View unanswered posts | View active topics It is currently 18 Apr 2024, 22:29



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Billig hemmastudio monitor tips? 
Author Message
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Billig hemmastudio monitor tips?
Har skaffat mig en sån där scarlett o tänkte ge mig på reaper eller studio one..men letar nån bra aktiva studiomonitorer. Eftersom platsen är begränsad tänkte jag ett par aktiva 5-tummare..jag vet att många svär på yamaha och krk rookit. Men jag har väl landat på presonus eris 5 eller de nyare Tannoy Gold 5 just nu..
Nån med lite erfarenhet som orkar ge lite synpunkter till en rookie som mig?


28 Jul 2020, 16:34
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 18 Sep 2008, 18:07
Posts: 474
Location: Göteborg
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Har ett par Eris och de gör sitt jobb ok, en ganska flat respons, men de saknar botten. Så det lutar mestadels åt att jag faktiskt rattar i mina datorhögtalare och referenslyssnar i mina stereos hemma eller i bilen. Har inte plats för större högtalare annars hade jag nog haft det.

/Niklas

_________________
"A song has to appeal sentimentally, intellectually, physically, visceraly, dig deep down into your soul and suck you into it. After that , of course, it'd be a matter of taste." - Kim Thayil

www.myspace.com/doldrumsrocks


28 Jul 2020, 19:43
Profile

Joined: 25 Mar 2014, 19:33
Posts: 992
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Är det pengarna som styr och det handlar om budgetmonitorer så kvittar det vilka du tar. Ta det du gillar bäst. Utan akustikreglering och med billiga kinamonitorer så låter det därefter dessvärre.


28 Jul 2020, 20:42
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Ok, om bristen på botten är så pass besvärande..kanske man ska satsa på tkr eller tannoy gold? De har efter vad jag har hört på youtube... mer bottennivå fylligare ljud.. men det kanske är kass ändå ?


28 Jul 2020, 20:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Fundra om du vill ha monitorer som går djupt eller om du vill ha lite mindre + subwoofer.
Två olika upplägg. (Jag föredrar tvåan eftersom de som går djupare-tar basen, komplettera med bra hörlurar. Snål? Kolla Superlux hörlurar, bra ljud för en löjlig låg summa)


28 Jul 2020, 21:26
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Egentligen så är det omöjligt att rekommendera någon speciell högtalare om den ska användas i ett vanligt möblerat rum, utan någon akustisk behandling!
I en hemstudio ska det vara roligt att spela och spela in, och då datorn inte bara fungerar som inspelningsapparat, utan lika mycket som ett musikinstrument med soft-synthar, simulatorer, virtuella trummor så är mitt råd att satsa på det som låter bäst!
När det kommer till neutral lyssning vid mix är det nog bättre att satsa på bra hörlurar att ha som referens.

_________________
pudas


29 Jul 2020, 10:02
Profile
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Ok, låter vettigt. Har ju tänkt fram o tillbaka o läst o det låter som det jag börjar luta åt.. får beställa ett par tannoy gold o ett par eris 5:or och jämföra. De som ger behagligast ljudbild/upplevelse..typ går att lyssna på längre stunder utan att jag blir trött i öronen får stanna..tänker att ett bra par hörlurar får göra resten..tack för tipset , ska kolla upp superlux lurarna.!


29 Jul 2020, 12:01
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Jo jag har funderat på hur djupet ska behandlas, vill inte ha sub och behöver små monitorer så riktigt djup är lite kört..tur jag är rätt gammeldags då..Inge hiphop dunk ;).. ett par bra hörlurar får hjälpa


29 Jul 2020, 12:04
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Så stora högtalare (Mid mellan) som möjligt då (ifall du inte ska ha sub) som lite generellt tips. Hade ett par inEar ERS(?) som gick tillräckligt djupt för mig. På mina nuvarande Yamaha satsade jag på bra diskant (blev i behov av sub....)


30 Jul 2020, 15:41
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
RCF ayra pro (ersätter ayra) verkar vara lite intressant som nästa generations hemstudiomonitor i lägre prisklasserna De utlovar 0 grader fasfel och optimerad frekvensgång och dynamik över hela högtalarens frekvensområde via inbyggd DSP.
Priset man betalar är väl förmodligem ett par ms extra latency om det är kritiskt. Svårt att hitta recensioner ännu dock.


31 Jul 2020, 08:41
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Håller med om att det blir trist med namnköp som tannoy..men det jag hört när jag lyssnar youtubejämförelser så verkar de åtminstone låta väldigt bra. Lyssnade in mig på 5-tummare och krk, tannoy och nya eris xt lät alla relativt lika med bra kropp och basåtergivning med tanke på storleken. vissa har dock upplevt den äldre versionen av eris 5 som ”ärligare”. Prismässigt ligger de alla lika förutom gamla eris som är asbillig just nu. Får köpa hem några på öppet köp och lyssna irl också. Jag har ett par ok hörlurar men tar emot tipsen o uppgraderar dem senare o lyssnar in mig på RCF ayra pro också ”tumme upp”!
Dom här lurarna verkar annars lovordas en del..
beyerdynamic DT-770 Pro, men jag fattar inte det där med 250 eller 80 Ohm


31 Jul 2020, 09:26
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 21:55
Posts: 2891
Location: Uppsala
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
lampic wrote:
beyerdynamic DT-770 Pro, men jag fattar inte det där med 250 eller 80 Ohm

ju Högre impedans ju mer svårdrivna - ibland lägre volym. DVS du behöver en bra hörlursstärkare.
220-250 ohm är standard.

(Rättat :oops: )
"Let’s explain that with an example, like the Beyerdynamic DT 770 Pro which has three variants - 32 ohms, 80 ohms and 250 ohms. The 32 ohm variant can most likely be powered by most smartphones, DAPs and laptops. However, if you try the same thing with the 80 ohm to 250 ohm variant, you’d find little to no audio coming out. Why? Because the amplifier on these devices do not have enough juice to power the headphone.
"


Last edited by rudmark on 31 Jul 2020, 21:07, edited 2 times in total.



31 Jul 2020, 12:02
Profile
User avatar

Joined: 29 Dec 2007, 18:23
Posts: 1820
Location: Hill Valley
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Jag har ett par DT-770. 250 ohms versionen som kräver mer
av sin förstärkare än 80 ohms varianten. Jag gillar dem mkt
och kan rekommendera dem.

Annars kan jag notera att det finns en korrelation mellan
hur stora högtalare är och hur det låter. Stora högtalare
låter större än små. Så jag köpte ett par begagnade
KRK Rokit 10-3 fast jag tänkt köpa nåt mindre. Jag är
mycket nöjd med dessa. Tight bas som går lååågt.
Och framförallt rent och klart ljud utan att bli alltför
hårt och analytiskt. Det aktuella rummet är ca 35
kvadrat. Det verkar som samtalet här rör sig mer om
närfältsmonitorer. Mina Rokit räknas som "midfield"
vad det nu heter på sueco.

Om du kan prova dig fram i det aktuella rummet så
är det kanon ju :)

_________________
Försvinn ur min åsikt


31 Jul 2020, 13:01
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Det finns en del gammel Hi-FI som man kan göra fynd på! Som exempel Yamahas NS 1000 finns även märkta Sansui !
Själv kör jag med ett par 70-tals JBL L-15 i min hemstudio, dessa ä HI-FI varianten av en mindre JBL studiomonitor som jag glömt vad den heter.
Allt enligt devisen "ju äldre-desto bättre"........och billigast!

_________________
pudas


31 Jul 2020, 14:24
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 933
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
pudas wrote:
Själv kör jag med ett par 70-tals JBL L-15 i min hemstudio, dessa ä HI-FI varianten av en mindre JBL studiomonitor som jag glömt vad den heter.
Allt enligt devisen "ju äldre-desto bättre"........och billigast!

Wow, jag råkar ha ett par gamla L86 i samma serie. Älskar ljudet i dem. De har nog samma diskant som dina. Dock kanske 86:orna är lite för stora som närfältsmonitorer.


31 Jul 2020, 15:33
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 05 Apr 2011, 15:42
Posts: 530
Location:
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Jo gamla Yamaha har man ju hört om, hade de inte nått system som kallades typ ”truesound” på 80-talet? O myten är väl att det lät så kass att mixade man så det lät bra på dem så lät det bra överallt typ ? Var väl lite där det började med monitor högtalare.. nä jag tänker inte krångla med ännu mer val nu, budgeten tillåter ett par smidiga aktiva 5:or o med tanke på mina mediokra kunskaper om daw o sånt får jag börja där, har inte gjort några låtar på säkert 20 år så bara det blir ju nått o bita i.
Tänkte också beställa rkr rookit 5:orna.. jo thomann har ju öppet köp så jag får utnyttja det.
Har kollat reaper o hittat sjysst gratis trumplugin men funderar nu även på presonus studio one..nån som kört bägge?
Har även kollat runt lite och det verkar som om focusrite starlett ska fixa o driva 250ohms lurar-sjysst !


31 Jul 2020, 18:14
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:22
Posts: 3241
Location: växjö
Post Re: Billig hemmastudio monitor tips?
Obi wrote:
jag råkar ha ett par gamla L86 i samma serie. Älskar ljudet i dem. De har nog samma diskant som dina. Dock kanske 86:orna är lite för stora som närfältsmonitorer.


Och jag älskar ljudet i min L-15! Kanske inget förstaval för den inbitne musik-metallurgen eller för avnjutning av gangster-rap direkt från dödscellen, men för lite mer komplexa klanger är dom underbara! Nej L-15 är nog inget man kan kalla "närfältare", men det skiter jag i för dom låter så bra!

_________________
pudas


31 Jul 2020, 20:57
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], bummer and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.