View unanswered posts | View active topics It is currently 27 Apr 2024, 09:28



Reply to topic  [ 17 posts ] 
Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7 
Author Message

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Som utlovat i min köpestråd kommer här en utvärdering av den H7 som jag hämtade upp igår.

Första intrycket var att det är en stabil gitarr, den väger 3,9 kg. Den var helt ok justerad, jag har inte rört annat än stämskruvarna under detta första dygn med den, ev skulle jag finjustera sadeln om jag bestämmer mig för att behålla den, men det är inte mycket som behövs. När jag började spela på den så kändes banden råa som de brukar göra på billiga gitarrer men det försvann efter en stunds spelande så det kan inte ha varit mycket polering som behövts för att slippa det.

Det är ett välbyggt instrument, jag har inte hittat något slarv med binding eller inläggningar, allt är väl limmat och fastskruvat. Gitarren sjunger som den ska, den har bra sustain, den är inte riktigt så högljudd akustiskt som en lätt 335 kan vara men i stärkare så låter den kanon. Lacken är felfri och känns skön, inte plastig trots att det inte lär vara cellulosalack.

Mickarna är åt det klenare PAF-hållet, svagare än mina Seth Lovers men har klar ton med bra upplösning, det ska vara A2-magneter.

Volymkontrollerna har nog treble-bleed som är så valda att det blir mer en bas-kontroll än volym, inte dåligt så att det blir skrikigt men ovant. Som storyn går så skickade Larry över sina gitarrer när de skulle designa serien och då kan jag tänka mig att de kopierade en sån sak som var moddat på hans 335. Det blir lite som att ha steglös HB - SC.

Halsen har en skön profil men den är för smal för mig, 40,2 mm mäter sadeln. Jag frågade Tysken om detta pga att det var olika spec på den röda - 42 mm och vintage sunburst - 40 mm och de sa att det var 42 mm som gäller, men de hade uppenbarligen fel. Jag har spelat på den en del senaste dygnet och även om jag gillar halsen så är den nog för smal för att funka i längden.

Med andra ord, som det känns nu så åker den tillbaks, men jag ska ge den någon eller några dagar till så får vi se om jag vänjer mig.

[edit]
Det enda jag inte tyckte var riktigt snyggt och proffsigt på den var sadeln, det är en bensadel som är korrekt infilad men det är en en rejäl klump, där hade man inte någon större känsla för hur man formar en sadel så att den smälter in i designen.
[/edit]


Last edited by peterk on 02 Oct 2020, 09:19, edited 1 time in total.



23 Sep 2020, 16:41
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Tack för recensionen. Jag har också haft ögonen på den här modellen eftersom jag är sugen på en 335-modell.

Kan du göra någon jämförelse med andra 335-kopior i samma prisklass? Tänker då främst på Epiphone och Ibanez AS73/93.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


24 Sep 2020, 11:02
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Tyvärr inte, vi har ingen musikaffär i Sundsvall sen 4-sound gick i putten så det är lite svårt att provspela alla gitarrer man vill känna på :-(

Däremot fick jag låna en kamrats Gibson 335 från 1970 en sväng för test, den var mer resonant, lättare och därför mer högljudd akustiskt, men jag ska inte säga att den hade milsvida bättre ton ipluggat och den har också en 40 mm bred hals dock markant tjockare så känslan blev annorlunda och så även handställningen.

H7:an är på väg tillbaks till Tysken nu, jag fick ont i handen vid längre spelande, blev en konstig vinkel på handen tydligen, synd, det hade blivit "billigt" om jag varit hemma med den.

Nu kikar jag vidare på Eastman en stund så får vi se var vi landar. De har dock breda halsar 1,75' eller 44,4 mm så där finns det funderingar åt andra hållet på hur det ska gå...


24 Sep 2020, 11:19
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Just så, en sak till som inte stämmer i specarna, det står att den ska ha "Sire Premium Locking machine heads" men den gitarr jag fick hade vanliga och inte låsbara stämmisar, inte en dealbreaker för mig om gitarren inte har svaj, men för andra kan det vara det. Jag har meddelat Tysken så jag hoppas för deras skull att de korrigerar det, risken är att man får sura kunder annars.


24 Sep 2020, 12:57
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
peterk wrote:
Tyvärr inte, vi har ingen musikaffär i Sundsvall sen 4-sound gick i putten så det är lite svårt att provspela alla gitarrer man vill känna på :-(

Däremot fick jag låna en kamrats Gibson 335 från 1970 en sväng för test, den var mer resonant, lättare och därför mer högljudd akustiskt, men jag ska inte säga att den hade milsvida bättre ton ipluggat och den har också en 40 mm bred hals dock markant tjockare så känslan blev annorlunda och så även handställningen.

H7:an är på väg tillbaks till Tysken nu, jag fick ont i handen vid längre spelande, blev en konstig vinkel på handen tydligen, synd, det hade blivit "billigt" om jag varit hemma med den.

Nu kikar jag vidare på Eastman en stund så får vi se var vi landar. De har dock breda halsar 1,75' eller 44,4 mm så där finns det funderingar åt andra hållet på hur det ska gå...


Andra alternativ.
https://www.youtube.com/watch?v=jlR1RFed0dU&t=418s Vintage VSA500, ca 4000:-
https://www.youtube.com/watch?v=jJwTGamV73g Ibanez AS93, ca 6700:-
https://www.youtube.com/watch?v=UGcm08cXY5c&t=720s FGN Masterfield, 19000:-


Last edited by bummer on 25 Sep 2020, 07:41, edited 1 time in total.



24 Sep 2020, 13:56
Profile
User avatar

Joined: 10 Jan 2004, 12:09
Posts: 1927
Location: Stockholm
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Tysken är tyärr inte att lita på när det gäller specar. När det gäller de här gitarrerna bör man titta på https://sire-usa.com/products/larry-carlton-h7.

_________________
The easiest thing is to be an artist because there is no diploma for it. Come and be a doctor, a philosopher, an atomic physicist, if you can. Artists! I don't like artists. - Ara Güler


24 Sep 2020, 14:38
Profile
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Synd på Sire:n. Såg ett avsnitt på tuben från Andertons om Siren:s basar och fabrikatet verkar väldigt bra. Jag har haft en Ibanez AFS75T-TCD som jag ångrar att jag bytte in. Inte den modell du letar efter men denna var perfekt i hals och intonation och byggkvalitet. Andra Ibanez jag haft har också varit fina i kvalitet och spelkänsla.

Så, kolla Ibanez AS73 och uppåt, tycker jag.

Jag har två Gibson ES333 (ja, 333) som jag gillar och de kan vara lite billigare än 335:orna. De har samma byggkvalitet men lite enklare finish OCH lucka på baksidan.

En annan lite billigare Gibson är Midtown, som jag också trivdes med men sålde till en kompis. De är inte hollowbody utan mer som en ordentligt urkarvad Double Cut med 335-utseende. (Men verkar svåra att hitta..)

EDIT: Gibson Midtown, inget annat.

_________________
##################


Last edited by valvetubes on 28 Sep 2020, 07:25, edited 1 time in total.



25 Sep 2020, 15:28
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Tack för alla tips, jag kommer att klura ett tag på var jag ska landa. Just nu känns det som att 335 och 339-typen kan vara för nära de lätta och resonanta mahognygitarrer jag har så nu kollar jag på nästa steg med endast ett block under stallet, det blir nog till att fixa lite med min gamla Hagström Viking för att få en känsla av hur en sån fungerar, den har också smal hals, knappt 40 mm om jag minns rätt men den är dessutom lövtunn och har dessutom bandstavar ala fretless wonder, därför får den inte mycket speltid hos mig.


26 Sep 2020, 08:06
Profile ICQ YIM WWW
User avatar

Joined: 09 Oct 2013, 09:59
Posts: 2109
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Kolla denna: viewtopic.php?f=1&t=126598

_________________
##################


28 Sep 2020, 07:26
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Jag la in lite gnäll om sadeln i första posten för den som är intresserad :-)


02 Oct 2020, 15:37
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 06 Jan 2010, 16:20
Posts: 4247
Location: Boden Norrbotten
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Köpa 335 är för mig lika med att testa är ett måste. Har ägt två själv och provspelat massor men de skiljer sig åt så lita på öronen är nog det.allra bästa

_________________
Det är aldrig försent att ge upp


08 Oct 2020, 00:10
Profile WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
https://www.youtube.com/watch?v=Kvk12lo ... ldebassman

Här är en som gnäller lite på hur slarvigt byggd gitarren är, under mickarna t ex. Jag själv skulle nog inte bry mig, så länge gitarren är skön och låter bra. En frågar såhär:
Do you think that an ibanez as93/am93 would be a better choice over this one?

Svar: I think the Ibanez is a cleaner build quality, but I like the feel and sound of the Sire better. Also the fret work on the sire is near perfect. I would say try both and then decide.


03 Nov 2020, 19:54
Profile

Joined: 23 Sep 2009, 16:24
Posts: 49
Location:
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
Det får mig osökt att tänka på den gamla fina tråden här om Gibsons frässkägg.


03 Nov 2020, 22:07
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
https://www.youtube.com/watch?v=NOpBrVn ... itarBonedo

https://www.youtube.com/watch?v=nTnCCZC ... onsMusicCo

Lite småsugen på en sån där, aldrig haft en halvakustisk.


13 Nov 2020, 22:11
Profile
User avatar

Joined: 04 May 2008, 18:00
Posts: 3357
Location:
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
peterk wrote:
Tack för alla tips, jag kommer att klura ett tag på var jag ska landa. Just nu känns det som att 335 och 339-typen kan vara för nära de lätta och resonanta mahognygitarrer jag har så nu kollar jag på nästa steg med endast ett block under stallet, det blir nog till att fixa lite med min gamla Hagström Viking för att få en känsla av hur en sån fungerar, den har också smal hals, knappt 40 mm om jag minns rätt men den är dessutom lövtunn och har dessutom bandstavar ala fretless wonder, därför får den inte mycket speltid hos mig.


Har du funderat på Gretsch?

De har väldigt bra alternativ i olika prislägen sedan Fender tog över ansvaret för produktionen. De bästa som inte är Custom Shop tillverkas i Japan (Professional Collection). Om de ligger över budget så tillverkas många av deras modeller i Electromatic-serien i Korea och de är imponerade bra i förhållande till priset. Jag skulle köpt en korean om jag inte sprungit på en japan dagarna innan köpet. Vår andra gitarrist har däremot en korean.

De har modeller utan mittstock som du nämner, men också med mittstock om du skulle ändra dig.

Jag har inte blivit imponerad av de asiatiska, icke-japanska 335-kopior jag provat. Jag tror nog att det större chans att du hittar någon kul modell från Gretsch. 335:an är dyr att bygga och det finns många bra varianter från USA och Japan, men du får räkna med att betala lite mer än var Sire kostar om du inte tyckte att den var bra nog... De jag gillat bäst har kommit från Gibson och Navigator/ESP. Men jag har och andra sidan inte provat Collings och Hamers varianter som säkert är vansinnigt bra.

Vad är det förresten för musik du spelar? Det spelar ju också in. Gretsch är ju inte så jazziga, men passar till precis allt annat...

Image


15 Nov 2020, 20:14
Profile ICQ YIM WWW

Joined: 15 Jan 2009, 16:42
Posts: 2565
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
peterk wrote:

Halsen har en skön profil men den är för smal för mig, 40,2 mm mäter sadeln. Jag frågade Tysken om detta pga att det var olika spec på den röda - 42 mm och vintage sunburst - 40 mm och de sa att det var 42 mm som gäller, men de hade uppenbarligen fel. Jag har spelat på den en del senaste dygnet och även om jag gillar halsen så är den nog för smal för att funka i längden.

Med andra ord, som det känns nu så åker den tillbaks, men jag ska ge den någon eller några dagar till så får vi se om jag vänjer mig.



Verkar som de ändrat till 43 mm. https://sire-usa.com/products/h7

Redan 2022 gjorde de detta tydligen. Anderton: The H7 Series, which is Sire’s tasteful take on the venerable ES-style semi-hollow electric guitar, has received a tiny spec change that’s sure to make a bigger difference than you might think when it comes to playability. The H7’s nut width has changed from 41.5mm to 43mm, which widens the string spacing ever so slightly to provide a more contemporary, controllable feel.

Intressant att de satt Larry Carltons namn på modeller som jag aldrig sett honom spela. Deras varianter av LP Standard med P90, LP Junior, 335 med P90, superstrat.


02 Mar 2024, 16:03
Profile

Joined: 29 Mar 2016, 17:55
Posts: 258
Post Re: Första utvärdering av Sire Larry Carlton H7
CarlM wrote:
peterk wrote:
Tack för alla tips, jag kommer att klura ett tag på var jag ska landa. Just nu känns det som att 335 och 339-typen kan vara för nära de lätta och resonanta mahognygitarrer jag har så nu kollar jag på nästa steg med endast ett block under stallet, det blir nog till att fixa lite med min gamla Hagström Viking för att få en känsla av hur en sån fungerar, den har också smal hals, knappt 40 mm om jag minns rätt men den är dessutom lövtunn och har dessutom bandstavar ala fretless wonder, därför får den inte mycket speltid hos mig.


Har du funderat på Gretsch?

De har väldigt bra alternativ i olika prislägen sedan Fender tog över ansvaret för produktionen. De bästa som inte är Custom Shop tillverkas i Japan (Professional Collection). Om de ligger över budget så tillverkas många av deras modeller i Electromatic-serien i Korea och de är imponerade bra i förhållande till priset. Jag skulle köpt en korean om jag inte sprungit på en japan dagarna innan köpet. Vår andra gitarrist har däremot en korean.

De har modeller utan mittstock som du nämner, men också med mittstock om du skulle ändra dig.

Jag har inte blivit imponerad av de asiatiska, icke-japanska 335-kopior jag provat. Jag tror nog att det större chans att du hittar någon kul modell från Gretsch. 335:an är dyr att bygga och det finns många bra varianter från USA och Japan, men du får räkna med att betala lite mer än var Sire kostar om du inte tyckte att den var bra nog... De jag gillat bäst har kommit från Gibson och Navigator/ESP. Men jag har och andra sidan inte provat Collings och Hamers varianter som säkert är vansinnigt bra.

Vad är det förresten för musik du spelar? Det spelar ju också in. Gretsch är ju inte så jazziga, men passar till precis allt annat...

Image


Kan inte riktigt minnas att jag har provat en Country Gentlemen eller Country Classic, även fast jag alltid har älskat modellen. Jag har dock en Gretsch Power Jet som ska vara Duo Jet fast med TV Jones mickar som är lite kraftfullare. De ska leverera lite mer mid, och blir därför inte riktigt så twangiga och sprilliga som en Filtertron. Gitarren i sig blir väl lite utav en Les Paul fast med tonkammare. Så det blir absolut som att blanda in lite 335 i en Les Paul, med andra mickar. En kul gitarr!


05 Mar 2024, 23:45
Profile
Display posts from previous:  Sort by  
Reply to topic   [ 17 posts ] 

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 117 guests


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software.