View unanswered posts | View active topics It is currently 29 Mar 2024, 08:54



Reply to topic  [ 14 posts ] 
NGD / Hardtail Strata med lite attityd! 
Author Message
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Högg en fin hals här på Bojen för ett tag sedan. Halsen i fråga var en väldigt speciell sak från Allparts; som bara erbjöds kunderna under ett år. Detta var en hel scalloperad lönn hals med 70's specs. En annan intressant detalj med denna hals är att hälen på den är lite bredare -jämfört med orginal Fender. Det här ger lite mer spelyta över de högsta banden. Jakten på en kropp startade i samma veva. Valet föll på en hardtail kropp i al från Eden House -i den fantastiskt fräcka kulören: "British Racing Green". Problemet var bara att kroppen var borrad för en smalare 2 1/16" (+52 mm) hardtail stall; och jag ville ha klassisk vintage 2 7/32" (+56 mm) -stall på gitarren. Efter en drös med envishet & glödande entusiasm vid pelarborren; lyckades jag borra om kroppen för stallet jag ville ha på gitarren. Stränghålen på baksidan av kroppen var borrad för mindre studs. Jag lyckades att bredda dessa till -att passa lite bredare stål ferrules från Callaham.

Stallvalet föll på ett orginal Kluson vintage hardtail stall i färgen nickel. Stallsadlarna byttes dock ut mot de trevliga och skårade sadlarna från Wildwood. Till halsen smiddes en custom nöt från scratch i mässing -för att passa halsens vintage radie på 7 1/4". Bredden + botten i kroppens halsficka breddades till att passa den bredare hälen perfekt. Giftemålet mellan kroppen och halsen förseglades med halsskruvar av rostfritt stål.

Har haft en Fender orginal, laddad YJM pleka liggandes i låda en längre tid. Hela köret med 3-läges switch + no load ton pot -för stall och mitten micken. Den fick äntligen lyftas ur sin skamvrå -för ett gott syfte. Resten av delarna till gitarren var små plock som hittades hemma i bra-å-ha -lådorna.


Image Image


Huvet på halsen var dekaltrimmad av förra ägaren; som kronan på verket för denna nya räzer gura. Precis som färgen i kroppen skvallrar om; är i det närmaste en barnlek och spela till sig fortkörningsböter på den. Soundet är Yngwie på steroider. Lite snärtigare och tightare -med twang; jämfört med det klassiska soundet från vår Svenske shred maestro. Summa sum: En fantastiskt rolig sak att förstöra bra låtar med. :D

- Shred on brothers!


/ Jonken 8)


03 Aug 2020, 21:43
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Fan vad du har många läckra gitarrer, antingen har du en förstående fru, eller ingen alls.....


04 Aug 2020, 18:35
Profile

Joined: 10 Nov 2005, 01:37
Posts: 915
Location:
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Gillar den racinggöna nyansen :D


04 Aug 2020, 21:20
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Vill också ha en hardtail Strata! Dock med en greppbräda utan gropar 8)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


04 Aug 2020, 23:38
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Goran wrote:
Fan vad du har många läckra gitarrer, antingen har du en förstående fru, eller ingen alls.....

Tack. Folk brukar faktiskt säga det till mig. Jag har världens bästa fru. Skulle elda upp allt för henne...


/ Jonken :)


05 Aug 2020, 09:43
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Den här guran; med sin rundare radius är lite mer 'old school Yngwie'. Typ; herr Malmsteens orginal vintage Strator han satte ner filen i; och scalloperade. :shock: Den rundare radiusen medför en lite högre stränghöjd -jämfört mot de modernare 9.5 tums brädorna. Detta i kombination med den scalloperade brädan; ställer givetvis lite större krav på speltekniken. Lika vackert som en hårdare attack över banden låter i sololir: Lika äckel-sur kan den lätt låta i ackordlir närmare nöten -om man inte har koll på det. Halsen har förvisso de smalare vintage banden. Detta spelar dock inte så stor roll -då brädan är hel scalloperad. Har ännu inte haft möjlighet att verkligen bränga fram ett A moll -eller ett D dur i stridens hetta. Där måste man nog hålla igen lite -oavsett hur bra flersträngsvibrato man fogar över i sin personliga spel teknik. (Javisst: -Och man kan ju förståss fuska -och köra barré istället.) :lol:
Jag har dock inga problem med dessa saker. Detta kan bero på att jag spelat in mig på min Fender Blackmore Strata. Denna gitarr är ju scalloperad; och har samma, runda radie på brädan. Den här racing gröna hardtail Stratan är byggd för att vara parhäst till just den gitarren. Dessa två gitarrer är dock tonalt så långt ifrån varandra som man kan komma. Den ena är; varm, krämimg och 'punschig' -och den andra är; diskantrik, 'twangig' och 'peakig'. Båda låter ändå topp hylla på sitt eget sätt.

Har hittills dubblerat min Jake E Lee Strata -tillsammans med Blackmore Stratan. Detta eftersom båda dessa har den bredare sträng bredden på stallet. Problemet har varit att 'Jaken' har en planare radius, -samt att jag egentligen vill hålla den i en annan stämning sett till Blackmore Stratan. Lite irriterande att behöva stämma om och justera gitarren fram och tillbaka hela tiden. Har även en grym pippigul HSS Hardtail Strata. Den har dock den smalare strängbredden + den planare rundningen på brädan. Vilket gör att den jobbar/passar bäst tillsammans med mina Tele -plankor.

Ser fram emot att köra lite BRG (british Racing Green) 'los-ylers' på den framöver vid tillfälle. Dock först skall den få förära ett par nya låtar med lite tightare komp -och solospår...


/ Jonken :wink:


05 Aug 2020, 10:41
Profile
User avatar

Joined: 03 Jan 2008, 12:21
Posts: 7632
Location: Malmö
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Jonken wrote:
Tack. Folk brukar faktiskt säga det till mig. Jag har världens bästa fru. Skulle elda upp allt för henne...


/ Jonken :)

Då har du haft tur, liksom jag, kvinnor som tål ett hem invaderat med gitarrer, pedaler, förstärkare och vinyl växer inte på träd!
Det enda fel, av betydelse, min fru har är att hon inte gillar när man spelar plattor på anständig volym, så det får göras när hon inte är hemma :twisted:


06 Aug 2020, 17:35
Profile

Joined: 22 Oct 2004, 23:48
Posts: 1678
Location: Enköping
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Jäklar vilken läcker strata! Grönt är skönt så att säga.

_________________
Mail: karl_rasmus[a]hotmail.com


07 Aug 2020, 00:05
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Gitarren har verkligen en riktigt läcker -och tilltalande sound signatur. Som på de flesta brumfria SC bestyckade gitarrer; har man ett väldigt tight sound att utgå ifrån. Detta innebär att man i princip kan lasta på (läs; färga) -signalen väldigt mycket mer: Typ: -Överstyrning, bredd -samt effekter. Den distinktare grundtonen sitter som ett 'smäck' i mitten ändå. Den här guran tar dock detta ett steg längre. Den erbjuder ännu mer av denna tighta egenskap; typ på samma sätt som en Telecaster gör. Detta eftersom detta lilla monster har en nöt i metall istället för Ex bakelit eller ben; som en standard Tele har. Detta ger en ännu distinktare ton. Detta innebär också att möjligheten för att ratta in en ännu fetare EQ i Ex stärk är möjligt -utan att alls behöva städa i soundet efterhand i studion. Resultatet i slutändan blir ett naturligt fetare sound som funkar -utan att det behöver fucka med andra närliggande spår i mixen.
Denna tightare egenskap medför även att instrumentet är BETYDLIGT tryggare att stämma ner -utan att behöva byta till bas strängar. Det bluddrar inte ur för fem öre -så länge den som spelar har koll på sin spelteknik. Begränsningarna i detta handlar istället om; hur sladdrig känsla på strängar ens spelteknik fixar att hantera: Inte om att tonen blurrar ihop; att man endast har styrka i anslagstonen och totalt otillräcklig styrka den utringande sustain tonen. Här funkar dessa två värden lika nära varandra -som när man stämmer i standard 440.

Här är några till hastiga bilder på detta nya 'monster':


Image Image

Image Image


/ Jonken


07 Aug 2020, 13:55
Profile
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Goran wrote:
Då har du haft tur, liksom jag, kvinnor som tål ett hem invaderat med gitarrer, pedaler, förstärkare och vinyl växer inte på träd!
Det enda fel, av betydelse, min fru har är att hon inte gillar när man spelar plattor på anständig volym, så det får göras när hon inte är hemma :twisted:

Jag tror nyckeln ligger i att få förståelsen för att ha man-caves -samt tiden som man behöver för att få vara kreativ i dessa. I dessa irriterar man ju inte sina kärastes trumhinnor i onödan. Det man måste förstå; är att en kvinna också behöver kanske ha en woman cave för sina intressen -tillsammans med sina kompisar. Detta ger båda två den så viktiga tiden som krävs för att ägna sig åt sitt intresse samtidigt. Utöver detta måste man även ha gemensamma intressen som man brinner för att göra tillsammans. Och dessa gemensamma måste vara saker som är en del av veckoruljansen. Jag har ju så jäkla tur att min käraste gillar amerika bilar och ishockey. Jag har flera gånger i knattematcher hållit i henne; för att hon inte skall klättra över plexit och gå loss på domaren. -Ha-ha! Och när vårat SHL-lag torskar ur i slutsplet: VET MAN att det blir hämtmat på menyn i minst 2 till 3 dagar. :wink: Utan hennes intressen -skulle det garanterat vara ett antal veckor! Under sommaren har man undvikit att nämna 'hockey' -för att slutspelet ströks pga Covid19. Att hon inte kunde träffa en av hennes bästa vänner under nästan hela sommaren; som tillsammans med hennes man åkte på den skiten; gjorde ju inte saken direkt bättre. Gissa hur mycket hon verkligen, verkligen HATAR detta Covid virus? :lol: :lol: :lol:

The lesson for all the wise is: -Supporta fruarnas och flickvännernas EGNA/PERSONLIGA intressen till absolut MEGA MAX! "-Men; jag vill ju göra saker tillsammans med dig" -is the real killer...) :o :?

-In my case: -Dad needs to tech & rock; and mom needs to paint, play & jump...


/ Jonken :idea:


07 Aug 2020, 14:57
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14761
Location:
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Hej
Snygg, men måste nog ändå ställa frågan.

Varför står det Fender på huvudet om den är hopsatt med eftermarknadsdelar?

Jag vet säkert redan svaret men ändå?

_________________



07 Aug 2020, 15:56
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 26 Nov 2008, 14:47
Posts: 4555
Location: Northbottom
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Mike Leaf wrote:
Hej
Snygg, men måste nog ändå ställa frågan.

Varför står det Fender på huvudet om den är hopsatt med eftermarknadsdelar?

Jag vet säkert redan svaret men ändå?

Tack. Svaret hittar du i första inlägget. Inget som stör mig personligen.


/ Jonken


07 Aug 2020, 16:03
Profile
User avatar

Joined: 07 Jun 2009, 05:00
Posts: 141
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Helfrän! Färgen och "bullet" för dragstången inte minst.

/z


07 Aug 2020, 18:23
Profile WWW
User avatar

Joined: 28 Jan 2008, 17:03
Posts: 993
Location: Norrköping
Post Re: NGD / Hardtail Strata med lite attityd!
Jonken wrote:
Mike Leaf wrote:
Hej
Snygg, men måste nog ändå ställa frågan.

Varför står det Fender på huvudet om den är hopsatt med eftermarknadsdelar?

Jag vet säkert redan svaret men ändå?

Tack. Svaret hittar du i första inlägget. Inget som stör mig personligen.


/ Jonken


Vilken cool gura, kul att min hals kom till användning, jag har själv svårt för gropar i halsar, behöver lära mig.
Du har tur med "fruntimret", hemma så har sambon det mesta hon trånar efter och jag har tyvärr ingen "mancave".
Tur att damer ibland räknar dåligt, min gurasamling är betydligt större än vad som tros hemma.

Rock On! /Håkan lefty.guitar

_________________
Håkan Hultberg, 0703-011421, lefty.guitar@hotmail.com

"And the man with the guitar - Jimi Hendrix" speaker IOW festival -70


09 Sep 2020, 20:35
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 14 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 41 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.