View unanswered posts | View active topics It is currently 28 Mar 2024, 13:36



Reply to topic  [ 13 posts ] 
Köp från Tysken? 
Author Message

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Köp från Tysken?
Halloj! Mitt första köp från Thomann blev en HB- låda med V30- element.
När jag packade upp den var den trasig, baffeln hade sjunkit in i lådan och jag fick inget ljud ur den.
Jag snackade med supporten, jag erbjöd mig först försöka laga lådan mot nån form av ersättning men jag backade då den var knäpptyst.
Nåväl, de skickade en ny låda som vid ankomst var hel.
Nu står den trasiga lådan här. Jag har ännu inte fått nån retursedel?
Ska jag avvakta och hoppas de glömt mig?
Baffeln satt i lådan spikad utifrån med 1,3mm dyckert?!? Vansinne!
Den har väl blivit tappad på ’rygg’ så tyngden från högtalarna knäckt spikarna och baffeln åkt längre in i lådan. Men varför den är tyst vet jag inte ännu.
Jag skulle ju kunna skruva isär den och felsöka men då ska jag vara klar på att jag får behålla den?
Ska jag bara avvakta? Jag förstår ju att det är dyrt för dem att skicka tillbaka den, frågan är om det är billigare för dem att bara efterskänka den istället för att skicka den från Norrland till Tyskland och kosta på reparationer?


10 Aug 2020, 10:21
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Köp från Tysken?
Dom förväntar nog att du behåller den trasiga och gör vad du vill med den. Säger det med erfarenhet av deras support.


10 Aug 2020, 11:11
Profile

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Det gör mig inget, tvärtom! Just nu står den lite i vägen i väntan på retur och det är därför jag börjar fundera.
Förresten, jag fick hem den lagom till midsommar! Det är ju inte alltför länge men ändå?


10 Aug 2020, 11:53
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Om dom har krav på sig från leverantören så kan det krävas retur, men inte för att reparera utan förstöra den.
Tanken är att inte defekta/lagade produkter ska komma ut på marknaden igen.

Får Thomann avgöra detta själva så struntar dom nog i det, kostar bara pengar att frakta och hantera.

_________________



10 Aug 2020, 13:19
Profile ICQ WWW

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Det är ju en HarleyBenton-låda som är deras egna märke så jag lyfter väl ut den på logen så får den stå där och skämmas? Har jag inte hört nåt om nån månad ser jag den som min då?


10 Aug 2020, 13:48
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 07 May 2012, 14:39
Posts: 695
Location: Helsingborg
Post Re: Köp från Tysken?
McE wrote:
Det är ju en HarleyBenton-låda som är deras egna märke så jag lyfter väl ut den på logen så får den stå där och skämmas? Har jag inte hört nåt om nån månad ser jag den som min då?

Typ. Har du inte hört nått efter en månad, så har dom garanterat glömt dig eller anser att den är din att ha som kaffebord eller dylikt.


10 Aug 2020, 14:00
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Hör dom av sig efter flera månader så säg att du kört skiten till tippen. :roll:

_________________



10 Aug 2020, 14:21
Profile ICQ WWW

Joined: 03 May 2014, 14:48
Posts: 696
Post Re: Köp från Tysken?
Mike Leaf wrote:
Om dom har krav på sig från leverantören så kan det krävas retur, men inte för att reparera utan förstöra den.
Tanken är att inte defekta/lagade produkter ska komma ut på marknaden igen.

Får Thomann avgöra detta själva så struntar dom nog i det, kostar bara pengar att frakta och hantera.

Precis. Har man erfarenhet av jobba för företag och sysslat med bl a returer så känner man igen det där. Det kostar även tid att hantera en retunerad vara. Tid som hade kunnat läggas på att sälja något nytt till en annan kund istället t ex.


10 Aug 2020, 14:29
Profile
User avatar

Joined: 27 Dec 2007, 16:14
Posts: 14760
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Tokerekloker wrote:
Precis. Har man erfarenhet av jobba för företag och sysslat med bl a returer så känner man igen det där. Det kostar även tid att hantera en retunerad vara

Japp, men kan variera lite. Vissa märken är hårda på att allt ska tillbaks, vissa grejer är värt att claima mot leverantör.
Vissa felaktiga varor kan vara bra att undersöka mot fabriken för ev seriefel osv.
Transportskador står dock allra längst ned i rang, omöjligt att hantera på något vettigt sätt och totalt ointressant.
Möjligen kan man samla på sig alla case och sen sticka i nosen på speditören vid nästa upphandling.
Heder åt de företag som Thomann som löser kunden direkt och inte trasslar in det så kunden blir utan vara.

_________________



10 Aug 2020, 15:01
Profile ICQ WWW
User avatar

Joined: 09 Dec 2007, 23:13
Posts: 10865
Location: I skogen utanför Göteborg
Post Re: Köp från Tysken?
Vill du ha ryggen fri så skicka en mail och fråga vad du skall göra med den.

/Magnus

_________________
"Playing guitar really helps your guitar playing"


10 Aug 2020, 15:03
Profile WWW

Joined: 13 Jan 2011, 15:36
Posts: 58
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Ja Magnus, visst är det så.
En barnslig del av mig tänkte att de kanske ’glömmer’ lådan och den blir min om jag inte frågar? :oops:
Men visst, ska man vara seriös och funderar på en sak är det ju bara till att fråga! Det värsta som kan hända är väl att jag åker på att skicka tillbaka den. Det är ju ändå ’deras’ låda. Jag har ju fått en ny.

Vad jag ska med den till vete fan, men det är V30-element i den. En vinklad tvåtolva på högkant.

Ett jävulskt lyxproblem, jag vet.
Men vi har byggt en kåk i fjällvärlden två timmar hemifrån och vi är där varannan helg. Minst! Jag plinkar bara i vardagsrummet istället för meditation och har en gammal Marshall JMP 50W med fyrtolva hemma.
Jag hade en gammal GallienKrueger 250ML ståendes och fick tag i en likadan Peavey Wolfgang som jag har hemma. Byggde om den lätt som den första och lämnade grejerna i fjällen, parkerade förstärkaren ovanpå 212’an som jag lödde om så den är i stereo. Så nu slipper jag släpa musikprylar mellan boenden!


10 Aug 2020, 16:38
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 14 Mar 2011, 21:18
Posts: 2531
Location:
Post Re: Köp från Tysken?
Magnus Olsson wrote:
Vill du ha ryggen fri så skicka en mail och fråga vad du skall göra med den.

/Magnus
+1


10 Aug 2020, 19:50
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 29 Mar 2014, 18:05
Posts: 1870
Post Re: Köp från Tysken?
Magnus Olsson wrote:
Vill du ha ryggen fri så skicka en mail och fråga vad du skall göra med den.

/Magnus

Blir bra karma i lådan också! :)

_________________
If you don't know where you're going, any road will take you there.

George Harrison


10 Aug 2020, 21:03
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 13 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 27 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.