borde finnas rum för metallstagen och om man vill ha dem.

Egentligen vill jag bara ha en smidig vinkelkorrekt montering där jag enkelt kan justera mickhöjden. Men jag vet mer när jag plockat i sär gitarren.

Jag återkommer...


22 Jul 2020, 09:40
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Då har jag plockat ur P90-mickarna och det ser ju ut som att det finns gott om plats för mickvinkling, så då kan jag välja att antingen vinkla micken i sargen eller vinkla hela paketet med sarg och mick och dra det direkt i trät.

Attachment:
Mickvinkling.jpg
Mickvinkling.jpg [ 104.78 KiB | Viewed 11372 times ]


23 Jul 2020, 17:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
Då har jag plockat ur P90-mickarna och det ser ju ut som att det finns gott om plats för mickvinkling, så då kan jag välja att antingen vinkla micken i sargen eller vinkla hela paketet med sarg och mick och dra det direkt i trät.

Det där går ju fin-fint och vinkla! Det bör med andra ord direkt att montera dina nya "mini me" -mickar. Det enda i pryl väg som är kvar; är att att bubbel kolla längden på monteringsskruvarna. Man vill ju inte skruva igenom gitarrens baksida -när man skall justera ner hals micken....


/ Jonken


24 Jul 2020, 09:02
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Då har jag plockat ur P90-mickarna och det ser ju ut som att det finns gott om plats för mickvinkling, så då kan jag välja att antingen vinkla micken i sargen eller vinkla hela paketet med sarg och mick och dra det direkt i trät.

Det där går ju fin-fint och vinkla! Det bör med andra ord direkt att montera dina nya "mini me" -mickar. Det enda i pryl väg som är kvar; är att att bubbel kolla längden på monteringsskruvarna. Man vill ju inte skruva igenom gitarrens baksida -när man skall justera ner hals micken....


/ Jonken


Tack för påminnelsen. Att skruva igenom gitarrer är inte kul...

Jag ser verkligen fram emot att prova den uppdaterade mahognybiten med lite nya låtidéer som jag tror att den kommer att passa till. :)


24 Jul 2020, 10:46
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
Tack för påminnelsen. Att skruva igenom gitarrer är inte kul...

Jag ser verkligen fram emot att prova den uppdaterade mahognybiten med lite nya låtidéer som jag tror att den kommer att passa till. :)

Varsågod. Ser fram emot och ta del av vad du tycker om din nya "mahoganybit" när den blir klar. En sak törs jag dock garantera dig: Du kommer att få ett instrument som adderar någonting både häftigt och unikt till din nuvarande ljudpalett.


/ Jonken :wink:


24 Jul 2020, 11:35
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
CarlM wrote:
Tack för påminnelsen. Att skruva igenom gitarrer är inte kul...

Jag ser verkligen fram emot att prova den uppdaterade mahognybiten med lite nya låtidéer som jag tror att den kommer att passa till. :)

Varsågod. Ser fram emot och ta del av vad du tycker om din nya "mahoganybit" när den blir klar. En sak törs jag dock garantera dig: Du kommer att få ett instrument som adderar någonting både häftigt och unikt till din nuvarande ljudpalett.


/ Jonken :wink:


Jo, jag tror verkligen på den här varianten. Om inte annat så är det kul och prova själv så att man vet... :)

Jag återkommer med rapport. Tills dess jagar jag vidare efter munihumbucker-sargar och slipar Floyd-sadel... (Den är nästan klar.)


24 Jul 2020, 12:03
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3354
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Otroligt. Det gick inte att hitta vettiga P90-stora minihumbucker-ramar i svart i Europa. Allt var slut överallt, så jag fick till slut ge upp och beställa från USA. Men nu har de kommit.

Image

Det har inte mickarna, som tydligen ska skickas från tillverkaren i USA i slutet av den här veckan till handlaren i Tyskland. Man får inte ha bråttom... :)

Nu ska jag bara lista ut hur jag smidigast pallrar upp dem i pickupgropen så att jag får rätt vinkel mot strängarna. Då har jag lite att pyssla med väntan på i väntan på mick-leveransen...


16 Sep 2020, 18:11
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page 1, 2  Next

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 34 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.