View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Apr 2024, 10:38



Reply to topic  [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2
Bra minihumbuckers till helmahognygitarr? 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Något nytt? Hur går det med ram vinklingen?


/ Jonken :)


02 Oct 2020, 20:01
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
Något nytt? Hur går det med ram vinklingen?


/ Jonken :)


Förhoppningsvis så får jag de träbitar jag behöver tillverkade i helgen. Men sargarna jag fick tag på gör det ganska smidigt... J<g återkommer med rapport.

Attachment:
PRS SC med mini-HB.jpg
PRS SC med mini-HB.jpg [ 33.37 KiB | Viewed 3642 times ]


02 Oct 2020, 22:43
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
Något nytt? Hur går det med ram vinklingen?


/ Jonken :)


Attachment:
MiniHB.jpg
MiniHB.jpg [ 118.33 KiB | Viewed 3483 times ]


Då är det monterat och provkört!

Min kompis Per sågade till små träbitar ställa sargarna på i P90-gropen och sedan var det bara att löda ihop det hela.

Det låter som jag hoppades Johnny Winter-Firebird-halsmicken hade den klarhet jag hade hoppats på, samtidigt som den lät snyggt och hade en lite oväntad Fender-twang-kvalité som var är en välkommen överraskning. En riktigt bra mick.

Stall-mini-HB:n lät också som jag hoppats. PAF-igt fast med mer klarhet och strängdefinition. Som en P90/PAF-hybrid kan man säga. Den reagerar väldigt mycket på mickhöjsinställningen och kan låta förvånansvärt olika beroende på stränghöjd.

Nu ska jag justera vidare och prata den på rep för at se om den passar i bandet eller inte.

Men den låter inte längre som min Hamer Special P90, utan har fått en egen röst som skiljer sig från mina andra gitarrer och det var det som var tanken med det här experimentet.


03 Nov 2020, 19:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1686
Location: Enköping
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Kul! Det verkar ju som det blev riktigt bra, är själv sugen på nån gitarr med mini hb's.
Inte helt fel när det blir som man föreställt sig, bättre till och med..
Snyggt blev det iallafall!

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


03 Nov 2020, 20:30
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
SE DÄR! Trevligt...
Blev ju hur jäkla snyggt som helst!
Testa att kompa med bara hals micken; genom en rör stärk som får sträcka på sig lite... -MUMS!
Än en gång: -SNYGGT!!!


/ Jonken :wink:


03 Nov 2020, 21:18
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Little Wing wrote:
Kul! Det verkar ju som det blev riktigt bra, är själv sugen på nån gitarr med mini hb's.
Inte helt fel när det blir som man föreställt sig, bättre till och med..
Snyggt blev det iallafall!


Tack, tack. Jo, det blev ganska lyckat utseendemässigt också.


04 Nov 2020, 16:24
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
SE DÄR! Trevligt...
Blev ju hur jäkla snyggt som helst!
Testa att kompa med bara hals micken; genom en rör stärk som får sträcka på sig lite... -MUMS!
Än en gång: -SNYGGT!!!


/ Jonken :wink:


Tack.

Jo, jag har testat att kompa med halsmicken. Det brukar inte funka så bra för mig, men med den här gitarren går det. Jag ska juster höjden lite på halsmicken och se om det gör lika mycket med stallmicken.

...innan du frågar, så har jag förstås sett till att vinkla sargarna så att mickarna ligger helt parallellt med strängarna, Jonken-style. :)


04 Nov 2020, 16:27
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Grattis! Har själv funderat på att sätta såna där Firebird pickups i min SG Special, men det är soapbar P90 i den och jag kan inte tänka mig sargar... :|
För visst är det trevliga pickups! Man spänd på en recension av mellanläget, FB + HB!

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


05 Nov 2020, 00:09
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Marshall wrote:
Grattis! Har själv funderat på att sätta såna där Firebird pickups i min SG Special, men det är soapbar P90 i den och jag kan inte tänka mig sargar... :|
För visst är det trevliga pickups! Man spänd på en recension av mellanläget, FB + HB!


Tack.

SG:n är ju väldigt nära min PRS Singlecut konstruktionsmässigt. (D v s helmahogny med rosebräda.) Så det låter som att det skulle kunna bli kul med Firebird-mickar i.

Jag har ju i och för sig Firebird-mick i halsläget och mini-humbucker i stalläget i min, men jag kan rapportera att mittläget efter lite pillande med mickhöjder ger en tredje högst användbar röst trots att jag bara ha mastervolym och inte kan balansera nivåerna. Eftersom de två andra lägena är prioriterade för mig, så ställer jag dem så att de låter som jag vill och sedan får mittläget bli vad det blir, men i det här fallet blev det lyckat.

Om du har en SG Special som ser ut som de sena 60-talarna med stort plektrumskydd, så behöver du inga sargar om de beställer en specialare skuren för mini-HB/FB. Det är förstås viktigt att man tycker att gitarren är snygg, men om du har en SG med det lilla p-skyddet, så blir det förstås svårt att få till det utan sargar.

Annars är ju det alltid en bra ursäkt att köpa en Gibson Firebird... :mrgreen:

Image


05 Nov 2020, 19:23
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Då var första repet med med gitarren efter mickbytet avklarat. Det är sällan basisten och trummisen kommenterar mitt gitarrljud, men båda var väldigt entusiastiska och den andra gitarristen påpekade inte hur ful gitarren är förrän jag hade spelat två låtar med den. Normalt kommer kommentarerna om hur ful PRSen är som senast efter första låten, så det var ett gott tecken. :)

Lätt crunchiga Hellacopters-aktiga gitarrljud klarade den bättre än något annat jag provat, men den klarade även av tyngre distade ljud samtidigt som det lät distinkt. (Tänk Danko Jones.)

Så nu blir frågan om jag ska försöka hitta någon snygg Gibson att stoppa mickarna i eller behålla PRSen... Den är lättspelat och bra på alla sätt, så den stannar nog (trots fågelinläggen i greppbrädan) om jag inte råkar hitta en oemotståndlig Firebird eller en Les Paul Special som den måste finansiera. :) Men då följer förstås MojoTone-mickarna med...

Hur som helst så var det kul att Jonkens och Marshalls rekommendationer om MojoTone tidigare i tråden ledde till jag hittade så rätt. Tack för det!


Last edited by CarlM on 06 Nov 2020, 20:02, edited 2 times in total.



06 Nov 2020, 00:28
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2566
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
https://www.thomann.de/se/gibson_mini_h ... chrome.htm


06 Nov 2020, 09:30
Profile
User avatar

Joined: 14 Mar 2003, 14:36
Posts: 2350
Location: Varberg
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
CarlM wrote:
Om du har en SG Special som ser ut som de sena 60-talarna med stort plektrumskydd, så behöver du inga sargar om de beställer en specialare skuren för mini-HB/FB. Det är förstås viktigt att man tycker att gitarren är snygg, men om du har en SG med det lilla p-skyddet, så blir det förstås svårt att få till det utan sargar.

Annars är ju det alltid en bra ursäkt att köpa en Gibson Firebird... :mrgreen:


Usch nej, inga stora p-skydd här inte! Det är precis en sån här:

Image

_________________
"'scuse me, while I kiss that guy"


07 Nov 2020, 01:34
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Marshall wrote:
CarlM wrote:
Om du har en SG Special som ser ut som de sena 60-talarna med stort plektrumskydd, så behöver du inga sargar om de beställer en specialare skuren för mini-HB/FB. Det är förstås viktigt att man tycker att gitarren är snygg, men om du har en SG med det lilla p-skyddet, så blir det förstås svårt att få till det utan sargar.

Annars är ju det alltid en bra ursäkt att köpa en Gibson Firebird... :mrgreen:


Usch nej, inga stora p-skydd här inte! Det är precis en sån här:

Image


Flott! Nä, på en sån passar inget stort p-skydd.


07 Nov 2020, 15:10
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4564
Location: Northbottom
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Ursäkta kladdet i tråden; men: -Hmm...

Allt detta gav mig en idé till ett nytt gitarr bygge i dessa Corona tider...
En relicerad Strata -med P90/SC/SC över en Strata pleka...
Allting börjar ju med att drömma -och pussla ihop en gura....

Brainstorming/Funderingar:

-Vintage ton borde passa bäst. Dvs; inge brumfritt -utan vintage spec i mick väg. Direktmonterad P90 soapbar i stallet -och två trevliga vintage SC-mickar ala Strata.
-Full vintage strängbredd på stallet vore nice för SC-mickarna. Då har man också alternativet svaj. Strat eller Floyd till detta då...? (Lite bitchigare att relicera ett Floyd dock.)
-Blir nog svårt att hitta en P90 soapbar mick med bredare polspacing. (Lindy Fralin erbjuder ju dock att tillverka P90 sina mickar med 52 mm spacing till inte allt för mördande pengar...)
-Har en hals som jag ändå skall banda om. I en ombandning kan kan styra -att de nedersta banden får mer spelyta. Standard eller rostfritt?
-Ett hardtail på 2 1/16 tum -skulle dock lägga strängbanan lite närmare polerna i en standard P90.
-Ett Callaham V/N tremolo skulle även ge 2 1/16 tum sträng ut från stallet.
-Hänger förstås på kroppens färg; men mick kåpor i svart -eller creme...?
-Köra P90 micken genom 300K -eller 500K...? Beror nog exakt hur nära stallet man väljer att montera micken -och hur hård översadel man väljer...)
-SC-mickarna skall iaf ha 250K. Detta är spikat.
-Har i nuläget ingen gura med P90-mick man kan gå lös riktigt ordentligt på svajet i nuläget... -Hmm...
-Färg? Ids fan inte lacka från grund själv om den lika ändå skall reliceras. Helst en färdiglackad då. Nitrolackad? Nitro ger iofs bäst bas för en bra relicering...
-Hur mycket relicering är snyggast -för 'bas ass'...?
-Bygger man en sån här gura; skall den ju helt klart klara av att få rejält med spö -utan att 'kuka ur' på något sätt. (En gura där ett till märke på den bara gör den snyggare.)
-Träslag? Det är ju en Strata; vilket borde innebära al eller ask. (Båda passar till lönn/rosewood halsen jag redan har...)
-En soapbar P90 vid stallet överlappar väl en normal placerad volymkontroll knopp av Strata typ?

Hoppa in i diskussionen gott folk. Är detta värt mödan? Hur skulle Ni göra?
Har definitivt inte bestämt mig än. Känner dock igen min mina egna symptom -när det börjar bubbla lite under locket...


/ Jonken :? :roll:


07 Nov 2020, 15:42
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?
Jonken wrote:
Ursäkta kladdet i tråden; men: -Hmm...

Allt detta gav mig en idé till ett nytt gitarr bygge i dessa Corona tider...
En relicerad Strata -med P90/SC/SC över en Strata pleka...
Allting börjar ju med att drömma -och pussla ihop en gura....

Brainstorming/Funderingar:

-Vintage ton borde passa bäst. Dvs; inge brumfritt -utan vintage spec i mick väg. Direktmonterad P90 soapbar i stallet -och två trevliga vintage SC-mickar ala Strata.
-Full vintage strängbredd på stallet vore nice för SC-mickarna. Då har man också alternativet svaj. Strat eller Floyd till detta då...? (Lite bitchigare att relicera ett Floyd dock.)
-Blir nog svårt att hitta en P90 soapbar mick med bredare polspacing. (Lindy Fralin erbjuder ju dock att tillverka P90 sina mickar med 52 mm spacing till inte allt för mördande pengar...)
-Har en hals som jag ändå skall banda om. I en ombandning kan kan styra -att de nedersta banden får mer spelyta. Standard eller rostfritt?
-Ett hardtail på 2 1/16 tum -skulle dock lägga strängbanan lite närmare polerna i en standard P90.
-Ett Callaham V/N tremolo skulle även ge 2 1/16 tum sträng ut från stallet.
-Hänger förstås på kroppens färg; men mick kåpor i svart -eller creme...?
-Köra P90 micken genom 300K -eller 500K...? Beror nog exakt hur nära stallet man väljer att montera micken -och hur hård översadel man väljer...)
-SC-mickarna skall iaf ha 250K. Detta är spikat.
-Har i nuläget ingen gura med P90-mick man kan gå lös riktigt ordentligt på svajet i nuläget... -Hmm...
-Färg? Ids fan inte lacka från grund själv om den lika ändå skall reliceras. Helst en färdiglackad då. Nitrolackad? Nitro ger iofs bäst bas för en bra relicering...
-Hur mycket relicering är snyggast -för 'bas ass'...?
-Bygger man en sån här gura; skall den ju helt klart klara av att få rejält med spö -utan att 'kuka ur' på något sätt. (En gura där ett till märke på den bara gör den snyggare.)
-Träslag? Det är ju en Strata; vilket borde innebära al eller ask. (Båda passar till lönn/rosewood halsen jag redan har...)
-En soapbar P90 vid stallet överlappar väl en normal placerad volymkontroll knopp av Strata typ?

Hoppa in i diskussionen gott folk. Är detta värt mödan? Hur skulle Ni göra?
Har definitivt inte bestämt mig än. Känner dock igen min mina egna symptom -när det börjar bubbla lite under locket...


/ Jonken :? :roll:


Det låter som ett kul projekt.

Det enda jag har att tillägga är att jag röstar på 500k pot till P90:n att installera permanent nerdragen tonkontroll i form av en 300k-pot låter som ett dåligt alternativ. Då är det bättre att han en variabel tonkontrol på den.

Förrsten, starta en ny tråd om den så är det säkert fler som hittar till diskussionen som inte är intresserade av ämnet: "Bra minihumbuckers till helmahognygitarr?" som i alla avseenden är den totala motsatsen till ditt bygge.


08 Nov 2020, 16:30
Profile ICQ YIM WWW
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 45 posts ]  Go to page Previous  1, 2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 49 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.